Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Svart bil i stekende sol - kan batteriet påvirkes?

Startet av Kaspar Strømme, lørdag 12. juli 2014, klokken 17:48

« forrige - neste »

Lynet

Høres utrolig rart ut at de ettertrekker drivakslingen, mutteren skal være trekt til med 185Nm og det er ingen form for justering av hjullageret.
Kan det være en selger som har misforstått noe her????

Kopiert fra verkstedhånboken:
CAUTION:
• Since the drive shaft is assembled by press-fitting, use the tightening torque range for the wheel
hub lock nut.
• Be sure to use torque wrench to tighten the wheel hub lock nut. Never use a power tool.
• Never reuse wheel hub lock nut.
NOTE:
Wheel hub lock nut tightening torque does not over torque for avoiding axle noise, and does not less than torque for avoiding looseness.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

smaug01

Et sånt hjullager består av en dobbelrad lager med hel ytterring og todelt innerring. Toleransene er yderst små så når drivakselmutteren blir dratt til hardt nok blir hjullageret klemt mellom drivknute og mutter som gjør at den todelte innerringen blir klemt mot hverandre en hundredel eller to.
Det kan jo tenkes at det i virkeligheten er momentet som er for lavt, 185Nm høres litt lite ut så kanskje forhandlerene har fått beskjed om å ettertrekke til 200Nm feks?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Daeedor

På en aksling jeg har vært borti så står det f.eks 180 - 200 Newtonmeter moment tiltrekking på navmutter, (på en og samme aksel) , så du er nok inne på noe. Kan hende man kan ettertrekke inntil 200NM i tilfelle det er slakk på lagre /ulyder...?  :P Men jeg vet ikke.

Lynet

Slakken er ihvertfall ikke i hjullageret, den må være mellom splines på drivaksel og splines i hjulnav.
Men at det skal lage klikkelyd.......
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Daeedor

Sitat fra: Lynet på fredag 08. august 2014, klokken 08:33
Slakken er ihvertfall ikke i hjullageret, den må være mellom splines på drivaksel og splines i hjulnav.
Men at det skal lage klikkelyd.......

Enig , det høres rart ut. Klikkelyd kan komme fra drivknuter , men da hjelper det vel ikke å trekke til noe.. Må være innfesting av splines i endene på aksel da ..?  Hmm....

smaug01

Ja jeg tror heller ikke at selve lageret kan lage slik lyd, det ville bety at det er ferdig og må byttes først i såfall. Kan ikke være så mye annet enn splines som jobber litt inn i navet.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

HoeggenEL

Sitat fra: Kaspar Strømme på onsdag 06. august 2014, klokken 22:30
Historien fikk en lykkelig slutt for meg også, meget fornøyd med Autocenteret i Åsane idag. De strammet drivakselen og klikkelyden er vekk. Kostnad = 0kr.

Tar nok bilen inn der til årlig service når tiden kommer, prisen var ikke til klage på (2900kr)

Klikkelyden kom tilbake ett par dager etter "utbedringen".
Witro avventer nå svar fra Nissan før de gjør noe mer.
Hvordan går det hos deg, Kaspar Strømme?
LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

RonnyR

Vært inn med tekna 2014 (mai) selv nå, hørte klikke lyder også.

Det var to lyder fikk jeg høre ifra Witro bil. Ene var stramming av noe drivaksel det andre var at overgangen ifra motor til drivaksel var slakk(Eller noe i den duren, ble forklart veldig enkelt), slik at motor måtte byttes(!). Her blir jeg kalt inn når de har fått bestilt opp deler, imellomtiden kjører jeg leafen.

HoeggenEL

Bytte av motor faktisk...
Spent på hva de konkluderer med hos meg.
Lyden ble jo borte for ett par dager da de strammet drivakselen(?),
så de fant jo på en måte kilden til lyden.
Virker bare som det de strammet slakket seg selv igjen.
Men ikke vet jeg. Svært begrenset peiling på bil.
Aldri vært interessert heller, før jeg ble frelst elbilist.  :)
LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

PK

Svaret fra Nissan Nordic var akkurat som forventet. 
De legger alt ansvar over på forhandler som igjen har stående ordre om å avvise så mange garanti reparasjoner som mulig. De er veldig samkjørt på dette.

PS. Service hos Eidsvåg Auto koster ca 1800, og det inkluderer demontering og smøring av bremser. 
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

E_S

Virker som Nissan er akkurat like tverre som Møller var for noen år siden. Møller fikk da enormt mye pepper og havnet på bunnen av kundeundersøkelser etc., og måtte ta virkelig tak i problemet. Håper Nissan går på samme smellen og er glad jeg ikke trenger å forholde meg til (eller putte penger i kassa til) den gjengen der..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Powerflux

Sitat fra: PK på tirsdag 26. august 2014, klokken 16:45
Svaret fra Nissan Nordic var akkurat som forventet. 
De legger alt ansvar over på forhandler som igjen har stående ordre om å avvise så mange garanti reparasjoner som mulig. De er veldig samkjørt på dette.

Det gjør det jo enkelt å nå gjennom........... :o
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Thomas Parsli

Sitat fra: E_S på tirsdag 26. august 2014, klokken 17:01
Virker som Nissan er akkurat like tverre som Møller var for noen år siden. Møller fikk da enormt mye pepper og havnet på bunnen av kundeundersøkelser etc., og måtte ta virkelig tak i problemet. Håper Nissan går på samme smellen og er glad jeg ikke trenger å forholde meg til (eller putte penger i kassa til) den gjengen der..

Nissan ligger på bunnen av Autoindex (20 av 23 tror jeg) og triver åpenbart der!
Så lenge de tjener penger i Norge har de åpenbart ikke tenkt å gjøre noe med den plasseringen...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Gordon Retriever

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 26. august 2014, klokken 17:19
Nissan ligger på bunnen av Autoindex (20 av 23 tror jeg) og triver åpenbart der!

20 av 23 totalt er riktig.

*Tredje sist på listen over hvor fornøyd kunden er med salg/forhandler...

*Nest sist når spørsmålet er tilfredshet med verksted - bare Fiat scorer dårligere.

Ja, det ser nesten ut som de trives. :o

Daeedor

Og så er det forskjell på om man har kjøpt bil importert fra Frankrike , og (2) bil som er kjøpt ny hos Norsk Nissan forhandler. I det første tilfellet er det frankrike-importør som står for det meste av ansvaret......og i tilfelle (2) Så ligger alt ansvar inkludert kjøpslov på forhandler. Da står man atskillig sterkere - og det vet nok de fleste. ( Man bør tenke nøye over slikt , før man velger å gå utenom offisiell forhandler for å spare noen tusenlapper - kan fort bli dyrt likevel ! )

Det burde kanskje ikke være sånn , men slik er det  !  8)   

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA