Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: noen som har kjørt larvik - kristiansand med leaf?

Startet av Rosa, lørdag 12. juli 2014, klokken 17:37

« forrige - neste »

Rosa

Hei  :D!
Jeg tenker å kjøpe en Nissan Leaf 2013-2014 model,men jeg lure på noen tingene:
-jeg jobber som avisbud, og kjører et 82 km langt rute(Nord-Trøndelag), fra hvilken 65 km jeg levere avisa. Spørsmål er: kan jeg klare med bilen ruten min, hvor halv av rute er på landevei (jord), og jeg har ganske mye bakker jeg må gå opp på.
-pa vinteren jeg kan si at når jeg kjøre (på natt), hvis det kommer mye snø, det skal ikke bli rydett til jeg gar, så tror dere at dette skal bli en store problem?
-vet dere hvis bilen fungerer bra med mye stopp og start?
Mvh, Rosa

Trig8

Med de distansene skal det ikke være noe problem i det hele tatt.
Regn 10 mil om vinteren og 15 om sommeren før du må begynne å tenke på strømsparing eller mellomlading for å komme deg frem.
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

emil

Men mye start/stopp, eventuellt sakte kjøring(= lang tid) med varmeapparat på om vinteren kan gjøre ting mye værre.

Tror det er vanskelig å gi noen fasit på det, beste hadde vært å får prøve en bil idag og se på forbruket. Klarer du deg på "halv tank" nå bør det gå greit om vinteren.

Electrix

Jeg tror du kan få problemer om vinteren, spesielt med snøvær hvis du skal mye ut og inn av bilen. Hvor mange stop har du og hvor lang tid broker du?

Jeg har med min 2012 leaf vært nede I 80 km rekkevidde på rolig kjøring på nullføre I snødrev og med 9 stopp. Problemet er at det er tungt å kjøre I sporete snø, og man må ha varmeaparatet på fullt hele tiden for å fjerne dugg pga man tar med seg så mye snø og slaps inn I bilen.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Rosa

Jo, jeg forstår hva du mener med varmeapparaten. Jeg har ca. 50 plass som jeg må gå ut av bil, og ca.60 hvor jeg må bare stoppe naer stativ og sette in avisa fra bilen. Jeg kjøre mellom 2,5- 3 timer / natt.  :-\

Trig8

Men "stopp" er ikke "stopp" heller...
Slår du av bilen og lar den stå en stund må den bruke mye energi på å få opp varmen igjen, i motsetning til når den er på hele tiden og kan holde varmeanlegget igang på lav effekt.
Sikkert ikke dumt å prøve med lånt bil en gang, så får du se hvordan det går.
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

Rosa

Takk for svarene. Jeg har søkt etter en bil å låne, men jeg kan ikke finne en på bilutleiefirmaer og jeg kjener ikke noen som har en Nissan Leaf. Så jeg tror det er utelukket a prove bilen, desverre  :-[ :-\

emil

Sitat fra: Rosa på fredag 27. juni 2014, klokken 15:51
Takk for svarene. Jeg har søkt etter en bil å låne, men jeg kan ikke finne en på bilutleiefirmaer og jeg kjener ikke noen som har en Nissan Leaf. Så jeg tror det er utelukket a prove bilen, desverre  :-[ :-\

Ville jo kontaktet en Nissan forhandler hvis det ikke er for langt unna. Nå virker det riktignok som om den del forhandlere ikke er veldig interessert å selge bilene, men tror folk åpner lommeboka bare de går inn døra.

knnygar

Når bilen stoppar brukar den null batteri, i motsetning til fossil bilar som går på tomgang.
Mykje start og stopp er ikkje ugunstig for elbilar.
Ved levering av aviser er ein kun ute av bilen maks eit minutt, bilen rekk ikkje å bli kald på denne tida.
Ein ny Europa Leaf har også varmepumpe som ikkje brukar mykje straum, det er kun ved lengre stoppar det blir brukt varmekolbe for varme.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Rosa

Hei!
Jeg har fatt til lone en nissan leaf 2014, men jeg har et sporsmal: jeg har sette bilen til lading fra klokka 18:00 til 02:30 (8,5 timer) og nar jeg har startet det stor at jeg kan kjore 145 km  :-\. Min rute har 82 km, og nar jeg har kommet tilbakke hjem jeg hadde 41 km til.Er det normalt med full lading bare 145 km? eller det var ikke 100% ladet opp?  :-[

Gordon Retriever

Rekkevidden du får oppgitt er en gjetting basert på tidligere kjøremønster.

Du kan se om batteriet er ladet helt opp ved å se om alle strekene lyser i den elektroniske tankmåleren, til høyre i bildet under.

Det er også mulig å endre visning midt i instrumentpanelet, slik at den viser resterende batterikapasitet i prosent, som vist på bildet.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA