Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Trunk lar seg ikke lukke

Startet av Joakim Sveli, lørdag 12. juli 2014, klokken 15:59

« forrige - neste »

Joakim Sveli

Jeg skal bygge garasje og lurer på hvor høyt det bør være for å få god plass til ModelX. Er det relevant i og med at dørene kan åpnes gradvis/har sensor som stopper døra. Finnes det noen ytre mål på ModelX. Høye f.eks hadde vært kjekt, me lengde også.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Høyde må du gjette deg fram til basert på bilder TMX ved siden av en TMS.
Bredden skal være lik TMS (ca 219cm ytterkant speil) og lengden ca +5cm i forhold til TMS (497+5=ca 502cm).

herr x

Noen på et annet forum har beregnet høyden på Model X fra et foto, men det er når dørene ikke er åpne. Da mener de at høyden vil være 163cm.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/7554-Model-X-Specs

Du må nok selv beregne høyden med dørene åpne - Elon har dog tidligere sagt at dørene vil åpnes like høyt som bakluken på en Audi Q7. Hvis du finner ut av det så er jeg også nysgjerrig - ønsker å vite om de vil touche garasjedøråpner-motoren i taket i min garasje.
Model X, 90D

sigurdi

Med standard høyde 2.4 meter, skal det ikke være problemer i det hele tatt.
Med garasje høyde som meg, 2.1m, må barn gå ut før bilen kjøres inn i garasjen.

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

satheesh.net

Blir spennende å følge med på dette. Min nåværende situasjon kan sees på bildet som er vedlagt. ;)

herr x

Sitat fra: sigurdi på lørdag 28. juni 2014, klokken 00:26
Med standard høyde 2.4 meter, skal det ikke være problemer i det hele tatt.
Med garasje høyde som meg, 2.1m, må barn gå ut før bilen kjøres inn i garasjen.

Hmmm... moderne garasjeporter er såkalte leddporter som ruller i skinner i taket. Mitt i taket sitter også en garasjeportåpner (for de med motorisert åpning), hvilket gjør at det er begrenset med plass oppover.

Jeg har 2,40m takhøyde, men stashet i taket henger kun 2,10m fra gulvet - mange burde ha tilsvarende situasjon?

Leddport:
Model X, 90D

sigurdi

Blir spennende å se, få bilen inn blir jo ikke noe problem.
At bakdørene skal kunne åpne seg til max høyde vil jo tiden vise.
Men om dette blir noe problem i en garasje hvor en bare skal ut, får en ikke svar på før ferdig produksjons model blir vist og en kan måle og teste alle mulige senarier.

Ledd porter er helt normalt i USA også, og garasjeport har nesten alle. :-)
Selv måtte jeg høyne porten min for å få inn nåværende bil på 1.85cm
Dette siden høyden min er 2.1m - oppheng til port er jo under dette så fri høyde var da 1.8m. :-(

Men ser ikke på dette som noe problem siden personene i baksetene alltid går inn/ut mens bilen står i innkjørselen, har skyvedør men de gidder ikke snike seg ut av trang garasje. :-)
Horten

herr x

Sitat fra: sigurdi på mandag 30. juni 2014, klokken 10:11
...har skyvedør men de gidder ikke snike seg ut av trang garasje...
Nå skjønner jeg ingenting! Hvorfor bygger du deg ikke bare en ny garasje – det må jo dere "rikinger" ha råd med?

http://www.nrk.no/norge/_-fjern-_rikmannsfradrag_-pa-tesla-1.11795054

;D
Model X, 90D

sigurdi

Sitat fra: herr x på mandag 30. juni 2014, klokken 13:49
Sitat fra: sigurdi på mandag 30. juni 2014, klokken 10:11
...har skyvedør men de gidder ikke snike seg ut av trang garasje...
Nå skjønner jeg ingenting! Hvorfor bygger du deg ikke bare en ny garasje – det må jo dere "rikinger" ha råd med?

http://www.nrk.no/norge/_-fjern-_rikmannsfradrag_-pa-tesla-1.11795054

;D
+1

Hadde det vært så vel, hadde jo ikke dette vært et diskusjons tema. :-)
Når målene på bilen kommer, kunne en bare bestilt snikker og bygd om garasjen slik at den passet bilen.  ;D
(Problem solved)
Horten

satheesh.net

Ble bra dette... ;D Ingen krise at det ikke fungerer helt inne i garasjen, nok med plass for å komme seg inn i bilen via førerdøren i hvertfall. ;)

PS!  Det er pga høyden til garasjedøren at ikke vingene går høyere opp. Skal prøve andre veien senere idag, da vil det være mer klaring til tak. Den nyeste firmwaren har de dessuten justert på høydesensorene. Så de er MYE mer sensitive på høyden.

Øggen

Det e vel akkurat pga slike garasje vi he en "fjernstyrt bil"
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

Øyvind.h

Der burde vel dørene åpnet seg nesten helt opp. Skjønner at de må ha marginer, men marginene så vel store ut.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

noGas

Hei,

Gratulerer med bilen. 
Kan du oppgi bredde og høyde på garasjen din?

Takk for at du deler info,

satheesh.net

Sitat fra: noGas på mandag 08. august 2016, klokken 10:39
Hei,

Gratulerer med bilen. 
Kan du oppgi bredde og høyde på garasjen din?

Takk for at du deler info,

Høyde: 2,5m
Bredde (vegg til vegg): 2,9m
Bredde (inngang port): 2,5m

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 08. august 2016, klokken 10:16
Der burde vel dørene åpnet seg nesten helt opp. Skjønner at de må ha marginer, men marginene så vel store ut.

Ja, de går helt opp hvis man tvinger dem opp. Problemet her er at dørene går da inn i hyllene på hver side hvis de åpnes HELT opp. Tatt et par tester her nå (med hjertet i halsen). :)

noGas

Takk for mål.

Har 330 i bredde og 220 opp til taket med porten oppe.

Godt jeg er relativt slim....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA