Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: SW v.6.0

Startet av Caffe, fredag 11. juli 2014, klokken 23:43

« forrige - neste »

Caffe

Jeg kjøpte min Leaf våren 2013. Min bil er en asia Leaf så mulighetene for 6.6 kW lader var ikke tilstede når bilen ble kjøpt. Nå når jeg har hatt bilen i litt over ett år, savner jeg den ekstra frihetene det ville være å ha 6.6 kW lader. Siden jeg ikke har noen annen bil blir begrensningene som følger med lang ladetid ekstra tydelig. Derfor har jeg prøvd å undersøke muligheten for å få etterinstallert denne laderen. Når jeg snakket med Nissan fikk jeg vite at det ikke var mulig. I alle fall ikke enda.

Historien har vist at forbrukere har makt hvis de opptrer i fellesskap og jeg tenkte derfor å gjøre en liten undersøkelse for å se om det er flere som savner 6.6 kW lader og hvor mye man da er villig til å betale for det.

Kommenter gjerne hvorfor du vil ha eller ikke vil ha en slik lader.
--------
Oslo
Blå LEAF 2013 mod.
Svart Tesla S 85 2015 mod.
Blå Tesla S 2019 LR raven

kjbu

Har det ikke selv og ville ikke betalt ekstra for det i dag heller
- Veldig få steder det kan brukes
- Tar allikevel for lang tid i forhold til hurtiglading. 30min i butikken gir bare 15% mer på batteri
- Har bil nr. 2 i de tilfeller det blir strømmangel
- Har på mitt 1. år enda ikke opplevd reelt behov for 6,6kW lading ved mitt bruk.
- Lader hjemme med ladestasjon (14A) og får mer enn nok på batteriet i løpet av natten.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Mippen

#2
Eneste jeg tenker på er at Leaf holder seg ca likt i pris brukt både med og uten ekstra lader. Er kanskje nesten bedre å bytte ut bilen med en som har denne laderen i stedet for å montere ny? Med forbehold at dersom det blir mulig at det kan koste en del. Har hørt folk som sier det koster rundt 40k på tesla. På leaf kan jeg tenke meg det blir billigere enn det, men hvor mye billigere er ikke lett å si.

For min del hadde jeg byttet bil i stedet for å montere hvis det blir dyrere enn hva det kostet å bestille nytt. I starten savnet jeg 6,6 laderen men i praksis har jeg aldri fått bruk for den. Har til gode å finne et ladepunkt der jeg kjører som gir denne styrken og derfor har jeg klart meg fint med vanlig lader og justerbar 16a kabel. Kunne naturligvis ha montert 32a hjemme men har klart meg fint uten. Hvis ikke har jeg bare brukt hurtiglader.

Men jeg ser den hvis folk kjører mye og har behov for å lade bilen opp raskt mellom turene at det er praktisk med 32a. Jeg føler selv at jeg kjører en del og det er sjelden når jeg kommer hjem fra jobb for eksempel med lavt batteri og skal avgårde en eller to timer senere at jeg ikke har klart meg med den rekkevidden batteriet har gitt etter litt 16a lading. For enten har jeg kunnet lade der jeg skal eller så har de 3-4 milene jeg har igjen på gom vært nok. Det er også sjelden jeg kjører mer enn 200km på en vanlig dag.
Fremtiden er elektrisk.

knnygar

Sitat fra: kjbu på onsdag 25. juni 2014, klokken 09:04
- Tar allikevel for lang tid i forhold til hurtiglading. 30min i butikken gir bare 15% mer på batteri
Har du 5% batteri igjen på batteriet, er 15% gull verdt :-)
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

HoeggenEL

Bra tiltak, Caffe.

Jeg klarer meg veldig godt med 10A til mitt nåværende bruksmønster,
men utelukker ikke at behovet kan melde seg på ett eller annet senere tidspunkt.

Synes uansett det er dårlig av Nissan å ikke tilby dette.
LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

Thomas Parsli

Sitat fra: HoeggenEL på onsdag 25. juni 2014, klokken 10:15
Synes uansett det er dårlig av Nissan å ikke tilby dette.

Selv om jeg er relativt missfornøyd med Nissan, er jeg uenig på det punktet.
Men det hadde vært fint, for all del.

Forslaget fra andre om å bytte bil er jeg også litt skeptisk til, da omregisreringsavgiften er større enn prisen på 6,6kW lader...

Thomas

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Fallskjerm

Jeg har 6.6 kw lader og hadde ikke greid meg uten den.

Jeg bruker den på jobb hver dag.

Kona har også mulighet for dette på jobben.

har pendler vei på ca 8,5 mil og kun 6 timers dag. Så laderen gjør det mulig å bruke Leafen som pendler bil.
Renault Zoe R135 mars 2020
Nissan Leaf, Tekna Mai 2016 (30Kwh) (heldigvis solgt)
Nissan Leaf, Tekna april 2014 66 500 km m/6.6 kw lader (solgt)
Toyota landcruser 150 for å dra Adria 743 UT

Ønsker Nissan skal bli like god på ettermakedet som Toyota

BE

På 6 timer fullader du med en 16A ladekabel også, så det er ikke alene nok til å forsvare en 6.6kW lader.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

kjbu

Sitat fra: knnygar på onsdag 25. juni 2014, klokken 09:24
Sitat fra: kjbu på onsdag 25. juni 2014, klokken 09:04
- Tar allikevel for lang tid i forhold til hurtiglading. 30min i butikken gir bare 15% mer på batteri
Har du 5% batteri igjen på batteriet, er 15% gull verdt :-)
I så tilfelle handler jeg en time isteden på 16A ladekladd og får samme 15%  ;)
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Mippen

#9
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 25. juni 2014, klokken 10:55
Sitat fra: HoeggenEL på onsdag 25. juni 2014, klokken 10:15
Synes uansett det er dårlig av Nissan å ikke tilby dette.

Selv om jeg er relativt missfornøyd med Nissan, er jeg uenig på det punktet.
Men det hadde vært fint, for all del.

Forslaget fra andre om å bytte bil er jeg også litt skeptisk til, da omregisreringsavgiften er større enn prisen på 6,6kW lader...

Thomas

Nå vet man ikke hva prisen på en lader hadde blitt dersom det var mulig å ettermontere denne. Muligheten for at denne koster mye mer enn den koster originalt med bilen fra fabrikken er stor (tesla tar 4x prisen av fabrikkmontert som eks)  og på den måten hadde det faktisk vært billigere å bytte bil og betale omregistreringsavgiften. Man kan også kjøpe en bil fra parallell importør og på den måten slippe omregistreringsavgift.  :)

Folk har uansett ulike behov. Klart hadde jeg valg 6,6kw lader dersom det var flere lademuligheter på denne styrken og det ikke hadde vært så dyrt å legge opp ny kurs hjemme. Men når jeg først har en bil med vanlig lader og "bare" 16a hjemme klarer jeg meg greit. Har til nå alltid kommet meg avgårde når jeg skal med vanlig kjøring og 16a kabel. Hvis ikke tar jeg meg bare en tur og bruker chademo.

Vanligvis har jeg alltid litt strøm på batteriet og det tar da ikke lange tiden til 80 eller 100. Sjelden man lader fra nesten 0%. Hadde ikke vært noe problem å pendlet med 16a til tross for kort arbeidsdag. Hadde jeg bare hatt 10-20 prosent igjen på bilen når jeg kom på jobb så hadde den vært full når jeg skal hjem.

Bor man til et sted med få hurtigladere og/eller man har tilgang til 32a så er det supert. Da hadde jeg nok valgt 32a også. Når det er sagt hadde jeg nok valgt det med hadde jeg kjøpt bil igjen med tanken på at det kan komme flere 32a punkt og kanskje den hadde blitt lettere å selge den dagen jeg skal ha ny bil.

Syns også selgerene kan bli flinkere til å opplyse om slike ting for fikk ikke info om dette valget før jeg så det her inne. Når jeg kjøpte leafen min i vinter hadde jeg 0 erfaring med elbil. Det eneste jeg hadde blitt fortalt den gangen var å passe på at jeg hadde hurtiglade mulighet. Men har som sagt aldri hatt behov for 6,6kw ennå og klarer meg fint med 16a og chademo hurtiglading.

Fremtiden er elektrisk.

Leon

Har i løpet av 16000 kjørte km på 9 mnd enda ikke vært i en situasjon der jeg ville ha brukt en slik lader om jeg hadde den. Klarer meg fint med standard 10A ladekabel hjemme og eventuelt på jobb, pluss CHAdeMO, som jeg har tilgang til innen 3-5 km både hjemme og på jobb om det skulle knipe.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

ksm3036

Sitat fra: kjbu på onsdag 25. juni 2014, klokken 12:57
Sitat fra: knnygar på onsdag 25. juni 2014, klokken 09:24
Sitat fra: kjbu på onsdag 25. juni 2014, klokken 09:04
- Tar allikevel for lang tid i forhold til hurtiglading. 30min i butikken gir bare 15% mer på batteri
Har du 5% batteri igjen på batteriet, er 15% gull verdt :-)
I så tilfelle handler jeg en time isteden på 16A ladekladd og får samme 15%  ;)

Dessuten, så er det sjelden at du tilbys annet enn 16A kurs der du lader...

smaug01

Det er dette jeg har messet om litt her inne en stund nå. Den gir for lite og totalkostnadene er for store. For å svare poll'en så ville riktig svar for min egen del være:
Ja hvis den koster under 8000 og bruksmønster endrer seg slik at jeg trenger den.

Jeg kommer til å kjøre bilen nesten 40000 km i året hvis trenden fortsetter og det er bare med 10A lader. En større lader for å "kunne" kjøre enda mer virker urealistisk for meg. Det eneste det kan bety er heftigere ladesykluser(fra helt tom til full hele tiden) og sannsynligvis dårligere planlegging fra min side(vente til siste liten for å smelle inn laderen).

Jeg vil faktisk være så freidig å si at jeg synes Nissan Norge har vært lure som ikke selger dobbellader som standard eller holder litt igjen om dere vil. Jeg tror de har kommet fram til at det vil bare medføre røffere ladesykluser som i lengden ikke er gunstig for batteripakken og kanskje dermed bruktverdien på bilen. Jeg kan tenke meg at en eier som har en dobbellader og som mener at han må ha det, og faktisk bruker den for det den er verdt har dårligere batteri etter noen år enn en "vanlig" bruker. Selvsagt har jeg ingen fakta å basere dette på men det er magefølelsen min.

En annen ting er at jeg tror 32A enfasebruk i framtiden er både lite gunstig og kanskje blir upopulært?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

jkirkebo

Sitat fra: smaug01 på torsdag 26. juni 2014, klokken 19:30
Jeg vil faktisk være så freidig å si at jeg synes Nissan Norge har vært lure som ikke selger dobbellader som standard eller holder litt igjen om dere vil. Jeg tror de har kommet fram til at det vil bare medføre røffere ladesykluser som i lengden ikke er gunstig for batteripakken og kanskje dermed bruktverdien på bilen. Jeg kan tenke meg at en eier som har en dobbellader og som mener at han må ha det, og faktisk bruker den for det den er verdt har dårligere batteri etter noen år enn en "vanlig" bruker. Selvsagt har jeg ingen fakta å basere dette på men det er magefølelsen min.

3,5 timers ladetid er meget treg lading som ikke har noen innvirkning på batteriets levetid. Drillen min lader opp batteriet på et kvarter, det er 14 ganger så rask lading av et lithium-batteri.

Du må opp på minimum >22kW lading for at det skal ha potensiale til å påvirke batteriet på noen måte.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

smaug01

Jeg tenker mer på bruksmønster endringen. Mer lading fra nær tom til nær full fordi "man kan". Batteriet til drillen din varer ikke så lenge heller og med minst to batterier blir nok ikke regnestykket ditt helt riktig.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA