Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Veihjelp av NAF/Falck etc.....

Startet av TRM, fredag 11. juli 2014, klokken 19:54

« forrige - neste »

Bent

#15
Gratis lading er en ordning som vil tvinge seg fram av konkurransehensyn. Etterhvert som det blir flere elbiler vil detaljhandelen oppdage at lademulighet er et viktig tilbud for å lokke kunder til butikken. Så vil hver butikk måtte bestemme seg for om de skal hoste opp 500.000 kroner pluss driftsutgifter for en ladestasjon med betalingsløsning, eller installere et enkelt elbiluttak til 10.000 kroner.

Mitt tips er at Rema 1000 vil gå for den de kan få 50 ganger så mange av til samme pris, og gi bort strømmen gratis fordi strøm er i praksis gratis sett mot fordelen av å dra flere kunder. Rema vil derfor sette opp gratis ladestasjoner utenfor sine butikker.

Og når Rema gjør det så må alle gjøre det.

Hvorvidt elbileiere fortjener å få gratis strøm eller ikke er ganske uinteressant i sammenhengen: her er det grunnleggende konkurransehensyn som vil vinne fram, ikke moralistiske betraktninger.

Når det gjelder Teslaeiere så kan jeg ikke forstå at dette har noe særlig å si for dem mesteparten av tiden. Med 50 mil på batteriet er det bare pes å drive og dra fram ladekabler for å få et par ekstra km mens man kjøper melk og brød. Jeg har "bare" 54kWh i min bil og jeg lader aldri når jeg er parkert vekk fra heimen, annet enn på langtur. Det er bare ikke noe poeng.
Tesla Roadster, 25Mm

JohanH

Sitat fra: TRM på tirsdag 24. juni 2014, klokken 22:48
Påvirker lademulighet for din Model S hvor du handler?

Nei ikke i det hele tatt. Jeg lader hjemme.

Car-El

Ja æ skal være ærlig og æ følger "ladevett-regelen" om å lade når man kan. Så det har blitt flere ganger lagt handel til Jekta Storsenter i Tromsø enn før. At Jekta gir bort strøm nyter jeg godt av, men jeg ser ikke problemet med å betale for den heller. Om anskaffelsen av elbil eller anskaffelsen av barn har lagt om mønsteret for min/vår rutiner ved å handle, er vanskelig å si. Men som sagt. Æ sier ikke nei til gratis strøm, men forvente ikke at den skal være gratis heller.

Mesteparten av dagligvarer handler vi i samme butikken som har brukt i "årevis" og der er det ikke mulighet for å lade.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

TMS85

Enig med flere her. Lading har null betydning for hvor jeg handler. Bilen har masse rekkevidde og lading hjemme holder i 99% av tilfellene.

Kagex

Lademuligheter nei, men romslig parkeringsmuligheter ja. jeg kjører heller 1-2 km ekstra hvis jeg må slippe å parkere tett på andre biler
P29687

Hassan

#20
Til Carl El: så om man betaler for en dyr bil og kjøper litt ekstra beskyttelse på den så skal man ikke ønske seg gratis drivstoff på den.? He he he Ville hatt deg som fast kunde kunde hos meg om jeg hadde drevet forretning as, ha ha ha
Tesla model S 85 Eier siden mars 2014

xoop

Enig med de som velger butikker med romslige parkeringsplasser. Med BMWen jeg hadde før, følte jeg at jeg fikk en ny dørbulk hver gang jeg besøkte Ikea.
Hvit P85, P19432

FThorsen

Hvis jeg kjører forbi Coop på Slependen (gamle Smartclub) og har litt lite batteri så stopper jeg innom der og handler mat ja.
Fikk oppgradert ledningsnettet mitt i går til tre fas 16A og dro da innom Coop'en (G Max og Elkjøp er vel også i samme bygget) for å teste tre fas på 16 ampere. Det ble full pupp det, altså over 100 km/t lading :)
Kommer nok til å stoppe der igjen når jeg kjører forbi hvis jeg skal handle for kjører jeg først den veien så har jeg kjørt et stykke :)
Høvik, Bærum

TMS #2,500 levert november 2013
Hvit Performance Plus med alt utenom barneseter og hattehylle.

P85D bestilt. VIN 5YJSA7H23EFP66xxx
Forventet "Late February, nei Late March 2015 nå"

Gikk fra BMW 320 MDAT, 2007 modell

cairnz

Sitat fra: fthorsen på fredag 27. juni 2014, klokken 10:59
Hvis jeg kjører forbi Coop på Slependen (gamle Smartclub) og har litt lite batteri så stopper jeg innom der og handler mat ja.
Fikk oppgradert ledningsnettet mitt i går til tre fas 16A pr. lader og dro da innom Coop'en (G Max og Elkjøp er vel også i samme bygget) for å teste tre fas på 1632 ampere. Det ble full pupp det, altså over 100 km/t lading :)
Kommer nok til å stoppe der igjen når jeg kjører forbi hvis jeg skal handle for kjører jeg først den veien så har jeg kjørt et stykke :)

FTFY.
Elbilist

ElViz55

Shopping med Gratis 32 amp lading får får prioritet hos meg ja :)  Schuko gjør det ikke....


Morsomme x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2

TKK

Sitat fra: TRM på tirsdag 24. juni 2014, klokken 22:48
Merker på handlemønsteret mitt at jeg stadig trekkes mot butikksenter som tilbyr lading til bilen.

Andre som har endret handlemønster etter at de har fått seg elbil?

Mitt personlige "favorittsenter" er nå Slependen i Asker, hvor de i underetasjen til gamle SmartClub-bygget har Type2-lading (22kw) tilknyttet brede, fine parkeringsplasser. Har knapt vært der tidligere, men er nå stadig innom for å handle (og lade).

Absolutt. Handler på Coop Tunejordet hvor det er 4 stk 22kw ladere.
Dvs.... de er der, men har vært ute av drift i 4-6 uker nå og da får det litt sånn motsatt effekt.
Har feilmeldt 3 ganger nå men det skjer ikke en dritt.... handler der foreløpig fortsatt :)

jkirkebo

Sitat fra: TKK på fredag 27. juni 2014, klokken 15:28
Absolutt. Handler på Coop Tunejordet hvor det er 4 stk 22kw ladere.
Dvs.... de er der, men har vært ute av drift i 4-6 uker nå og da får det litt sånn motsatt effekt.
Har feilmeldt 3 ganger nå men det skjer ikke en dritt.... handler der foreløpig fortsatt :)

Det er vel Fortum-ladestolper som står der...Ser ut som om de har like mye problemer med de nye 22kW ladestolpene som med hurtigladerne. Samme produsent?

Koster ikke disse en krone minuttet å bruke?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RE

Nei, lademulighet påvirker ikke mitt handlemønster. Jeg lader på jobb og hjemme. Men er det betalings-parkering med mulighet for å lade (f.eks. på en flyplass), så lader jeg for å få mest mulig for pengene :)
Tesla Model S85, Blå
E-golf med varmepumpe, Hvit

TKK

Sitat fra: jkirkebo på fredag 27. juni 2014, klokken 15:33
Sitat fra: TKK på fredag 27. juni 2014, klokken 15:28
Absolutt. Handler på Coop Tunejordet hvor det er 4 stk 22kw ladere.
Dvs.... de er der, men har vært ute av drift i 4-6 uker nå og da får det litt sånn motsatt effekt.
Har feilmeldt 3 ganger nå men det skjer ikke en dritt.... handler der foreløpig fortsatt :)

Det er vel Fortum-ladestolper som står der...Ser ut som om de har like mye problemer med de nye 22kW ladestolpene som med hurtigladerne. Samme produsent?

Koster ikke disse en krone minuttet å bruke?

Stolpene er litt annerledes enn 22kw stolpene som står på Inspiria.
Det er gratis å lade på disse også.

Her er et bilde fra Coop. 2 uttak pr. stolpe.



Muffinman

Ser akkurat lik ut som den på Amfi Orkanger. Og sistnevnte har vel stort sett vært ute av drift siden den ble satt opp.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA