Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Justerbare ladeledning med kladd

Startet av knutgrr, fredag 11. juli 2014, klokken 15:38

« forrige - neste »

Warlock

#75
Det er ikke alle sike datainnsamlinger fra politiets side som er helt ok.
Ved en voldtekt i Bergen innhentet politiet info om alle mobiler som var i nærheten denne lørdagskvelden. De sendte så en melding til alle mannlige om de "frivillig" kunne tenke seg å avgi en DNA-test. De som ikke hadde tid/lyst til dette ble selvsakt grundig etterforsket videre og dermed inkriminert kun fordi de hadde oppholdt seg i Bergen på gitt tidspunkt. Man tok ikke gjerningsmannen (etter mitt vitende), man vet faktisk ikke om han hadde mobil på seg...

Electrix

Sitat fra: janmb på mandag 28. juli 2014, klokken 17:45
Den enkleste måten å illustrere hvorfor dette er galt er helt enkelt å spørre seg følgende spørsmål:

Hadde politiet fått godkjenning til å sette opp generell kameraovervåking i tunnelen med formål å identifisere biler/bilister i fall grisekjøring/ulykker? Svaret er et rungende nei.
Hadde politiet fått tillatelse til å gå gjennom resterende passeringer for å sende ut bøter til alle som passerte fartsgrensen? Nei.

Hadde politiet fått tillatelse til ta backup av alle PCer eller mobiler I de tusen hjem for å sjekke om noen skjuler noe? Nei.

Hadde de fått tillatelse til å gå gjennom alle bompasseringer for å kartlegge hvor alle oppholder seg, eller hvem som sitter på med tvilsomme personer? Nei.

Men dersom noen har begått en kriminell handling som etterforskes kan politiet be om/beslaglegge de data som er nødvendig/gunstig for etterforskningen, noe jeg synes er helt ok. Det er uetisk dersom man sitter på informasjon som kan få en skyldig dømt eller få en uskyldig frikjent og ikke bruker den. I saken der et barn ble kjørt ned og drept av en fyllekjører I Rogaland ble det bl.a. brukt data fra bomstasjoner til å spore opp den skyldige.

Jeg synes det er latterlig når Politiet ikke får tilgang til f.eks. mobildata fra Telenor etter en alvorlig kriminell handling samtidig som Giske overprøvde datatilsynet og ga private etterforskere full tilgang til personlig datatrafikk og lagre register over dette for å muligens kunne oppdage enkeltpersoner som kopierte musikk og saksøke de. Da har man helt klart trådd over en grense. Men skal være ekstremt gode grunner før politiet skal nektes tilgang til informasjon om en spesifikk straffbar hendelse som allerede etterforskes.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Kjell Leaf

Sitat fra: Amoss på søndag 06. juli 2014, klokken 20:28
Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 06. juli 2014, klokken 19:29
Nei jeg tror ikke på noe feilaktig, jeg har min egne meninger og har ingen planer om å bli verken rød eller paranoid eller begge deler  (som ikke er en uvanlig kombinasjon).

Hmm... Så du vil ikke sette deg inn i en sak fordi du ikke vil tro på noe som er feil?  Synes dette høres litt bakvendt ut jeg ;)  Normalt så setter man seg inn i saker nettopp for å slippe å tro på noe som er feil...

Og til din informasjon: Nei, er hverken rød (eller noen som helst annen politisk farge for den sak skyld) eller paranoid... Det er heller ikke påkrevd å være noen av delene for å sette seg inn i saker.
Hvor har du det fra at jeg ikke har satt meg inn i saken ? Fordi jeg ikke mener det samme som deg?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

arthur

En telefon til nærmeste bompengeselskap, brikke i postkassen i løpet av en snau uke og uten noen faktura (gratis)  = problem solved, eller retter sagt unngått! I mellomtiden mens vi ventet på brikken fikk vi beskjed om at vi trygt kunne kjøre gjennom uten fare for regning.

Anbefales!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

NilsRo

Sitat fra: arthur på tirsdag 29. juli 2014, klokken 20:46
En telefon til nærmeste bompengeselskap, brikke i postkassen i løpet av en snau uke og uten noen faktura (gratis)  = problem solved, eller retter sagt unngått! I mellomtiden mens vi ventet på brikken fikk vi beskjed om at vi trygt kunne kjøre gjennom uten fare for regning.

Anbefales!

Helt enig. Ikke værre en dette. Følg lover/forskrifter/regler, slik at det ikke blir unødvendig ekstra administasjon for bomselskapet.

Hvis alle gjør det slik, går det trolig lengre tid før fritaket blir opphevet. På Fjelllinjen i Oslo kan en gjøre dette via hjemmesiden deres. Trenger bare vedlegge kopi/bilde av vognkort.
Tesla Model S P85, sort, 19" vinter, 20" sommer

Alle pakker untatt: +pakke, sikkerhetspakke og ekstra barneseter.

Bekreftet 25/10 2013
I produksjon fra 02/02 2014
I transitt fra 07/02 2014
Levering 29 mars 2014, Drammen
VIN 29805

arthur

Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

sn0le

For meg var det litt verre.
I tillegg til å ta en telefon til Fjellinjen så måtte jeg dra innom en ESSO-stasjon og få en gratis holder for brikken
jeg flyttet over fra dieselbilen.
Nesten så jeg svettet en skvett gitt.... ;)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Amoss

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 29. juli 2014, klokken 19:31
Hvor har du det fra at jeg ikke har satt meg inn i saken ? Fordi jeg ikke mener det samme som deg?

Du ble anbefalt å lese en bok for å sette deg inn i saken, noe du sa du ikke ville, og antydet at ved å lese den boken så risikerte du å bli både "rød" og "paranoid". (Vel, om du hadde blitt rød/paranoid av å lese en bok, så er du nok litt sånn skap-rød/paranoid i all hemmeligehet ;) )

Ut over det har argumentasjonen din avslørt at du tydeligvis ikke forstår problemstillingen godt nok. Godt mulig du tror du har satt deg inn i saken, men i så fall har du ikke gjort en god nok jobb. Nei, du må ikke nødvendigvis være enig med meg når du har satt deg godt nok inn i saken (uten at jeg egentlig kan forstå at man ikke kan være det ;) ), men du ville i det minste ha kunnet argumentere bedre enn du gjør i dag.

Den boken, "1984", er for øvrig en viktig del av vår kulturarv, og som du ser her i seg selv ett viktig argument i en hver debatt som omhandler overvåkning og myndigheters evnt. missbruk av teknologi og om hva for ett samfunn man ønsker. Og nei, kan berolige deg med at den ikke er noen "reklame-bok" for ett "rødt" politisk budskap ;)  Var vel heller tvert i mot ett argument mot ett hvert totalitært regime enten det skulle være "kommunistisk" eller "fascistisk"/"Nasjonalsosialistisk". Den ble skrevet i 1948 med nazistenes/Gestapos herjinger i Europa som ett ferskt minne, og med en fremvekst av den kalde krigen og kommunismens utvikling i øst-Europa som bakteppe.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

janmb

Sitat fra: NilsRo på tirsdag 29. juli 2014, klokken 21:10
Helt enig. Ikke værre en dette. Følg lover/forskrifter/regler, slik at det ikke blir unødvendig ekstra administasjon for bomselskapet.

Jeg er helt enig i at man bør spille mest mulig på lag for å gjøre overhead i innkreving av bompenger minst mulig. Forutsatt at man påpasser at bomselskapene aldri får gått med overskudd og bli en business.

Når det gjelder lover og regler er det bomselskapene som ikke følger de dersom de prøver å forfekte at man SKAL ha brikke for å slippe betaling.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

arthur

Ser at jeg må korrigere meg selv siden jeg to dager etter å ha mottatt brukken for elbil fikk en faktura på 200 kroner for depositum på brikken, men det er til å leve med etter mitt syn siden et depositum jo er penger man får igjen.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

timingbeltkiller

Sitat fra: janmb på onsdag 30. juli 2014, klokken 13:40
Jeg er helt enig i at man bør spille mest mulig på lag for å gjøre overhead i innkreving av bompenger minst mulig. Forutsatt at man påpasser at bomselskapene aldri får gått med overskudd og bli en business.
Bomselskapene er en lønnsom business for (høyre)politikerne som tjener grovt som styreadel.

Bommer er ellers den måten å melke billistene på, som gir minst netto av brutto inntekt.
Beskatning via pumpene den som gir lavest overhead.
Og vil en ikke ha så høye pumpepriser, kan en kopiere systemet fra Sveits og Østerrike
med vignettbetaling for kjøring på motorveier.

Da får en også stoppet unnaluringen fra utenlandske biler.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

sn0le

Blir muligens litt off-topic...
I Tromsø har de valgt å legge litt ekstra avgift på drivstoff istedenfor å ha bomring.

Synes det er mest rettferdig fordi:
- De som kjører biler med høyt forbruk, og dermed forurenser mere, betaler mere.
- De som kjører biler med lavt forbruk, og dermed forurenser mindre, betaler mindre.
- De som kjører mye, og sliter mere på veiene, betaler mere.
- De som kjører lite, og sliter mindre på veiene, betaler mindre.
- De som kjører plugg-inn hybrid, og kjører mye på strøm betaler mindre enn de som kjører lite på strøm
- De som kjører EL-bil, og ikke har utslipp i det hele tatt, slipper å betale.

Fordelen med en sånn løsning er at alle bidrar. Selv turistene, så lenge de fyller drivstoff i Tromsø.
Og det er sannsynligvis veldig liten administrasjon på en sånn løsning kontra en bomring.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Amoss

Sitat fra: sn0le på torsdag 31. juli 2014, klokken 02:26
- De som kjører biler med høyt forbruk, og dermed forurenser mere, betaler mere.
- De som kjører biler med lavt forbruk, og dermed forurenser mindre, betaler mindre.
- De som kjører plugg-inn hybrid, og kjører mye på strøm betaler mindre enn de som kjører lite på strøm
- De som kjører EL-bil, og ikke har utslipp i det hele tatt, slipper å betale.

Men disse har jo ikke noe med veibruken å gjøre, så å tenke så langt betyr at man har klart å ha mer enn en tanke i hodet på en gang. Slikt er vi ikke bortskjemt med i fra politikerne våre ;)

Ellers vil jeg ta med en fordel til - man slipper å lage disse mentale sperrene. Merker både på meg selv og andre at man fort tenker seg om en gang til eller to før man kjører ett sted der man passerer en bom (så fremt man ikke kjører elektrisk). Bodde i Oslo da bomringen ble satt opp, og merket at da ble det plutselig "vanskeligere" å reise til - eller få besøk av - venner/familie/butikker som var på "feil side" av en bom. Ja, for mange er Oslo i dag en delt by: Den delen som er på denne siden av bomringen, den delen som er innenfor bomringen og den delen som er på den andre siden av bomringen (krever to passeringer - tur/retur).

Fordelen med en sånn løsning er at alle bidrar. Selv turistene, så lenge de fyller drivstoff i Tromsø.
Og det er sannsynligvis veldig liten administrasjon på en sånn løsning kontra en bomring.
[/quote]
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA