Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Justerbare ladeledning med kladd

Startet av knutgrr, fredag 11. juli 2014, klokken 15:38

« forrige - neste »

Griffel

Med godtatt tenkte jeg på storting, regjering, datatilsyn og domstoler, ikke hvert enkelt menneske i Norge.
Det er en rekke forskrifter jeg kunne tenke meg å ikke godta.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Amoss

Sitat fra: Griffel på onsdag 02. juli 2014, klokken 20:55
Med godtatt tenkte jeg på storting, regjering, datatilsyn og domstoler, ikke hvert enkelt menneske i Norge.

Greit nok, men om det er den definisjonen du bruker på "godtatt" så ser ikke jeg at du har noe hold for at man ikke kan argumentere for personvernet i gjennomføringen av loven, enten man er for eller i mot selve loven.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Kjell Leaf

Sitat fra: Amoss på onsdag 02. juli 2014, klokken 23:12
Sitat fra: Griffel på onsdag 02. juli 2014, klokken 20:55

Greit nok, men om det er den definisjonen du bruker på "godtatt" så ser ikke jeg at du har noe hold for at man ikke kan argumentere for personvernet i gjennomføringen av loven, enten man er for eller i mot selve loven.
Kanskje enkelte bør tenke seg om litt når det gjelder det dere kaller overvåking, det være seg mobilbruk, kortbruk, bompasseringer eller kameraovervåking av enkelte områder.
Man må se på positive sider ved hver overvåking og veie det opp mot det negative. Slike overvåkingsystemer har avslørt mang en morder eller andre kriminelle. Du kan også bli frikjent fra en anklage pga overvåking. Jeg syns mange er fullstendig paranoide på dette og de tror at noen vet alt om dem tydeligvis. Det er tull å snakke om at det bare er prinsippet om man ikke kan slå i bordet med noen negative eksempler på hva som kan skje med en vanlig mann/kvinne pga slik overvåking.
Du som sier at du kan velge å slå av mobilen for ikke å bli registrert hvor du kjører... Hva har du tenkt å gjøre i det ærendet der det er nødvendig ??? Kom med eksempler der den vanlige mann har ulemper med å bli registrert av mobil/kort/bompassering hvis man ikke har ranet banken eller drept kona.......
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

janmb

Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 03. juli 2014, klokken 13:06
Kanskje enkelte bør tenke seg om litt når det gjelder det dere kaller overvåking, det være seg mobilbruk, kortbruk, bompasseringer eller kameraovervåking av enkelte områder.
Man må se på positive sider ved hver overvåking og veie det opp mot det negative. Slike overvåkingsystemer har avslørt mang en morder eller andre kriminelle.

Masseovervåking er aldri greit. Selvsagt er slike databaser himmelen for etterforskere, men det gjør det ikke greit allikevel.

For det første er det brudd på både norsk grunnlov og EMK.

For det andre er summen av friheten et stort flertall ofrer en altfor stor pris til å rettferdiggjøre nytten av straffeforfølgelse av noen forsvinnende få storkriminelle.

Masseovervåking av en generell befolkning er ikke greit - uansett. Og heldigvis er lovverket som betyr noe enig med meg.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Amoss

Sitat fra: janmb på fredag 04. juli 2014, klokken 11:22
Masseovervåking er aldri greit. Selvsagt er slike databaser himmelen for etterforskere, men det gjør det ikke greit allikevel.

For det andre er summen av friheten et stort flertall ofrer en altfor stor pris til å rettferdiggjøre nytten av straffeforfølgelse av noen forsvinnende få storkriminelle.

Masseovervåking av en generell befolkning er ikke greit - uansett. Og heldigvis er lovverket som betyr noe enig med meg.

+1 - her kom du meg akkurat i forkjøpet :)

Du som sier at du kan velge å slå av mobilen for ikke å bli registrert hvor du kjører... Hva har du tenkt å gjøre i det ærendet der det er nødvendig ???

Er ikke så mye hva jeg har planer eller ikke planer om, men hva de gjør som overvåkningen er ment å ta. DE kan bare slå av mobilen eller legge den igjen hjemme - eller bruke en uregistrert telefon (de finnes fortsatt, og kan fortsatt skaffes fra utlandet, og dersom noen vil nok, så kan de helt sikkert sikre seg en slik her til lands også). Eller for å ta fotoboksene: Ingen "kappkjører" lengre på veistrekninger der det finnes fotobokser. Har da folk sluttet å kappkjøre på offentlig vei? Så klart ikke, man har bare flyttet det til veier uten overvåkning. Altså, man overvåker massene, mens de som man skulle ta slipper igjennom garnet.

Kom med eksempler der den vanlige mann har ulemper med å bli registrert av mobil/kort/bompassering hvis man ikke har ranet banken eller drept kona.......

Eksemplene kan være mange, men f.eks. har man rett til å ha den religionen eller seksuelle legningen man selv ønsker her til lands, og man har lov og rett til å holde den privat dersom man ønsker det. Da er det ikke greit om overvåkning kan røpe overfor familie eller kollegaer at du f.eks. deltok på de nylig avholde "skeive dager" i Oslo, eller på en "id-fest", eller ett vekkelsesmøte i Sarons dal.

... ja, også det mest klassiske eksemplet da - joda, det ER moralsk forkastelig, men ikke forbudt, å være utro mot sin livsledsager. Du kan sikkert si at de som er det fortjener å bli avslørt, og jeg er for den sak skyld enig i det, men det er ikke ett offentlig ansvar å avsløre slike. Derfor er det heller ikke greit om masseovervåkning avslører slikt.

Så, du kan sikkert si at "nei, bompengepasseringer alene avslører da ikke dette!". Mulig du har rett, muligens ikke. Det store problemet med slik masseovervåkning er jo når man kan sammenfatte mange små og uskyldige opplysninger som ikke er så viktige hver for seg.

Men fortsatt kan du sikkert si "joda, men akkurat denne overvåkningen er da ikke så farlig. Hensikten her mer enn opphever jo alle ulemper!". Det store problemet her er altså denne utglidningen man ser når det gjelder overvåkning. Da "elekstronisk databehandling" kom, og begynte å bli vanlig, var det en del kloke og fremsynte mennesker som snart så de potensielle problemene med dette. Det ble derfor laget lover som skulle begrense mulighetene for slike masseovervåkninger og ta vare på folks mulighet for ett privatliv. Fra da av så har mindre kloke og mindre fremsynte mennesker higet etter mulighetene som ligger i overvåkning, og vi ser en stadig utglidning av disse rettene:

- Vi må jo ha noen videokameraer på områder med mye kriminalitet!  Ja, også i banker. Og i butikker. Og på bussen/taxien. Og på arbeidsplasser generelt. Og i trappeoppganger. Og i heisen. Og på soverommet. Ups - så langt har de ikke kommet ENDA!
- Noen kjører fortere enn de har lov til! La oss sette opp noen fotobokser der det skjer mange ulykker. Ja, også ett par steder det ikke skjer noen ulykker, da vi vet at folk bryter grensene her også. Hmm... Boksene tar jo ikke like mange fartssyndere som vi vet at er der?  Kan de sette ned farten der kameraet er? Ok, la oss sette dem opp i par så man kan ta snittfarten over ett strekke! Hmm.. Folk finner fortsatt veier de kan råkjøre på? Ok, la oss utstyre alle biler med brikker som kan sladre til oss om hvor fort man kjører! (Ok, dette har ikke kommet enda, men forslag har vært ute...)
- Ok, noen gjør kriminelle ting, og det hender de bruker internett til dette! La oss overvåke alles bruk av internett, bla. hvem de sender mail til og når/hvor ofte! Ja, og la oss registrere hvor de befinner seg når de er tilkoblet (så man får en detaljert oversikt hvor hvor alle er til en hver tid, i dag da alle "må" gå rundt med en "lillebror" som kan sladre på oss). Heldigvis ble dette stoppet til enkelte politikeres store frustrasjon! - ja, det er den berømte DLD jeg snakker om her
ReservationId 364902

Griffel

I denne forbindelsen (bompenger og annet med bil) er vel spørsmålet egentlig om brikke er verre enn skilt på bilen.
I sammenheng med bil og overvåking er det vel mye verre at alle biler har et skilt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Amoss

Sitat fra: Griffel på fredag 04. juli 2014, klokken 15:40
I denne forbindelsen (bompenger og annet med bil) er vel spørsmålet egentlig om brikke er verre enn skilt på bilen.
I sammenheng med bil og overvåking er det vel mye verre at alle biler har et skilt.

Sant nok, og som du ser så startet personverndelen av debatten med:
Sitat fra: Amoss på onsdag 02. juli 2014, klokken 02:25
Og JEG mener det burde være forbudt for privatpersoner og private selskap å kunne registrere trafikk på offentlig eid vei, det være seg med eller uten brikker for abonnenter av disse private selskapene.
ReservationId 364902

Kjell Leaf

Sitat fra: Amoss på fredag 04. juli 2014, klokken 12:05

+1 - her kom du meg akkurat i forkjøpet :)

Du som sier at du kan velge å slå av mobilen for ikke å bli registrert hvor du kjører... Hva har du tenkt å gjøre i det ærendet der det er nødvendig ???

Er ikke så mye hva jeg har planer eller ikke planer om, men hva de gjør som overvåkningen er ment å ta. DE kan bare slå av mobilen eller legge den igjen hjemme - eller bruke en uregistrert telefon (de finnes fortsatt, og kan fortsatt skaffes fra utlandet, og dersom noen vil nok, så kan de helt sikkert sikre seg en slik her til lands også). Eller for å ta fotoboksene: Ingen "kappkjører" lengre på veistrekninger der det finnes fotobokser. Har da folk sluttet å kappkjøre på offentlig vei? Så klart ikke, man har bare flyttet det til veier uten overvåkning. Altså, man overvåker massene, mens de som man skulle ta slipper igjennom garnet.

Kom med eksempler der den vanlige mann har ulemper med å bli registrert av mobil/kort/bompassering hvis man ikke har ranet banken eller drept kona.......

Eksemplene kan være mange, men f.eks. har man rett til å ha den religionen eller seksuelle legningen man selv ønsker her til lands, og man har lov og rett til å holde den privat dersom man ønsker det. Da er det ikke greit om overvåkning kan røpe overfor familie eller kollegaer at du f.eks. deltok på de nylig avholde "skeive dager" i Oslo, eller på en "id-fest", eller ett vekkelsesmøte i Sarons dal.

... ja, også det mest klassiske eksemplet da - joda, det ER moralsk forkastelig, men ikke forbudt, å være utro mot sin livsledsager. Du kan sikkert si at de som er det fortjener å bli avslørt, og jeg er for den sak skyld enig i det, men det er ikke ett offentlig ansvar å avsløre slike. Derfor er det heller ikke greit om masseovervåkning avslører slikt.

Så, du kan sikkert si at "nei, bompengepasseringer alene avslører da ikke dette!". Mulig du har rett, muligens ikke. Det store problemet med slik masseovervåkning er jo når man kan sammenfatte mange små og uskyldige opplysninger som ikke er så viktige hver for seg.

Men fortsatt kan du sikkert si "joda, men akkurat denne overvåkningen er da ikke så farlig. Hensikten her mer enn opphever jo alle ulemper!". Det store problemet her er altså denne utglidningen man ser når det gjelder overvåkning. Da "elekstronisk databehandling" kom, og begynte å bli vanlig, var det en del kloke og fremsynte mennesker som snart så de potensielle problemene med dette. Det ble derfor laget lover som skulle begrense mulighetene for slike masseovervåkninger og ta vare på folks mulighet for ett privatliv. Fra da av så har mindre kloke og mindre fremsynte mennesker higet etter mulighetene som ligger i overvåkning, og vi ser en stadig utglidning av disse rettene:

- Vi må jo ha noen videokameraer på områder med mye kriminalitet!  Ja, også i banker. Og i butikker. Og på bussen/taxien. Og på arbeidsplasser generelt. Og i trappeoppganger. Og i heisen. Og på soverommet. Ups - så langt har de ikke kommet ENDA!
- Noen kjører fortere enn de har lov til! La oss sette opp noen fotobokser der det skjer mange ulykker. Ja, også ett par steder det ikke skjer noen ulykker, da vi vet at folk bryter grensene her også. Hmm... Boksene tar jo ikke like mange fartssyndere som vi vet at er der?  Kan de sette ned farten der kameraet er? Ok, la oss sette dem opp i par så man kan ta snittfarten over ett strekke! Hmm.. Folk finner fortsatt veier de kan råkjøre på? Ok, la oss utstyre alle biler med brikker som kan sladre til oss om hvor fort man kjører! (Ok, dette har ikke kommet enda, men forslag har vært ute...)
- Ok, noen gjør kriminelle ting, og det hender de bruker internett til dette! La oss overvåke alles bruk av internett, bla. hvem de sender mail til og når/hvor ofte! Ja, og la oss registrere hvor de befinner seg når de er tilkoblet (så man får en detaljert oversikt hvor hvor alle er til en hver tid, i dag da alle "må" gå rundt med en "lillebror" som kan sladre på oss). Heldigvis ble dette stoppet til enkelte politikeres store frustrasjon! - ja, det er den berømte DLD jeg snakker om her
Jeg kan fremdeles ikke se at du kan nevne noen ulemper for det du kaller den store massen, og kona di har ikke tilgang til videoovervåking, bankkortet ditt, hvor mobilen din befinner seg osv.
Du snakker ikke om de store massene som du sier, men noen hypotetiske nesten umulige episoder for noen få som san nsynligvis alddri skjer.
Jeg syns det er mye viktigere at det blir filmet når en stakkar blir skambanket (eller at kamera hindrer dette) enn at du har vært på skeive dager.... Da bør du heller komme ut av skapet ;)
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Amoss

Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 04. juli 2014, klokken 20:54
Jeg kan fremdeles ikke se at du kan nevne noen ulemper for det du kaller den store massen

Den store massen krasjer ikke. Hva skal vi med trafikkregler da?  Satt på spissen ja, men tenk litt på den før du respondere :) (Og ikke motbevis påstanden, det er en hypotetisk påstand, ikke ett fakta)

Den store ulempen for de store massene er at de faktisk blir overvåket.

Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 04. juli 2014, klokken 20:54
... og kona di har ikke tilgang til videoovervåking, bankkortet ditt, hvor mobilen din befinner seg osv.

Problemet med å samle store mengder data er at de nesten alltid haver der de ikke skulle hatt havnet...

Offisielt skulle ikke "kona di"  hatt tilgang til dette.

Dvs bankkortutstkrifter er det vel ikke så uvanlig at de har tilgang til? Mener å ha hørt om mer enn en skilsmisse etter at en partner oppdaget ting de ikke skulle vite om på en kontoutskrift...

Telefonen? Hallo!  Hvor godt klarer du å sikre telefonen din i mot din livspartner? Har hørt om enda flere samlivbrudd etter at partneren har fått tilgang til den andres mobiltelefon...

Overvåknings videoer?  Har vært flere eksempler der video - enten fra ett webcam eller visning av DVD eller gamle VHS filmer har havnet på fellesantennenettet så hele nabolaget har kunnet følge med. Har rett nok ikke hørt om noen sikkerhetskameraer som har lekket ut slik, men har hørt om tilfeller der folk har skaffet seg urettmessig tilgang til slike.

En måte data kan "lekke ut" på er jo om kona er venninne med en saksbehandler i NAV eller hos kemneren. Var jo ikke mange årene siden det kom frem at disse kunne gå rett på teleselskapene og hente ut de data de ville - mens politiet måtte ha domskjennelse for å hente ut selv de samme data selv i drapssaker.... Greit, da politikerne så at publikum (dvs media) hadde funnet ut dette så ble det sagt at "det var en feil" og at de skulle trekke tilbake denne loven. Tror nok det er gjort, men tror ikke noe på at det var en feil. Og vil ikke være overrasket om det tilgangen skulle blitt åpnet igjen i det skjulte.

All innsamlet data som man ikke har direkte bruk for MÅ slettes så fort som mulig. Dessuten må man begrense så mye som mulig hva som innsamles, og overholde loven som sier at man ikke har lov til å bruke data innsamlet til ett formål til ett annet.

Så kan du også ta til deg det janmb skrev til deg:

ReservationId 364902

Batteritralla

Ikke direkte relatert til bompenger men dog.....

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Domt-for-rakjoring-i-Floyfjellstunnelen-3102494.html#.U7ca-3-9KSM

Isolert sett så er nok disse skyldig som faen, men dette er med på å skape ny presedens på området mht overvåking.

Oppsummert så har man etterhvert bare 2 valg:

1. Lev med det, forvent å bli P%#* i rævva når AS Norge synes at du fortjener det.
2. Vurder Himalaya, Kuala Lumpur, Antarktis osv...
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Batteritralla

Er det Fremdeles noen som tror at man ikke blir overvåket i Norge?

Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Gordon Retriever

Sitat fra: Batteritralla på fredag 04. juli 2014, klokken 23:282. Vurder Himalaya, Kuala Lumpur, Antarktis osv...

Google Earth klarer sikker å finne deg der også... ???

sn0le

Jeg lever med det.
Hvis man ikke kan leve med det så må man begynne å gå med kontanter og begynne å sende brev eller postkort til de man kjenner. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Amoss

Sitat fra: sn0le på fredag 04. juli 2014, klokken 23:35
Jeg lever med det.
Hvis man ikke kan leve med det så må man begynne å gå med kontanter og begynne å sende brev eller postkort til de man kjenner. :)

Beklager, men brev, og spesielt postkort, er lette å overvåke :p  Så du må nok GÅ til dine venner og snakke med dem face2face ;)
ReservationId 364902

sn0le

Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA