Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Justerbare ladeledning med kladd

Startet av knutgrr, fredag 11. juli 2014, klokken 15:38

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Sitat fra: Electrix på torsdag 26. juni 2014, klokken 08:41
Hvordan sjekkes det at den ikke er norsk? Jeg trodde dette var en manuell jobb og noe av kostnadsproblemet med de som ikke har brikke.

Skiltet fotograferes og blir forsøkt lest av en datamaskin. Det blir først en manuell jobb hvis datamaskinen ikke klarer å lese av skiltet eller hvis det skal sendes regning.

Hvis det er mulig å få en bil registrert i utlandet med samme regnummer som en norsk elbil tipper jeg du skal klare å passere gratis.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

emil

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 26. juni 2014, klokken 10:49
Sitat fra: Electrix på torsdag 26. juni 2014, klokken 08:41
Hvordan sjekkes det at den ikke er norsk? Jeg trodde dette var en manuell jobb og noe av kostnadsproblemet med de som ikke har brikke.
Skiltet fotograferes og blir forsøkt lest av en datamaskin. Det blir først en manuell jobb hvis datamaskinen ikke klarer å lese av skiltet eller hvis det skal sendes regning.

Men det medfører en ekstra kostnad for bomselskapet å slå opp eierskap til biler som ikke har brikke. Vet ikke om de må sjekke for hver passering i tilfelle bil har byttet eier eller om de lar gammel/ny eier ordne opp i sånt mellom seg.

Sitat
Hvis det er mulig å få en bil registrert i utlandet med samme regnummer som en norsk elbil tipper jeg du skal klare å passere gratis.

Ved manuell sjekk, og muligens ved automatisk, vil det være mulig å skille norske fra utenlanske skilt selv om bokstav/tallsekvensen er på riktig format.

Gratis bompassering er en av fordelene for elbiler og da synes jeg vi skal hjelpe til med å holde bomselskapenes kostnad nede ved å ha en brikke i bilen. Det kommer også fossilbilene til gode ved at bomstrekninger kan betales ned litt fortere enn ellers.

sn0le

Jeg har ingen problem med å ha brikken oppe ved speilet.
Om noen år så må vi nok ha den der uansett og betale på lik linje med andre bilister.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

janmb

Sitat fra: sn0le på torsdag 26. juni 2014, klokken 20:11
Jeg har ingen problem med å ha brikken oppe ved speilet.
Om noen år så må vi nok ha den der uansett og betale på lik linje med andre bilister.

Trenger heldigvis ikke ha den synlig i frontruta i det hele tatt. Det er fullt mulig å finne bedre plasseringer på alle type biler.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

sn0le

Det er godt mulig, men det gjør meg ingenting at den er der oppe. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Kjell Leaf

Sitat fra: leaf-newbe på onsdag 25. juni 2014, klokken 22:43
problemet er vel ikke alle de EL og HY registrerte bilene systemet klarer å lese automatisk.
kostnadene kommer når skiltene er skitne eller lignende slik at paseringene må leses manuelt.
jeg mener helt erlig at.

-elbiler uten brikke bør betale  for passeringen.
-passering uten brikke kan godt være dyrere og større rabatt ved forhåndsbetaling i alle bommer (felles innbetaling for alle anlegg)

disse paseringene du har blitt fakturert for er de i ditt "hjemme" selskap (der brikken hører hjemme? eller er det i andre bommselskap?

om det er i andre selskap kan årsaken være at du ikke har krysset av for at brikken skal kunne brukes i andre anlegg.
Helt enig, la de uten brikke betale, så blir vi kvitt kverulerende røde paranoide elbil eiere som tror at verden er ute etter dem ;D ;D ;D ;D ;D
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

elektrolux

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 30. juni 2014, klokken 10:25
Helt enig, la de uten brikke betale, så blir vi kvitt kverulerende røde paranoide elbil eiere som tror at verden er ute etter dem ;D ;D ;D ;D ;D

Ingen problemer med det, men da må det være hjemlet i norsk lov, og ikke synsing fra Bomselskapene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

JLafton

Skjønner ikke helt problemet med at folk nekter å ha brikke, da får dem da jaggu godta å få faktura for passeringene å.
2019 Tesla Model 3 LR AWD

leaf-newbe

jeg
er får økte passerings avgift til minst 50,- pr passering får alle uten brikke uansett elbil eller ikke.
så kan di sette ned prisen med 20% får de som har brikke på fosilbil og gratis for alle elbiler med brikke.

synes det er mye riktigere at de som påfører systemet ekstra utgifter med ikke å kjøre med brikke skal betale for merkostnadene.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

Amoss

Sitat fra: leaf-newbe på onsdag 02. juli 2014, klokken 00:06
jeg
er får økte passerings avgift til minst 50,- pr passering får alle uten brikke uansett elbil eller ikke.
så kan di sette ned prisen med 20% får de som har brikke på fosilbil og gratis for alle elbiler med brikke.

synes det er mye riktigere at de som påfører systemet ekstra utgifter med ikke å kjøre med brikke skal betale for merkostnadene.
Sitat fra: JLafton på tirsdag 01. juli 2014, klokken 22:44
Skjønner ikke helt problemet med at folk nekter å ha brikke, da får dem da jaggu godta å få faktura for passeringene å.

Og JEG mener det burde være forbudt for privatpersoner og private selskap å kunne registrere trafikk på offentlig eid vei, det være seg med eller uten brikker for abonnenter av disse private selskapene.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

emil

Sitat fra: Amoss på onsdag 02. juli 2014, klokken 02:25
Og JEG mener det burde være forbudt for privatpersoner og private selskap å kunne registrere trafikk på offentlig eid vei, det være seg med eller uten brikker for abonnenter av disse private selskapene.

...sa han mens iPhonen (eller Androiden) logget alle bevegelser, anrop, meldinger, surfelogg og kontakter og sendte informasjonen tilbake til morselskapet...

Nå kan det godt være at du har sperret mobilen for det meste av sånt, eller ikke har mobil med de mulighetene. Er selv kronisk paranoid når det gjelder sånne ting, men ser på Autopass som det minste problemet i dagens samfunn. Alternativt får du oppbevare brikken i en sikker pose og kun ta den fram når du passerer bomstasjonene.

Kjell Leaf

Sitat fra: Amoss på onsdag 02. juli 2014, klokken 02:25
Sitat fra: leaf-newbe på onsdag 02. juli 2014, klokken 00:06
jeg
er får økte passerings avgift til minst 50,- pr passering får alle uten brikke uansett elbil eller ikke.
så kan di sette ned prisen med 20% får de som har brikke på fosilbil og gratis for alle elbiler med brikke.

synes det er mye riktigere at de som påfører systemet ekstra utgifter med ikke å kjøre med brikke skal betale for merkostnadene.
Sitat fra: JLafton på tirsdag 01. juli 2014, klokken 22:44
Skjønner ikke helt problemet med at folk nekter å ha brikke, da får dem da jaggu godta å få faktura for passeringene å.

Og JEG mener det burde være forbudt for privatpersoner og private selskap å kunne registrere trafikk på offentlig eid vei, det være seg med eller uten brikker for abonnenter av disse private selskapene.
Der var det et paranoid oppstøt igjen. Passeringene dine blir faktisk ikke lagret.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Amoss

#27
Sitat fra: emil på onsdag 02. juli 2014, klokken 09:11
...sa han mens iPhonen (eller Androiden) logget alle bevegelser, anrop, meldinger, surfelogg og kontakter og sendte informasjonen tilbake til morselskapet...

Ja, men det er FRIVILLIG! Dersom man skal bevege seg på offetlig vei - forbi der det står en PRIVAT bom, så har du ikke noe valg. Telefonen kan jeg slå av om jeg føler for det. Og ja, jeg synes det var flott - og skulle jo bare mangle - at DLD ikke ble innført. Verd en feiring i seg selv (selv om det var åpnebart for alle tenkende mennesker at det aldri ville kunne gått igjennom en ubestukket domstol).

Sitat fra: emil på onsdag 02. juli 2014, klokken 09:11
Alternativt får du oppbevare brikken i en sikker pose og kun ta den fram når du passerer bomstasjonene.

Og hva hjelper det?  Den blir fortsatt registrert når du passerer bommene, og om du ikke har den så blir du avfotografert. Ikke noe frivillig med det...


Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 02. juli 2014, klokken 09:42
Der var det et paranoid oppstøt igjen. Passeringene dine blir faktisk ikke lagret.

Om jeg virkelig skulle være paranoid så ville jeg spørre "hvordan vet vi det?" Jada, de SIER de gjør det, men hvordan er kontrollen med det? Faktisk vil jeg påstå at dette ikke stemmer. Når jeg får regning (med brikke) så står det på regningen når og hvor jeg har passert. Mulig det slettes etter at regningen er betalt, men lagres gjør det...

Men altså, jeg er ikke paranoid, så er ikke det dette går på. Det går på at PRIVATE selskap har lov til å registrere (registrert blir de uansett om de lagres) alle passeringer på en OFFENTLIG vei. En del av nasjonens infrastruktur. Joda, hadde fortsatt vært skeptisk og svært kritisk selv om det hadde vært det offentlige selv som sto for registreringen og faktureringen. Men at dette har vært tillatt satt ut til private mener jeg er skandaløst.

Jeg er altså ikke prinsipielt i mot offentlig/privat samarbeid, eller at veien faktisk bygges av private aktører. Men når man snakker om offentlig infrastruktur så må den finansieres av det offentlige, og det offentlige Norge må stå for å skaffe/innkreve det beløpet som trengs, enten det skjer via bompenger eller på annen måte. (Men joda, jeg er også prinsipielt motstander av bompenger på offentlig vei.)

Men altså, alt dette er jo en avsporing. Det som det var snakk om var at disse PRIVATE aktørene har tatt seg friheter og fremsatt som krav for å oppfylle det lovpålagte fritaket for bomavgift for elbiler at man utstyres med en privat registrerings-brikke for de private bommene på den offentlige veien.

elektrolux: Har du noen link til denne kjennelsen? Kunne være greit for andre som skulle slite med det samme å kunne henvise til denne ved en evnt. fremtidig krangel.

Edit: Ser i annen tråd at det gikk feil vei? Trodde dette alt var avklart i riktig rettning... :(
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Griffel

#28
Bomselskapene er vel omtrent like private som vinmonopolet.
Bomselskapene er eid av fylker og veivesenet og overvåket av Riksrevisjonen. Å organisere offentlig virksomhet som ASer har blitt ganske vanlig.

Siden automatiske bomstasjoner er godtatt er overvåking ikke et argument mot brikke.
Kjører du uten brikke blir du fotografert, registrert og lagret til passeringen er betalt eller krav slettet.
Kjører du med brikke og gratisabonnement blir passeringen ikke lagret, unntatt om bilen blir fotografert for stikkprøvekontroll i tilfelle "gratisbrikken" er flyttet over i annen bil. Altså mer overvåking uten brikke enn med.

Det er derfor liten grunn til å ikke tegne et gratisabonnement på elbilen. Med brikke bidra en til at det andre betaler går til vei (og noen ganger til kollektivtrafikk) istedet for til administrasjon av offentlige ASer, og sparer seg selv for ergrelser med å få slettet avgift.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Amoss

Sitat fra: Griffel på onsdag 02. juli 2014, klokken 17:10
Bomselskapene er vel omtrent like private som vinmonopolet.
Bomselskapene er eid av fylker og veivesenet og overvåket av Riksrevisjonen. Å organisere offentlig virksomhet som ASer har blitt ganske vanlig.

Nå kjenner jeg ikke i detalj eierskapet til hvert enkelt bomselskap, og stemmer at i det minste for fjellinjen så stemmer nok det du sier - i alle fall i hovedsak - om eierskapet. Sikkert også for en del andre. Men har også vært flere saker i media med f.eks. politikere som har vært - eller burde hatt erklært seg som - inhabile for å behandle saker som omfatter bompenger da de ved siden av sine roller som politikere har vært private investorer med økonomiske interesser av sine bomvei-investeringer. Har også sett en del om andre - altså ikke-politikere - som har vært omtalt som eiere av forskjellige bomselskaper. Så alle bomselskaper i Norge er ikke 100% offentlig eid.  Jeg forholder meg altså til dem som private firmaer, ikke som offentlige statelige, kommunale eller fylkeskommunale institusjoner.


Sitat fra: Griffel på onsdag 02. juli 2014, klokken 17:10
Siden automatiske bomstasjoner er godtatt er overvåking ikke et argument mot brikke.
Kjører du uten brikke blir du fotografert, registrert og lagret til passeringen er betalt eller krav slettet.
Kjører du med brikke og gratisabonnement blir passeringen ikke lagret, unntatt om bilen blir fotografert for stikkprøvekontroll i tilfelle "gratisbrikken" er flyttet over i annen bil. Altså mer overvåking uten brikke enn med.

JEG har ikke godtatt dem. JEG har heller ikke egentlig brukt argumentet som ett argument mot brikken som sådan, men mot systemet. Brikken er bare en del av dette systemet. Og som jeg var inne på over, selv om de sier at det ikke lagres, så vet vi ingen ting om dette stemmer - uten at jeg egentlig henger meg så mye opp i dette.. Skal man først kverulere på dette så blir teknisk sett ALLE passeringer lagret, spørsmålet er bare hvor raskt de lagrede dataene blir slettet. Jeg kjører som sagt over med brikke og abonnement, men får likevel på min faktura opplyst sted og tidspunkt for de fleste passeringene mine.

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA