Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Justerbare ladeledning med kladd

Startet av Mippen, fredag 11. juli 2014, klokken 14:34

« forrige - neste »

knnygar

Sitat fra: arthur på lørdag 05. juli 2014, klokken 21:42
Hvis du kun skal betale "vanlig" kwh pris for ladingen din hvem skal da betale for hele infrastrukturen rundt disse ladestasjonene? Skal brukerne betale eller skal det gå fra potten for skole, sykehjem, barnevernet eller hva?
Straum er billigare enn bensin/diesel, ladestasjonar er billegare enn bensinstasjonar.
Difor skal det vere billegare å lade enn å fylle bensin/diesel
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Gordon Retriever

Bensinstasjonene sier selv de tjener mer penger på pølsesalget enn på bensinsalget.

Jeg tror dette er løsningen på hurtiglading også: Man er nødt til å gjøre på noe den halve timen ladingen varer, og det kan derfor være et marked for hurtiglading som et ekstratilbud til spise-/shoppe-/whatever-kunder. :)

emil

Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 06. juli 2014, klokken 00:05
Bensinstasjonene sier selv de tjener mer penger på pølsesalget enn på bensinsalget.

Jeg tror dette er løsningen på hurtiglading også: Man er nødt til å gjøre på noe den halve timen ladingen varer, og det kan derfor være et marked for hurtiglading som et ekstratilbud til spise-/shoppe-/whatever-kunder. :)

Jepp, og derfor tror jeg at bensinstasjonene (Statoil har jo allerede startet) er en av de som kommer til å ta hurtiglading til massene og skape en fornuftig forretningsmodell. De har allerede det meste av nødvendig infrastruktur på plass og ligger tilgjengelig der folk ferdes. Hurtiglading ved Kiwi vil kun bli aktuellt der butikken ligger i umiddelbar nærhet til en av de større veiene.

Men uansett hvor man bygger og hvem som drifter må man ha mulighet til å koble på flere biler samtidig så man kan utnytte den tilgjengelige strømmen optimalt når en bil begynner å nærme seg fulladet og ladestrømmen går ned

Louise

Dette var en interessant tråd. Selv er jeg i kategorien "elbileier uten lading hjemme". Eller - kommer til å bli når bilen leveres om ca to uker. Hovedgrunnen er at jeg hadde bensinbil som jeg brukte ca 4000 km i året. Konstant angst for dødt batteri pga lite kjøring. Kunne solgt og valgt buss/drosje, men det er ikke praktisk med to busser i timen, to aktive barn osv. Dessverre bor jeg i borettslag uten mulighet for lading (prøver å finne en godkjent løsning). Så jeg valgte å bytte bensin med strøm, fordi jeg har en idé om at jeg ihvertfall vil ha kontroll på batteri kapasiteten.

Men   , i likhet med andre i denne tråden , må jeg ha en plan for ladingen. Og ja, kjøpesentre inngår. Riktignok sammen med min fars garasje, og en WV hurtiglader i nærområdet. Men til mitt forsvar, når jeg parkerer på et kjøpesenter, er sjansen stor for at det er der jeg handler, og dermed " betaler " for ladingen. Altså forsvarer jeg kjøpesenterladerne. Samtidig skulle jeg faktisk ønske at det var en makstid på ladeplassene. Nettopp fordi dette blir blandt mine lademuligheter, og de som blir stående i timevis, fratar meg muligheten for lading . Og hvis en beregner ca 13 km/ladet time, så burde 4 timer, 52 km, holde for de fleste.
Hvordan dette går, om det er dumt av meg eller ikke å velge elbil istedenfor bensinbil finner jeg ut etterhvert. Men jeg håper at det etterhvert viser seg at det å lade utenfor hjemmet ikke er en større utfordring enn å finne en bensinstasjon med ledig pumpe. Det er ihvertfall slik det burde være.
Elbil burde være et like lurt valg for alle, uavhengig av hvor en planlegger å lade. Og i likhet med bensinpumpe - bilen må flyttes når en har fylt opp tilstrekkelig.

Mippen

Sitat fra: Kjersti D på lørdag 12. juli 2014, klokken 23:34
Dette var en interessant tråd. Selv er jeg i kategorien "elbileier uten lading hjemme". Eller - kommer til å bli når bilen leveres om ca to uker. Hovedgrunnen er at jeg hadde bensinbil som jeg brukte ca 4000 km i året. Konstant angst for dødt batteri pga lite kjøring. Kunne solgt og valgt buss/drosje, men det er ikke praktisk med to busser i timen, to aktive barn osv. Dessverre bor jeg i borettslag uten mulighet for lading (prøver å finne en godkjent løsning). Så jeg valgte å bytte bensin med strøm, fordi jeg har en idé om at jeg ihvertfall vil ha kontroll på batteri kapasiteten.

Men   , i likhet med andre i denne tråden , må jeg ha en plan for ladingen. Og ja, kjøpesentre inngår. Riktignok sammen med min fars garasje, og en WV hurtiglader i nærområdet. Men til mitt forsvar, når jeg parkerer på et kjøpesenter, er sjansen stor for at det er der jeg handler, og dermed " betaler " for ladingen. Altså forsvarer jeg kjøpesenterladerne. Samtidig skulle jeg faktisk ønske at det var en makstid på ladeplassene. Nettopp fordi dette blir blandt mine lademuligheter, og de som blir stående i timevis, fratar meg muligheten for lading . Og hvis en beregner ca 13 km/ladet time, så burde 4 timer, 52 km, holde for de fleste.
Hvordan dette går, om det er dumt av meg eller ikke å velge elbil istedenfor bensinbil finner jeg ut etterhvert. Men jeg håper at det etterhvert viser seg at det å lade utenfor hjemmet ikke er en større utfordring enn å finne en bensinstasjon med ledig pumpe. Det er ihvertfall slik det burde være.
Elbil burde være et like lurt valg for alle, uavhengig av hvor en planlegger å lade. Og i likhet med bensinpumpe - bilen må flyttes når en har fylt opp tilstrekkelig.

Med 4000km i året blir nok ikke du verstingen på kjøpesenteret. Du skriver også at du vil lade i din far sin garasje så da har du også et fast holdepunkt der.

Størst problem er det med de som kjører masse og som stadig sitter fra seg elbilen på det offentlige ladepunktet på for eksempel kjøpesenteret fordi de ikke kan lade andre steder. Man bør også ha en forventning om at de som bruker stasjonen kommer dit for å bruke tilbudene i nærheten, ikke bare lade. Når vi som kommer langt avgårde i fra skal lade i forbindelse med handling og ser de samme elbilene står der på lading er det dumt for da får noen andre ikke ladet. Da ødelegger man hele flyten i ladingen for andre. Hvordan skal man da komme seg videre? Ser noen steder i Bergen det er kommet betaling og andre steder maks ladetid. Det merkelige er at nesten ikke noen står der. Betyr det at mesteparten av de som lader på offentlige plasser ikke har lading hjemme og står der lenge?
Fremtiden er elektrisk.

Louise

Hvorfor folk ikke bruker betalingløsninger, tror jeg kan ha noe med at vi er blitt innprentet med at det "skal" følge gratis goder med elbil. Men hvor er egentlig fornuften i det ? Velger jeg bil, velger jeg en løpende utgift.
Jeg tror det må en holdningsendring til blant elbileiere -å bruke bil koster penger, om den går på bensin,diesel eller strøm.
Tok kjøpesentrene litt betalt, f eks gratis 2 første timer, deretter 5 kr/timen, ville det bli mer rullering,og forhåpentligvis penger til flere ladere. Flere fornøyde elbileiere !

Sirka

Tilbake til utgangspunktet for tråden; i dag har også jeg testet kreativ lading hjemme - for første gang (og mest for gøy ...): :)

Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

Mippen

Sitat fra: Sirka på søndag 10. august 2014, klokken 00:38
Tilbake til utgangspunktet for tråden; i dag har også jeg testet kreativ lading hjemme - for første gang (og mest for gøy ...): :)

Hehe, ikke dumt at du hadde den rennen der tilfeldig utenfor vinduet slik at ikke noen snubler eller tråkker på ledningen. ;) Har sett verre eksempel på lading enn det der for å si det slik. Må lade litt kreativt i ferien jeg også nå siden det ikke er lagt opp til lading av elbil der jeg har vært på besøk. Heldigvis er det på landet og utenfor hytte så går fint. Bruker bare 2,5 kvadrat kabel ut vinduet og lader på lavere styrke for å ikke blåse sikringen.
Fremtiden er elektrisk.

Sirka

Ja, rennen er fint plassert, og jeg hadde flaks med parkeringen. :) Prøvde først på stuntet jeg har lest at andre har gjort, med å låse kladden inne i bagasjerommet - men selv om bakdøren var skikkelig stengt og umulig å få opp, meldte app'en og bilen fra at den var åpen ... Så jeg resignerte og la kladden under bilen i stedet til slutt.
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

Mippen

Låses ikke den fast når du setter den i bilen?
Fremtiden er elektrisk.

Louise

Sitat fra: Mippen på søndag 10. august 2014, klokken 06:58
Låses ikke den fast når du setter den i bilen?

Kladden er boksen som regulerer strømmen, den låses ikke fast. Men pluggen låses fast.
For min del, bor jeg tre etasjer over bakken. Har fundert litt på muligheten av å løse en nødssituasjon enten med en solid skjøteledning ut kjøkkenvinduet og nedover ytterveggen, for så å lade bilen min stående utenfor kjøkkenvinduet til nederste nabo. Eller, samme slutt løsning, men skjøteledning ut min ytterdør og nedover trappene i felles oppgang. Måtte selvsagt blitt enig med naboen om at dette var ok for et par timer. Har 16/32 amp i aktuell stikkontakt i leiligheten. Heldigvis har jeg unngått dette hittil,men tanken er der......

pwb

Parkerte dieselbilen min på bensinstasjonen i natt. Så ingen endring på tankmåleren når jeg hentet den. Skal den ikke fylles opp gratis siden jeg ikke har bensinstasjonen hjemme? Btw å fylle opp ion på hurtiglader kan faktisk bli mye dyrere enn å bruke dieselbilen pr km. Prisen på bruk av hurtiglader og stabilitet på disse er fullstendig feil.

cito13

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 24. juni 2014, klokken 18:18
(https://twitter.com/oslo110sentral/status/480979654984355840)
"Oslo110sentral: El-bil i lyktestolpe i Fossumveien. ikke helt slik man lader en el-bil.."
Litt sen svar, men...

Kjære Oslo110sentral: Så klart det er slik man lader en elbil: https://ubitricity.com/en/partners-and-projects/our-partners/

Elmo

Sitat fra: pwb på søndag 10. august 2014, klokken 08:25
Parkerte dieselbilen min på bensinstasjonen i natt. Så ingen endring på tankmåleren når jeg hentet den. Skal den ikke fylles opp gratis siden jeg ikke har bensinstasjonen hjemme?
Nei nei. Det er her (inn-)kompatibliteten kommer inn (ref Chademo/CCS). Du må parkere på en diesel-stasjon for at dieselbilen skal fylles opp  ;) ;D :P
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Mippen

Sitat fra: Louise på søndag 10. august 2014, klokken 08:15
Sitat fra: Mippen på søndag 10. august 2014, klokken 06:58
Låses ikke den fast når du setter den i bilen?

Kladden er boksen som regulerer strømmen, den låses ikke fast. Men pluggen låses fast.
For min del, bor jeg tre etasjer over bakken. Har fundert litt på muligheten av å løse en nødssituasjon enten med en solid skjøteledning ut kjøkkenvinduet og nedover ytterveggen, for så å lade bilen min stående utenfor kjøkkenvinduet til nederste nabo. Eller, samme slutt løsning, men skjøteledning ut min ytterdør og nedover trappene i felles oppgang. Måtte selvsagt blitt enig med naboen om at dette var ok for et par timer. Har 16/32 amp i aktuell stikkontakt i leiligheten. Heldigvis har jeg unngått dette hittil,men tanken er der......


Ja, er klar over det men ofte bruker folk "kladd" om kabelen også selv om det ikke er riktig. ;) Trodde også at det ikke var kladd på i3. Jeg har kjøpt kladdeløs kabel til min Leaf. =)
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA