Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Justerbare ladeledning med kladd

Startet av Mippen, fredag 11. juli 2014, klokken 14:34

« forrige - neste »

emil

18.000+ km i elbil

ca 70km av de ladet med skjøteledning ut porten hjemme mens jeg sperrer veien
ca 200km ladet hos en nabo litt unna
ca 1000km ladet på hurtiglader

Resten er nok fordelt 50/50 på offentlige stolper og jobb. Dette har spart meg og miljøet for 1800L bensin. Det har i tillegg forlenget levetiden på fossilbilen så jeg ikke trenger å bytte den ut helt enda.

Mippen

Sitat fra: emil på fredag 27. juni 2014, klokken 11:43
18.000+ km i elbil

ca 70km av de ladet med skjøteledning ut porten hjemme mens jeg sperrer veien
ca 200km ladet hos en nabo litt unna
ca 1000km ladet på hurtiglader

Resten er nok fordelt 50/50 på offentlige stolper og jobb. Dette har spart meg og miljøet for 1800L bensin. Det har i tillegg forlenget levetiden på fossilbilen så jeg ikke trenger å bytte den ut helt enda.

Da har du mulighet til å lade på jobb også, og da er ikke du en av dem som bruker enkelte offentlige plasser som sin parkering og ladestasjon. Formålet med ladestasjoner er at flere skal kunne lade på farten. Derfor blir det feil at noen benytter seg av dette fast som eneste kilde. At ikke andre får slippe til. Jeg tror ikke meningen for eksempel ladestasjonene på kjøpesenter er beregnet for folk som skal parkere der med bilene sine fast uten å faktisk handle mens de er der.  Eller at ladestasjonene i sentrum på ulike knutepunkt er der for at noen skal parkere der fast.

Det finnes imidlertid noen unntak. Det er enkelte plasser det er satt opp ladestasjoner som beboere og besøkende kan benytte seg av. Her er det ikke noe problem å lade men det er viktig at det siruleres slik at alle som vil kan få lade.

Har også sett at en del steder har det kommet betaling på ladeplassene som resultat av dette. Hva gjør de som ikke har ladeplass hjemme eller på jobb når det blir mer og mer betaling?
Fremtiden er elektrisk.

Trond Arve

Sitat fra: Mippen på fredag 27. juni 2014, klokken 12:56
...Formålet med ladestasjoner er at flere skal kunne lade på farten. Derfor blir det feil at noen benytter seg av dette fast som eneste kilde....
Så vidt jeg kan huske er primærhensikten med mange ladestasjoner i Oslo at folk som bor i leiligheter uten lademuligheter også skal kunne ha elbil.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

emil

Sitat fra: Trond Arve på fredag 27. juni 2014, klokken 13:02
Sitat fra: Mippen på fredag 27. juni 2014, klokken 12:56
...Formålet med ladestasjoner er at flere skal kunne lade på farten. Derfor blir det feil at noen benytter seg av dette fast som eneste kilde....
Så vidt jeg kan huske er primærhensikten med mange ladestasjoner i Oslo at folk som bor i leiligheter uten lademuligheter også skal kunne ha elbil.

Sammen med tidsbegrensning for stopp (lading) på ladeplass gir dette en fin rotasjon og utnyttelse. Jeg bruker de kommunale på natta, folk som er på jobb bruker de på dagtid og folk på besøk/underholdning bruker de på ettermiddag/kveld

Mippen

Sitat fra: Trond Arve på fredag 27. juni 2014, klokken 13:02
Sitat fra: Mippen på fredag 27. juni 2014, klokken 12:56
...Formålet med ladestasjoner er at flere skal kunne lade på farten. Derfor blir det feil at noen benytter seg av dette fast som eneste kilde....
Så vidt jeg kan huske er primærhensikten med mange ladestasjoner i Oslo at folk som bor i leiligheter uten lademuligheter også skal kunne ha elbil.


Som jeg sa så må man skille mellom 2 typer ladestasjoner. Det er de som er satt opp for at folk i enkelte områder skal kunne lade. Ikke typiske knutepunkt.

Også er det de som er satt opp på butikker, kjøpesenter, parkeringshus i nærheten av buss, tog, bane mm. De er der for at folk skal kunne lade på farten.

Slik som Emil også er det fint å ta hensyn til andre.

Fremtiden er elektrisk.

Philip Marlowe

En interessant diskusjon som vi sikkert ikke ville ha hatt for 2-3 år siden. Saken er vel den at antall ladeplasser ikke har holdt tritt med økningen i antall elbiler. Derfor må Elbilforeningen jobbe aktivt med kommunene og myndighetene så de etablerer mange flere. Har inntrykk av at det er kun Oslo som har en tydelig utbyggingsstrategi.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Mippen

Ja, problemet har flere sider. Det ene er at det ikke lages til nok ladestasjoner til elbilene og det andre er at enkelte tar seg til rette for en tjeneste som alle har like mye rett på. Det er også et problem at folk parkerer på ladeplasser uten å lade.

Fremtiden er elektrisk.

Igloo

Sitat fra: Mippen på fredag 27. juni 2014, klokken 12:56
Sitat fra: emil på fredag 27. juni 2014, klokken 11:43


Har også sett at en del steder har det kommet betaling på ladeplassene som resultat av dette. Hva gjør de som ikke har ladeplass hjemme eller på jobb når det blir mer og mer betaling?
Har de som ikke kan lade hjemme basert seg på at man ikke må betale for drivstoff?
Kia Soul Ev

Din Model 3 ble reservert 05/04/2016
RN1071XXXXX

Mippen

Sitat fra: Igloo på lørdag 05. juli 2014, klokken 17:49
Sitat fra: Mippen på fredag 27. juni 2014, klokken 12:56
Sitat fra: emil på fredag 27. juni 2014, klokken 11:43


Har også sett at en del steder har det kommet betaling på ladeplassene som resultat av dette. Hva gjør de som ikke har ladeplass hjemme eller på jobb når det blir mer og mer betaling?
Har de som ikke kan lade hjemme basert seg på at man ikke må betale for drivstoff?

Ja, noen har det.
Fremtiden er elektrisk.

timingbeltkiller

Dette problemet kommer til å løse seg sjøl.
For det er bare et spørsmål om tid før nesten all lading blir kommersielt drevet
med priser pr ladet km minst like høy som å tanke diesel for en km.

Og da bortfaller de som uten egen lademulighet ønsker å spare penger på "drivstoff".
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

emil

Jeg skulle gjerne betalt vanlig kWh pris for ladingen min. Bruker allerede et RFID kort for tilgang til de kommunale og istedenfor forhåns påfyllt mengde kunne man hatt etterskuddsbetaling.

MEN, og det er et ganske stort MEN. Skal jeg betale for ladingen forventer jeg tilnærmet 100% oppetid på ladestolpene og ikke rundt 70% som det har vært her.

arthur

Hvis du kun skal betale "vanlig" kwh pris for ladingen din hvem skal da betale for hele infrastrukturen rundt disse ladestasjonene? Skal brukerne betale eller skal det gå fra potten for skole, sykehjem, barnevernet eller hva?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Mippen

Hvis det hadde kostet like mye å lade som å fylle diesel eller bensin, så hadde ikke så mange valgt elbil dersom de ikke har lademuligheter selv. Hvorfor skal man da bry seg med ladetid dersom det koster like mye å kjøre fossilt når man kan kjøre videre etter 2 minutter i stedet for treglading.
Fremtiden er elektrisk.

Gordon Retriever

Sitat fra: Mippen på lørdag 05. juli 2014, klokken 21:49Hvorfor skal man da bry seg med ladetid dersom det koster like mye å kjøre fossilt når man kan kjøre videre etter 2 minutter i stedet for treglading.

Dette er en faktor ved kommersiell drift av hurtigladere også: Man betaler noe som er tilnærmet dieselpris for strømmen. Faren for tilbyderne er hvis for mange velger å bruke fossilbil på langtur i stedet for å kjøre elbil og bruke hurtiglading.

Mippen

Sitat fra: Gordon Retriever på lørdag 05. juli 2014, klokken 22:49
Sitat fra: Mippen på lørdag 05. juli 2014, klokken 21:49Hvorfor skal man da bry seg med ladetid dersom det koster like mye å kjøre fossilt når man kan kjøre videre etter 2 minutter i stedet for treglading.

Dette er en faktor ved kommersiell drift av hurtigladere også: Man betaler noe som er tilnærmet dieselpris for strømmen. Faren for tilbyderne er hvis for mange velger å bruke fossilbil på langtur i stedet for å kjøre elbil og bruke hurtiglading.

Ja, det er en utfordring... Klart jeg kan gå med på å betale litt ekstra for å lade på en hurtiglader de gangene jeg er på langtur fordi jeg har tilgang til strøm hjemme ellers. Men hadde jeg ikke hatt egen ladeplass og måtte betale for hver lading, og det hadde kostet nær opp til diesel så hadde jeg nok vurdert en hybrid i stedet.
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA