Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Justerbare ladeledning med kladd

Startet av Mippen, fredag 11. juli 2014, klokken 14:34

« forrige - neste »

Mippen

I bt står det i dag om en elbil som står parkert med et parkering forbudt skilt og har en lang skjøteledning liggende på fortauet fra en leilighet. Kanskje ikke verdens største sak, men har i den senere tid selv sett en del kreative ladetilfeller. Kan dette være tegn på en negativ utvikling siden det blir flere elbiler og ikke nok ladepunkt i byene og steder hvor det ikke er faste parkeringer?


http://www.bt.no/nyheter/trafikk/I-enden-av-ledningen-star-en-el-bil-3145218.html
Fremtiden er elektrisk.

emil

Har vært i tilsvarende situasjon selv, må lade og ingen tilgjengelige ladeplasser. Da parkerer jeg i bakken utenfor huset og sperrer den veien for gjennomkjøring (er uansett ulovlig med gjennomkjøring der). Kobler opp ladekabelen med 25M skjøteledning. Har vel ladet tilsammen 10kWh på den måten fordelt på 3-4 ganger.

Thomas Parsli

Glatt overgått av denne (https://twitter.com/oslo110sentral/status/480979654984355840)
"Oslo110sentral: El-bil i lyktestolpe i Fossumveien. ikke helt slik man lader en el-bil.."

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Mippen

Sitat fra: emil på tirsdag 24. juni 2014, klokken 18:17
Har vært i tilsvarende situasjon selv, må lade og ingen tilgjengelige ladeplasser. Da parkerer jeg i bakken utenfor huset og sperrer den veien for gjennomkjøring (er uansett ulovlig med gjennomkjøring der). Kobler opp ladekabelen med 25M skjøteledning. Har vel ladet tilsammen 10kWh på den måten fordelt på 3-4 ganger.

Er det krise så er det krise. Jeg har imidlertid sett folk som lader på denne måten tilsynelatende fast. Å gjøre det som fast regel er anderledes enn å gjøre det noen få ganger som nødvendighet. Uansett hadde vel man unngått slike kriser i større grad med flere lademuligheter.


Kreativ den med lyktestolpen  ;D
Fremtiden er elektrisk.

MindViruz


Sitat fra: Mippen på tirsdag 24. juni 2014, klokken 18:10
I bt står det i dag om en elbil som står parkert med et parkering forbudt skilt og har en lang skjøteledning liggende på fortauet fra en leilighet. Kanskje ikke verdens største sak, men har i den senere tid selv sett en del kreative ladetilfeller. Kan dette være tegn på en negativ utvikling siden det blir flere elbiler og ikke nok ladepunkt i byene og steder hvor det ikke er faste parkeringer?


http://www.bt.no/nyheter/trafikk/I-enden-av-ledningen-star-en-el-bil-3145218.html

I dette tilfellet er det snakk om 6 skjøteledninger koblet sammen!

Når det er sagt. Hvis du (er så dum at du) kjøper elbil uten å ha stabil pålitelig mulighet til å lade (hjemme), så har du vel engentlig behov for en bensin-/dieselbil.

Blir litt frekt/idiotisk å skulle spare penger på å kjøpe elbil, når man må ty til slike ladeløsninger.

MindViruz


Sitat fra: Sven-Erik på torsdag 26. juni 2014, klokken 19:29
Sitat fra: MindViruz på torsdag 26. juni 2014, klokken 16:49
Hvis du (er så dum at du) kjøper elbil uten å ha stabil pålitelig mulighet til å lade (hjemme), så har du vel engentlig behov for en bensin-/dieselbil.
WTF?
Hvorfor det?

Jeg har nå klart meg uten lademulighet hjemme i 6 mnd.
Jeg har riktignok "nødladet" 1 gang med skjøteledning 1. uken jeg hadde bilen.
Men det var før jeg hadde funnet butikker, kjøpesentere osv. med lademulighet.
Og jeg har brukt den gamle fossilen 2 ganger, men begge gangene var for å få trukket tilhenger.

Altså, du har lademuligheter høres det ut som, siden du får strøm på bilen din. For ellers måtte du hatt en skjøteledning ut vinduet.

Problemet er de som ikke har lademuligheter, og må ha skjøteledning ut vinduet ofte.

svingen

kommer bare til og bli mere og mere vanlig er jeg redd det her,ofte når jeg er på besøk hos folk må jeg lade ut av viduet osv,er dessvere ikke alle som har 16a ute kontakt somregel er det kun 10a.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

MindViruz

#7
Sitat fra: Sven-Erik på torsdag 26. juni 2014, klokken 22:02
Sitat fra: MindViruz på torsdag 26. juni 2014, klokken 19:59
Altså, du har lademuligheter høres det ut som, siden du får strøm på bilen din. For ellers måtte du hatt en skjøteledning ut vinduet.

Problemet er de som ikke har lademuligheter, og må ha skjøteledning ut vinduet ofte.
Jeg foreslår at du leser innlegget mitt en gang til.
Sitat fra: Sven-Erik på torsdag 26. juni 2014, klokken 19:29
Jeg har nå klart meg uten lademulighet hjemme i 6 mnd.
Jeg har riktignok "nødladet" 1 gang med skjøteledning
Det betyr at jeg IKKE har lademulighet hjemme.
Men at jeg har fått til nødlading ved å legge ut en skjøteledning.
Og det har jeg gjort 1 gang.

Jeg foreslår heller at du leser inleggene mine en gang til.

Jeg skriver at dersom man kjøper elbil må man ha tilgang til pålitelig lademulighet (hjemme). Altså, med hjemme i parentes. Har man ikke pålitelige lademuligheter, fører dette til at folk slenger skjøteledninger i kryss og tvers på gaten. For man må jo ha strøm på bilen.

Du har benyttet skjøteledning fra vinduet en gang. Det må jo bety at du har lademulighet ett sted (jobb?), selv om det ikke er hjemme. Kilden er vel pålitelig nok, for skjøteledning ut vinduet en gang i året er ikke det som skaper mest trøbbel. Men plan B bør være en lang nok gummikabel med tilstrekkelig tverrsnitt, og kun i nøden som du sier.

Når det blir benytter 6 skjøteledninger i serie, mener jeg at man burde tatt bussen og skaffet seg en skikkelig kabel før man ladet. Eller planlagt bedre før man skaffer elbil.

Jeg bryr meg ikke så mye om hvor folk lader, så lenge de gjør det trygt og at det ikke ser helt jævlig ut på gaten. Men de to gangene i året jeg MÅ lade en time eller to for å komme meg hjem (til ladestasjonen min) synes jeg ikke det er spesielt kult når det konstant står biler til lading på absolutt alle plassene i parkeringshus/kjøpesentre kun fordi de skal få noen få kroner i gratis strøm, eller fordi flere kun baserer seg på gratis almenn offentlig lading. Mange lader på jobb, og det er helt uproblematisk såklart.

MindViruz

Altså, dette burde være lett å forstå for gjennomsnittlige mennesker. Trenger man å bruke skjøteledning fra blokkleiligheten sin ut på gaten for å lade elbilen sin ofte/flere ganger burde man altså kjøpt en fossilbil eller tatt buss/taxi. Man trenger lademuligheter som sikrer at du alltid får størm på bilen på en fornuftig måte.

I dette tilfellet er det en kar som har kjøpt elbil, og benytter hjemmelading med 6 skjøteledninger i serie over fortauet. Jævlig dumt spør du meg.

Men siden du alltid har strøm på bilen din, har du altså stabil tilgang på strøm i "ditt område". Selv om du ikke bruker EN kilde, så bruker fu mange. Så du slipper å henge skjøteledning ut av vinduet ditt. Problem løst, ikke sant.

Om kjøpesentrene har montert stikkontakter på parkeringen sin fordi at kunder med elbil skal ha mulighet til å handle der om det er litt utenfor halv rekkevidde på batteripakken, eller for at folk som ikke har lademulighet hjemme skal benytte dette som (gratis) primærstrømkilde har jeg mistanke om at jeg vet svaret på.

jkirkebo

Sitat fra: MindViruz på fredag 27. juni 2014, klokken 06:59
Om kjøpesentrene har montert stikkontakter på parkeringen sin fordi at kunder med elbil skal ha mulighet til å handle der om det er litt utenfor halv rekkevidde på batteripakken, eller for at folk som ikke har lademulighet hjemme skal benytte dette som (gratis) primærstrømkilde har jeg mistanke om at jeg vet svaret på.

Så lenge det fører til at kunder med elbil velger akkurat det kjøpesenteret å handle på tror jeg egentlig de gir beng i hvorfor man ønsker å lade ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

MindViruz

Jaja, du kan være så kvirrulerende du bare ønsker. Det var en grunn til at jeg satt en del i parentes. Hjemme står i parentes. Så du kan også lese det sånn at man er dum hvis man kjøper elbil uten å kunne lade den. Da blir bilen plutselig ubrukelig.

Det samme gjelder de som lader hjemme, men bruker skjøteledning ut vinduet på gaten over fortauet slik som på videoen.

Men herregud da. Er der virkelig så vanskelig å forstå..?

Hvis du har tatt deg ett par turer i det aktuelle området, Landås. Så er det ikke ett uvanlig syn å se elbiler lade slik. På laksevåg så jeg en elbil som hadde en 40 meter lang gummikabel i luftstrekk festet i to rekkverk. Sånt skjer når folk ikke har planlagt lademulighetene sine godt nok ved innkjøp av elbil.

Det samme kan skje når man baserer seg på "kjøpesenterlading", når flere av naboene får elbil og gjør der samme. Ettehvert blir det fullt på de få kontaktene som er rundtom, og da blir det flere og flere tifeller av "nødlading" hjemme. Men dette er ikke avansert vitenskap, så den problemstillingen ser vel alle at kan komme/har kommet.

cra

Synes du virkelig at det er et problem at noen baserer elbilkjøpet sitt på at de kan lade på offentlige (og pr i dag ofte gratis) ladestasjoner rundtomkring?? Og det bare fordi  det øker sjansen for at det er opptatt når du selv trenger å bruke en slik plass? Klart det er irriterende å måtte lete etter en ledig plass når man trenger det, men husk at det er noen som likevel har valgt elbil til tross for at de ikke har noen garanti for at de får lade når de trenger det! Hatten av for dem, sier nå jeg!

Sutring over at andre bruker de tilgjengelige offentlige plassene enn deg selv finnes der en helt annen gest for.

Forøvrig er jeg selvsagt enig i at vi bør unngå å få et spindelvev av skjøteledninger rundtom, ikke minst pga. brannfaren, men dette vet nok de fleste elbileiere også.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sims

Jeg er i den kategorien - elbileier uten tilgang på lading. Har kjørt 5k km/ mnd siden slutten av mars, mest langkjøring ifm helg. Det fine med Teslaen er at det kan gå to -tre uker mellom hver gang jeg lader hvis behovet bare er kjøring rundt byen. Så må jeg da finne en 16a stolpe og stå over natten. Dette har gått stort sett smertefritt, unntaket er hjem fra tur søndag kveld m nesten tomt batteri. Løsningen har da vært å oppsøke nærmeste 22kw stolpe og finne noe fornuftig å bruke 1-2 timer på.

Mippen

Sitat fra: MindViruz på fredag 27. juni 2014, klokken 09:36
Jaja, du kan være så kvirrulerende du bare ønsker. Det var en grunn til at jeg satt en del i parentes. Hjemme står i parentes. Så du kan også lese det sånn at man er dum hvis man kjøper elbil uten å kunne lade den. Da blir bilen plutselig ubrukelig.

Det samme gjelder de som lader hjemme, men bruker skjøteledning ut vinduet på gaten over fortauet slik som på videoen.

Men herregud da. Er der virkelig så vanskelig å forstå..?

Hvis du har tatt deg ett par turer i det aktuelle området, Landås. Så er det ikke ett uvanlig syn å se elbiler lade slik. På laksevåg så jeg en elbil som hadde en 40 meter lang gummikabel i luftstrekk festet i to rekkverk. Sånt skjer når folk ikke har planlagt lademulighetene sine godt nok ved innkjøp av elbil.

Det samme kan skje når man baserer seg på "kjøpesenterlading", når flere av naboene får elbil og gjør der samme. Ettehvert blir det fullt på de få kontaktene som er rundtom, og da blir det flere og flere tifeller av "nødlading" hjemme. Men dette er ikke avansert vitenskap, så den problemstillingen ser vel alle at kan komme/har kommet.

De bilene du snakker om har jeg faktisk sett flere ganger... Har selv bodd på Landås og er mye på Laksevåg.

Interessant dere trekker opp dette med å ikke ha noe fast ladepunkt hjemme eller på jobb. Det har vel vært diskutert flere ganger og man har ikke klart å bli enig om hva som er rett.

Jeg har som sagt selv bodd på Landås og hadde ikke noe fast ladepunkt. Jeg ventet derfor til jeg flyttet til Hus før jeg gikk til anskaffelse av elbil. Jeg tenkte at de stakkarene som har reist langt og trenger litt strøm for å komme seg videre i stedet skal få ha ladepunktene i fred. Jeg følte derfor det ikke var riktig for meg å benytte meg av strøm fra offentlige stasjoner som primærkilde og eneste kilde. Nå som jeg har elbil benytter jeg med av lading hjemme og på offentlig lading dersom jeg trenger påfyll. Ofte er det ikke ledig og jeg registrerer at mange av de samme bilene står der døgnet rundt. Jeg er ganske sikker på at dette er biler som ikke har ladepunkt hjemme.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Sitat fra: sims på fredag 27. juni 2014, klokken 10:02
Jeg er i den kategorien - elbileier uten tilgang på lading. Har kjørt 5k km/ mnd siden slutten av mars, mest langkjøring ifm helg. Det fine med Teslaen er at det kan gå to -tre uker mellom hver gang jeg lader hvis behovet bare er kjøring rundt byen. Så må jeg da finne en 16a stolpe og stå over natten. Dette har gått stort sett smertefritt, unntaket er hjem fra tur søndag kveld m nesten tomt batteri. Løsningen har da vært å oppsøke nærmeste 22kw stolpe og finne noe fornuftig å bruke 1-2 timer på.

I ditt tilfelle har du et bruksmønster og batterikapasitet som gjør at du kan klare deg lenge uten å lade. Det er anderledes med "vanlige" elbiler som må lades oftere.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA