Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladelokk opnar seg ikkje

Startet av Odd, fredag 11. juli 2014, klokken 08:31

« forrige - neste »

Odd

Det er skrevet mye om oppgradering av kombo lys løsningen LED / Halogen som benyttes på mange modeller, men hva med Acenta modellen som har en mere tradisjonell løsning med "bare" halogen og annen reflektor?

Noen erfaring med hvor bra orginalen er?
Noen erfaring med lite tversnitt på tilførsels ledninger her?
Noen erfaring med bytte til Xenon?

smaug01

Noe av problemet er lav spenning pga lite tverrsnitt og lav ladespenning på bare 13V.Det finnes ting man kan gjøre for å forbedre de eksisterende lysene slik at i det minste spenningsfallet fram til pærene er minimalt. Jeg har tidligere på alle min biler satt på Biltemas lysforsterkningssett som i praksis bare er eget relesett som da får styrespenning fra en av pæretilkoblingene. På en bil med pæresjekk som Leaf blir det krøll dersom man ikke setter på noe som lurer systemet til å tro at det sitter på pærer i enden av pluggen. Litt knotete og lite elegant.

Ettermontert bi-xenon har jeg hatt på min bil og det fungerte egentlig bra men det er store forskjeller på designet på bi-xenon pærene. Noen er helt bak mål og har bare nær og litt nærmere lys. Totalt ubrukelig. Så har man de hvor pæren kan demonteres i to slik at man får selve lyskilden gjennom gummimansjetten og pæreholderen festet i reflektoren. Det har fungert bra og lysbildet er tilnærmet som før bare bedre lys. Dette er IKKE lovlig og du får en 2er feil på PKK. Fordelen med en slik bi-xenonløsning er at oppstartstiden ikke er noe problem siden de er på hele tiden, vekslingen mellom nær og fjernlys skjer via en elektromagnet, lyskilden lyser hele tiden.

Neste løsning er rett og slett å leve med litt ræva nærlys og sette på ekstralys for å bedre fjernlysene. Jeg sitter å lurer på om jeg skal hive på Rigid Industries SR20 Combo LED lys. SR20 er ca 50cm bred, altså like bred som skiltet og hadde passet fint å sette under skiltet festet i plastfangeren. Hadde nesten ikke blitt synlig i avslått stilling tror jeg men det koster noen kroner og jeg er usikker på om det har noe nytte for meg siden jeg bare kjører på belyste veier, men muligheter er det til stedet.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

jkirkebo

Sitat fra: smaug01 på tirsdag 24. juni 2014, klokken 13:04
Noe av problemet er lav spenning pga lite tverrsnitt og lav ladespenning på bare 13V.Det finnes ting man kan gjøre for å forbedre de eksisterende lysene slik at i det minste spenningsfallet fram til pærene er minimalt. Jeg har tidligere på alle min biler satt på Biltemas lysforsterkningssett som i praksis bare er eget relesett som da får styrespenning fra en av pæretilkoblingene. På en bil med pæresjekk som Leaf blir det krøll dersom man ikke setter på noe som lurer systemet til å tro at det sitter på pærer i enden av pluggen. Litt knotete og lite elegant.

Pæresjekk? På Leaf? Har EuroLeafen fått det? Japan-Leafen har det nemlig ikke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Småfly

Har en 2014 tekna og målte spenningsfallet til fjernlysene til nesten 2v. Og når utgangspunktet er ca 13v på batteriet blir det ikke mye lys av 11v. Nærlysene er led på denne så det er jo greit.
Skal koble på eksternt rele til fjernlysene slik at spenningen over pærene forhåpentligvis blir ganske nærme 13v.
Kan komme tilbake med status når jobben er gjort.
Dette er jo mulig å gjøre med nærlysene også på de som har halogen.

smaug01

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. juni 2014, klokken 15:12
Sitat fra: smaug01 på tirsdag 24. juni 2014, klokken 13:04
Noe av problemet er lav spenning pga lite tverrsnitt og lav ladespenning på bare 13V.Det finnes ting man kan gjøre for å forbedre de eksisterende lysene slik at i det minste spenningsfallet fram til pærene er minimalt. Jeg har tidligere på alle min biler satt på Biltemas lysforsterkningssett som i praksis bare er eget relesett som da får styrespenning fra en av pæretilkoblingene. På en bil med pæresjekk som Leaf blir det krøll dersom man ikke setter på noe som lurer systemet til å tro at det sitter på pærer i enden av pluggen. Litt knotete og lite elegant.

Pæresjekk? På Leaf? Har EuroLeafen fått det? Japan-Leafen har det nemlig ikke.
Trodde alle moderne biler hadde det men kanskje den ikke har det? Da er det enkelt å bli kvitt spenningsfall i det minste men lav ladespenning vil man nesten måtte leve med noe som er ille nok.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

jkirkebo

Sitat fra: smaug01 på tirsdag 24. juni 2014, klokken 16:06
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. juni 2014, klokken 15:12
Pæresjekk? På Leaf? Har EuroLeafen fått det? Japan-Leafen har det nemlig ikke.
Trodde alle moderne biler hadde det men kanskje den ikke har det? Da er det enkelt å bli kvitt spenningsfall i det minste men lav ladespenning vil man nesten måtte leve med noe som er ille nok.

Det er vanlig på f.eks tyske biler men ganske uvanlig på japanske.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

smaug01

Sjekket like godt ved å nappe ut fjernlys pæra og det stemmer at det ikke er pæresjekk på de noe som letter jobben med å montere feks hid. Hmmmm
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Lynet

Da har vi fått svar på at Nissan ikke tar kundene på alvor, de leser tydeligvis heller ikke på elbilforum!
Denne saken har vi diskutert siden 2012, både lav ladespenning og alt for tynne jordledninger på lysene.

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

smaug01

Tynne ledere til pærer har det vært i tiår på biler fra diverse produsenter så der er ikke Nissan alene. Når det kommer til spenningsfallet så er minus akkurat like viktig som pluss så alle tre ledninger burde være tykkere. På Tekna med bare H9 som fjernlys, er vel ikke ledningene mer enn 0,75kvmm noe som er stusselig. Etter mye fram og tilbake tror jeg totalt sett at det er lettere å monter på en LED lysrekke fra feks Rigid så er lysene i boks, hvis skal ha fordi jeg kjører egentlig fryktelig lite på mørke plasser med denne bilen.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Odd

Sitat fra: Småfly på tirsdag 24. juni 2014, klokken 15:55
Har en 2014 tekna og målte spenningsfallet til fjernlysene til nesten 2v.
Hele poenget med denne tråden er at dette er en Acenta med halogen.
Den har IKKE led løsningen som Tekna og andre modeller har. Led løsningen er diskutert i et utall andre tråder.

Småfly

Tekna har LED på nærlysene ja, fjernlysene er fortsatt halogen. Problemstillingen er vel den samme om det er fjernlys på en tekna eller nærlys på en acenta?
Problemet er at det er brukt for tynne ledninger (0.5-0.75mm2) til lysene og tilhørende spenningsfall til pærene på 1.5-2 volt i tillegg til en allerede lav ladespenning.
Løsningen er enten og prøve og få Nissan til og fikse det, noe som høres vanskelig ut etter det jeg har skjønt her. Eller montere eksternt rele med ordentlig kvadrat på ledningene til pærene.
Jeg gikk for sistnevnte løsning istedet for og prøve å krangle med Nissan. Har ikke fått prøvd det i mørket enda, men det ser ut som fargen på lyset har blitt betydelig hvitere etter og ha montert dette. Da har man ihvertfall redusert spenningstapet i ledningsnettet til et minimum og fått øket spenningen til pærene.
Den stusselige ladespenningen på 13 volt får man jo ikke gjort så mye med. (annet enn og sette på vinduspusserne)
Denne løsningen kan man da altså bruke på både nær og fjernlysene på en leaf med halogen i begge, eller fjernlysene på leaf'er med led hovedlys og halogen fjernlys...

Ebe

Drar opp denne igjen, da mørket har gjort seg mer aktuelt siste tiden.

Er det noen som har prøvd å bare bytte pærer i nærlysene? Til f.eks NAF sin testvinner Philips Xtreme Visjon +100? Vurderer dette da jeg syntes lysa er dårlig i orginal stand.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

DannyRS

Jeg har byttet til Osram Night Breaker Unlimited (H4) på min euro Acenta. Ble vel noe bedre, men er fremdeles ganske crap.

Har originalt ledningsnett enn så lenge..
'14 Nissan Leaf Acenta

thomita

#13
Sitat fra: Småfly på tirsdag 24. juni 2014, klokken 15:55
Har en 2014 tekna og målte spenningsfallet til fjernlysene til nesten 2v. Og når utgangspunktet er ca 13v på batteriet blir det ikke mye lys av 11v. Nærlysene er led på denne så det er jo greit.
Skal koble på eksternt rele til fjernlysene slik at spenningen over pærene forhåpentligvis blir ganske nærme 13v.
Kan komme tilbake med status når jobben er gjort.
Dette er jo mulig å gjøre med nærlysene også på de som har halogen.
Her en tabell over spenningsfall kontra redusert lys..
http://www.hella.co.nz/Resources/library/01)_WEBSITE_NEW_IMAGES_2010/16)_Downloads/2014_Automotive_Cat/2014_Cat_PDFs/14._HELLA_Bulbs_2014.pdf
Euro Leaf 2013 mod 20 000 km

bjorn_2390

Sitat fra: Småfly på tirsdag 24. juni 2014, klokken 15:55
Har en 2014 tekna og målte spenningsfallet til fjernlysene til nesten 2v. Og når utgangspunktet er ca 13v på batteriet blir det ikke mye lys av 11v. Nærlysene er led på denne så det er jo greit.
Skal koble på eksternt rele til fjernlysene slik at spenningen over pærene forhåpentligvis blir ganske nærme 13v.
Kan komme tilbake med status når jobben er gjort.
Dette er jo mulig å gjøre med nærlysene også på de som har halogen.
Ble det til at du gjennomførte?
Hva ble resultatet?
Har du en beskrivelse (skjematisk) på dette, evt. link til deler?
Det er blitt mørkere utenfor. For meg er det aktuelt på fjernlysene, siden jeg har LED nærlys.
Blå Euro-Leaf (2012)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA