Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 4Pin CEE til 5Pin CEE?

Startet av Ona IX, torsdag 10. juli 2014, klokken 19:21

« forrige - neste »

Mippen

Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 24. juni 2014, klokken 23:22
Enig, og jeg håper trådstarter har kontroll på mageinnholdet nå.
Årsaken til at jeg ikke reagerer særlig på påstandene til Stavseth, er at jeg har lest lignende fra samme hold tidligere. Onkel Google har hjulpet meg litt, og det ser ut til at han 13. august i fjor skrev i Dagens Næringsliv om forurensing i forbindelse med produksjon av batterier til el- og hybridbiler som er så stor at produksjonen ikke ville vært tillatt i Norge.  Produksjonen av hver elbil genererer 13 tonn CO2.

Rundt 9-10. oktober 2012 var budskapet at "Elbil er verre enn bensinbil", bl.a. fordi det brukes skitten kullkraft til produksjonen av elbilene. Stavseth skrev dette innlegget som representant for Stavseth Energy, et foretak jeg ikke klarer å finne i Brønnøysundregistrene.

Fiktivt selskap? Fiktiv person også da?
Fremtiden er elektrisk.

Ona IX

Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 24. juni 2014, klokken 23:22
Enig, og jeg håper trådstarter har kontroll på mageinnholdet nå.

Jobbe 12 timer på jobb, komme hjem sliten og trøtt, så lese den artikkelen fikk meg til å se rødt. Får bare beklage utbruddet mitt!  :-[
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

cra

Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 24. juni 2014, klokken 23:22
Stavseth skrev dette innlegget som representant for Stavseth Energy, et foretak jeg ikke klarer å finne i Brønnøysundregistrene.

Sikker på det ikke stod "Stavseth Wankery"? ;)  ;D  (Sorry, klarte ikke å holde meg.....)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Avh

#18
Snakket med Erik Stavseth. Han eksisterer. Hevdet at han var bedt av DN om å kutte ned innlegget sitt.  :o  Svarte at det blir feil å utelate regnefakta pga plass.
Det skinte vel igjennom samtalen at han er kritisk (misunnelig?) til støtteordningene.
Stavseth befant seg i utlandet og jeg avslo å kommentere innelgget hans i en mail til ham. Svarte at det hjalp ingen å se vår interne diskusjon; bedre om han gikk ut og korrigerte seg selv i DN
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

skeptisk

Sitat fra: Ona IX på mandag 23. juni 2014, klokken 23:35
http://www.dn.no/meninger/debatt/2014/06/22/Milj/elbilen-forurenser-mer

Dette får meg til å spy..
SitatDersom vi antar kjørelengde på 8000 kilometer i året og at levetiden for batteriet er åtte år
Kan jeg gå ut ifra at en bensinbil har levetid på 4 år? Hva er gjennomsnittet for kjøring hvert år? Hvis alle kan rekke opp en hånd hvis de kjører sin elbil under 10'000km per år, så tror jeg nok de fleste vil bare se på hverandre!

www.ssb.no/klreg/
Den gjennomsnittlige årlige kjørelengden for el-bil var 5 721 kilometer.

emil

Sitat fra: skeptisk på torsdag 26. juni 2014, klokken 12:00
www.ssb.no/klreg/
Den gjennomsnittlige årlige kjørelengden for el-bil var 5 721 kilometer.

Gjelder det elBIL eller elBIL+elMotorsykkelmed4hjul?

Og hvor mye har Bjart Holtsmark hatt å gjøre med de tallene?

Og hvordan ligger kjørelengden på en Leaf opp mot en personbil i samme størrelse?

skeptisk

#21
I følge samme side:

El-biler er biler som lades opp fra strømnettet og går på batteri. Ladbare biler inndeles ofte i el-biler eller plug-in hybridbiler. Hybridbiler kan lades med strøm fra nettet, men har i tillegg en forbrenningsmotor, og kategoriseres ikke som en el-bil.

Eg reknar med at det er kjøretøy som er registrert som bil. Men dette veit eg ingenting om.

Eg veit heller ikkje om Bjart Holtsmark har hatt noko å gjere med tala, eller korleis det eventuelt skulle påvirke tala.

Eg veit heller ikkje kva som er typisk køyrelengde for Leaf eller personbil av samme størrelse.

Kom gjerne med reelle fakta på gjennomsnitlig køyrelengde og endelig batterilevetid.

Electrix

I 2013 ble elbilparken mer enn doblet, dvs at de fleste elbilene på veien ved utgangen av 2013 ble faktisk levert I løpet av 2013, husker jeg ikke feil var det et stort rush på høsten. Hvis man ikke kompenserer for dette blir tallene veldig feil.

F.eks kan det godt være at gjennomsnittselbilen ved utgangen av 2013 kun hadde vært på veien I 8 mnd av året og da må man kompensere for dette I tallene.
5721/8*12=8581
Vet noen om dette er gjort?
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

emil

Sitat fra: Electrix på torsdag 26. juni 2014, klokken 12:50
I 2013 ble elbilparken mer enn doblet, dvs at de fleste elbilene på veien ved utgangen av 2013 ble faktisk levert I løpet av 2013, husker jeg ikke feil var det et stort rush på høsten. Hvis man ikke kompenserer for dette blir tallene veldig feil.

F.eks kan det godt være at gjennomsnittselbilen ved utgangen av 2013 kun hadde vært på veien I 8 mnd av året og da må man kompensere for dette I tallene.
5721/8*12=8581
Vet noen om dette er gjort?

Og hvor får de tallene om hver enkelt bils kjørelengde fra?

Den eneste som vet hvor langt bilen min har gått er meg selv.  Hverken vegvesen, ssb eller forsikringsselskap vet nøyaktig hva jeg kjører annet enn ved eventuelle forsikringsendringer, skader eller eu-kontroller. (nå kan riktignok alle som leser forumet her se i signaturen hvor mye jeg har kjørt og det ligger nå på litt i overkant av 18.000km siste 10 mnd = ca 22000km/år)

Mippen

#24
At kjørelengden bare var rundt 5500km i snitt i følge SSB i 2013 syns jeg høres merksnodig lavt ut. Jeg tok et søk på finn.no. Søkte på alle elbiler registrert frem til 2013 og sorterte etter km. Jeg fikk opp 11 "sider" og først på side 7 av 11 var det biler som bikket 20.000km. Den bilen som hadde gått lengst var en 2001 modell think som har rullet 100.000km. Det underbygger vel litt påstanden om at elbiler ikke ble kjørt så mye. I dag tror jeg ikke det er så mye hold i den påstanden. De fleste bruker nå elbilen mer enn den vanlige bilen sin. Jeg har selv kjørt snart 12.000km med min leaf som jeg fikk i mnd. skifte januar/februar til tross for at jeg både sykler, kjører scooter og har hatt en fossilbil ved siden av til nylig.

Hvis vi ser på antallet med elbiler som er solgt i Norge så vil jeg anta at denne statistikken til SSB favner om alle biler som de på en eller annen måte klarer å hente inn data på. Mulig km standen blir registeret inn når biler er på eu-kontroll, verksted mm og SSB har fått tilgang til denne type data.

Uansett så er det blitt en del elbiler på veien. Det er også kjent at elbil parken doblet seg i 2013. Det er derfor å anta at en god del av den andre halvparten som var fra før bestod av en stor andel eldre elbiler som hadde begrenset rekkevidde og ikke fungerte like godt som en hverdagsbil. På den måten trekkes snittet kraftig ned i kjørte km da det gjerne bare var en ren til og fra jobb bil eller lignende.

8000km i året frem til 2013 er plausibelt (Stavseth sine tall) på grunn av den store andelen med eldre elbiler, men etter 2013 med dobling av salget og ikke minst tesla med lang rekkevidde så ser vi nok en helt annen trend i tallene fra 2014.
Fremtiden er elektrisk.

skeptisk

"Personbilen hadde 12 560 kilometer i snitt."

"Mens en bensindrevet personbil i gjennomsnitt ble kjørt 10 000 kilometer i 2013, ble dieselutgaven kjørt drøyt 16 000 kilometer."

Det kan tenkast at ein del aktive her på forumet køyrer godt over snittet. Sjølv ligg eg godt under.
Dersom det er alder som tek knekken på batteri og ikkje km, så kan nok miljøgevinsten med el-bil vere betre for dei som køyrer mykje.

Mippen

Miljøgevinsten er nok som du sier større for de som kjører mye enn de som kjører lite. De som kjører lite kunne vel kanskje klart seg med annen type transport? For eksempel et busskort...?

Uansett så tror jeg at trenden har snudd. De fleste jeg kjenner med elbil kjører mer med den enn med fossilbilen de har/hadde. På nyere elbiler er det bedre rekkevidde, det tar kortere tid å lade, det er bedre plass og de er mer lik en vanlig bil. Dette er ting som folk liker. Ikke minst alle fordelene.
Fremtiden er elektrisk.

BE

#27
Sitat fra: Elbil fundamentalist på tirsdag 24. juni 2014, klokken 15:06
En tommelfingerregel er at det elbiler bruker kommer like langt på den energien som brukes på å fremstille fossil drivstoff. Så før bensinbilen begynner å bruke noe som helst bensin så er elbilen allerede fremme :-)
Dette argumentet alene er nok til å drepe enhver negativ påstand rettet mot elbiler. Dessverre er dette argumentet tydeligvis veldig vanskelig å forstå for de fleste fossilforkjempere (eller de vil bare ikke forstå)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

cra

Sitat fra: Mippen på fredag 27. juni 2014, klokken 10:56
De som kjører lite kunne vel kanskje klart seg med annen type transport? For eksempel et busskort...?

Det tror jeg faktisk ikke. Mulighet for å bruke buss til alt men trenger å gjøre i løpet av ei uke har jo allerede vært debattert mange ganger. ;) 

Hvis man kjører lite så er jo investering i en bil en større "kostnad" enn om man kjører ofte og mye. Det at man kjører ofte kan kanskje være et nøkkelord her; man trenger ikke kjøre så langt hver gang, men kanskje trenger man å gjøre det ofte? Eller kanskje omvent; sjeldent, men langt og på strekninger der kollektivt o.l. ikke er et reelt alternativ.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA