Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 4Pin CEE til 5Pin CEE?

Startet av Ona IX, torsdag 10. juli 2014, klokken 19:21

« forrige - neste »

Ona IX

http://www.dn.no/meninger/debatt/2014/06/22/Milj/elbilen-forurenser-mer

Dette får meg til å spy..
SitatDersom vi antar kjørelengde på 8000 kilometer i året og at levetiden for batteriet er åtte år
Kan jeg gå ut ifra at en bensinbil har levetid på 4 år? Hva er gjennomsnittet for kjøring hvert år? Hvis alle kan rekke opp en hånd hvis de kjører sin elbil under 10'000km per år, så tror jeg nok de fleste vil bare se på hverandre!

SitatHvis vi bruker elektrisitet til å drive en elbil i Norge, så må Europa produsere tilsvarende strøm fra et kullkraftverk.
Hvis vi bruker bensin til å kjøre en bensinbil i Norge, må saudi-arabia produsere tilsvarende bensin? Gir ikke mening! Hvis vi må bruke mer strøm, så produserer vi også mer.. Demand and supply! Man kan i tillegg betale ekstra hos f.eks. fortum for å sikre seg fornybar energi i veggen!

SitatLegger vi sammen CO2-utslipp fra produksjon og bruk av elbilen er vi oppe i størrelsesorden 380 gram CO2 per kilometer. En vanlig bensinbil har til sammenligning utslipp i størrelsesorden 130 gram CO2 per kilometer.
For dere som er uenige, så må vi huske at en vanlig bensinbil ikke har utslipp fra produksjon! I tillegg går vi ut ifra at sammenligningen til en bensinbil er gjennomsnittet for nyregistrert. Alle vet da at de fleste biler på veien er nyregistrert!

SitatSivilingeniør Erik Stavseth
Regner med at mange kommer til å lese "sivilingeniør" og tenke at han med andre ord har helt rett.. Dessverre..
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

Gordon Retriever

Sitat fra: Ona IX på mandag 23. juni 2014, klokken 23:35
SitatLegger vi sammen CO2-utslipp fra produksjon og bruk av elbilen er vi oppe i størrelsesorden 380 gram CO2 per kilometer. En vanlig bensinbil har til sammenligning utslipp i størrelsesorden 130 gram CO2 per kilometer.

Ganske sprekt å nevne sin sivilingeiørbakgrunn mens man argumenterer på denne måten. Tøft.

Men seriøst, Erik Stavseth, sivilingeniør, er en gammel kjenning: Er det noen som har linker til tidligere innlegg om elbil (dvs. mot elbil) den samme Stavseth har skrevet i Dagens Næringsliv de siste årene?

Mippen

Får ikke lest hele teksten siden jeg ikke er medlem, men har lest den før og reagerer en del på det han skriver også. Av det jeg kan lese i innledningen står det at elbiler slipper ut i størrelsesorden 13 tonn Co2 under produksjon på grunn av alle de ulike komponentene som ikke er i en vanlig bil. 13 tonn co2 høres kanskje mye ut for noen, men hvis vi sammenligner med en vanlig bil så se her.

SitatThe carbon footprint of a new car:
6 tonnes CO2e: Citroen C1, basic spec
17 tonnes CO2e: Ford Mondeo, medium spec
35 tonnes CO2e: Land Rover Discovery, top of the range....

...This is only a guideline figure, of course, as some cars may be more efficiently produced than others of the same price. But it's a reasonable ballpark estimate, and it suggests that cars have much bigger footprints than is traditionally believed. Producing a medium-sized new car costing £24,000 may generate more than 17 tonnes of CO2e – almost as much as three years' worth of gas and electricity in the typical UK home.....

Kilde:
http://www.theguardian.com/environment/green-living-blog/2010/sep/23/carbon-footprint-new-car

Med andre ord er ikke 13 tonn co2 for å produsere en vanlig elbil så avskrekkende. I følge denne kilde går det ca 17 tonn co2 til å produsere en medium stor bil. Dvs biler som Golf, Auris, Audi A3 osv. En Landrover Discovery på sin side bruker over 35 tonn co2 under produksjon.

Når det gjelder kjørelengde pr år så er det veldig individuelt. Jeg kjenner imidlertid ikke noen som kjører under 15-20.000km pr år. 20.000km på 8 år blir 160000km. 13000kg co2/160000km blir 0,08125kg pr km.

Med en personblil blir det samme regnestykke bare der blir co2 fra utslipp under bruk også regnet med. Da blir uansett elbilen overlegen.
Fremtiden er elektrisk.

Klykken

Har ikke lest saken da jeg ikke abonnerer (noen som vil lage en faksimile?), men det ser ut til at det ikke fokuseres på hvordan drivstoffet produseres til fossilbiler. Kun forbruk? Mens det på elbiler fokuseres på produksjon av EL og at det kommer fra kull osv.. Sist jeg sjekket måtte olje hentes, fraktes, raffineres og fraktes igjen, med de avgasser og sånt det medfører seg.

Isåfall så er det jo merkelig at en som tittelerer seg som "sivilingeniør" velger å publisere noe så halvferdig kun for å fremme sitt "hat" eller hva det nå måtte være...
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

sigurdi

Dette er ren propaganda, har ingenting med sum fornuft, bare tall mixing for å fremme sitt syn, men hvem er det han får betalt av, eller hva er grunnen til at han har så hat for Elbiler?
Kan jo være Sivilingeniør i alt mulig, trenger ikke være relatert til emnet han skriver om.
sigurdi

Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Mippen

Sitat fra: Klykken på tirsdag 24. juni 2014, klokken 08:13
Har ikke lest saken da jeg ikke abonnerer (noen som vil lage en faksimile?), men det ser ut til at det ikke fokuseres på hvordan drivstoffet produseres til fossilbiler. Kun forbruk? Mens det på elbiler fokuseres på produksjon av EL og at det kommer fra kull osv.. Sist jeg sjekket måtte olje hentes, fraktes, raffineres og fraktes igjen, med de avgasser og sånt det medfører seg.

Isåfall så er det jo merkelig at en som tittelerer seg som "sivilingeniør" velger å publisere noe så halvferdig kun for å fremme sitt "hat" eller hva det nå måtte være...

Hva som blir brukt av energi under produksjon av drivstoff er også et meget viktig argument. Nå er dette diskutert side opp og ned av motstandere og tilhørere av elbiler. Det som er sikkert er at her i Norge har vi ren energi i form av mye vannkraft, så uansett går det mindre co2 til å produsere kraft enn det gjør i et land som bruker mest kullkraft til å lage strøm. Det som også er sikkert er at det går masse energi til å hente opp olje, bearbeide, transportere osv. Mye mer energi enn det går med til å lage kraft fra vannkraft.  Det er også mange som mener at all energien vi bruker på å produsere fossile drivstoff med kunne ha blitt brukt til å elektrifisere verden i stedet. At all energien som brukes på olje kunne blitt brukt på elbiler i stedet.
Fremtiden er elektrisk.

Electrix

Kjøp og salg av olje er mer internasjonalisert enn strøm. Man bør derfor regne med at for hver liter olje man bruker I norge så produseres det en ekstra liter I utlandet. Desverre er Norge et av unntakene når det gjelder oljeproduksjon, det meste av oljen produseres under tvilsomme regimer. Nigeria er et fint eksempel å bruke for bensin/diesel hvis man bruker kullkraft for strømproduksjon. Dette er hva man støtter opp om ved å bruke bensin/diesel: http://www.tu.no/petroleum/2013/02/10/tyver-stikker-av-med-en-femdel-av-nigerias-oljeproduksjon
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

emil

Sitat fra: Klykken på tirsdag 24. juni 2014, klokken 08:13
Har ikke lest saken da jeg ikke abonnerer (noen som vil lage en faksimile?)

Sitat fra: Erik Stavseth, "Sivilingeniør"
I DN 18. juni skriver Kjetil B. Alstadheim om elbilen frem til 2050. Elbilen er slett ikke så miljøvennlig.

Produksjon av elbilen krever store mengder energi til støping, smelting, bearbeiding og transport. Produksjon av batterier krever omfattende gruvedrift for å utvinne litium, kobber og en rekke såkalte sjeldne jordmetaller.
Relaterte saker

Forskjellige rapporter viser at produksjonen av en elbil vil forårsake utslipp i størrelsesorden 13 tonn med CO2. Dersom vi antar kjørelengde på 8000 kilometer i året og at levetiden for batteriet er åtte år, så betyr det at før bruken av elbilen er utslippene fordelt over bilens levetid allerede oppe i 200 gram CO2 per kilometer.

En elbil i drift er nærmest utslippsfri dersom strømmen produseres av fornybare kilder som vannkraft, vind og sol, men dersom strømmen produseres av kullkraft, olje eller naturgass medfører det CO2-utslipp.

I Norge produseres mye elektrisitet ved vannkraft og man skulle derfor tro at dermed er det ingen utslipp av CO2. Men siden Norge er knyttet opp mot Europa i overføringsnett, vil marginalprodusenten i verste fall være et kullkraftverk.

Hvis vi bruker elektrisitet til å drive en elbil i Norge, så må Europa produsere tilsvarende strøm fra et kullkraftverk. Antar vi at en elbil trenger cirka 0,20 kilowattime per kilometer og at det å produsere strøm fra et kullkraft medfører utslipp av cirka 900 gram CO2 per kilowattime så betyr det at bruken av elbilen medfører 180 gram CO2 per kilometer.

Legger vi sammen CO2-utslipp fra produksjon og bruk av elbilen er vi oppe i størrelsesorden 380 gram CO2 per kilometer. En vanlig bensinbil har til sammenligning utslipp i størrelsesorden 130 gram CO2 per kilometer.

Elbilen medfører derfor tre ganger så mye utslipp som fra en vanlige bensinbil.

Sivilingeniør Erik Stavseth



sigurdi

Wow, trenger ikke være Sivilingeniør for å se at dette er ren propaganda.
Viste dette nå til 11 åringen i huset, pappa de lager jo vanlige biler også og da blir det jo CO2 utslipp, hvorfor er ikke det med?
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Mippen

Sitat fra: sigurdi på tirsdag 24. juni 2014, klokken 09:47
Wow, trenger ikke være Sivilingeniør for å se at dette er ren propaganda.
Viste dette nå til 11 åringen i huset, pappa de lager jo vanlige biler også og da blir det jo CO2 utslipp, hvorfor er ikke det med?

Hehe  :)

Alle tall går an å manipuleres med slik at man får "rett" i sin påstand. Å utelate viktige data er her et godt eksempel på det.
Fremtiden er elektrisk.

Warlock

Når man regner så dårlig (eventuelt utelater så mange tall fra regnestykket) som han karen der burde man blitt fratatt sivilingeniørtittelen...

Mippen

Det er sant. Mye av det han skriver er også sant i forhold til kullkraft og strøm, men han har ikke gjort leksen sin og undersøkt hva det faktisk kreves for å produsere en vanlig fossil bil. Ei heller hvor mye energi som kreves for å produsere drivstoff til denne. Hvis vi legger sammen det som kreves av co2 for å produsere en vanlig bil, ved produksjon av drivstoff og utslipp ved bruk  er uansett elbilen overlegen.

Det blir jo også brukt kullkraft, gass og olje for å lage energi til å produsere drivstoff, pluss energi fra atomkraft og fornybare kilder. Hvorfor sier han ikke noe om det?
Fremtiden er elektrisk.

Elbil fundamentalist

#12
En tommelfingerregel er at det elbiler bruker kommer like langt på den energien som brukes på å fremstille fossil drivstoff. Så før bensinbilen begynner å bruke noe som helst bensin så er elbilen allerede fremme :-)
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Birger

De av dere som har abonnement i DN, VÆR SÅ SNILL  og debatter denne mannen med fakta!
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Gordon Retriever

Enig, og jeg håper trådstarter har kontroll på mageinnholdet nå.
Årsaken til at jeg ikke reagerer særlig på påstandene til Stavseth, er at jeg har lest lignende fra samme hold tidligere. Onkel Google har hjulpet meg litt, og det ser ut til at han 13. august i fjor skrev i Dagens Næringsliv om forurensing i forbindelse med produksjon av batterier til el- og hybridbiler som er så stor at produksjonen ikke ville vært tillatt i Norge.  Produksjonen av hver elbil genererer 13 tonn CO2.

Rundt 9-10. oktober 2012 var budskapet at "Elbil er verre enn bensinbil", bl.a. fordi det brukes skitten kullkraft til produksjonen av elbilene. Stavseth skrev dette innlegget som representant for Stavseth Energy, et foretak jeg ikke klarer å finne i Brønnøysundregistrene.




© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA