Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Det eneste jeg er oppriktig skuffet over med TMS er

Startet av Pit, torsdag 10. juli 2014, klokken 17:53

« forrige - neste »

Pit

Hei
Et par ting jeg stusser ved med ACC'en.
For å aktivere acc må man først trykke på acc knapp og deretter Set.

Er Set knappen kun i norske versjoner? Den er jo egentlig unødvendig og i manualen er den ikke nevnt ifm ACC.

Samtidig mangler jeg knappen for "øk avstand til bil foran". Og den funksjonen savner jeg. (ifølge manual skulle denne knappen vært tilstede). For å øke avstanden må jeg istedet trykke flere ganger "mink avstand" knappen før avstandsindikatoren hopper fra minste til maks avstand, og med kraftig regen som resultat. Til tider litt skummelt...
Manualen beskriver knappene slik de burde være (egne knapper for "øk avstand" og "mink avstand"), men slik er det altså ikke på min bil.
Andre med ACC som har "riktig" knappe arrangement?

Synes også Bmw har implementert måten ACC blir "avbrutt" på som brutal.
Dersom ACC kameraet blir distrahert og ACC kobler ut, utføres full regen. Skummelt. Her burde det heller utføres forsiktig regen, eventuelt coasting til gasspedal eller brems blir aktivert.
Men Dette er jo en sw funksjon som forhåpentligvis blir endret etter vært. Synspunkter?



LMOR

Du må aktivere ACC først, men du trenger ikke trykke SET, du kan bare bruke "hjulet" direkte opp eller ned.
Når du endrer avstanden, så trykker du bare på knappen etter hverandre raskt, til du får den innstillingen du vil ha. Den responderer ikke så raskt at det skulle være noe problem. Den starter alltid på 3, og det er vel ikke så ofte du trenger å endre på dette? Jeg kjører på 2 hvis det er tørt, og bruker kun 4 hvis det er glatt.
Regen når den kobler ut er jeg enig i at er en "feil". Det fungerer greit å koble ut på en fossil bil, men ikke på en elbil. Håper de fixer det.
Ellers har jeg funnet den "perfekte" måten å koble ut manuelt før et kryss e.l.
Du trykker inn gassen nok til at du så vidt "tar over", så tykker du på aktiveringsknappen. Da blir symbolet rødt, men blir ikke deaktivert. Når du da slipper gassen, så får du en behagelig avslutning :-)
Og da det er bare å bruke "hjulet" igjen for å komme opp i hastighet igjen, og ACC kommer på.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Truls Martin

Sitat fra: Pit på mandag 23. juni 2014, klokken 22:25
Hei
Et par ting jeg stusser ved med ACC'en.
For å aktivere acc må man først trykke på acc knapp og deretter Set.

Er Set knappen kun i norske versjoner? Den er jo egentlig unødvendig og i manualen er den ikke nevnt ifm ACC.

Samtidig mangler jeg knappen for "øk avstand til bil foran". Og den funksjonen savner jeg. (ifølge manual skulle denne knappen vært tilstede). For å øke avstanden må jeg istedet trykke flere ganger "mink avstand" knappen før avstandsindikatoren hopper fra minste til maks avstand, og med kraftig regen som resultat. Til tider litt skummelt...
Manualen beskriver knappene slik de burde være (egne knapper for "øk avstand" og "mink avstand"), men slik er det altså ikke på min bil.
Andre med ACC som har "riktig" knappe arrangement?

Synes også Bmw har implementert måten ACC blir "avbrutt" på som brutal.
Dersom ACC kameraet blir distrahert og ACC kobler ut, utføres full regen. Skummelt. Her burde det heller utføres forsiktig regen, eventuelt coasting til gasspedal eller brems blir aktivert.
Men Dette er jo en sw funksjon som forhåpentligvis blir endret etter vært. Synspunkter?

Grunnen til at minkeknappen mangler er vel at denne knappen er brukt til aktivering av køkjøringsassistenten..

På min 5 serie som ikke har køkjøringsassistent har jeg minkeknappen på den plasseringen..

Når det gjelder ACC generelt er vel dette det eneste jeg er misfornøyd med på i3. I mine øyne ganske ubrukelig og nesten litt farlig. Har ikke opplevd en tur uten at den kutter ut. Enten pga sol, overhengende skilt på motorvei, trær som henger lavt over veien etc.

På min nåværende 5er og tidligere 3er med radarbasert ACC har jeg kun opplevd avbrudd ved kraftig snøvær (slik at sensuren blir pakket igjen med snø). På 3ern var ikke en gang dette noe problem siden radaren var oppvarmet og var det eneste stedet i fronten som var snøfritt i kraftig snøvær.
2014 - BMW i3 Solar Orange Lodge
2015 - BMW X4 2,0d M-tech
Snart 2016 - BMW X5 40e

LMOR

Jeg er i utgangspunktet enig, og er fremdeles der at radarbasert eller helst en kombinasjon er bedre. Men etter ca 6 uker, ble det mye mindre problemer for min del. Ser ut som den trenger tid til å lære. Tunneler den stoppet i hver gang f.eks, stopper den ikke i lengre. Men for at den skal lære, må den brukes.

Så ubrukelig er vel kanskje litt overdrevet. Jeg bruker den mye. Har etter hver også oppdaget noen få fordeler med kamerabaserte løsninger, og den holder bedre flyt gjennom f.eks. en rundkjøring, enn de radarbaserte klarer. Jeg kjører en F10 i parallell, så jeg kan sammenligne.

Ellers er det vel på tide at du oppdaterer profilen den til at du har fått bilen?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Pit

Sitat fra: LMOR på mandag 23. juni 2014, klokken 23:49
Du må aktivere ACC først, men du trenger ikke trykke SET, du kan bare bruke "hjulet" direkte opp eller ned.
Når du endrer avstanden, så trykker du bare på knappen etter hverandre raskt, til du får den innstillingen du vil ha. Den responderer ikke så raskt at det skulle være noe problem. Den starter alltid på 3, og det er vel ikke så ofte du trenger å endre på dette? Jeg kjører på 2 hvis det er tørt, og bruker kun 4 hvis det er glatt.
Regen når den kobler ut er jeg enig i at er en "feil". Det fungerer greit å koble ut på en fossil bil, men ikke på en elbil. Håper de fixer det.
Ellers har jeg funnet den "perfekte" måten å koble ut manuelt før et kryss e.l.
Du trykker inn gassen nok til at du så vidt "tar over", så tykker du på aktiveringsknappen. Da blir symbolet rødt, men blir ikke deaktivert. Når du da slipper gassen, så får du en behagelig avslutning :-)
Og da det er bare å bruke "hjulet" igjen for å komme opp i hastighet igjen, og ACC kommer på.
Hei igjen.
Takk for gode tips LMOR!
Prøvde dette med midlertidig utkobling på vei hjem i dag og det fungerte fint! Må bare få det mer inn i fingrene .

Når det gjelder minkeknappen så står jo den oppført med bilde og beskrivelse i manualen, og jeg savner den. Blir rett og slett mer fumling med bare en knapp som da "hopper" fra minimum avstand til maks avstand. Som sagt har det ført til kraftig regen hos meg, utilsiktet, og det er litt skummelt.
Ellers har ikke jeg opplevd så mange ganger at ACC'en kobler ut, men når den gjør det så skjer det brutalt, det er ikke bra.
Føler nesten at jeg derfor sitter mer anspent med ACC aktivert enn uten.... Bortsett fra i kø, da er ACC veldig god å ha.
Men hvilken funksjon har Set knappen?

LMOR

Set knappen setter bare den hastigheten du kjører med. Blir nesten det samme som å trykke et kort trykk oppover på hjulet.
For meg har det gått fra opp til 5+ avbrudd per tur, til en gang i blant nå. Da sitter du ikke så anspent lenger. Ellers blir det nok en refleks å trykke på gassen etter hvert. Håper det kommer en SW oppdatering som ruller litt før regen setter inn. Tror de har flyttet SW over fra en fossil bil..
Grunnen til at du ikke har knappen for å øke avstand, er pga køassistenten (som jeg ikke har noe glede av enda).
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA