Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: "Elbilen er mye renere" - debatt fra dn.no

Startet av jkirkebo, torsdag 10. juli 2014, klokken 15:02

« forrige - neste »

jkirkebo

Etter så mange tråder ang. problemer her og der med bilene synes jeg det kan være greit å få en indikasjon på hvor fornøyd folk faktisk er med bilene sine. Så jeg oppfordrer alle eiere, ihvertfall de som har hatt bil en måned eller to, til å avgi stemme.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

#1
Hehe, blir jo som å gå i kirken og spørre hvem som digger gud det her...

Selv krysset jeg av for "misfornøyd" på grunn av en endeløs rekke med store og små feil og feilkonstruksjoner, og det dukker stadig opp noe nytt. Jeg er heller ikke veldig fornøyd med at man ikke har løsning på enkelte feil, eller at fiks til andre feil skal komme men at man ikke har noen informasjon om hva eller når. Nybilfølelsen for min del varte i nøyaktig to timer etter utlevering - når jeg stod i fergekø på Halsa på vei hjem kom en nysgjerrigper og påpekte at det var dugg i begge frontlyktene. Dette har vel Tesla gått langt i å hevde er normalt... Når jeg kom hjem oppdaget jeg dugg i baklyktene også.

Når det er sagt er bilen fin å se på, sterk og det er jo kult å kjøre elektrisk. Men om det fantes alternativer ville jeg nok sjekket ut disse. For øvrig betrakter jeg mitt kundeforhold til Tesla delvis som en samfunnsdugnad - dette selskapet vil nok vise veien i elektrifisering av bilparken framover. Enkelte godt vante premiumkunder vil nok bli skuffet.

Men jeg er ikke mer misførnøyd enn at det kommer nok en Model S i oppkjørselen om ikke så alt for lenge, og ihvertfall i god tid før avgiftsspøkelset innfinner seg.

JO

Må vel si meg sånn passe fornøyd. Bilen er ok å kjøre og digger akselerasjonen. Liker også designet
Men bilen på alt annet enn akselerasjon er under pari. Støy, kvalitetsfølelse småknirk, dugg osv  ett direkte elendig interiør som virker å være av billigste kina varer. Det knirker stadig nye steder. Litt småplukk med software som dog kan fikses via luften.

Så om jeg hadde kjøpt Model S igjen i dag, det er jeg meget usikker på, en Toyota føles mer ekslusiv dog med noe mindre motor og ditto lavere pris.
Svart Model S Levert 11 Mars

Leif1

Knirk og knak ja. Og hjulstøy. Leser også i en tråd her at de luringene har brukt skai i deler av skinnsetene.
(antagelig den biten som vender bakover, som en ikke ser til vanlig.)
Ikke direkte imponert for å si det forsiktig. Selv om jeg er veldig veldig fornøyd med bilen på de fleste andre
måter.

Satt forresten på med en Audi for noen dager siden. Et trangt lite helvete av en A4 stasjonsvogn. Hadde ikke kjøpt den om jeg hadde blitt truet av Gestapo, men du verden så fint og solid det virker. Absolutt null ulyder.
Musk må på et hurtigkurs i montering av biler i Ingolstadt tror jeg....
Konvertitt fra S til X

Anew

Kvalitetsmessig er det åpenbart at bilen har visse utfordringer. Spesielt på opplevd kvalitet i interiøret. Likevel gir jeg full score, fordi bilen får meg til å føle meg som et geni hver gang jeg setter meg inn i den, og fordi kjøregleden overgår alt.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

Foleson

Tross langt fra super kvalitet på interør med en dash som har begynt å vibrere og lage lyd (regner med at tesla fikser dette) og en bil der bilens router/switch krasjer en gang i blant (uten at Tesla enda har funnet ut hvorfor), så er jeg svært fornøyd. Så fornøyd at jeg nesten har glemt frustrasjonen og sinnet jeg hadde ved å få en helt rævva kundebehandling i forbindelse med overlevering av bilen.

Ville ikke hatt noen annen bil om du hadde hevet dem etter meg. Dvs, det finnes nok noen biler i flere-millioners-klassen jeg hadde sagt ja til, men jeg hadde vel ikke hatt råd til forsikringen på noe slikt engang.
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

CFM

Jeg synes bilen er helt konge, både utseende og hvordan den kombinerer rå ytelse med limo-smooth ride.

Men jeg klarer ikke si meg mer en tilfreds/fornøyd for det er helt hull i hodet at en splitter ny bil som forsøker seg på premium-segmentet har så mye dirring, rasling og hjulstøy. Andre større feil som fukt i lykter og slark i drivverk blir jo byttet/fikset. Men når jeg går fra en 7 år gammel japansk billibil til en splitter ny "premium" så hadde jeg forventet mindre ulyder - men sitter igjen med mer. Lydene kommer jo fra over alt og kommer bare på bestemte underlag i bestemte hastigheter så jeg har ingen tro på at Tesla kommer til å gjøre noe med det.

:( :) :( :)

Men jeg finner likevel ingen alternativer jeg kunne kost meg like mye med.
2013 S85
2017 S90D (ap2 fsdc)

BMW850

Jeg har INGEN dirring eller rasling, hjulstøyen synes jeg er helt grei. Kan aldri bli kvitt den eller vindstøy... sånn er det bare. Nå det er sagt... det er nok mulig å støyisolere bilen ennå bedre :)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

frskby

Nesten umulig å svare...
Har hatt mye problemer, bilen har vært på verksted 6 ganger på 6 mnd. Enda er ikke bilen feilfri, men alikevel er jeg fornøyd. Er vel mye pga kreftene. Den opplevde kvaliteten er ikke premium verdig, men totalt trykket jeg på "fornøyd".
Synes kundeservicen var rett og slett ræva i starten, opplever nå at den er blitt bedre.
Tesla Model X 90D 2016-
Tesla Model S P85 2013-2016

jkirkebo

#9
Det er merkelig at det skal være såpass forskjellige opplevelser av interiøret. Jeg har, etter 19.000km, ikke noe knirk eller annen støy fra interiøret noe sted. Hjulstøy ja, men ikke i plagsom mengde (jeg har P85+ med 21"). Men knirk, niks. Ingenting. Eneste lyder jeg kan høre ved kjøring er hjulstøyen og en turbinaktiv hvinelyd ved kraftig pådrag.

Det er heller ingenting ved interiøret jeg egentlig ville endret.

Så enten er det mandagsbiler ute å går mhp. interiørlyd eller så har vi forskjellige referanser til hva som er plagsomt/merkbart av slikt. Jeg antar det er snakk om en kombinasjon.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cairnz

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. juni 2014, klokken 15:08
Det er merkelig at det skal være såpass forskjellige opplevelser av interiøret. Jeg har, etter 19.000km, ikke noe knirk eller annen støy fra interiøret noe sted. Hjulstøy ja, men ikke i plagsom mengde (jeg har P85+ med 21"). Men knirk, niks. Ingenting. Eneste lyder jeg kan høre ved kjøring er hjulstøyen og en turbinaktiv hvinelyd ved kraftig pådrag.

Det er heller ingenting ved interiøret jeg egentlig ville endret.

Så enten er det mandagsbiler ute å går mhp. interiørlyd eller så har vi forskjellige referanser til hva som er plagsomt/merkbart av slikt. Jeg antar det er snakk om en kombinasjon.

Kanskje du er litt tunghørt? La meg ta en tur med bilen din så får vi se ;)
Elbilist

Frodebo

Meget fornøyd med valget - det angrer jeg overhode ikke på, men jeg er nok veldig bob-bob mht. bilens kvalitet.

Tror Tesla skal være mer enn fornøyd at de råder grunnen alene. Det er smått underlig å gjenoppleve kvalitetsbrister og relativt banale småfeil som jeg trodde tilhørte fortiden. Tesla har etter min vurdering en utfordring mht. å forbedre/oppdatere/utvikle i tilstrekkelig tempo.

Men alt i alt: Bilens egenskaper og kjøreglede overgår problemene. Så langt....
Trondheim. Model S P85 2/2014 Solgt 12/2016
Model X 90D. Levert 11/1-17 Solid hvit, 5-seter, AP2.0, Vossen 22"/PH 20". Signaturmedlem TOCN

Anew

FWIW så har jeg ikke spesielt mye knirking. Jeg fikk fikset noen irriterende lyder fra setebeltene ganske tidlig. Ellers er det mye mindre ulyd i interiøret enn jeg hadde i BMWen.

Det jeg mener med dårlig opplevd kvalitet går mer på materialvalg. Spesielt plastkvaliteten, f.eks i midtkonsoll og i dørhåndtak på innsiden, er urkjip. Typisk amerikansk.

På torsdag skal bilen inn på service fordi hele interiøret i førerdøren rett og slett har løsnet i bakkant. I dette tilfellet lar jeg imidlertid tvilen komme tiltalte til gode, og antar at det er dårlig jobb fra mekanikeren, som etter overtakelse måtte justere dørhåndtaket på innsiden, fordi det subbet borti nevnte plast når jeg åpnet døren. Dårlig utført jobb fra verkstedmekanikere er jeg også vant med fra BMW, så ingenting uvanlig der.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

kvp

Er ved å bli vettskremt av denne bilen. Skal hente på fredag. Føler tendens til å anger. Noen som har avbestilt like før levering ?

Tuxedo

Sitat fra: kvp på tirsdag 24. juni 2014, klokken 15:25
Er ved å bli vettskremt av denne bilen. Skal hente på fredag. Føler tendens til å anger. Noen som har avbestilt like før levering ?
Tror du skal forsøke å kjøre den litt før du bestemmer deg for å angre.  Du vil alltids få en grei pris for den hvis du selger den etter 1000 km eller noe slikt.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA