Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

12V battery

Startet av Elmo, mandag 29. desember 2008, klokken 21:32

« forrige - neste »

froland

Hei! Ja de vet hvordan de skal knekke oss.  >:( Froland
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

III

Men med autogiro eller efaktura kan det da umulig koste 75 kr ?
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

HHF

Akkurat fakturagebyr er noe av det dummeste jeg vet om her i verden. Det har vært en usedvanlig kreativ sjel som fant på dette første gangen - å ta betalt av kunden for å ta seg betalt av dem!!! Du skal være ganske skrudd for å finne på det der - og se hvor håpløse vi er alle vi andre - vi aksepterer det og vips så blir det "standard" ... Helt fantastisk. Omtrent som Smart Club som i mange år klarte det kunststykke det var å kreve betaling for å slippe kundene inn i sjappa si! Heldigvis falt ordningen etterhvert bort da det vel også for dem etterhvert ble åpenbart at det ikke kunne være riktig eller godt for businessen i det lange løp.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

cra

Det er ganske enkelt å bare belaste et tilsvarende "betalingsgebyr". Send gjerne en faktura på det; den kan de ikke la være å betale uten å bestride den. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

EL-Piano

Viktige signaler fra samferdselsministeren på tampen av året!
Les innlegget i Nordlys, spesielt siste setning:

http://www.nordlys.no/debatt/kronikk/article4018754.ece

Myndighetene gir her skriftlig uttrykk for at de ønsker å stimulere til bruk av EL biler.
Sett med Think øyne: Samferdselsministeren kan vel neppe gå nærmere i å love og forplikte seg i å sørge for at Think for leve videre, etter min tolkning.

Jeg har også lagt inn dette som eget innelgg under "VIKTIG"
Nissan Leaf kjøpt juli-12. 8300 km pr 1/1-13
Tidligere: Renault Kangoo - 2004 m/Range Extender kjøpt 2009 brant opp på E18 april-12, 32000 km
Renault Kangoo - 2001 kjøpt nov 2003, 35000 km

BRS

#65
Sitat fra: hens på onsdag 17. desember 2008, klokken 21:05
Who killed.....Think!
Det begynner etter hvert å bli mange:
1. Høsten 1998 var urThinken klar for presentasjon, og en ivrig journalist i DAGBLADET ringte og spurte "Hvor mange biler har dere solgt".
Ettersom bilen på det tidspunkt ennå ikke var ute for salg, ble svaret "ingen".

Dagen etter sto det over hele forsiden: BILEN SOM INGEN VIL HA!
Dagens kjempeoppslag var reddet, investorene trakk seg, og første konkurs et faktum!

Så kom Ford inn, friserte litt på bilen, og begynte å selge.

2. Regjeringen kom på en genial tanke, ved å fjerne momsen på elbiler, ville den bli 40 000 kroner billigere.  Budskapet ble offentliggjort. "Fra neste år vil momsen bli fjernet fra elbiler" Resultat: Det ble nesten ikke solgt biler på 9 måneder. Det var det ande skuddet for Think.

3. Det ble utviklet en ny og mer "moderne" modell, etter oppskrift fra Detroit.
Det ble satt inn blybatterier. Rekkevidden ble halvert, og det ble besluttet at bilen ikke kunne produseres.

4. Sannsynligvis var dette med på avgjørelsen om å utsette lovendringen i California om en viss andel utslippsfrie biler inntil videre. GM og Ford vant.

5. Ford "selger" Think for avvikling (Min påstand). Bilen ble lagt på is i 3 år.
Ny konkurs. Det Ford ikke regnet med var at den skulle gjenoppstå.

6. Think gjenoppstår, og begynner å klargjøre for produksjon.
MEN, i stedt for å komme i gang, begynner en å røre inn for mange nye ideer og modeller. Millionene triller! Stormannsgalskap er en dyr hobby.

Håpet nå er at det kommer til en løsning før også dette geniale eventyret forsvinner, slik altfor mange allerede har gjort.

Kan ikke regjeringen bestille et antall biler og forhåndsbetale?
Det er en løsning hvis de ikke føler for eierandeler.
Eller er miljøpreiket nettopp det, bare preik!
Det er visst enklere å investere oljepengene i bombefabrikker og lugubre prosjekter i Langtvekkistan. 
Vår egen industri, helsevesen og infrastruktur får klare seg med de smuler som er igjen.





Veldig bra oppsummering.

Men i punkt 4 så var det GM og Chrysler som gikk til rettsak
mot staten California, og vant.

Under punkt 3 så tror jeg at Ford valgte blybatterier for gjøre det enkelt,
bilen skulle bare fylle nullutslippskvoten i California hvis GM og Chrysler
ikke vant rettsaken i punkt 4. Når de vant rettsaken og bilen hadde så kort
rekkevidde, så var den ikke salgbar, så da valgte Ford å selge Think til Kamcort
for avvikling.

Som et punkt 2,5 så kan det nevnes at Ford var veldig raske til å stoppe
produksjonen når momsfritaket omsider kom. Think kunne solgt en del biler den gangen.
Jeg tror at de ikke ønsket så mange biler av den gamle typen på markedet som de
ville ha ansvar for skaffe deler til i 10 år.


GliX

Sitat fra: Sopp på tirsdag 30. desember 2008, klokken 12:55
Men med autogiro eller efaktura kan det da umulig koste 75 kr ?

Kan noen fortelle meg om de benytter avtalegiro og/eller eFaktura?

--
GliX

III

#68
Vet ikke om noen har lagt denne inn før men her er en patriotisk artikkel fra Katinka Von der Lippe i Think,29.des :

http://www.dagbladet.no/kultur/2008/12/30/560078.html
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

Laban

Det var jo en skikkelig god artikkel  :). Håper de fortsetter så jeg kan kjøpe meg en 2+2  ;).
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

EL-Piano

Nissan Leaf kjøpt juli-12. 8300 km pr 1/1-13
Tidligere: Renault Kangoo - 2004 m/Range Extender kjøpt 2009 brant opp på E18 april-12, 32000 km
Renault Kangoo - 2001 kjøpt nov 2003, 35000 km

elektrolux

Sitat fra: elox på tirsdag 30. desember 2008, klokken 12:33
Ja, da har du vel også fått et fakturagebyr på kr 75,-?   ;)

Til sammenligning fikk jeg for noen år siden viklet en 3 fase motor til en søyleboremaskin i Polen

Der gikk med 80 kr i kobbertråd, og stakkeren som viklet hadde brukt 7 timer på jobben. Totalt kom jobben på 200 kr inkl. fakturagebyr.

Å ta slike inflaterte gebyrer irreterer meg grenseløst.

De smarte legger heller slike gebyrer inn i totalbeløpet, slik at kunden slipper irritasjonsmomentet. ( One Call f.eks )

Man kan diskutere seg vekk fra slike ekstrautgifter dersom en stiller ultimatum. Gi beskjed at en kun handler dersom en slipper gebyret. Det virker forbausende ofte, og de gangene det ikke virker sparer en enda mer på rett å slett å la vær å handle i det hele tatt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

HHF

Har vært veldig stille i pressen de siste par dagene om Thinks "krisefinansieringsløsning" som skulle komme på plass. Noen som har hørt noe?
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

GliX

Sitat fra: HHF på fredag 09. januar 2009, klokken 15:15
Har vært veldig stille i pressen de siste par dagene om Thinks "krisefinansieringsløsning" som skulle komme på plass. Noen som har hørt noe?

Nei, jeg sitter også og lurer på hva som skjer. Håper de som evt. måtte få med seg noe poster en link el. her på forumet.

--
GliX

III

Mulig det kommer på dagsrevyen ikveld?
Kommer av og til først der
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA