Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

12V battery

Startet av Elmo, mandag 29. desember 2008, klokken 21:32

« forrige - neste »

Schled

Nytt brev fra Think!:

16.12.2008
Informasjon til våre kunder

Kjære kunde,
Du har trolig lest om THINK i avisene de siste dagene. Jeg vil derfor gjerne gi deg som kunde en oppdatering på hvor vi står og hva som skjer.
I dag produseres mellom 8 og 10 THINK City hver dag på Aurskog. Vi har gjort betydelige investeringer i både fabrikken og i bilen. THINK City er blitt en moderne, effektiv og smart bil, og fabrikken er klar for å kunne nå en produksjonstakt på 5 000 enheter pr skift.
550 solgte biler blir prioritert og vi leverer så raskt vi kan.
•150 THINK City blir levert i perioden desember /januar
•200 THINK City er planlagt levert i januar/februar
•150 THINK City med 2+2 seter blir levert til våren
•Og hver dag selger vi nye biler hos våre forhandlere

I høst har vi jobbet med å skaffe mer kapital for å produsere flere biler. Dette har imidlertid vist seg vanskelig i dagens finansmarked. Våre investorer er klare for å finansiere store deler av vår videre satsning, straks den lånefinansierte arbeidskapitalen er på plass.

Vi arbeider så godt vi kan med å få på plass en finansiering og vurderer flere muligheter, men vi har blitt nødt til å begrense produksjonen i påvente av å få en løsning på plass. THINK vil i perioden før og etter jul begrense produksjonen av nye biler og konsentrere vår innsats om å ferdigstille om lag 200 kundesolgte biler. Dette vil i første omgang gjelde biler som produseres uten servostyring.

Mot slutten av januar håper vi å starte opp produksjon igjen slik at vi med litt forsinkelse kan gjenoppta levering til kunder som venter på bilen sin.
Vi beklager at THINK forsinkes på denne måten, og ber om forståelse for at tiltakene er helt nødvendige. Vi vil holde deg løpende oppdatert om utviklingen.


Vi takker for din tålmodighet.

Med vennlig hilsen,
Mr Richard Canny
CEO/Administrerende Direktør
THINK


Da ble 2+2 seteren ENDA mer forsinket!
2014 VW e-up
2018 Hyundai Kona Electric

BRS

http://www.dagbladet.no/2008/12/15/nyheter/think/konkurs/innenriks/4050244/ :
"- Det som er interessant, er at vi i dag har fått flere telefoner fra utenlandske regjeringer som bryr seg om vår situasjon, sa Canny, uten å oppgi hvilke lands regjeringer som står bak støtteerklæringene."

For et halvt år siden snakket Think om å sette opp en fabrikk nr 2 i nærhet til markeder som har gode incentiver for elbiler (se: http://www.tu.no/motor/article168184.ece).

Hvis ett av disse landenes regjering legger forholdene til rette for dette nå så skulle det ikke forundre meg om vi ser etableringen av ny fabrikk der snart, samtidig som fabrikk nr 1 (den i Norge) ikke startes opp igjen. Her er det jo ikke særlig gode muligheter for industri som trenger en offentlig håndsrekking i en kritisk fase. Det er ikke første gangen norsk industri flagges ut pga dårlige rammevilkår i eget land.



HHF

Det står en veldig god artikkel på side 3 i Dagens Næringsliv i dag som sier litt om Think og hvordan det også historisk har vært politiske evner og andre kvaliteter enn teknisk overlegenhet som har gjort en innovasjon til en vinner. Edison og Kodak er nevnt og man har jo naturligvis mange andre også. Får håpe noen sentralt i myndighetene våre leser DN også   ;)
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

GotMeTeslaMS

Det er mye pessimisme rundt Th!nk om dagen, men selv om situasjonen er svært vanskelig så tror jeg ikke løpet nødvendigvis er kjørt. Mye kan skje ref. f.eks.:  http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=555585

Det er også uttalelser som tyder på at ikke regjeringen har satt fullstendig kroken på døren for Th!nk.  Sitat fra NRK artikkel fredag:
Sitat- I Norge har vi ingen stor bilindustri, men vi har en som ligger fremst i verden på elfronten. Det å skaffe risikokapital til denne industrien vil bli en del av den tiltakspakken som regjeringen legger fram i januar, sier Navarsete.
(Klippet fra: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.6350551)

Jeg har tro på at den kompetansen Th!nk har og de bilene (både Th!nk City og konspt OX) har vist verden at Th!nk har nådd langt. De har fremtidens løsninger men trenger økonomiske muskler/styrke.

Så en liten utfordring: - Hva kan gjøres vha forumet her for bidra positivt for Th!nk?
Bor i Drøbak. Har Tesla Model S 85. Har en el-sykkel (oppgradert Xilhouette Kondisjonalis) som gir ekstra medvind i tråkkene :-).

elektrolux

#34
Sitat fra: Wait4MyThink på onsdag 17. desember 2008, klokken 09:55
Så en liten utfordring: - Hva kan gjøres vha forumet her for bidra positivt for Th!nk?

Tror vi alle gjør det vi kan.

Vi kan ikke fortie at et varmeapperat ikke virker. Sikkert en bagatell uansett.

Og forslag om forbedring av batteriavtalen ser ut til å ha nådd fram slik at ny og mer kundevennlig versjon er laget.

Håper inderlig at Think fortsetter. Selv nyter jeg ny Think ( for meg ) i form av et reperasjonsobjekt som nå er på veien med ny/brukt batterikasse. OriginalThinken er en fantastisk bil, med mange fortrinn, og den nye kan bare være enda bedre. Problemet med NiCd batteriene er jo for så vidt løst. og den nye har jo annen batteriteknologi uansett.

Husk at de beste vennene er de som tør snakke en imot. Det er gratis tilbakemelding som brukt riktig kan forbedre situasjonen for begge parter.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Schled

Man får vel uansett ikke gjort mer enn å vente på den man har bestilt og håpe på at man faktisk får den.
Hadde jeg hatt en å kjøre rundt med hadde jeg jo selvfølgelig kunne gjort enda mere for Think!
2014 VW e-up
2018 Hyundai Kona Electric

Håvard

Har kjørt elbil siden 2003. Har hatt 2002-modell Think City. Oppgraderte til en 2008-modell Think i 2008. Kjørte frem til mars 2019 en Ampera-e, men har nå gått over til Tesla Modell 3.

HHF

Kan nok være noe her, men det er kanskje litt for "løst" for investorene som det påstås skal ha garantier for myndighetenes bidrag ....   Nå kan vel også Think imidlertid glede seg over en rentenedsettelse på 1,75% i dag! Håper alt dette tilsammen får skuta på rett kjøl igjen slik at min bil kommer - om ikke akkurat som lovet i april, så ihvertfall kort tid etter. Jeg vil jo veldig gjerne ha den!  :P
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

hens

#38
Who killed.....Think!
Det begynner etter hvert å bli mange:
1. Høsten 1998 var urThinken klar for presentasjon, og en ivrig journalist i DAGBLADET ringte og spurte "Hvor mange biler har dere solgt".
Ettersom bilen på det tidspunkt ennå ikke var ute for salg, ble svaret "ingen".

Dagen etter sto det over hele forsiden: BILEN SOM INGEN VIL HA!
Dagens kjempeoppslag var reddet, investorene trakk seg, og første konkurs et faktum!

Så kom Ford inn, friserte litt på bilen, og begynte å selge.

2. Regjeringen kom på en genial tanke, ved å fjerne momsen på elbiler, ville den bli 40 000 kroner billigere.  Budskapet ble offentliggjort. "Fra neste år vil momsen bli fjernet fra elbiler" Resultat: Det ble nesten ikke solgt biler på 9 måneder. Det var det ande skuddet for Think.

3. Det ble utviklet en ny og mer "moderne" modell, etter oppskrift fra Detroit.
Det ble satt inn blybatterier. Rekkevidden ble halvert, og det ble besluttet at bilen ikke kunne produseres.

4. Sannsynligvis var dette med på avgjørelsen om å utsette lovendringen i California om en viss andel utslippsfrie biler inntil videre. GM og Ford vant.

5. Ford "selger" Think for avvikling (Min påstand). Bilen ble lagt på is i 3 år.
Ny konkurs. Det Ford ikke regnet med var at den skulle gjenoppstå.

6. Think gjenoppstår, og begynner å klargjøre for produksjon.
MEN, i stedt for å komme i gang, begynner en å røre inn for mange nye ideer og modeller. Millionene triller! Stormannsgalskap er en dyr hobby.

Håpet nå er at det kommer til en løsning før også dette geniale eventyret forsvinner, slik altfor mange allerede har gjort.

Kan ikke regjeringen bestille et antall biler og forhåndsbetale?
Det er en løsning hvis de ikke føler for eierandeler.
Eller er miljøpreiket nettopp det, bare preik!
Det er visst enklere å investere oljepengene i bombefabrikker og lugubre prosjekter i Langtvekkistan. 
Vår egen industri, helsevesen og infrastruktur får klare seg med de smuler som er igjen.


Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

cra

Sitat fra: hens på onsdag 17. desember 2008, klokken 21:05
Kan ikke regjeringen bestille et antall biler og forhåndsbetale?
Det er en løsning hvis de ikke føler for eierandeler.
Eller er miljøpreiket nettopp det, bare preik!
Det er visst enklere å investere oljepengene i bombefabrikker og lugubre prosjekter i Langtvekkistan. 
Vår egen industri, helsevesen og infrastruktur får klare seg med de smuler som er igjen.

Med fare for å gjøre denne tråden til en politisk debatt (noe jeg ikke ønsker): dette siste avsnittet ditt sier i grunn alt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elox

Ja, ja, det er håp i hengende snøre! Nå er de satt under offentlig administrasjon!

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1569334.ece
Th!nk 2008, kjørt 40000

Nå Leaf Tekna reg 27.1.2014

Arnie

#41
Jeg er så enig. Stoltenberg & Co vil satse miliardbeløp på Brasils regnskog, men de vil ikke engang feie med tannbørste for egen dør. Klimasamvittighet skal oljelandet Norge kjøpe seg hos andre nasjoner. Fatalt.

Problemet er at norske politikere etter min mening er "festpolitikere". Bondevik er også i likhet med dagens statsminister en slik en. Store taler i internasjonale fora passer disse karene best. Da Bondevik åpnet Aurskogsamlebåndet sammen med Fordsjef Jac Nasser foir noen år siden, lovet han offentlige innkjøp av Thinkbiler. Det ble bare med praten for Bondevik.

Krustin Halvorsen har også liret av seg mange ord om miljøpolitikk, men der er det også bare ord. Vi i Ecotaxi har søkt hennes departement tre ganger om å få fritak for moms på persontransport med eltaxi, og fått avslag tre ganger. Vi har også vært i kontakt med SVs representant i finanskomiteen Heiki Holmås og varaordfører fra SV Knut Fagerbakke her i Trondheim, men der er det også bare ord (og knapt nok det), ingen hjelp å få. Vi fikk en svarmail fra Fagerbakke, siden har han ikke svart på epost en gang:

"eg har så vidt nemnt saka for politisk ledelse i finansdept.   Eg trur nok dessverre at det er vanskeleg at du får gjennomslag for søknaden.   Handler om presedens så vidt eg forsto" (Fagerbakke).

Nyslått fylkesmann Øystein Djupedal gjorde faktisk en innsats for oss, men til ingen nytte. Her er eposten vi fikk fra han:

Jeg har dessverre etter mye om og men, fått nei på forespørselen min til Finansdep. De er redd for at smitteeffekten vil medføre vanskelige avgrensinger og at ordningen over tid vil kunne få et betydelig omfang. Jeg er lei for det, og har overfor departementet gitt utrykk for sterk skuffelse og uenighet.

Jeg ønsker dere lykke til - og håper at dere ikke mister motet av avslaget. Det er et godt konsept dere har som er liv laga.

Mvh

Øystein Djupedal
Stortingsrepresentant SV

PS:
Det er mulig det finnes noen tiskuddsmuligheter for dere. Du får gi meg et vink hvis du ønsker jeg skal udersøke det.

Hvis det er noen på dette forumet som har stemt SV i den tro at det er et miljøparti, foreslår jeg at dere vurderer andre alternativer ved neste valg.

Arnie




Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

Laban

Sitat fra: Arnie på lørdag 20. desember 2008, klokken 16:02
De er redd for at smitteeffekten vil medføre vanskelige avgrensinger og at ordningen over tid vil kunne få et betydelig omfang.
Hvis jeg leser dette riktig; De er redd for at det kommer for mange eltaxier som vil benytte seg av ordningen ???.

Det kan jo ikke være vanskelig å avgrense dette til rene eltaxier (på lik linje som rene elbiler har mange fordeler i dag). Som et påstått "miljøparti" burde være veldig glad hvis ordningen over tid får et betydelig omfang.

Er det rart det er politikerforrakt i Norge ???.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

BRS

Jeg syns det har vært veldig stille fra Bellona.

Jobber de i det skjulte, eller er de "kjøpt opp av" hydrogen samfunnet?
Og har derfor ikke så mye interesse av at produsenter av EL-biler med batteri overlever.


HHF

Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA