Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Setetrekk og gummimatter

Startet av Bjoris, torsdag 10. juli 2014, klokken 07:56

« forrige - neste »

Sjøhyene

Sitat fra: Asarin på torsdag 26. juni 2014, klokken 20:28
Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 26. juni 2014, klokken 15:28
Kombinasjonen av at jeg ikke er spesielt glad i bilvask/voksing og det at jeg har småunger gjorde at jeg har spandert på meg en sånn behandling til neste uke:
http://en.nano-shine.su/ceramic_pro_9h

Tror det er en god investering.

Må så klart vaske bilen med gjevne mellomrom for det ;) Men den blir litt mer motstandsdyktig mot småriper og skit.

Vurderer sterkt noe slikt selv, da jeg vurderer min evne til å vaske bilen (uten å lage riper osv) som heller dårlig.

Si ifra hvor du gjør det, om prisen er fair og hva du synes om resultatet.

Tror dette stedet er det eneste som er sertifisert i norge.
http://www.carecenter.no/

Prisen ligger på 9000++ avhengig av hvordan lakken ser ut når den skal behandles. For meg blir det ca 12000, noe jeg syns er et ok påslag da jeg allerede har pådratt meg noen riper her og der.

En viktig ting for meg er at denne skal vare i flere år i motsetning til andre billigere lakk behandlinger.

Har kun hørt/lest positive ting om care-center og denne behandlingen.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

cstromme

Sitat fra: Sjøhyene på fredag 27. juni 2014, klokken 07:54
Sitat fra: Asarin på torsdag 26. juni 2014, klokken 20:28
Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 26. juni 2014, klokken 15:28
Kombinasjonen av at jeg ikke er spesielt glad i bilvask/voksing og det at jeg har småunger gjorde at jeg har spandert på meg en sånn behandling til neste uke:
http://en.nano-shine.su/ceramic_pro_9h

Tror det er en god investering.

Må så klart vaske bilen med gjevne mellomrom for det ;) Men den blir litt mer motstandsdyktig mot småriper og skit.

Vurderer sterkt noe slikt selv, da jeg vurderer min evne til å vaske bilen (uten å lage riper osv) som heller dårlig.

Si ifra hvor du gjør det, om prisen er fair og hva du synes om resultatet.

Tror dette stedet er det eneste som er sertifisert i norge.
http://www.carecenter.no/

Prisen ligger på 9000++ avhengig av hvordan lakken ser ut når den skal behandles. For meg blir det ca 12000, noe jeg syns er et ok påslag da jeg allerede har pådratt meg noen riper her og der.

En viktig ting for meg er at denne skal vare i flere år i motsetning til andre billigere lakk behandlinger.

Har kun hørt/lest positive ting om care-center og denne behandlingen.

Skal hente ut bilen min der i dag, så skal kanskje være forsiktig med å uttale meg før det, men så langt har Carecenter vært helt eksemplarisk. Utrolig serviceinnstilt og hyggelig å ha med å gjøre. Tok også solfilm på bakvinduene når jeg var der (de bruker en tredjepart som kommer inn til de og gjør jobben).

Fikk bilder av bilen i går:
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

Sjøhyene

nice!
Så vidt jeg kan se har du identisk bil som meg. (farge kombo ute og inne + felger) :)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

cairnz

Carecenter får nok meg også som kunde en gang på høsten.. inntil da skal jeg kose meg med bilpleien..
Elbilist

finn_roen

Har nylig gått til innkjøp av swissvax entry collection med shield voks

Skulle gjerne hatt noen gode råd før jeg tar i bruk disse produktene:

Bilen er litt over 2 uker gammel, er det for tidlig å bruke swissvax Cleaner Fluid lakkrens før påføring av shield voks?
Kjørt 160 mil.
Lakken er jo rimelig ny og man bør vel være litt forsiktig med bruk av vaskemidler den første tiden.

Jeg vasket i dag bilen og brukte swissvax Car Bath bilshampo , brukte ca en hette pr 10liter vann
Ble ikke akkurat imponert over denne bilshampoen, buggs var ganske vanskelig å få av med dette vaskemiddelet, og vannet prellet ikke akkurat av lakken når jeg var ferdig.
Har tidligere nesten bare brukt blå flaske turtle-vax bilshampo og har vært godt fornøyd med denne, da den gir vokslignende hinne igjen på lakket som virker meget vannavstøtende..

Klykken

Du hadde ingen forvask i forkant? Altså ingen avfetting? I så fall er det problemet. Både insekter, skitt og andre "store sedimenter" bør være borte før du giver deg på berøringsvask, og det er det avfettinger som sørger for. Alt du gnukker og drar bortetter lakken lager riper og matter den ned. Forvasken er altså alfa omega. :) svampen/hansken skal nesten ikke bli skitten når du vasker, da dens jobb er å ta trafikkfilmen som ligger igjen til slutt.

Se svar nummer 1, 2 og 5 i denne tråden for metoder og produkter ment for en skånsom vask. Dette er steg du bør ta før bruk av cleanerfluid også!
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

eclipse

Jaja, jeg registrerer at trådstarter ønsket å diskutere vanlig enkel rengjøring av bil da detailing tråden tok pusten av ham. Det startet bra men så ser jeg at detailerene har tatt over.

Når du trenger 17 forskjellige steg for å vaske bilen så er det ikke enkelt!

Enkel bilvask er:

Enkleste variant: Børsteløs maskinvask med vinterpakke (avfetting) om vinteren og uten om sommeren.

Nest enkleste: Spray med Sufex HD, spyl av med høytrykk og tørk bilen - ferdig

Litt mer: Spray med Sufex HD, spyl av med høytrykk, skumlegg og spyl, vask med microfiber klut og tørk - ferdig

Før du håndvasker må du alltid kjenne etter om bilen er ren, eventuellt bruke avfetting for å fjerne asfalt etc, spesiellt om vinteren.

Min erfaring er at du kan vaske og gnikke å gni til mannen med ljåen tar deg, og så tar du deg en biltur og bilen er skitten igjen, ihvertfall den delen av året der veiene alltid er våte. Derfor, gjør det enkelt men ofte.

Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

finn_roen

Sitat fra: Klykken på tirsdag 15. juli 2014, klokken 08:52
Du hadde ingen forvask i forkant? Altså ingen avfetting? I så fall er det problemet. Både insekter, skitt og andre "store sedimenter" bør være borte før du giver deg på berøringsvask, og det er det avfettinger som sørger for. Alt du gnukker og drar bortetter lakken lager riper og matter den ned. Forvasken er altså alfa omega. :) svampen/hansken skal nesten ikke bli skitten når du vasker, da dens jobb er å ta trafikkfilmen som ligger igjen til slutt.

Se svar nummer 1, 2 og 5 i denne tråden for metoder og produkter ment for en skånsom vask. Dette er steg du bør ta før bruk av cleanerfluid også!

Har en flaske med prick bort , står på denne at den ikke bør påføres ny lakk, ble derfor usikker på om jeg bør vente med å benytte meg av sterk avfettning på bilen.
Bilen er jo ikke blitt så veldig skitten i løpet av disse ukene, jeg så ikke noe asflat flekker noe sted heller,
Hva med å benytte en mild avfettning, burde ikke det være godt nok?

AndersinOslo

Sitat fra: eclipse på tirsdag 15. juli 2014, klokken 09:50
Jaja, jeg registrerer at trådstarter ønsket å diskutere vanlig enkel rengjøring av bil da detailing tråden tok pusten av ham. Det startet bra men så ser jeg at detailerene har tatt over.

Når du trenger 17 forskjellige steg for å vaske bilen så er det ikke enkelt!

Enkel bilvask er:

Enkleste variant: Børsteløs maskinvask med vinterpakke (avfetting) om vinteren og uten om sommeren.

Nest enkleste: Spray med Sufex HD, spyl av med høytrykk og tørk bilen - ferdig

Litt mer: Spray med Sufex HD, spyl av med høytrykk, skumlegg og spyl, vask med microfiber klut og tørk - ferdig

Før du håndvasker må du alltid kjenne etter om bilen er ren, eventuellt bruke avfetting for å fjerne asfalt etc, spesiellt om vinteren.

Min erfaring er at du kan vaske og gnikke å gni til mannen med ljåen tar deg, og så tar du deg en biltur og bilen er skitten igjen, ihvertfall den delen av året der veiene alltid er våte. Derfor, gjør det enkelt men ofte.

Detailing er vel en form for fetisjisme? Som sådann har jeg full respekt for alle som lever ut sine lyster, også gjennom skumkanon...
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

Resistes

Enkel vask for mann i gata er såkalt ONR (Optimum No Rinse), tilogmed folk med bevegelsesproblemer  har funnet ut att det er en måte som lar seg gjøre enkelt.
OBS om bilen er møkkete må den avfettes og spyles for å få av grov møkka.
Her er en guide fra detailingworld.co.uk av "Lowiepete" en eldre herremann godt opp i pensjonsalderen.

http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=195294

Og hans video
Lakkbeskyttelse og bilpleie i Vestfold
Opti Coat PRO , Igreenlover KENZO , Americoat
90 172 172 post@opticoat.no

Olemann

Nettopp kjøpt meg en stor kanne Prickbort etter lesing her, men ikke kjøpt Surfex HD, får da være måte på å fylle opp garasjen tenkte jeg.

Men blitt usikker, er det for sterkt å  bruke Pricbort ca hver 2. uke som forvask/avfetting, er det ev. lurt å tynne den ut?  I så fall hvor mye?  Tenkte skumlegge med Magic Foam etterpå, så spyle av med hageslange eller HT før ev. tørking med Microfiber klut.

Mvh Ole

Sitat fra: Klykken på tirsdag 15. juli 2014, klokken 08:52

Gordon Retriever

Sitat fra: Olemann på tirsdag 15. juli 2014, klokken 19:08

Nettopp kjøpt meg en stor kanne Prickbort etter lesing her, men ikke kjøpt Surfex HD, får da være måte på å fylle opp garasjen tenkte jeg.

Men blitt usikker, er det for sterkt å  bruke Pricbort ca hver 2. uke som forvask/avfetting, er det ev. lurt å tynne den ut?  I så fall hvor mye? 

Prøv om du kan få ryddet plass til en flaske Surfex også. ;)  En litersflaske tar ikke mye plass, og blandes den 1:30 holder den lenge.

Prickbort brukes ufortynnet.

Selv bruker jeg Surfex hver gang jeg vasker bil, mens Prickbort nesten ikke er i bruk om sommeren.
Det kan kanskje virke voldsomt å kjøpe begge, men de har noe forskjellig virkemåte og tar forskjellige typer skitt.

Klykken

Å håndtørke (med tørkehåndkle e.l.) en bil som ikke er vasket, men spylt, vil gi noen fine riper. Se på bilen med gjenskinn fra solen så vises de ekstra godt. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

tstens

Mye avansert her  :o. Jeg tar en kjapptur på manuellvaskern på YX . Avfetter først (den er tydeligvis sterk ,plastidip'n rant av chrome'n ???)deretter avspyling tot 60 kr . Kjører hjem 300m . Spyler av en gang til m hageslangen . Og deretter svamper bilen m engangsvamp fra Biltema m rennende vann fra slangen (gidder ikke bøtte ) . Tar små områder om gangen og spyler av og holder stampen ren m det konstant rennende vannet. Deretter tørker bilen m pussefille . Polerer m 3M Finishline og Vokser m Sonax Carnauba hver 4-5 vask (bruker vel 1 time på polering/voks).
Holder seg greit blank . Har også brukt diesel for å fjerne asfalt dritt nederst på dørene (tidligere biler) . Mulig jeg bruker det på denne også vi får se . Mulig jeg vokser litt ofte men svamper glir ihvertfall lett  8). Vasker kun nå bilen ser møkkete ut , det kan gå 3 dager og det kan gå 4 uker . Har en nabo gutt som har detailing som hobby og han tar biler for 1000 lappen . Blir sykt blank og allt av swirls blir borte . Har ikke turt å ta min bil enda , siden den er så ny og dyr  :). Bruker ihvertfall maks 30 min på bilvasken og + 1 time til når jeg da vokser.
Terje
P85,White

Olemann

Da er det ryddet plass for diverse fra Bilnerden etter noen timers lesing her på Forum. (kostet ca 2.500.- men så hadde jeg en OK HT spyler fra før).  Så i dag var 1 test-vask, men tok ikke sjansen på i3'en så det ble min 2012 Ford Focus som fikk gjennomgå.

Men det var noe annet enn min vanlige vask som pleier være en bøttevask med en dose Statoil Bilshamp og svamper fra Biltema. Vasker ca hver 4 uke, så har nok et visst potensiale for å bli bedre.... :)

Dagens vask besto av spraying med Surfex HD (1:30) med en kjekk liten spruteflaske som spruter som min tante snakker, nemlig både på inn og utpust. Lett og effektivt.  Lot det stå på noen minutter.

Så en runde med ny anskaffet skumkanon og AutoBrite MagiFoam.  Det så så proft ut med bilen innhyllet i skum som ble liggende på den, at jeg var sterkt fristet til å late som jeg kunne mye mer enn jeg gjorde, der imponerte naboer beskuet det hele og spurte og grov...

Etter 5-10 minutter var det rennt av og jeg HT spylte den ren.   Brukte så en myk børste med litt mer såpe for å få vekk det jeg antok var skitt, før jeg spylte ren igjen.
Så egen-tørk i luften.  Ikke ren nok til å gnikke-tørke den antok jeg.

Merker det er en prikker nede på dørene fortsatt, så neste gang blir det ufortynnet Prickbort før Autofoam, for da skal jeg kjøre polering og voksing, det jeg shoppet her som virket som det holder lenge OG ikke koster allverden, er NanoComposite polish og Collinite voks.  + selvsagt noen gode microfiber kluter, tok også med en myk Clay om Prickbort ikke duger.

Så; for 2.500.- er jeg bragt opp fra nivå Biltema svamp og Statoil såpe til noe jeg synes er godt nok.....og faktisk funker det og bilen blir ren.

Neste gang, polish og voksing, så er det i'3 som får neste dose etter ferien:-)

Mvh Ole

Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 15. juli 2014, klokken 19:24
Sitat fra: Olemann på tirsdag 15. juli 2014, klokken 19:08

Men blitt usikker, er det for sterkt å  bruke Pricbort ca hver 2. uke som forvask/avfetting, er det ev. lurt å tynne den ut?  I så fall hvor mye? 

Prøv om du kan få ryddet plass til en flaske Surfex også. ;)  En litersflaske tar ikke mye plass, og blandes den 1:30 holder den lenge.

Prickbort brukes ufortynnet.

Selv bruker jeg Surfex hver gang jeg vasker bil, mens Prickbort nesten ikke er i bruk om sommeren.
Det kan kanskje virke voldsomt å kjøpe begge, men de har noe forskjellig virkemåte og tar forskjellige typer skitt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA