Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Setetrekk og gummimatter

Startet av Bjoris, torsdag 10. juli 2014, klokken 07:56

« forrige - neste »

Asarin

Merker jeg blir litt bekymret for bilhold etter å ha lest disse trådene.

Høres jo ut som fulltidsjobb å holde bilen ren. :<
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

trygvelo

Sitat fra: Asarin på tirsdag 24. juni 2014, klokken 14:59

Som jeg skrev over: Carpro HydrO2, enklere blir det ikke.

alf_skaar

Ikke så lenge du tar ting etter vært og følger med litt, etter en lang tur når de er masse fluer som smelter inn lakken høytrykk med vann så er de borte så lenge du har voks på bilen normalt.

koster kr 20 for 3:30 min og så leng du bare bruker vann forsviner ikke voksen så de er letter og holde bilen ren ofte med høytrykk med vann end og vaske en gang i måden. litt tid en gang i uke synes jeg er bedre end stor vaske en gang i månden.

Jeg driver og tester og forandre på ting hele tide nå men jeg følger nøye med og ser om jeg gjør noe som ikke virker.

God terapi :-)

Alf

alf_skaar

Sitat fra: trygvelo på tirsdag 24. juni 2014, klokken 15:07
Sitat fra: Asarin på tirsdag 24. juni 2014, klokken 14:59

Som jeg skrev over: Carpro HydrO2, enklere blir det ikke.

hvem selger dette ?

Alf

cairnz

Parts and Retards selger det bl.a. - 389,- for en halv liter.. den skal visst være ganske drøy, så jeg får prøve å bruke mindre neste gang ;)
Elbilist

Car-El

No går æ ut å spyle bilen med hageslangen også skal æ svampvaske bilen med en engangssvamp kjøpt på dageligvarebutikken borti gata....

(No e det mange som gråter seg i søvn i natt!)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Kagex

P29687

Bjoris

Mange gode råd, godt å se at mange gjør som meg. Det jeg står igjen med er om jeg bruker litt mye PrikkBort, men jeg syns ikke bilen ble ren nok sist uten PrikkBort. Når jeg sprayet PrikkBort så ble den helt uten nupper og det "føltes" smartere å gjøre det slik enn å dra vaskehandsken over det som hang igjen.

Jeg tror jeg bruker PrikkBort nå også så skal jeg ta den en runde med voks før langturen 11.juli.

Ett siste spørsmål da, er mer skånsomt å bruke Pikkbort på våt lakk? Ja, jeg vet den er mer effektiv på tørr lakk, men derfor tenker jeg at du kanskje er litt mer skånsom med lakken om du legger det på vått, f.eks når bilen ikke er spesielt skitten som nå?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Klykken

Hvis du tar prickbort i et glass med vann så ser du at det skiller seg. Det er altså ikke like effektivt. Bruk prickbort på så tørr bil som mulig, hvis det nå ikke regner når du holder på.. :)

Forvasken ER viktigst, og er alfa omega for en skånsom vask og minst mulig ripete bil.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

foijord

For å vaske bilen enkelt og greit har jeg kommet fram til følgende:

Du trenger:

* en god spyler med minst 12 meter stålarmert slange på rull og minst 500l/time vannmengde. Dette gjør avspyling enkelt og effektivt og du trenger ikke bale med en stiv plastslange og du trenger ikke flytte spyleren rundt bilen.

* skumkanon med hurtigkobling

* skum til kanon (f.eks. Bilt Hamber Autofoam)

* en stor bøtte

* bilsjampo

* noen svamper (spesialsvamp for bil)

* avfetting (prickbort e.l.)

* lavtrykkskanne til avfetting

* felgbørste

Komplett prosedyre:

* Påfør prickbort fra vinduene og ned. Tar ca. 1 minutt når du bruker lavtrykkskanne.

* Legg på skum med kanonen. Ikke skyll av prickborten først, bare legg rett på. Dekk hele bilen inkludert hjulene.

* Gnu felgene med felgbørsten for å løsne bremsestøv etc.

* Spyl av med høytrykk. Bilen er nå ganske ren.

* Dra svampen over panelene. Ikke legg press på, bare la den gli mykt. Skyll svampen ofte og bruk mye vann.

* Spyl av, gjerne med hageslange.

Jeg mangler en effektiv måte å tørke bilen på, så jeg dropper rett og slett dette steget. Får da vannmerker da vannet hos meg inneholder en god del kalk. Vurderer å kjøpe en elektrisk løvblåser og blåse vannet av bilen. Vet ikke om det virker godt nok til at jeg gidder. Det er hvertfall uaktuelt å tørke bilen med microfiber. For mye jobb, og risiko for riper.

Har enda ikke satt meg inn i hvordan man vokser bilen. Dette er noe jeg sannsynligvis kommer til å prøve meg på da dette i teorien skal gjøre det enklere å vaske. Kan sikkert droppe nesten alle stegene her de fleste vask dersom bilen er vokset. Teslaen er fortsatt så ny at jeg bare legger på skum og spyler av. Blir rent nok foreløpig. Etterhvert vil vel skitten sette seg godt, og da må jeg til med svampen. Gamlebilen ble ikke like ren som teslaen etter skum og spyling, så det er mulig det er noe beskyttelse på Teslaen som fortsatt virker.

Uansett, med en skikkelig spyler og skumkanon gleder jeg meg til hver vask :)

Car-El

Jeg bruker en bilshampo som heter "Speedy" som jeg kjøper hos Tromsø Bilpleie. Da "rammler" vannet av når jag spyler bilen. Har ikke tørket bilene etter å ha brukt den bilshampoen. Ikke så dyr heller. 4-5 hundre for 5 liter. Samme pris som Turtelwax Zip vask, men her er blandingsforhold 1:300. Så den er dryg.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Sjøhyene

Kombinasjonen av at jeg ikke er spesielt glad i bilvask/voksing og det at jeg har småunger gjorde at jeg har spandert på meg en sånn behandling til neste uke:
http://en.nano-shine.su/ceramic_pro_9h

Tror det er en god investering.

Må så klart vaske bilen med gjevne mellomrom for det ;) Men den blir litt mer motstandsdyktig mot småriper og skit.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Asarin

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 26. juni 2014, klokken 15:28
Kombinasjonen av at jeg ikke er spesielt glad i bilvask/voksing og det at jeg har småunger gjorde at jeg har spandert på meg en sånn behandling til neste uke:
http://en.nano-shine.su/ceramic_pro_9h

Tror det er en god investering.

Må så klart vaske bilen med gjevne mellomrom for det ;) Men den blir litt mer motstandsdyktig mot småriper og skit.

Vurderer sterkt noe slikt selv, da jeg vurderer min evne til å vaske bilen (uten å lage riper osv) som heller dårlig.

Si ifra hvor du gjør det, om prisen er fair og hva du synes om resultatet.
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

krister461

Burde kanskje lagt det her (i den grad jeg er en "vanlig" bileier), men har delt mine prosedyrer her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15065.0.html

:)

krister461

Sitat fra: Sven-Erik på onsdag 25. juni 2014, klokken 01:39
Avfetting eller andre kraftige rengjøringsmidler bruker jeg aldri.
Kan jeg spørre hvor lenge har du benyttet denne vaskeprosedyren?

I utgangspunktet skulle man jo tro at man fikk mye riper etter håndvask og at det også ville bli vanskelig å få voksen til å feste skikkelig om man aldri bruker avfetting e.l. - spesielt om vinteren...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA