Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Setetrekk og gummimatter

Startet av Bjoris, torsdag 10. juli 2014, klokken 07:56

« forrige - neste »

Bjoris

Detailing-trådene tar jo pusten fra de fleste, iallefall meg ;D

Kunne vi diskutert litt vasking for oss "vanlige" som ikke vil bruke mange tusen for lakkforsegling, men gjerne holde bilen så pen som mulig.

Jeg er av dem som liker å vaske bilen og kommer alltid til å håndvaske bilen, men hadde ikke tenkt å bruke veldig mye på lakkforsegling, men kanskje en gang i mellom la en proff få den helt ren og polere bort småstriper etc.

Vel, jeg har vasket bilen en gang siden jeg fikk den 8. mai!!! Da gjorde jeg slik, nå er det dags igjen og denne gangen syns jeg skitten sitter mer enn første gangen.

1. Sprayet Prikk Bort og spylte raskt av igjen, usikker på om Prikk Bort er for sterkt, den virker veldig effektiv og det er vel kanskje ett tegn på at den er sterk, men det er vel vanskelig å få i både pose og sekk her? Enten er vel slikt middel skånsomt, men lite effektivt eller så er det vel sterkt, men da tar den all polish som finnes og bilen blir tørr?
2. Før jeg vasket bilen "skummet" jeg bilen med en lite blanding av Mquire (?) såpen jeg kjøpte av en detailer lokalt. Jeg kjøpte også en microvaskehandske og en tørkefille i microfiber av ham.
3. Når dette var gjort følte jeg med fingrene og konkluderte med at den var så ren som jeg kunne få den. Så vasket jeg bilen som vanlig med overnevnte remedier. Spylte og trøket bilen. Kan ikke se at den fikk vaskestriper av dette (har grå bil).

Nå er det tid for 2. vask, men syns bilen er "tørr" så er jo litt usikker på om dette Prikk Bort er riktig og eller om jeg burde gjort noe annerledes...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Klykken

#1
Forvasken er viktigst. Altså få det meste av "tjukk møkk" av bilen før du tar svampen/hansken på lakken, så unngår du riper. Prickbort løser opp asfalt og tjære (oljebastert møkk), så den trengs det ikke så mye av på sommerhalvåret som på vinter. Prickbort skal tas på tørr bil for best virkning.

Kjøp en dunk med surfex hd hos f.eks bilnerden.no og bland denne ut med vann på en spraykanne.
Vanlig vedlikeholdsvask på sommer holder det med 1 del surfex og 30 deler vann, altså 1:30. Surfex HD er VELDIG drøy. Denne løser opp skitt og annet som må sitte på lakken veldig godt. Spray over hele bilen, bortsett fra vinduer, og la det ligge en kort stund (fra 4-10min) men IKKE la det tørke. Samme gjelder Prickbort. Spyl bilen, eller ta på et lag med skum for ekstra virketid som spyles av igjen. Er det fortsatt nupper i lakken så ta en runde (til) med prickbort.

Fyll så opp vaskebøtten med vann og såpe og vask fra taket og nedover bilen (vaskepakke fås også hos bilnerden, forøvrig). Svamp eller hansk skal ikke trykkes mot lakken, men gli bortover. Skyll hansk/svamp ofte i bøtta. Åpne dørene og vask i dørkarmer, og skyll av forsiktig. Spyl hele bilen med hageslange (renner raskere av bilen enn med høyttrykken) og tørk med et tørkehåndkle ment for bil.

Vips ren og forholdsvis ripefri bil! :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Klykken

Supplerer med å anbefale guidene på forsiden av dcn.no, og ta essensen av dette med seg: http://www.detailersclub.no/

Ellers er det mye tips å finne både på dette forumet og på DCN sitt. Det trenger ikke være dyrt, med mindre man blir bitt skikkelig av basillen.  :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Anders Heibø

#3
+1 Klykken!

Jeg har hatt min siden september og kan underskrive på at en enkel av-spyling etter endt kjøretur vinterstid er nok. 1:20 med Surfex HD -> høyttrykkspyle -> Skumkanon med Bilt-Hamber Autofoam -> høyttrykkspyle har holdt bilen rein nok gjennom vinteren.

Med kun den behandlingen over lang tid blir lakken ganske mettet av skit og hvis man finner på å ta på bilen for å kjenne hvor glatt lakken er, sitter hånden fast... Da er det på tide med PrickBort. Denne spiser nok mer av en eventuell lakkbeskyttelse og bør kun brukes ved behov.

Redigert 7 Juli 14:
Takket være detailing tråden har jeg kommet frem til at Vårrengjøring/Vask før polering/Grundig vask, følger jeg denne prosedyren:
-Er bilen veldig skitten? Høyttrykkspyle kvelden før -> SurfexHD -> Høyttrykkspyle.

Prickbort på tørr bil -> SurfexHD -> Høyttrykkspyle -> IronX -> Høyttrykkspyle -> Bilt Hamber Autofoam i Skumkanon -> Spyle grundig med mye vann. Bilen er nå 95% ren!
Bruk hanske med veldig varmt vann og en god sjampo. Spyl av med hageslange. Til slutt tørk grundig over med veldig varm mikrofiber klut.

Viktig: Ikke la noen produkter tørke på bilen.
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

alf_skaar

#4
Hvis du kan unngå de anbefaler jeg deg og ikke vaske for hånd med verkene svamp eller MF hanske.
og ikke tørke heller, er de noe som helst som MF plukker opp så lage de riper du kan prøve CD testen med de MF du har og se hvordan de går, altså ta en vanlig CD og gni/tørke med MF og se hva som skjer.

Dette er hva jeg gjorde i går: bilen var ren nok, felga har jeg gitt opp inntil jeg får lagt en coting på dem, jeg vasker dem men bruker ikke store mengder med div midler.

høytrykk 30 sec en runde runt bilen
skumkanon resten av tiden
la virke så lenge som mulig, men ikke la de tørke ut.

høytrykk 3:30

Dette funger så lenge jeg gjør dette vær uke eller et en lang tur jeg har hatt.
Jeg legger også voks på rungang på panelen på bilen så da tar de ikke så lang tid og jeg altig et ny vokset panel på bilen ca en gang i måden du kan lese mer i tråden under.

Alf

er my info i denne: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7891.795.html
"vaske hanske av MF har jeg kuttet ut de lager riper"

Klykken

#5
Feilen din, alf_skaar, er at du muligens tar for lett på forvasken, og evt bruker en såpe med for dårlig glid. Du skal ikke dra noe vaskeutstyr (svamp eller hanske) bortetter tørr lakk. Det gir riper okke som.
Såpen i bøtta skal sørge for god glid samtidig som det skal rengjøre. Svamp/hanske skal ikke trykkes hardt mot lakken, men "dyttes" mer eller mindre, og evt skitt skal gli inn i svamp/hanske. Start alltid øverst på bilen og jobb deg ned. Skyll hanske/svamp ofte i bøtta! Bytt ut vaskeredskapen når du nærmer deg de nedre delene av bilen, samt på felger, hvis det er ekstra skittent der..


Forvasken starter alltid slik hos meg etter vinterens påkjenninger:

1: Felgerns a-la Scholl Rim 7 blandet 1:2 tas på felger.

2: Prickbort på TØRR BIL fra undersiden av karosseri og opp til vinduer, samt panser og evt andre utsatte steder. La dette sitte på i 4-10min, uten at det tørker.

3: Surfex HD i passende blanding (1:30 eller mildere for vedlikeholdsvask, eller 1:5, 1:10 for stripping av LSP) legges over Prickbort og får lik virketid.

4: Skumkanon lades med skumblanding, med f.eks Bilt Hamber Autofoam og hele bilen dynkes, inkludert felger.

5: Bilen spyles med høytrykk, og lar det renne litt tørt.

6: Korrosol (eller annen avfetting som tar bremsestøv og annet metall) påføres fra nedre del av bilen og opp til vinduskant, samt felger hvis nødvendig. 4-10 min virketid her også. Korrosol brukes kun to-tre ganger i året.

7: Bilen spyles med HT.

8: Bilen vaskes med såpe og bilnerdens spesialsvamp. Byttet ut vaskehansken til fordel for svamp, da jeg liker svamp bedre. BN-svampen er meget god!

9: Grundig spyling med hageslange, da dette gir større "flak" med vann som lettere renner av. Skal bilen poleres clayes bilens mest utsatte steder også etter dette steget.

10: Tørking av bilen med et godt tørkehåndkle. Er man redd for riper ved tørk kan man benytte seg av "pat drying-metoden". Dvs at man ikke drar håndkleet bortetter bilen, men legger det på og tar det av.
Tørker man ikke bilen vil kalk i vannet samt pollen og støv i luften feste seg til lakken og gjøre den "skitten" igjen.

Stegene gjentas hvis det ikke blir rent nok. Som f.eks i felger, og da supplerer man med felgbørster.

Prickbort, korrosol og clay brukes sjeldent ved vedlikeholdsvask. Prickbort er forøvrig mild mot voks/forsegling. Vedlikeholdsvask tar én til to timer, mens klargjøring før polering tar gjerne det dobbelte, tre-fire timer.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Car-El

For den vanlige mann...  Det finnes vaskemaskiner for biler. Dem virke.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

trygvelo

Carpro HydrO2 er lakkforseglingen for deg. Koster ikke skjorta og er EKSTREMT rask og enkel å legge på. . Du er heller ikke avhengig av at bilen er 100% ren for man er ikke nær lakken i det hele tatt. Bilen bør selvsagt være så ren som mulig for best resultat... Samtidig forsegler den vinduene. Holder i ca. 3 måneder. Genialt produkt for mannen i gata.

alf_skaar

#9
Klykken

Er mulig du har rett men jeg vill påstå at jeg ikke bruker noe press når jeg vasker og har følget mer eller mindre slik forvask du foreslår.

Har også vasket MF vaske hansken i vaske maskin vær gang jeg har vasket og jeg bruker Adam sjampo og grid gard, den hjelper ikke noe. Da jeg mistenker at en vaske hall med døra åpen og ikke så langt fra veien (Øster aker vei, haugen stua) de blåser ofte litt og litt pollen og and luft bårne ting kan fort komme inn på lakken og feste seg på, MF hanske og MF tørke håndkle. Jeg fikk bilen i September og vasket bare med høytrykk og vann helle vinteren og unngikk og kjøre når den verste salting pågikk og vil påstå at bilen var mer eller
Mindre fri fra vaske riper og lignende.

Og de er etter jeg kjøpte grid gard bøtte på P&R at jeg har fått noe små vaske riper.
Og tørke MF håndkle ble også vasket være gang i vaske maskin etter bruk.

Er du i området Majorstua-Stovner

Tar jeg gjerne fram denne
http://concours.no/home/289-swirlfinder.html

Og inspiser bilen din :-) for og bevise at jeg tar feil. ;-)

Alf

Klykken

Jeg er nok trønder, så det blir verre. Vaskestriper får man i mer eller mindre grad, men man vil jo redusere det til et minimum, derfor grundig forvask før berøringsvask. Og ren bil vil man gjerne også ha, derfor vask. :)

Ser man ripene tydelig i sola så kanskje man bør vurdere en polering.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

alf_skaar

Klykken

Ja er nok redd for at du har rett i de. så jeg tenke slik at hvis bilen er ren nok så er de bedre end og lage masse riper de skal jo bare en regn skyll til så er bilen full av water spots.

Jeg driver stadig og tilpasser vasking min men føler at ofte og litt av alt til en tidsforbruke som jeg kan leve med er bedre end full nedvasking vær / en gang i månden.

så de siste gangen har jeg brukt clay på et panel for så og vokse, fordel med de er at når jeg har vært over alle panele er jo at jeg vill finne stein sprut og andre ting tidlig tro jeg men så for tiden hvise hvor flink jeg kommer til og være til dette.

Alf

Klykken

Clay lager ofte merker i lakken, og bør kun brukes i forkant av polering. Det du ikke har fått vekk av nupper og slikt med avfetting løsner garantert IKKE ved berøringsvasken. :)

Tesla sin lakk er etter hva jeg kan lese ganske følsom for berøring, så at det fort blir riper kan jeg skjønne. Og etter et år eller to uten noen polering vil små striper ha kommet på de aller fleste biler uansett, samt at uv-stråling har gjort lakken litt mindre "skinnende" eller matt, så da bør man vurdere en polering.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

MGI

#13
Til å være en tråd for mannen i gata, dukket det opp veldig mange spesifikke tips som ikke er for mannen i gata hva angår ukentlig/månedlig vask ...

Bjoris: Når mannen i gata (les: de fleste) tar på avfetting, tar han på alt for sterk blanding. Dette reduserer egenskapene til eventuell voks som var på bilen før behandling. Da oppleves bilens lakk som "tørr" i stedet for at svamper og mikrofiberkluter glir over lakken bare du legger dem på bilen. Har du fått en helt ny bil og enda ikke gått over den med polering og voks, så gjør det først (og følg de tipsene du får på DCN).

Har du derimot polert og vokset en runde i år, så er vasketipset for mannen i gata som ønsker minst mulig riper: skaff deg en mitt og vanlig bilshampo. Mitt = "svamp" som ser ut som en puddel og finnes i flere forskjellige farger - både som du kan stikke hånden inni og som må holdes som tradisjonell svamp. Mitten kan vaskes i vaskemaskin og holder i lang tid. Billig (og anbefalt av flere hos DCN) er Jif sin bilshampo. Bare pass på at du kjøper bilshampo og ikke ovnsrens :P

Husk også å bruke mye vann. Mitten skal ofte i bøtten for å hente mer såpevann.

Hadde alle brukt en enkelt mitt og helt ordinær bilshampo i stedet for å vaske bilen med børstene du finner på håndvasken hos bensinstasjonene, ville Norges bilpark vært atskillig penere.
Hva er verst: en elbileier som rakker ned på "fossilbilen", eller en "fossilbileier" som rakker ned på elbilen? Er flere på Elbilforum som har behov for å reflektere litt rundt denne signaturen ...

Brede

Husker den gangen jeg også var "mannen i gata" og pleide bilen med vaskebøtte, zalo og svamp, det var en bekymringsfri tid..

Nå er garasjen full av produkter, bøtter og mikrofiber.. Jeg får pulsøkning om jeg ser noen vasker med svamp og ser vaskeriper på enhver bil jeg passerer, jeg vet ikke om jeg har utviklet meg til det bedre eller til det verre.  :-\

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA