Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladesikring til Think?

Startet av Arnie, mandag 29. desember 2008, klokken 12:48

« forrige - neste »

Arnie

Her er noen foreløpige konklusjoner etter 14 dager med Think-taxi i Trondheim:

Vi har fått meget god mottagelse hos publikum. Det er ytterst få som rynker på nesa av å bli hentet i Think. Tvert i mot synes de at vårt minimalistiske taxitilbud er "kjempemessig". Med klimakonferanser og bilindustrikollaps er det klart at vi representerer en løsning som er "i tiden", og at det hjelper på aksepten hos publikum.

Det er spesielt unge jenter og utlendinger som lovpriser tilbudet. "This is great. It should be more taxicabs like this", sa en franskmann for noen dager siden. I dag trodde jeg at jeg ble praiet av en kar og stoppet, men det viste seg at han bare ville vise "thumbs up" for et godt prosjekt. "Lykke til", sa han og sendte meg videre.

Vi har fått kunder som sier at de bare vil kjøre eltaxi etter at dette tilbudet er kommet, selv om de må vente litt leger for å få bil. Noen har tatt en tur med oss bare for å prøve elbil. Derfor ser det ut til at vår eltaxiholdeplass på Torvet blir den "misjonsstasjonen" vi mente det skulle bli for elbilens fremme.

Det vi arbeider med i denne fasen av prosjektet er å få sentralen til å sjekke antall personer når bil bestilles, slik at vi kan plukke/være garantert å få enpersonsturer. Et annet punkt er samkjøring av ladesykluser og toppbelastningperioder i etterspørsel. Alle slike prosjekter må regne med en viss innkjøringstid, og vi tror dette skal la seg løse etterhvert.

Inntjeningen blir nok dårligere enn for en fullsize drosje som ikke trenger å lades, men på den annen side har vi reduserte driftsutgifter og avgift til sentralen.

Noen lurer på om det er rimeligere å kjøre eltaxi enn vanlig drosje, men i alle fall foreløpig er det samme pris. Vi har søkt Finansdepartementet tre ganger om å få slippe 8 prosent moms på persontransport med eltaxi, og fått tre avslag. De er angivelig redd for konsekvensene... For ren byluft? Konkurransefortrinn for Think???

"Klima - Norge best på bortebane" var en overskrift i Adressa for noen dager siden. Og der er så sant. Regjeringen vil sprøyte inn milliarder i Brasils regnskog. Vel og bra, men å kjøpe seg klimasamvittighet ute og ikke gjøre noe på hjemmebane er fatalt etter min mening. Spesielt SV er et miljøparti bare i ord og slett ikke i handling er vår erfaring etter kontakt med kommune og departement.

Når det gjelder den nye Thinken så svarer den til våre forventninger. Som det blir sagt i en annen tråd - kvalitetsfølelsen deler vi også. Det vi har hatt trøbbel med er varmeapparetet, og det er viktig for en taxi når gradestokken kryper under ti minus.

Varmeapparatet på serienummer 2 streiket etter kort tid. Systemet var ikke skikkelig luftet fra fabrikken, og varmekolben i kretsen sluttte å virke. Vi fikk ny fra Think, og vår sjåfør/mekaniker Jomar Dahle satte den inn og laget nye koblinger som gjorde det enklere å lufte systemet. Det samme måtte vi gjøre på den andre bilen for et par dager siden - ikke bytte kolbe men bygge om for lettre lufting av systemet og dermed få varmeffekten tilbake. Think er visstnok i gang med å endre denne konstruksjonen.

Thinken er en lufttett liten boks, så vi har også erfart at dørene må slås igjen litt hardt skal de lukkes skikkelig. Men dette er slikt man lærer, og en liten gløtt på vinduet avhjelper problemet.

Servostyring er helt unødvendig på denne bilen, og bare tapt energi for framdrift etter min mening. Om det var tilgjenegelig, ville jeg ikke hatt det.

Zebrabatteriet tror jeg er det beste valget. De har fungert utmerket for oss så langt, og ser ut til å holde hva det lover m.h.t. kjøredistanse.  Såvidt jeg vet er det den beste batteriteknologien som er tilgjengelig i dag, og velprøvd i ubåtsammenheng. Litium-batterier svekkes med inntil 7 prosent i året har jeg hørt, så det ville jeg unngått.

Batterileie er selvsagt et ankepunkt for mange, men i drosjesammenheng er det en betryggende og rimelig driftsforsikring.
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

Baltor

En hyggelig gladmelding fra Trondheim, fint å lese. Her i Stavanger har de startet med såkalt Miljøtaxi, men dessverre ikke helt det samme, det er gassdrevne biler... >:(
Får dere oppmerksomhet i drosjenæringen rundt omkring? Er det noe som heter "Drosjenytt" f.eks.? Er det håp om at andre tar opp denne ideen i andre byer?
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Lars C. Krogenæs

Sitat
Samferdselsminister Liv Signe Navarsete:
Nylig var eg i Trondheim og såg den første eltaxien. Eg er sikker på at eltaxien vil gjere elbilane enda meir populære blant folk flest.

Er enig med damen over, nemmelig at dere avmystifiserer elbilen, og viser at elbilen holder i praktisk bruk som drosje, samtidig som folk kan få seg en prøvetur og få en WOW opplevelse.

Har Think noen forhandler i Trondheim enda? Må jo være gull verdt å ha dere som levende reklameplakater.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Catalyzator

Fantastisk flot med en slik possitiv rapport om TH!NK og Drosje-erfaringene :D 
Jeg tar meg friheten og videreformiddle ordene fra Arnie til en del El-bil-negativister
som ikke leser forumet her og håper dette er iorden ? 

LYKKE TIL VIDERE
..fra henne som skal kjøpe El-bil så fort en akseptabel
løsning for medbringing av rullestolen finnes. 
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

elektrolux

Høres ut som om timingen var perfekt ja.

Reagerer på at varmeapperatet har varmekolbe. Det betyr vannbåren varme oppvarmet av et elektrisk varmeelement. Hvorfor har ikke Think brukt varmepumpe, slik RAV4 og GM's EV1 hadde?  Dette bruker mindre strøm, og kunne avkjølt bilen om sommeren.

Ellers bestillte jeg selvfølgelig Miljøtaxi sist jeg skulle til Sola. Vet ikke om jeg gjør det igjen. Gav beskjed om at jeg hadde veldig god tid for å slippe råkjøring og 1/2 sekunds avstand til forrandkjørende. Den biten gikk greit; Det som ikke gikk greit var at han kjørte midt i veien, ( på islagte veier ) slik at motgående trafikk måtte kjøre til siden og stoppe for å hindre sammenstøt, og kjørte seg vill på strømsbrua. Ellers brukte han konsekvent feil fil. Lurer på om denne sjåføren virkelig var den som offisielt kjørte bilen. Vel framme kunne han ikke godt nok norsk til å forklare hvorfor regningen for dette galskapet kom på 380 kr mot normalt 340 kr, men det viste seg at Miljøtaxi har høyere km satser når jeg sammenlignet med en NorgesTaxi som stod bak.

Hadde det ikke vært islagte veier hadde jeg kjørt Vectrix scooteren. Miljøvennlig, omtrent gratis, ( selv om jobben dekker taxi uansett ) og tryggere.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

Varmepumpe er nok en MEGET dyrere løsning, men klart mye bedre da virkningsgraden på den er ca 300%.
De kunne valgt ett vanlig PTC-element som på den gamle Thinken, virker tevrt og driftssikkert :-)
Fordelen med vannvarme er at man utnytte varmen fra styreenhet og motor. En dieseldrevet vannvarmer kan også koples inn i kretsen (som Citystromer)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

corvette

Moro å lese! Jeg fikk Thinken min levert uten at varmeapparatet virket i det hele tatt, så den måtte rett på verksted. Nå er det fikset, men det virker nokså sløvt at de ikke sjekker slikt før levering......
Radioen som satt i var også feil, uten CD og bluetooth så da ble det nytt verkstedbesøk for skifte.

Betyr det du sier at systemet må luftes innimellom, det høres dumt ut for oss som ikke kan slikt....

Ang batteriene fikk jeg beskjed om å bare kjøre, for så å stå konstant til lading ellers. Har noen andre fått noen annen beskjed? Jeg fikk også beskjed om ikke å kjøre med under 20% igjen, måtte allikevel gjøre det forleden dag og da lyste det opp varsel-lamper og det tok MYE lenger tid å lade batteriet igjen. Jeg har ligget konstant på 10-12 mil praktisk kjørelengde (altså ned til 20%)

John
VW e-Up! kjørt 17100 km

Griffel

Sitat fra: Lynet på lørdag 13. desember 2008, klokken 18:25
Varmepumpe er nok en MEGET dyrere løsning,
Antagelig, men en stor varmepumpe til husbruk koster ikke mer enn en Webasto. Serieprodusert til bil burde det egentlig komme godt ned i pris i forhold til dette.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ilmarw

Sitat fra: Lynet på lørdag 13. desember 2008, klokken 18:25
Varmepumpe er nok en MEGET dyrere løsning, men klart mye bedre da virkningsgraden på den er ca 300%.
Forstår ikke helt hva du mener med en virkningsgrad på 300%?

ilmar
Polestar i bestilling

Lars C. Krogenæs

Er vel at for hver watt man dytter inn med strøm, får man 3 watt varme ut?

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Lynet

Sitat fra: Griffel på søndag 14. desember 2008, klokken 15:10
Sitat fra: Lynet på lørdag 13. desember 2008, klokken 18:25
Varmepumpe er nok en MEGET dyrere løsning,
Antagelig, men en stor varmepumpe til husbruk koster ikke mer enn en Webasto. Serieprodusert til bil burde det egentlig komme godt ned i pris i forhold til dette.

Den store til hus yter vanligvis 5kW ved 7grader, ned mot 3kW ved -15. Elkolben i Think yter 4kW uansett temperatur......
Den store til hus veier ca 50kg tilsammen......
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Griffel

Nå var det jo dette med meget dyrt jeg kommenterte. Jeg hadde ingen planer om å montere en husvarmepumpe i bilen min.

Men de er jo et spørsmål hva en mener med en meget dyrere løsning. Jeg tror det blir overkommelig for bil. I kampen om lavt drivstofforbruk blir varmetapet på nye dieselmotorer f.eks for lavt til alene å varme kupeen.  En kombinasjon av aircondition og varmepumpe blir nok standard om kort tid.

Sintef jobbet med en meget effektiv varmepumpe for bil for noen år siden. Denne var basert på CO2 som medium.  Konstruksjonen ble solgt for videreutvikling, og jeg tror blant annet Toyota var interesert i denne kombinasjonen av varmeapparat og aircondition.

Ellers er det er nok riktig at på de aller kalleste dagene vil en varmepumpe alene komme til kort, men de aller nyeste gir et tilskudd selv på veldig kalle dager.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Jeg har Airkondition til Think liggende. Kunne vært artig å montert den feil vei, og dermed fått varmen inn i kupeen. Den er heller ikke særlig stor heller. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA