Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lakkere Model S helt ned

Startet av Vesleve, onsdag 09. juli 2014, klokken 12:11

« forrige - neste »

Vesleve

Vi vurderer å kjøpe elbil og skal ha en i-miev hjem på lån i morgen.
Er det noen forskjell på denne fra de andre trillingene? Den er noen tusen dyrere..

Har fått en muntlig pris på 160k med metallic og vinterhjul. Hva syns dere om den prisen?
Har fått med meg at det kan svare seg å kjøpe vinterhjul selv, så skal sjekke om det om i-miev blir aktuell.

TB

#1
Sitat fra: Vesleve på søndag 22. juni 2014, klokken 21:31
Vi vurderer å kjøpe elbil og skal ha en i-miev hjem på lån i morgen.
Er det noen forskjell på denne fra de andre trillingene? Den er noen tusen dyrere..

Har fått en muntlig pris på 160k med metallic og vinterhjul. Hva syns dere om den prisen?
Har fått med meg at det kan svare seg å kjøpe vinterhjul selv, så skal sjekke om det om i-miev blir aktuell.
Mange trådar om forskjellar :-)
Hovedforskjell er fjernstyrt start av varmen / kjøling. Ladekabel må stå i, kan ikkje varme / kjøle via batteri.
Andre forskjeller:
- i-Miev har B og C "gir", som gir ulik grad av regenerering.
- Type radio, og blåtann handsfri varierar. i-Miev har fjerna blåtann?
- GPS, dei "Franske" blir levert med Garmin GPS fast montert på venstre side. i-Miev er uten GPS?
- Varme i rygg, og i passasjersete, finnes berre på i-Miev?
- Led lys, og "ny" motor finnes vel også på dei "Franske", så det er ingen forskjell lenger?

I følge http://kampanje.citroen.no/c-zero/ er pris på C-Zero og iOn 140 k.

Ved og kjøpe "Fransk" bil, pluss montere Eberspächer dieselvarmer til ca 25k vil du få fjernstyrt varme uavhengig av ladekabel til nesten samme pris som "original" i-Miev. Spesielt om du ikkje har garasje, skal langt vinterstid, eller likar det "varmt" i bilen vil dette lønne seg. Rekkeviddeangsten kjem fort i kaldt vær :-)

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=4793.0

Ang. vinterhjul er det litt betre utvalg enn før, men det er uvanlig dimensjon på trilling.
Framme: 145/65-15
Bak: 175/55-15
Er fleire trådar om dette tema og, der litt andre dimensjoner er forsøkt, skal gi meir stabil bil i følge det som er rapportert.

Tråd om dekk: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9057.0.html
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

edyrli

Jeg kjøpte bil i fjor og da var forskjellene.
Miev har LED hovedys, Franske har ikke dette.
De franske har Bluetooth handsfree og musikk streaming. Miev har ikke dette.
Miev har varme i rygg og i begge seter. De franske har bare varme i setet på førersiden.
Og så har Miev forvarming med fjernkontroll. De franske har ikke dette.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Vesleve

Mitsuen koster vel bare 3-4000kr mer enn de franske, så at man kan legge ut 25k for dieselvarmer er å ta litt i.
(143.900kr mener jeg den koster. I 160k er frakt, metallic lakk og vinterhjul).
Har i-miev hjemme nå. Overraskende god å kjøre; responsiv på både gass og ratt. Resten føles dog kjipt ut. Har den ikke engang termometer?

TB

Sitat fra: Vesleve på mandag 23. juni 2014, klokken 19:01
Mitsuen koster vel bare 3-4000kr mer enn de franske, så at man kan legge ut 25k for dieselvarmer er å ta litt i.
(143.900kr mener jeg den koster. I 160k er frakt, metallic lakk og vinterhjul).
Du har nok rett i at prisane er meir like idag, med vinterhjul osv. blir det ikkje så stor forskjell som det var. Når eg kjøpte var det ca 20k i forskjell på "Japansk" og "Fransk" bil..

Sitat
Har i-miev hjemme nå. Overraskende god å kjøre; responsiv på både gass og ratt. Resten føles dog kjipt ut. Har den ikke engang termometer?
Bekrefter dette, fin til småkjøyring. Utetermometer er "ekstrautstyr". Eg har montert ein ute/inne sak frå http://www.dx.com. Den er kobla til 12V, dermed ser eg også om 12V batteri er svakt :-)
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

edyrli

Viktigste forskjell mener jeg koker ned til integrert handsfree og musikk streaming VS forvarming.
Dette var en av grunnene for at jeg gikk for fransk trilling.
Handsfree og streaming av musikk bruker jeg hver dag.
Når det gjelder forvarming så er det helt klart herlig å komme til varm bil om vinteren. Men om forvarmingen gir noen dramatisk økning av rekkevidde tror jeg ikke. Jeg ser at mesteparten av varmen går til å holde bilen varm. Har testet dette med å skru av all varme i minusgrader. Da tar det et par minutter så er det iskaldt i bilen. En mulig grunn kan være at trillingene er noe dårlig isolert.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

svingen

Hvis det er kun blåtann/head sett som avgjør om du skal velge så kan du kjøpe en DAB radio som den her http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=11944&katid=166&id= og montere.
Har den selve  og er veldig fornøgn,får ikke brukt orginal USB lader sak og må montere inn mic,men utrolig deilig med god dekning over alt og bra lyd :)

Når det gjelder varme så kan man montere en bensin sak til ca 25 tusen og alltid ha det godt og varm eventuelt kjøpe slik her http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt=5175&katid=72&mid=m436&id=&vn=736 da må man ha 2 "strøm" kontakter (men lader man på 10a og har 16a kurs fungere det fint og forvarme og lade) koster ca 1000 kr og få montert av et bilverksted. så kan du velge hvilken du vil ha om app osv eller timer.

Jeg har ikke montert det her men har veldig lyst :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

edyrli

Sitat fra: svingen på tirsdag 24. juni 2014, klokken 11:16
Hvis det er kun blåtann/head sett som avgjør om du skal velge så kan du kjøpe en DAB radio som den her http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=11944&katid=166&id= og montere.
Har den selve  og er veldig fornøgn,får ikke brukt orginal USB lader sak og må montere inn mic,men utrolig deilig med god dekning over alt og bra lyd :)

Når det gjelder varme så kan man montere en bensin sak til ca 25 tusen og alltid ha det godt og varm eventuelt kjøpe slik her http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt=5175&katid=72&mid=m436&id=&vn=736 da må man ha 2 "strøm" kontakter (men lader man på 10a og har 16a kurs fungere det fint og forvarme og lade) koster ca 1000 kr og få montert av et bilverksted. så kan du velge hvilken du vil ha om app osv eller timer.

Jeg har ikke montert det her men har veldig lyst :)

På nyere i-Miev er bilradioen en integrert del av dashbordet bytte er dermed ikke så lett lenger.
http://cdn.ecomento.com/wp-content/uploads/2014/06/2014-mitsubishi-i-miev_1.jpg
Men kan jo evt montere en ekstern handrfree, men erfaringen tilsier at dette er langt fra like bra som den integrerte.
Dette er også en + i franskmannens favør. Her er det blitt brukt standard ISO headunit og bytte til en evt. DAB spiller er mye enklere.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

TB

Sitat fra: svingen på tirsdag 24. juni 2014, klokken 11:16
Når det gjelder varme så kan man montere en bensin sak til ca 25 tusen og alltid ha det godt og varm
Det finnes eit ferdig tilpassa sett frå Eberspächer, denne er diesel basert.... Ikkje bensin :-)
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

Sitat fra: edyrli på tirsdag 24. juni 2014, klokken 11:39
Men kan jo evt montere en ekstern handrfree, men erfaringen tilsier at dette er langt fra like bra som den integrerte.
Den integrerte handsfree i C-Zero er diverre ikkje spesielt bra. Det er mykje hjulstøy for den som eg ringer til. Dei meir avanserte har nok aktiv demping av bakgrunnstøy, slik at i hovedsak stemma blir overført til samtalepartner. Lyden til meg, i høgtaler er fin. Mange som eg snakkar med klagar på at eg held telefonen ut glaset :-)  Har klaga dårleg kvalitet på lyden til verkstaden, dei har ikkje funne noko feil...
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

edyrli

Hmm, jeg har ikke sett på dette som plagsomt. Kona ringer til meg fra iOn'en innimellom. Litt sus er det, men jeg har ikke syntes dette er plagsomt.
Jeg har denne typen stereo:
http://www.e-auto.cz/upload/image/Autonovinky/testy2011/Peug-ION-11-12/int_ION.JPG
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

svingen

Sitat fra: edyrli på tirsdag 24. juni 2014, klokken 11:57
Hmm, jeg har ikke sett på dette som plagsomt. Kona ringer til meg fra iOn'en innimellom. Litt sus er det, men jeg har ikke syntes dette er plagsomt.
Jeg har denne typen stereo:
http://www.e-auto.cz/upload/image/Autonovinky/testy2011/Peug-ION-11-12/int_ION.JPG

Var den jeg og hadde før,fungerte ikke med blåtann på min,så fikk ny DAB av forhandler,kunne velge mellom en DAB radio eller "orginal" radio valget var ikke så vansklig.

Det er vel ingen som har montert inn lyd bak i bilen og? ser det er plass men dårlig lyd der i dag.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

ZerOmancer

Sitat fra: svingen på tirsdag 24. juni 2014, klokken 12:10
...så fikk ny DAB av forhandler,kunne velge mellom en DAB radio eller "orginal" radio valget var ikke så vansklig.

Det er vel ingen som har montert inn lyd bak i bilen og? ser det er plass men dårlig lyd der i dag.

Fungerer "nødknappene" med uorginal radio?  Har lyst å bytte ut den shaiten med noe bedre, men lurer litt på om disse er sydd inn i ledningsnettet til orginalradioen på ett eller annet vis. -Skulle jo tro høytaler og mikrofon var delt ihvertfall.. ???


-Ledninger og hull er klare for høyttalermomtasje i bakdører. -Det er diskutert i en eller anen lyd-tråd på dette underforumet. ;)
2014 Citroën C-zero  med alt (dvs gummimatter og blank lakk)
2007 mazda3 sport med nesten alt (inkl. bl.a. gummimatter)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA