Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hund i LEAF., hva gjør man med idiotene?

Startet av Mippen, onsdag 09. juli 2014, klokken 10:59

« forrige - neste »

Mippen

Om noen uker skal jeg og min samboer på ferie til nordmøre og Kristiansund. Vi har akkurat solgt diseldyret og alternativet er å leie en Yaris Hybrid, men så tenker vi at det kunne være spennende å forsøke å kjøre den veien med leafen. Vi skal i teorien komme oss til første hurtiglader på Lavik - Oppedal ferge sambandet. Etter dette må vi komme oss helt til Volda for å hurtiglade. Det er vanlig "treglading" før vi kommer dit men det betyr at vi kanskje må overnatte. Når vi kommer oss til Volda er det ca 110km til Molde hvor neste hurtiglader er og da er vi innen rekkevidde av Kristiansund.

Er dette litt for ambasiøst å gjøre?
Fremtiden er elektrisk.

smaug01

Første jeg hadde gjort før jeg hadde avskrevet den Yarisen er å ringe til operatørene av ladestasjonene evt forhøre her inne om alle på veien fungerer.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Gordon Retriever

Første jeg ville gjort var å avskrive langtur i Yaris.  ;D

Sitat fra: Mippen på søndag 22. juni 2014, klokken 19:38
Vi skal i teorien komme oss til første hurtiglader på Lavik - Oppedal ferge sambandet. Etter dette må vi komme oss helt til Volda for å hurtiglade. Det er vanlig "treglading" før vi kommer dit men det betyr at vi kanskje må overnatte. Når vi kommer oss til Volda er det ca 110km til Molde hvor neste hurtiglader er og da er vi innen rekkevidde av Kristiansund. 

Bergen - Kristiansund er litt langt på en dag hvis man reiser med barn på fem år.  Synes jeg.

Her er mitt forslag:

Bergen - Knarvik:  Hurtiglader i Knarvik.
Knarvik - Oppedal: 80-90km. Hurtiglader på fergekaien i Oppedal. Ferge til Lavik.
Lavik - Jølstraholmen Camping:  Ca. 80km. Overnatting med saktelading. Du kan godt ringe og høre om hurtigladeren som bensinstasjonen på Jølstraholmen har fått Transnova-støtte til, åpner nå i juni som planlagt. ;)
Jølstraholmen - Volda: Her tror jeg vi er på 120km pluss. Kan være mulig hvis farten ikke er for høy. En del stigning ved Nordfjordeid, så kanskje lurt med en pause her med litt saktelading.
Volda-Molde: Jeg tror dette er litt mer enn 110km som du skriver. Som jeg nevnte for deg i en annen tråd du startet om denne turen, er det hurtiglader hos Nissan i Ålesund. Også saktelading hos Amfi Moa kjøpesenter like ved.
Molde - Kristiansund: Hurtiglader i Molde. 70km til Kristiansund.

Jeg synes du skal prøve. Kjør på og husk rapport med bilder på forumet etterpå.   ;D

knnygar

Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

knnygar

Og Nordfjordeid må du passe på å kome i opningstida til servicekontoret til kommunen.

Gordon Retriever

Sitat fra: knnygar på søndag 22. juni 2014, klokken 23:38
Molde hurtigladar er ute av drift!

Det ordner seg sikkert i løpet av 3-4 måneder.
Det er ikke komplette amatører som driver med hurtigladere, vet du.  ;D

Mippen

Nå er det ikke helt sikkert lenger om 5 åringen blir med på bilturen. Mulig han møter oss i Kristiansund. Uansett blir det litt langt på en dag med alle ladestopp. Det er ikke garanti for at det er ledig med en gang på laderene. Såfall tar det ekstra lang tid.

Med hurtigladeren i Molde ute av drift så er spørsmålet om det lar seg gjøre hvis ikke den blir fikset kjapt. Reiser om 3 uker.
Fremtiden er elektrisk.

Gordon Retriever

Det er ikke verre enn at du lader ved hurtigladeren til Vestlandske Auto ved Ålesund, og så stopper for middag på Fjellstova Ørskogfjellet mens du fyller på med 16A laderen der. Derfra er det nedoverbakke til fergesambandet over til Molde.

Det ser uansett ut som det er en god ide å ikke kjøre forbi en hurtiglader som virker uten å bruke den. :)

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

knnygar

Gordon Retriever

Nei, men med 140km fra Vestlandske Auto utenfor Ålesund til Kristiansund, trenger du kun en sakteladepause underveis for å være sikker på å nå fram.

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

Gordon Retriever

Det ser forresten ut til at Nissan-hurtigladeren i Ålesund mangler på enkelte kart over ladestasjoner. Du kan lese om den her.

Mippen

Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 22. juni 2014, klokken 23:15
Første jeg ville gjort var å avskrive langtur i Yaris.  ;D

Sitat fra: Mippen på søndag 22. juni 2014, klokken 19:38
Vi skal i teorien komme oss til første hurtiglader på Lavik - Oppedal ferge sambandet. Etter dette må vi komme oss helt til Volda for å hurtiglade. Det er vanlig "treglading" før vi kommer dit men det betyr at vi kanskje må overnatte. Når vi kommer oss til Volda er det ca 110km til Molde hvor neste hurtiglader er og da er vi innen rekkevidde av Kristiansund. 

Bergen - Kristiansund er litt langt på en dag hvis man reiser med barn på fem år.  Synes jeg.

Her er mitt forslag:

Bergen - Knarvik:  Hurtiglader i Knarvik.
Knarvik - Oppedal: 80-90km. Hurtiglader på fergekaien i Oppedal. Ferge til Lavik.
Lavik - Jølstraholmen Camping:  Ca. 80km. Overnatting med saktelading. Du kan godt ringe og høre om hurtigladeren som bensinstasjonen på Jølstraholmen har fått Transnova-støtte til, åpner nå i juni som planlagt. ;)
Jølstraholmen - Volda: Her tror jeg vi er på 120km pluss. Kan være mulig hvis farten ikke er for høy. En del stigning ved Nordfjordeid, så kanskje lurt med en pause her med litt saktelading.
Volda-Molde: Jeg tror dette er litt mer enn 110km som du skriver. Som jeg nevnte for deg i en annen tråd du startet om denne turen, er det hurtiglader hos Nissan i Ålesund. Også saktelading hos Amfi Moa kjøpesenter like ved.
Molde - Kristiansund: Hurtiglader i Molde. 70km til Kristiansund.

Jeg synes du skal prøve. Kjør på og husk rapport med bilder på forumet etterpå.   ;D

Kontaktet Jølstraholmen i dag. De hadde akkurat fått ladestasjonen i dag faktisk. Elektriker skulle komme over helgen for å montere den. Så den skal være oppe å gå snart. Det blir kortbetaling slik at den kan benyttes hele døgnet. Glemte å høre om prisene. Det betyr at turen er mer gjennomførbar :)
Fremtiden er elektrisk.

Gordon Retriever

Sitat fra: Mippen på tirsdag 24. juni 2014, klokken 16:04Kontaktet Jølstraholmen i dag. De hadde akkurat fått ladestasjonen i dag faktisk. Elektriker skulle komme over helgen for å montere den. Så den skal være oppe å gå snart. Det blir kortbetaling slik at den kan benyttes hele døgnet.

Jeg er imponert. Husk at dette er en liten aktør som setter opp ett stk. hurtiglader i forbindelse med bensinstasjon/dagligvare/campingplass, men som likevel gjennomfører dette før Grønn Kontakt åpner sine ladere i området.

Den gode nyheten for deg - og andre - er at turen nå ser ut til å være gjennomførbar uten overnatting underveis.

Et revidert forslag ser defor slik ut:

Bergen - Oppedal:  Mulighet for 16A påfyll på Matre. Hurtiglader på fergekaien i Oppedal. Ferge til Lavik.
Lavik - Jølstraholmen Camping:  Ca. 80km. Hurtiglading
Jølstraholmen - Volda:   120km pluss. Utfordringen kan være høy fart mellom Skei og Byrkjelo, samt stigninger ved Nordfjordeid.  Hurtiglading i Volda.
Volda-Breivika: 60km. Nissan-hurtiglading hos Vestlandske Auto
Breivika - Kristiansund: 140km.  Molde halvveis på turen. 16A-lading på off. ladepunkt. Mulig hurtiglader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA