Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtigladeren i Tønsberg er i ustand...

Startet av danielwe, onsdag 09. juli 2014, klokken 09:59

« forrige - neste »

danielwe

Da er jeg kommet litt igang med redningsoperasjonen på min Reva. Har ladet opp den gamle batteripakken manuelt (ladet to og to blokker med en vanlig 12 V bilbatteriladder) så mye at elektronikken i bilen har våknet. Vha. EMS Analyzer har jeg så satt batterifaktorene slik at EMS-en måler det samme som jeg gjør med et multimeter (som forventet var disse verdiene helt på bærtur, målte over 30 V på noen blokker, negativt på andre osv.). Nå står bilen til vanlig lading, og ting ser ut til å fungere greit, ingen feil med kjølevifter eller lignende, men jeg får ingen respons i SOC-meteret i dashbordet. Har forøvrig ingen forventninger om at disse batteriene har nok juice til å få kjørt noe særlig, men kanskje jeg kan finne litt mer ut av i hvilken grad ting fungerer.

Nå lurer jeg på om noen har innsikt i de andre parametrene man kan sette i EMS Analyzer -- hva er vanlige verdier, og hva påvirkes av de ulike parametrene? På min bil er f.eks. SOC Factor satt til 0, det synes jeg virker ganske merkelig. Hele lista er som følger:










SOC Factor:0
dVdT:1
Battery Shunt Factor:3941
Battery Shunt Offset Factor:1999
Motor Temperature Factor:140
Iprog Factor:10000
Dv (Dr) Factor:60
Dv (Ch) Factor:60
Over Voltage Shutdown Factor:6650
Er disse verdiene innenfor det vanlige, eller er noen av dem åpenbart på jordet? Supert om noen har lyst til å dele sine verdier!

Under Vehicle Information er det bare kaos, det ser ut som verdiene er hentet fra en tilfeldig binærsekvens. Blant annet er det ingen verdi for EMS-ens Software Version, og det gjenspeiles også i statuslinjen til EMS Analyzer der det står "N/A". Påvirker disse verdiene oppførselen til EMS-en eller EMS Analyzer, eller er det kun informasjon til orientering?

Legger ved screenshots fra EMS Analyzer, tatt under lading, om noen skulle være interessert i å se.
Trondheim
REVAi 2009, kjøpt okt. 2012

danielwe

#1
Har funnet ut litt selv i løpet av kvelden. I verktøylinjen i EMS Analyzer er det en knapp med mouseover-tekst "Upload". Når man trykker på denne får man en liste over parametre fra tidligere tilkoblinger til bilen, og i mitt tilfelle noe som kan se ut som "maler" for hvordan parametrene kan typisk kan være satt. Dette gjelder både for Calibration og Vehicle Information. Disse malene oppklarte iallfall et par ting.

SOC Factor kalibrerer SOC-meteret i dashbordet, så ikke rart at det ikke var noe respons der da SOC Factor var satt til 0... En verdi på mellom 9000 og 10000 ser ut til å treffe bra, i malen sto det 9600.

Charger dVdT check var 20 i malen, i motsetning til 1 i min bil. Dette ser ut til å være et tidsintervall (angitt i minutter) for oppdateringen av en eller annen størrelse i laderen (den tids- eller temperaturderiverte av spenningen eller noe slikt?). Aner ikke hva som påvirkes av dette, men jeg endret den iallfall i tråd med malen.

BS og BSOS ser ut til å være finkalibrerte størrelser, men typisk ligger de i nærheten av hhv. 4000 og 2000. Noen som vet om disse kun kalibreres mot elektronikken (lader/EMS), eller om de også bør kalibreres på nytt med nye batterier? Hvordan går man ev. fram for å gjøre det, og hvilken betydning har de?

Tmot, Iprog og Over Voltage Shutdown Factor var identiske hos min bil og malen (140, 10000 og 6650).

Dv (Dr) og Dv (Ch) var satt til 60 og 60 hos meg, men 15 og 20 i malen. Jeg oppdaterte EMS-en til å være i tråd med malen, men lurer fælt på betydningen av disse parametrene. Antar Dv henviser til en spenningsforskjell, for eksempel mellom spenningen på de ulike blokkene, og at Dr betyr kjøring og Ch betyr lading, men nøyaktig hva disse verdiene gjør skjønner jeg foreløpig ikke.

Riktige verdier for feltene under Vehicle Information er stort sett å finne dersom man leter litt rundt etter serienumre og software versions på de ulike komponentene i bilen. "Malene" under "Upload"-knappen kan gi en pekepinn på formateringen av serienumrene. Jeg fant og la inn verdier og datoer jeg tror er sånn høvelig presise. Her er det noen fallgruver: operativsystemets locale (dvs. date/time/number formats) er ikke likegyldig, da det påvirker datoformat og komma vs. punktum som desimaltegn. Anbefaler å bytte dette til English (United Kingdom) før EMS Analyzer startes. Men selv med gyldige verdier hadde jeg mange runder med timeout under skrivingen av verdier til EMS-en, før det lyktes. Uansett er jeg ganske rolig for at disse verdiene kun er for referanse, og ikke betyr noe for drift og lading.

Fremdeles meget interessert dersom noen har noe å tilføye angående Calibration-parametrene!
Trondheim
REVAi 2009, kjøpt okt. 2012

danielwe

Leste meg opp på litt teori og forstår det slik at en shunt er en motstand med en liten og presis resistans, som er koblet til den ene terminalen på batteripakken og som alle laster kobles via. Dermed kan EMS-en måle strømmen gjennom batteripakken ved å måle spenningen over denne. Da forstår jeg det slik at BS og BSOS er omregningsfaktorer mellom strøm og spenning kalibrert til den aktuelle shunten, og dermed ikke trenger å endres selv om batteriene byttes. Stoler på at verdiene som lå inn i EMS-en fra før er kurante.

Lurer fremdeles fælt på Dv (Dr) og Dv (Ch), og optimalt oppdateringsintervall for dVdT...
Trondheim
REVAi 2009, kjøpt okt. 2012

scoot

Disse verdiene du finner av "malen" stemmer rimelig bra overens med min bil. Og jeg syns ikke ladingen din ser helt på jordet ut heller, SOC var riktignok ute å kjøre men det har du jo fått orden på :)
2009 Revai

D9

litt halvveis off topic, men jeg sliter med å få koblet til EMS Analyzer.
Det står bare connecting, og så no communication. Kan det ha noe med at jeg har windows 8 å gjøre? Programmet starter og ser ok ut, men får som sagt ikke koblet til.
Tips?
'14 Leaf
'15 Evalia

bongachalla

Kanskje litt vel basalt, men sjekk at den bruker riktig com-port.
Det finner du under device manager. Som regel com 13.

D9

Den er satt til å bruke com1 i både device manager og i options i EMS Analyzer, så bør ikke være det.
Kanskje det kan være kabelen, men den er helt ny så virker rart om det skulle være det også.
Det skal bare være å plugge den i pc og bil og trykke connect?
'14 Leaf
'15 Evalia

scoot

Du har sikkert glemt å kjøpe kabel av typen "NULL MODEM" tenker jeg ;-)
2009 Revai

D9

Den er kjøpt på ebay og er ikke akkurat dyr, men det står nullmodemkabel.
Har opplevd å få ting som ikke funker før, men det skjer ikke så ofte.
'14 Leaf
'15 Evalia

scoot

Hm, jeg har ingen erfaring med win8. Kun win7 jeg kjører på. EMS analyzer velger forresten "Riktig" com-port selv når den merker en COM kabel er tilkoblet.
2009 Revai

danielwe

Det er et par ting du kan sjekke:

Først av alt, hvordan er den fysiske tilstanden til serieportene dine? Noen pins som er klemt ned eller knekt? I min Reva har pin 5, altså jord, knekt av, og da fungerer naturligvis ingenting. Har laget meg en quickfix, men tilkoblingen er på ingen måte stabil, så jeg må sette inn ny port på sikt.

Videre, hvilken baud rate er EMS Analyzer innstilt på? Denne innstillingen finner du under Tools -> Options. Det som fungerer på min bil er 2400, jeg antar dette gjelder alle Revaer.

Det finnes også noen flere alternativer i forbindelse med seriekommunikasjon: data bits, paritetsbit, stop bits, og handshake/flow control. I de fleste anvendelser av serieporter er de riktige innstillingene 8/N/1, altså 8 data bits, ingen paritetsbit og 1 stop bit, samt ingen handshake/flow control. I Windows finner du disse innstillingene i Device Manager: høyreklikk på serieporten og trykk Properties, så skal du finne dem i en av fanene.

Det ville imidlertid overraske meg om ikke EMS Analyzer setter disse innstillingene selv når den tar kontroll over serieporten, men det kan jo være greit å sjekke hva de er satt til av Windows.

Når det gjelder kabler er jeg på litt tynnere is, men dersom jeg har forstått riktig er situasjonen omtrent slik: nullmodemkabler er en sleip hack -- en svært utbredt en, men likefullt en hack som ikke er definert i RS-232-standarden. Det finnes derfor ingen offisiell standard for hvilke ledere som skal krysses i en nullmodemkabel. Imidlertid finnes det en de-facto standard som lever side om side med diverse mindre utbredte alternativer. Med litt uflaks kan du jo ha fått en kabel som er koblet etter "feil" standard, særlig hvis du har kjøpt den billigste du fant hos en tvilsom selger på ebay. Men dersom du vet at selgeren er seriøs, og kabelen hadde en fornuftig pris og var utvetydig annonsert som nullmodemkabel, tenker jeg at den bør fungere.

Da er siste hinder maskinvaren. Har du innebygd serieport i datamaskinen eller bruker du en USB-til-serie-adapter? Det er litt begrenset med driverstøtte for slike adaptere i Windows 8, og stort sett vil det kun fungere dersom adapteren har en chip av den nyeste generasjonen. Dersom adapteren er for gammel burde det imidlertid tydelig vises i Device Manager at den ikke virker som den skal.

Jeg bruker selv Windows 8 og en USB-til-serie-adapter for å koble til min Reva, så jeg vet at det går an. Jeg bruker følgende adapter og kabel:
http://www.multicom.no/USB-AUF-SERIELL-RS232-DB9-ADAPTERKABEL--ST-ST-ACCS-STARTECH/cat-p/c/p7049528
http://www.multicom.no/DB9-DB9-1e8m-F-Fe-Null-modem-MICROCONNECT/cat-p/c/p6693066.
Trondheim
REVAi 2009, kjøpt okt. 2012

bongachalla

Panservolvo: er du i oslo kan du låne utstyret mitt.

D9

Takk for tilbudet, jeg tar kontakt om det blir aktuelt.   8)
'14 Leaf
'15 Evalia

bongachalla

Sitat fra: panservolvo på mandag 21. juli 2014, klokken 13:12
Takk for tilbudet, jeg tar kontakt om det blir aktuelt.   8)

Med utstyr mener jeg nullmodemkabel og pc  ;D

D9

'14 Leaf
'15 Evalia

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA