Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 16A ladekabel til salgs?

Startet av Ona IX, tirsdag 08. juli 2014, klokken 22:49

« forrige - neste »

Ona IX

Fikk bekreftet av kia norge at det følger med batterivarmer for å øke rekkevidden på vinteren. Hvor mye tror vi det kommer til å hjelpe? Vinteren er jo en djevel for elbilers rekkevidde. Men hvis man holder batteriet varmt, burde man vel klare å øke rekkevidden med ganske mange prosent? Eller tar jeg feil, og det vil hjelpe like mye som å fylle litt ekstra på dekka? Hvis vi går ut ifra en rekkevidde uten batterivarmer på 100km, kan man da regne med opptil 120km med varmeren?
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

TB

#1
Batterivarmer er eit uklart begrep. Leaf har batterivarmer som beskyttelse for sterk nedkjøling. Normalt er ikkje batteriet så kaldt så lenge bilen er i bruk / blir lada regelmessig.

Tesla S, BMW i3 og Ford har meir aktive system, som varmer opp (og kjøler ned) batteriet. Dette gir auka rekkevidde, men det er og eit auka forbruk for batterivarmen.

Om Kia sin batterivarmer er av den "aktive" typen bør det gi noko auka rekkevidde, men det vil kreve at bilen har varma opp batteriet via 230 v før avreise skal det gi mest effekt.

Edit: Ser her http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14823.15.html at det er snakk om aktiv batterivarmer. Dvs, det vil ha ein effekt, men kva dette betyr i km... tja?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Gordon Retriever

Vi vet at Soul EV får varming av batteriet, men hvor sikkert er det at det er aktiv varming?

Svaret fra Kia Norge virker litt unnvikende:

SitatQ: Er det aktiv batterivarmer? (som holder batteriet varmt når det er kaldt ute for å øke rekkevidden)
A: Det er batterivarmer som skal bidra til å øke rekkevidden ja.

Vi vet at bilen får luftkjøling av batteriet og at denne er plassert under bagasjerommet, noe som er årsaken til at Soul EV har mindre bagasjerom enn fossilutgaven.

Soul EV har også varming av batteriet. Men kjølingen og varming omtales ikke i samme setning i pressemeldingene.  Her er hva Kia sier om varme:

SitatCold weather is notoriously hostile for a battery and the Soul EV features a battery heating system, which warms-up the battery while the car is plugged into the grid, prior to use. This helps to maintain optimum battery performance regardless of external temperature.

Varmes opp før bruk, når bilen er tilkoblet strømnettet, altså. Dette høres veldig likt Nissans "varmeteppe" som slår inn når temperaturen faller under 15 minus eller sånn.

Ona IX

Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 22. juni 2014, klokken 23:30
Soul EV har også varming av batteriet. Men kjølingen og varming omtales ikke i samme setning i pressemeldingene.  Her er hva Kia sier om varme:

SitatCold weather is notoriously hostile for a battery and the Soul EV features a battery heating system, which warms-up the battery while the car is plugged into the grid, prior to use. This helps to maintain optimum battery performance regardless of external temperature.

Varmes opp før bruk, når bilen er tilkoblet strømnettet, altså. Dette høres veldig likt Nissans "varmeteppe" som slår inn når temperaturen faller under 15 minus eller sånn.

Men leaf sitt varmeteppe varmer vel ikke opp batteriet når den er tilkoblet strømnettet? Hvis Soulen gjør det, eller hvis den holder en god temp. mens man kjører, vil vel dette være noe som øker rekkevidden og er noe bedre enn leaf sin løsning? Eller er jeg helt på bærtur?
Undres også om når jeg er hjemme og skal ut og kjøre (har ikke ladeplass hjemme), kan jeg da få varmet opp batteriet mon tro..
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

TB

Sitat fra: Ona IX på søndag 22. juni 2014, klokken 23:35
Undres også om når jeg er hjemme og skal ut og kjøre (har ikke ladeplass hjemme), kan jeg da få varmet opp batteriet mon tro..

Virker som du må leve med "kalde" batteri om du ikkje kan lade bilen. Ifølge sitatet som Gordon Retriever viser til er varme aktiv når bil er "plugged into the grid".

Om varmen er beskyttelse for sterk nedkjøling, som ved Leaf har det liten praktisk betydning. Om det er "ekte aktiv" varme, som faktisk vil varme opp batteriet i kaldt vær vil det gi ein viss effekt, spesielt om lading er ferdig ei god tid før avreise. Svaret på dette spørsmål er litt uklart p.t.

Ein alternativ måte for og varme opp batteri på er og justere lading inn slik at den er ferdig rett før avreise. Men, uheldigvis liten hjelp for den som ikkje kan lade bilen heime.

Spørsmål er: Om batterivarmen kunne bli aktivert via fjernstyring, og varme opp batteri ved hjelp av energi henta frå batteripakka, ville dette gi auka rekkevidde i praksis? Eller ville forbruket til oppvarming vere større enn den auke i kapasitet som varmen ville føre til?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA