Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor finner jeg elsykkelforskriftene?

Startet av Flips, tirsdag 08. juli 2014, klokken 21:22

« forrige - neste »

smaug01

Det er det andre som har funnet ut av ved å kontakte biltilsynet og ikke mine ord, se wikien for elbiler her.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

jkirkebo

Sitat fra: kakraemer på mandag 23. juni 2014, klokken 20:34
Sitat fra: smaug01 på mandag 23. juni 2014, klokken 20:22
Man får takstativ fra thule og du har lov til å ha 75kg på taket uavhengig av hva Nissan sier.

Hva slags tull er det du sier her? Nissan Leaf kan ikke ha taklast den er ikke godkjent for det i vognkortet! Det kan hverken du eller Thule overprøve.

Dette har vært diskutert opp og i mente på Tesla-delen av forumet, og konklusjonen er at det alikevel er lov å ha taklast. Alle Teslaene som ble registrert i 2013 ble registrert med 0kg taklast for eksempel. 0kg bety altså ikke "forbudt" men heller noe slikt som "ikke definert".
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kaiat

Sitat fra: Flips på mandag 23. juni 2014, klokken 18:34

Fikk derimot en veldig dårlig nyhet, bilen er registrert med 0 kg taklast og planen vår med en stor skiboks med bagasjen vår i feilet dessverre, og det ser ut som at Renault Zoe blir bilen vi kjøper. Ikke at det er et problem, jeg likte egentlig eksteriøret og funksjonene på den bedre enn Leaf, men den har ganske lang leveringstid så vidt jeg vet, så det kommer til å bli kjedelig å vente. :)


Sjekket hva tillatt taklast var på en av demo-Zoe'ene og den har også 0 kg i vognkortet på dette punktet. Som nevnt, 0 kg betyr uansett ikke at det ikke er tillatt. Det oppgies ofte et tall i bilens instruksjonsbok også har jeg sett, selv om det står 0 kg i vognkortet.

Husk likevel på at både takstativ og takboks inngår i tillatt taklast, slik at den faktiske nyttelasten på taket blir ikke så all verdens i noe tilfelle...

Flips

Det står 0kg på Zoe også, men den hadde sånne festegreier for takstativ (fixpoints?), og noen hos forhandleren sa at det gikk bra.

Leaf hadde ikke slike festegreier og selgeren sa at den ikke kunne ha taklast i det hele tatt, og hvis man hadde det risikerte man å få bot hvis man var skikkelig uheldig.



Flips


Sitat fra: kaiat på mandag 23. juni 2014, klokken 21:24Husk likevel på at både takstativ og takboks inngår i tillatt taklast, slik at den faktiske nyttelasten på taket blir ikke så all verdens i noe tilfelle...
Mener du at det ikke er mulig å ha bagasje på taket uansett?

Flips


Sitat fra: smaug01 på mandag 23. juni 2014, klokken 20:22
Vet ikke helt om stor skiboks på en elbil er kjempe lurt men hvis dere føler at det er et must så skal ikke si noe på det. Man får takstativ fra thule og du har lov til å ha 75kg på taket uavhengig av hva Nissan sier.
Regner med at du er klar over ladeutfordringen med Zoe?
Hvorfor det? Pga. rekkevidde? Vi er klare over ladeutfordringene med Zoe og har kommer frem til at det ikke er et problem. :)

terjesl

Sitat fra: Flips på lørdag 21. juni 2014, klokken 21:37
Hei!

Hvordan fungerer Bluetooth-handsfree og stemmestyring i Nissan Leaf? På min fars Mazda 5 er det veldig dårlig, derfor håper jeg veldig at denne bilen har noe bedre enn det. Må man snakke veldig høyt for at personen du ringer til skal høre deg? Hører man personen man snakker med godt, med god lydkvalitet?

Er stemmestyringen på norsk?

Takker for svar!

Fantastisk god lyd. Jeg har 2 stk. Land Cruiser, men den i Leafen er mye bedre.
Nissan Leaf Tekna 2014
Land Cruiser 150 GX 2012
Land Cruiser 120 GX 2006

smaug01

Sitat fra: Flips på tirsdag 24. juni 2014, klokken 00:14

Sitat fra: smaug01 på mandag 23. juni 2014, klokken 20:22
Vet ikke helt om stor skiboks på en elbil er kjempe lurt men hvis dere føler at det er et must så skal ikke si noe på det. Man får takstativ fra thule og du har lov til å ha 75kg på taket uavhengig av hva Nissan sier.
Regner med at du er klar over ladeutfordringen med Zoe?
Hvorfor det? Pga. rekkevidde? Vi er klare over ladeutfordringene med Zoe og har kommer frem til at det ikke er et problem. :)
Ja det er rekkevidden jeg tenker på eller rettere sagt, luftmotstanden. Er ikke uten grunn at alle elbiler ser ut som et såpestykke i fronten med minimalt med åpninger. Zoe er også en del mindre enn Leaf og har en sitteplass mindre ser det ut for meg.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

kaiat

#38
Sitat fra: Flips på mandag 23. juni 2014, klokken 21:37

Sitat fra: kaiat på mandag 23. juni 2014, klokken 21:24Husk likevel på at både takstativ og takboks inngår i tillatt taklast, slik at den faktiske nyttelasten på taket blir ikke så all verdens i noe tilfelle...
Mener du at det ikke er mulig å ha bagasje på taket uansett?

Jo da, men f.eks. takboksen jeg har på dieseltralla mi veier ca 15 kg alene. Har du da tillatt taklast på 75 kg, blir det 60 kg igjen til bagasje.

Ser at Thule sitt takstativ til Leaf har maks last 50 kg. Med en takboks på 15 kg blir det da 35 kg igjen. Men det holder vel kanskje likevel?

Jeg bare nevner dette for at jeg ser at en del laster godt opp i takboksen. Det er grenser for hvor mye som kan være oppi der. Selv er det bare de letteste tingene som går oppi der for meg. Mesteparten av bagasjen og iallefall den tyngste går inni bilen.

emil

Skiboks er genialt for store lette ting (som f.eks ski...). Tunge ting legger man nederst i bagsjerommet.

I denne diskusjonen om taklast kan jeg legge til at min CR-V står oppført med taklast på 0kg i vognkort, men har rails på taket. Disse er merket "max load 75lbs" fra fabrikk, som senere har blitt påført et klistremerke "max load 50kg"...

smaug01

Navnet skiboks hinter vel frampå hva som er tiltenkt å være i de også så lasten begrenser seg allerede der. Hvor mange par ski skal folk ha med seg?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA