Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor finner jeg elsykkelforskriftene?

Startet av Flips, tirsdag 08. juli 2014, klokken 21:22

« forrige - neste »

Flips

Hei!

Hvordan fungerer Bluetooth-handsfree og stemmestyring i Nissan Leaf? På min fars Mazda 5 er det veldig dårlig, derfor håper jeg veldig at denne bilen har noe bedre enn det. Må man snakke veldig høyt for at personen du ringer til skal høre deg? Hører man personen man snakker med godt, med god lydkvalitet?

Er stemmestyringen på norsk?

Takker for svar!

smaug01

Stemmestyring fungerer ikke på norsk så da må man velge engelsk språk(har ikke prøvd selv) og det skal visst fungere meget bra, nesten på Star Trek nivå.
Å prate med handsfree er vel noe av det bedre jeg noensinne har vært borti. Veldig god lyd(har Bose anlegg) og de jeg prater med kan ikke høre at jeg sitter i bilen å prater via hf. Har flere ganger startet samtalen i telefonen for å etterhvert gå ut og sette meg i bilen som automatisk tar over uten at de jeg prater med får det med seg, ja faktisk har jeg både startet og avsluttet samtalen med telefonen inntil øret med 15min kjøretur i mellom. Her har Clarion tydeligvis gjort noe riktig.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Flips


emil

Sitat fra: smaug01 på lørdag 21. juni 2014, klokken 21:42
Har flere ganger startet samtalen i telefonen for å etterhvert gå ut og sette meg i bilen som automatisk tar over uten at de jeg prater med får det med seg, ja faktisk har jeg både startet og avsluttet samtalen med telefonen inntil øret med 15min kjøretur i mellom. Her har Clarion tydeligvis gjort noe riktig.

Vet ikke om de har fikset det på Euroleaf, men på min så tar det ca 5 sek å koble opp og få samtalen over til bilen etter oppstart, og i den perioden virker hverken lyd/mic på telefon eller bil. Ikke alltid jeg husker å be samtalepartneren ta en pause mens jeg starter opp bil. Før jeg går ut under en samtale velger jeg bare "handset" på telefonen så den veien er det ikke noe problem.

Bortsett fra det er bilens blåtannhandsfree helt glimrende, og med lydløs elbil i bykjøring er det mange som ikke får det med seg at du sitter i bilen og kjører mens du snakker. Nå gjenstår det bare å sette en bryter på hastighetssensorledningen som går inn i navigasjonsenheten så jeg kan bruke alle menyvalg mens jeg kjører.

Flips

Takker for svar! Hva syntes dere generelt om bilen? Hva er det verste med den? :)

smaug01

Har ingen avbrudd i samtale når jeg starter bilen, det går sømløst. Testet faktisk stemmestyring ved å sette på engelsk(km)  språk på en liten kveldstur og det fungerer helt utmerket selv om jeg føler meg som en dust når jeg snakker til bilen.
Bilen er rett og slett bare veldig veldig trivelig å eie. Det verste med den er sinnsyk dårlig fjernlys, ellers har Nissan gjort en fantastisk stykke arbeid på første forsøk må jeg som Toyotamann bare innrømme.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Flips

#6
Så bra! Leste på et annet forum at den føles veldig "billig", er du enig i det?

smaug01

Hva skal man si til sånt? Enkelte mener at det er viktigere at ting ser ut som en million dollar men står på verkstedet mesteparten av tiden, jeg klarer meg fint med at ting ser riktig og gjennomtenkt ut og gjør jobben sin med å transportere den slaskete kroppen min dit jeg ønsker. Nei jeg får ikke noe billig følelse av Leafen. Dørene klappes igjen uten noe blikkbokslyd, bakdøra går pent igjen, setene  ser skikkelig ut, dashbordet ser gjennomtenkt ut og viktigste av alt er at alt fungerer. Om det føles billig må nesten du selv avgjøre. Klart det er ikke noe Lexus men herregud, hvor eksklusivt skal det være for å kjøre til og fra jobben?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Flips

Tror det var på Diskusjon.no eller noe, noen sa at bilen føltes "billig" med dårlig kvalitet, men det har ikke jeg hørt noe om annet enn i det innlegget. Jeg er helt enig med deg, og Leaf ser ut som en godt gjennomført bil. Er fortsatt usikker på om det blir denne eller Renault Zoe :)

jkirkebo

Sitat fra: smaug01 på lørdag 21. juni 2014, klokken 23:35
Hva skal man si til sånt? Enkelte mener at det er viktigere at ting ser ut som en million dollar men står på verkstedet mesteparten av tiden, jeg klarer meg fint med at ting ser riktig og gjennomtenkt ut og gjør jobben sin med å transportere den slaskete kroppen min dit jeg ønsker. Nei jeg får ikke noe billig følelse av Leafen. Dørene klappes igjen uten noe blikkbokslyd, bakdøra går pent igjen, setene  ser skikkelig ut, dashbordet ser gjennomtenkt ut og viktigste av alt er at alt fungerer. Om det føles billig må nesten du selv avgjøre. Klart det er ikke noe Lexus men herregud, hvor eksklusivt skal det være for å kjøre til og fra jobben?

Leafen er en god bil alt i alt, men den har visse kvalitets- og funksjonsproblemer i interiøret. F.eks:

- Gulvteppet er av en ekstremt dårlig kvalitet. Mitt er svært slitt et par steder allerede etter 33kkm.
- Patenten med stoff på dørene der man tar for å åpne/lukke de er absolutt ikke gjennomtenkt.
- Rattet kan ikke lengdereguleres. Jeg skulle gjerne hatt det 10cm eller så lengre ut.
- Stereoanlegget har absolutt ikke god lyd, og DAB er ikke en opsjon engang.

Dette er de tingene jeg skulle ønske Nissan hadde fikset på EuroLeafen, istedenfor mye av det andre de "forbedret" (som ståldører, mekanisk håndbrekk osv.). Vel kan man få bedre stereo på EuroLeafen, men det spiller liten rolle siden man fortsatt plages med FM og man får en boks i bagasjerommet som på ingen måte er godt plassert. Dessuten koster det en formue siden man da må kjøpe en langt dyrere modell.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Flips


Sitat fra: jkirkebo på søndag 22. juni 2014, klokken 01:00

Leafen er en god bil alt i alt, men den har visse kvalitets- og funksjonsproblemer i interiøret. F.eks:

- Stereoanlegget har absolutt ikke god lyd, og DAB er ikke en opsjon engang.

Dette er de tingene jeg skulle ønske Nissan hadde fikset på EuroLeafen, istedenfor mye av det andre de "forbedret" (som ståldører, mekanisk håndbrekk osv.). Vel kan man få bedre stereo på EuroLeafen, men det spiller liten rolle siden man fortsatt plages med FM og man får en boks i bagasjerommet som på ingen måte er godt plassert. Dessuten koster det en formue siden man da må kjøpe en langt dyrere modell.
Oi, dette var litt leit å høre :( Et godt stereoanlegg er veldig viktig for meg, og hvis vi skal kjøpe Leaf blir det en Acenta eller Visia uten Bose-anlegget. Vi skal låne en bil av forhandleren i uke 28, gleder meg til å prøve det ut da.

smaug01

Har ikke gulvteppe, bare gummimatte og de ser ut som de holder helt vanlig kvalitet. Har vasket de en gang og smurt de med Meguiars Goldclass Endurance Tire Gel bare for at det skal bli lettere å spyle av de i framtiden. Er litt glatt i starten men det går seg til.
Bose stereoanlegget er absolutt ikke galt. I min andre bil har jeg fullt Alpine anlegg med en PDX 4.150 og en PDX 1.1000 forsterkere, Imprint lydprosessor, Type X front høytalere og diverse annet stæsj og sammenlignet med det spiller Bose anlegget uforskammet bra rett og slett. DAB er en opsjon fra Nissan men det er ikke integrert i hovedenheten, det er en piggyback løsning.
Sub-kassen i bagasjerommet plager meg ikke nevneverdig, kunne vært mer elegant gjort selvsagt den spiller bra den lille tassen.
Er god lyd veldig viktig hadde jeg kjøpt Tekna for å få med skinnseter også. Jeg mener at Tekna nivået er billig sammenlignet med feks e-Golf hvor skinnseter alene koster 15K.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Flips

Jeg har også lyst på Tekna, men med leveringsomkostninger, vinterdekk, 6.6 kW lader, hjemmelader og metallic lakk blir det dessverre langt over budsjettet vårt på 260k. :(

smaug01

Vet du at du kommer til å bruke 6.6kW laderen? Har du inntak som takler det? Om du er sikker på at det er noe du kan ha er det jo greit, hvis ikke hadde jeg sterkt vurdert om 6.6kW lader har mye for seg men det må man vurdere selv.
Min Tekna kostet 276K ut døra med vinterhjul, 4 års service, foliering av taket og fronten, Meguiars lakkforsegling og en klapp på skulderen. Jeg har ikke metalic lakk eller perlemorslakk. Min er brilliant white som det heter på Nissan språket.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

jkirkebo

Sitat fra: smaug01 på søndag 22. juni 2014, klokken 11:59
Vet du at du kommer til å bruke 6.6kW laderen? Har du inntak som takler det? Om du er sikker på at det er noe du kan ha er det jo greit, hvis ikke hadde jeg sterkt vurdert om 6.6kW lader har mye for seg men det må man vurdere selv.

Skulle jeg kjøpt ny Leaf nå som eneste elbil hadde jeg definitivt tatt med 6.6kW laderen. Om jeg hadde installert noe mer enn 16A eller 20A hjemme er dog ganske usikkert. Derimot hadde jeg brukt 6.6kW laderen på å fullade på ~3 timer (fra LBW) på forskjellige Type 2 ladestolper her og der istedenfor å være helt avhengig av hurtigladere som ofte ikke virker. 3 timer er noe helt annet enn 6 timer.

Jeg hadde også anskaffet meg en portabel 32A ladekabel med 1-fase 32A støpsel samt overgang til 32A 3-fase 230V og 400V.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA