Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor finner jeg elsykkelforskriftene?

Startet av Flips, tirsdag 08. juli 2014, klokken 21:22

« forrige - neste »

Knotten

Heeeelt enig!
Det er omtrent det eneste jeg angrer på, at jeg ikke kjøpte med 6,6kW lader.
Jeg skylder på selgerslasken, som gjorde en dårlig jobb her.. ::)
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

smaug01

Kommer nok an på bosituasjonen for den enkelte. Jeg bor "på landet" og har hverken flust med 32A stikk eller hurtigladere. Eneste muligheten jeg har for en lengre tur er DC hurtiglader. 6.6kW lader gjør ingenting for meg. Å vente 3 timer er helt uaktuelt selv om det er bedre enn 6-7 timer. Bor man sentralt og med flere 32A stikk rundt seg er jeg helt enig i å kjøpe bil med dobbellader. Pr i dag går det faktisk fint med bare 10A lading for min del og bilen går allerede mer enn nok. Poenget mitt er at 6.6kW lader er nok lurt for mange men ikke lur deg selv til å tro at med en sånn så får du en milsluker. Ja den kan halvere ladetiden i nød (når hurtigladeren nok en gang ikke funker) og en bedriten ladeopplevelse kan bli oppgradert til en sinnsykt irriterende opplevelse men jeg har i allefall prøvd å kjenne på tanken av å måtte stå 3 timer å vente på full tank og det er for lang tid. Jeg klarer ikke den omstillingen.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Knotten

Det var akkurat det selgerslasken sa til meg for et år siden: "Det er ingen bla, bla, bla.."

I dag popper de opp rundt omkring..

Poenget er IKKKKE å lade fra null til 100%, men å lade 'det lille' du trenger for å komme fram på halve tiden, f.eks en time istedet for to.

Hvis du kun har tenkt å kjøre rundt i din egen bakgård så er jeg enig, men om framtiden er det vanskelig å spå, og det er for seint å snyte seg når nesen er vekk.. ::)
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

emil

Som noen andre her på forumet har skrevet: Man lader når man stopper istedenfor å stoppe for å lade.

Den timen man er og handler eller gjør andre ting gir plutselig en betydelig økning på batteriet i forhold til 3.3kW eller original ladekabel.

smaug01

Hvis jeg må lade i en time for å komme meg fram den siste biten så betyr det at jeg i praksis lader opp 30% som gir meg ca 4mil ekstra rekkevidde. En time ventetid for å kjøre i 30min duger ikke i min bok. Ladetid/kjøretid forholdet går rett og slett ikke opp for å bruke dobbellader som rekkevidde ekstender. For alle med litt lengre kjørelengde til og fra jobb og kanskje barn som skal kjøres fram og tilbake etterpå, er nok dobbellader det som gjør at hverdagen går opp for mange.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

smaug01

Sitat fra: emil på søndag 22. juni 2014, klokken 14:32
Som noen andre her på forumet har skrevet: Man lader når man stopper istedenfor å stoppe for å lade.

Den timen man er og handler eller gjør andre ting gir plutselig en betydelig økning på batteriet i forhold til 3.3kW eller original ladekabel.
Har ikke skjønt den setningen. Jeg har stoppet hundrevis av ganger for å fylle diesel som kan kjøre 80-100mil på tanken, og fortsatt må jeg stoppe for å fylle og fylle når jeg stopper.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

emil

Sitat fra: smaug01 på søndag 22. juni 2014, klokken 14:39
Sitat fra: emil på søndag 22. juni 2014, klokken 14:32
Som noen andre her på forumet har skrevet: Man lader når man stopper istedenfor å stoppe for å lade.

Den timen man er og handler eller gjør andre ting gir plutselig en betydelig økning på batteriet i forhold til 3.3kW eller original ladekabel.

Har ikke skjønt den setningen. Jeg har stoppet hundrevis av ganger for å fylle diesel som kan kjøre 80-100mil på tanken, og fortsatt må jeg stoppe for å fylle og fylle når jeg stopper.

At lading mens man gjør nødvendige ærender og likevel må stoppe gjør at man ikke trenger å ta dedikerte ladestopp for å komme seg fram dit man skal. Gjelder selvfølgelig ikke når man skal kjøre 50mil raskest mulig, men for en sommerferie der man kjører og så gjør noe for å så kjøre videre til neste aktivitet har det veldig mye for seg.

Jeg vil gjerne bruke fossilbilen minst mulig, og med 6.6kW lader i Leafen (og et etterhvert bedre utbygget netverk med 32A ladestolper) kunne jeg brukt den enda mer enn jeg gjør i dag

Flips

I følge prislisten til Tungen Bil (vår lokale Nissan-forhandler) blir prisen på en Tekna med metallic lakk, 6.6 kW lader, hjemmeladeboks fra Salto og leveringsomkostninger 309.200, og det er uten vinterhjul, takstativ og skiboks som vi også trenger. Synd, jeg har veldig lyst på det Bose-anlegget :/

smaug01

Prislisten er bare villedende. Kampanjen ut juni hos alle Nissan forhandlere er vel 238K for en Tekna pluss vinterhjul osv. Min havnet på 275K. Forskjellen mellom en Acenta og en Tekna er vel 10-12K sånn ca, er det avgjørende for et kjøp?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Flips

De hos Nissan i Lillehammer sa at prisen skulle være sånn etter juni også. Vi skal snart på ferie og har ikke tid til å prøve bilen og bestemme oss om det blir Leaf eller Renault Zoe før i uke 28. Hvis forskjellen bare er 10-12k kan vi kanskje leve med det, men jeg er ikke helt sikker.

smaug01

Ta en tur innom forhandleren din og be om pris på både Acenta og en Tekna. Det har du tid til ;-)
Forskjellen er liten og det er ikke bare Bose anlegg som er forskjellen. Du får skinnseter og da ikke noe delskinn greier og around view monitor som kan være smart. Hvis god lyd er viktig for deg hadde jeg ikke lurt på det engang. Ta med deg en cd-plate eller telefonen med spotify eller Wimp og test ut selv.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Flips

Tenkte å ta en tur dit i morgen. Har sommerferie, så det har jeg absolutt tid til ja ;)

Har lyst til å prøve den skjermen også, siden i de videoene jeg har sett av den har det virket som den er ganske treg med ganske dårlig oppløsning. Tviler egentlig sterkt på at den er bedre enn Renault R-Link, men det er verdt å prøve. :)

Flips

Idag var jeg hos Nissan-forhandleren og så innsiden av bilen irl for første gang! Den var mye mere "luksus" enn jeg trodde, og setene var veldig behagelige. Fikk også en pris på Tekna med vinterhjul under 260.000 kroner, og det passer til budsjettet vårt.


Fikk derimot en veldig dårlig nyhet, bilen er registrert med 0 kg taklast og planen vår med en stor skiboks med bagasjen vår i feilet dessverre, og det ser ut som at Renault Zoe blir bilen vi kjøper. Ikke at det er et problem, jeg likte egentlig eksteriøret og funksjonene på den bedre enn Leaf, men den har ganske lang leveringstid så vidt jeg vet, så det kommer til å bli kjedelig å vente. :)


Takk for alle som har svart på spørsmålene i denne tråden :)

smaug01

Vet ikke helt om stor skiboks på en elbil er kjempe lurt men hvis dere føler at det er et must så skal ikke si noe på det. Man får takstativ fra thule og du har lov til å ha 75kg på taket uavhengig av hva Nissan sier.
Regner med at du er klar over ladeutfordringen med Zoe?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

kakraemer

Sitat fra: smaug01 på mandag 23. juni 2014, klokken 20:22
Man får takstativ fra thule og du har lov til å ha 75kg på taket uavhengig av hva Nissan sier.

Hva slags tull er det du sier her? Nissan Leaf kan ikke ha taklast den er ikke godkjent for det i vognkortet! Det kan hverken du eller Thule overprøve.
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA