Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Leaf som pendlerbil? 82 km hver vei på E18 mellom Porsgrunn - Horten

Startet av muggost, tirsdag 08. juli 2014, klokken 20:01

« forrige - neste »

muggost

Hei,
jeg har oppdaget noe snålt... det er ganske stor forskjell på antall kjørte km rapportert i Carwings-portalen på nett og det jeg selv har notert ned fra triptelleren.

Har dere noen forklaring på dette?

Trig8

Jeg vet ikke hvor Carwings henter distansedata fra, men henter de fra gps er det ikke så gæli.
Speedometeret viser jo 8-9% for mye og da blir kjørt distanse på triptelleren/odometeret også tilsvarende lengre.
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

smaug01

Speedometeret skal vise ca 10% høyere hastighet, ikke distanse.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

emil

Sitat fra: smaug01 på lørdag 21. juni 2014, klokken 21:32
Speedometeret skal vise ca 10% høyere hastighet, ikke distanse.

Nå viser min bil bare 3-4% mer (93 på speedometer = 90 på GPS/Fartstavle). Km kjørt er tilnærmet identisk som Gule Sider har på sin ruteplanlegger.

smaug01

Får korrigere meg selv. Speedometer kan være 10% feil, min bil viser også bare noen få km feil i 100. Tripteller viser spot on.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

X-Trail

Carwings henter vel kun data når det trykkes "ok" på naviskjermen. Er det gjort alltid?
Stolt eier av ELise♡

Lynet

Carwings angir konsekvent ca 5% for lite i forhold til virkelig avstand!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

muggost

@Lynet: Se tabellen øverst i innlegget (vises ikke på min mobil, kun i nettleser): Helt konsekvent er det ikke akkurat, men det er en påfallende stor forskjell mellom faktiske kjørte KM og rapporterte kjørte KM i carwings. Siden forskjellen er så stor kan jeg jo ikke stole på den telematikk løsningen til Nissan. Og hvordan er det med strømforbruk? Blir det også fremvist galt?

I selve bilen har jeg hvertfall oppdaget noe interessant: Etter mye testing og observasjon tror jeg at bilens gjennomsnittlig strømforbruk som blir fremvist på dashbordet BARE tar hensyn til kjørestrømmen. På vinterstid er øker mitt gjennomsnittlige strømforbruk, men mye mindre enn tapet i rekkevidde skulle tilsi. Særlig påfallende er det på dager da jeg bruker klimaanlegget mye. Desverre påvirker dette også GOM'en. Jeg vet jeg ikke kan stole på hva GOM'en sier, men den gir alikevel en god indikasjon. Bortsett fra på vinterstid, da den ikke tar hensyn til klimaanlegget...

smaug01

Hva legger du i å "ikke stole" på telematikkløsningen? Det er jo ikke ment for å brukes som den absolutte sannhet og noe man planlegger en tur gjennom Sahara med.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Lynet

Min uttalelse på 5% gjelder på enkeltturer. Glemmer man å trykke ok på en tur blir ikke den regnet med slik at månedsregnskapet blir helt feil!

Prøvde å diskutere saken med kundeservice, men der var det god dag mann økseskaft! Har ikke vært borti person med mindre kunnskap om produktet han skal serve!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

muggost

Hmmm ok, så dere er helt sikkert på at hvis jeg IKKE trykker "aksepter" på den meldinga som kommer når jeg starter bilen, så blir ikke dataene sendt i det hele tatt? Blir de siste turene da borte, eller blir de liggende til neste gang du trykker aksepter?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA