Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor valgte Th!nk Zebra nikkel-natrium-klorid batteri?

Startet av El rayo, fredag 12. desember 2008, klokken 14:46

« forrige - neste »

El rayo

Sitat fra: Wait4MyThink på onsdag 10. desember 2008, klokken 09:16
Er blant de som tegnet kontrakt, som nå er løpt ut, og som "sitter på gjerde".

- Tror litt mer på Litium batterier... tror jeg.
Se dette dokumentet som det er linket til i en annen tråd. http://www.meridian-int-res.com/Projects/Lithium_Problem_2.pdf

Her er et utdrag av konklusjonen:
Production of rechargeable batteries for PHEVs and EVs should be prioritised now with the Zebra battery,
which can provide raw performance superior to LiIon today.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

HHF

Jeg har også hele veien tenkt på at Lithium måtte være optimalt, men har vel egentlig etterhvert sett få eller ingen konkrete punkter som har betydning for meg i favør av Lithium. Så for meg blir det nesten ett fett hva jeg får, men tror det blir Zebra når jeg skal få min i april.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Rav4_EV

Mangel på lithium til batterier er sterkt overdrevet i denne artikkelen. I nye lithium-ion batterier er det begrensede mengder.
Omtrent som Denja Rekesalat; lite reker men mye majones og annet.

AM
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA