Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Reservasjon

Startet av Gulemaja, mandag 07. juli 2014, klokken 22:55

« forrige - neste »

Gulemaja

Vi skal kjøre Oslo-Kristiansand om et par uker. Vi har bare standard ladekabel, som fulgte med bilen, og lurer på om det er lurt å kjøpe en annen type kabel til reisen, så kanskje vi har mulighet til å lade flere steder?

Vår korte erfaring tilsier at vi ikke kan regne med at hurtigladerne (i hvert fall Fortums) funker, da kan det være greit å ha med en ladekabel, hvor lading kan gå litt raskere enn 6-8 timer for full tank.

Hvilke kabler passer til vår bil? Hvilke ladepunkter passer til de forskjellige ladekablene? Pris?

Alle tilbakemeldinger settes pris på!

emil

GrønnKontakt har hurtiglader i Drammen, Arendal og Kristiansand. Har ikkke erfaring med den i Drammen men de to andre er veldig sjelden nede. Klippekort med 10 ladinger koster 500kr (+50kr for ladekortet). Tønsberg har betaling via vanlig kredittkort.

Mellom Tønsberg og Arendal trenger dere litt saktelading og da er vanlig schuko eneste mulighet. Ion lader vel på 8A med medfølgende ladekabel, en 16A ladekabel vil gi 14A og redusere ladetiden en god del.  Men må fortsatt beregne ca 3 timer med lading (på 14A) fordelt på Porsgrunn og Brokelandsheia. Hvis dere derimot har 16A ladekladd som noen trillinger har er det ikke mye dere kan gjøre for å øke ladehastigheten. Det er mye schuko og lite Mode3/Type2 ladeplaser på sørlandet og veien nedover så jeg ser ikke at dere har det store behovet for en Type2-Type1 kabel nå.

svingen

@Gulemaja du får sjekke hvilken lade kabel du har,det er noen som fungere med "magnet" triks og det betyr holder du magnet nærme den når du setter den i kontakten laderen den på 14a og ikke 8a,8a tar nesten dobbel så lang tid som 14.4a som er mask den klarer og ta i mot,så jeg ville nok forsøkt og få ladet på 16a.

Man kan jo håpe att abb får orden på laderen i skien ref http://www.abb-conversations.com/no/2014/05/vi-bytter-ut-hurtigladeren-i-skien/ da kan du hurtiglade hele veien,ville vært kjekt.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Justerbar ladekabel, som t.d. Charge-Amps sin kabel er praktisk. Denne kan bli justert til 16A (som er ca 14 A for trilling) eller ned til 10 eller 6 A.
6 A er praktisk om det er behov for og lade med skjøtekabel.

Eksempel: http://www.charge-amps.com/um-evse-v2
http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/um-evse-ladekabel-6-16a#product
Alternativ type, Ratio delenr. 31313 : http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA