Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva er ditt gjennomsnittforbruk saa langt?

Startet av tho, søndag 06. juli 2014, klokken 19:33

« forrige - neste »

tho

Ser ut som jeg klarer å lade med 16A nå plutselig. Mulig det er mindre belastning på resten av anlegget? Skal få kisen til å se på det igjen. Er litt lunk i kablene men ikke mye. Ser ut som den holder greit 223-225 ved 16A nå.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Griffel

Oppsummering:
16A på 50m trefaskabel skulle gi ca 10V spenningsfall relatert til 400V siden eller ca 6V på 230V siden, så det er god grunn til å se nermere på dette.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på torsdag 19. juni 2014, klokken 20:01
Vel, 10V på 400V anlegg er 2,5% (ikke 4%) så det teoretiske spenningstapet er ok. Men når en som her i praksis kommer langt over det doble (nær 3 dobelt ved 16A) er det grunn til å lure.
Det er vel også et spørsmål om anlegget tilfredstiller krav til utkobling ved overstrøm og kortsluttning.

Hmm, når jeg bruker denne: http://tore.aasli.no/spenningstap/index.php får jeg 9.7V ved å krysse av for 3-fase. Mener du det kun gjelder på 400V mellom fasene og ikke på 230V fase-N? Jeg antok det var motsatt og at spenningstap fase-fase ble funnet ved å ta vekk avkryssingen for 3-fase.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tho

Da ser det ut som der ordner seg. Elektrikeren legger opp 6 kvadrat vederlagsfritt og beklaget at det hadde gått litt fort i svingene. Så lærdommen må være å ikke stole for mye på elektrikere sjekk selv hvis du kan.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 19. juni 2014, klokken 22:18
Hmm, når jeg bruker denne: http://tore.aasli.no/spenningstap/index.php får jeg 9.7V ved å krysse av for 3-fase. Mener du det kun gjelder på 400V mellom fasene og ikke på 230V fase-N? Jeg antok det var motsatt og at spenningstap fase-fase ble funnet ved å ta vekk avkryssingen for 3-fase.
Nå brukte ikke jeg denne hjemmesiden da enkelte formler og konstanter er limt fast et eller annet sted i hode.

Men prøver jeg denne 50m 2,5mm2 får jeg:
16A 3fas 9,7V og 16A 1fas 11,2V i spenningsfall. (Det er nok i praksis litt mer siden "tore.aaslid" har bruk ledningsevne ved 20 grader)

Dersom du antar at Fase-Fase i utgangspunktet var 400V og fas N 231V vil du med din antagelse under belastning få 390V/220V.
mens 390V/sqr3=225V. eller 220V*sqr3=381V.
Tenker du litt på dette ser du nok at antagelsen er feil.

Det betyr ikke at formlene i hjemmesiden det vises til er feil, men derimot at de gjelder for henholdsvis enfas- og trefasbelastninger.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: tho på fredag 20. juni 2014, klokken 09:54
Da ser det ut som der ordner seg. Elektrikeren legger opp 6 kvadrat vederlagsfritt og beklaget at det hadde gått litt fort i svingene. Så lærdommen må være å ikke stole for mye på elektrikere sjekk selv hvis du kan.
Det er bra at ting ordner seg.
Greit at en begynner å lure litt når tall på dataskjermer virker unormale.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: tho på fredag 20. juni 2014, klokken 09:54
Da ser det ut som der ordner seg. Elektrikeren legger opp 6 kvadrat vederlagsfritt og beklaget at det hadde gått litt fort i svingene. Så lærdommen må være å ikke stole for mye på elektrikere sjekk selv hvis du kan.

Det var jo bra. Og 6mm2 faktisk. Tipper grossisten hans ikke hadde 5G4 på lager ;) (det er ikke den vanligste dimensjonen akkurat).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bjørn


Car-El

En slik elektrikker fortjener litt ros, at han ordner opp uten merkostnad. Håper han får flere oppdrag fra Tesla eiere.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Bjørn

Sitat fra: Car-El på fredag 20. juni 2014, klokken 13:52
En slik elektrikker fortjener litt ros, at han ordner opp uten merkostnad. Håper han får flere oppdrag fra Tesla eiere.

Jah.. ble mye grums igår..! bla fra meg..  ::) Går vel litt fort i angrep når man ser sånt og vet at det er brukt en pen bunke høvdinger for å få det utført..
Men qudos som man sier for bra oppfølging! (skjønner bare ikke hvorfor man ikke kan gjøre det bra første gangen!)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA