Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva er ditt gjennomsnittforbruk saa langt?

Startet av tho, søndag 06. juli 2014, klokken 19:33

« forrige - neste »

tho

Hei

Fikk satt opp ny 400V (Rød) kontakt i garasjen min i dag for dyre dommer. Men det ser ut som bilen ikke vil lade med mer enn 13A. Jeg fikk også lade stopp og en feilmelding men klarte ikke leste teksten fordi den startet opp igjen med en gang.

Spenning uten belasting: 235-237V
Spenning ved 13A: 222-225V

Noen som vet hvor mye spenningsfall bilen godtar? Er veldig redd for at elektrikeren har slurva eller brukt billig kabel, er et 50m strekk.

Har dobbellader og lader fint med 16A andre plasser.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

OleJA

Har du enkelt- eller dobbellader? Med førstnevnte er 13A maks foreløpig, 16A krever en f i ns som må installeres av Tesla.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Bjørn

#2
Sitat fra: tho på torsdag 19. juni 2014, klokken 16:15
Hei

Fikk satt opp ny 400V (Rød) kontakt i garasjen min i dag for dyre dommer. Men det ser ut som bilen ikke vil lade med mer enn 13A. Jeg fikk også lade stopp og en feilmelding men klarte ikke leste teksten fordi den startet opp igjen med en gang.

Spenning uten belasting: 235-237V
Spenning ved 13A: 222-225V

Noen som vet hvor mye spenningsfall bilen godtar? Er veldig redd for at elektrikeren har slurva eller brukt billig kabel, er et 50m strekk.

10V på 13A er etter min mening alt for mye.. selv m 50m.. Tipper han har brukt 5g2.5mm kabel.. det holder ikke på et sånt strekk.
Jeg har forsåvidt ladet på ymse 400V kontakter i utlandet, og vært helt nede i 202V, men ladet fint forde.. men da var utgangspunktet 210V.

tho

Jeg har dobbel lader. Faen godt jeg ikke har betalt for dette enda.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Bjørn

Surt! men dette får gubben ordne opp i!
Kjekt om du forteller oss hva du finner ut etterhvert.. :) hvordan kabel som ble brukt feks..

tho

#5
Kjørte ut til jobb for å sjekke der hvor jeg har en en rød kontakt.

0A 245

16A 240

så det virker ikke helt bra det som er blitt gjort hos meg :-/
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

tho

Fant ikke noe identifikasjon på kabelen. Den var veldig stiv og har bare en leder per fase. Rimelig sikker på det bare er 2.5 kvadrat også. Sånn går det når en stoler på fagfolk :|
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Bjørn

#7
Ja. det der er nok 2.5 kvadrat..! Har aldri prøvd m så lange strekk før.. m ser allerede på 20m m min 2.5 400V gummikabel at spenningen kan falle 4-5V v 13A
Dette burde'n vist.. Og ikke at det har noe betydning, m slik rot som det var inni den kontakten ville ikke en elektriker m litt yrkes stolthet latt det være!
Og kun to murplugger til å feste kontakten i veggen.. Nei få fyren tilbake å få jobben gjort skikkelig..

TB

Teoretisk spenningstap på 50 m 2,5 mm2 kabel med 13A belastning er 9 V

Dermed er nok ikkje ca 12-13 V spenningstap "feil". Større kvadrat på kabel gir mindre tap, men dyrare kabel. 4 mm2 gir ca 6 V spenningstap.

Kjelde for beregning av spenningstap: http://tore.aasli.no/spenningstap/
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

jkirkebo

Sitat fra: TB på torsdag 19. juni 2014, klokken 18:25
Teoretisk spenningstap på 50 m 2,5 mm2 kabel med 13A belastning er 9 V

Dermed er nok ikkje ca 12-13 V spenningstap "feil". Større kvadrat på kabel gir mindre tap, men dyrare kabel. 4 mm2 gir ca 6 V spenningstap.

Kjelde for beregning av spenningstap: http://tore.aasli.no/spenningstap/

Spenningstapet er uansett for stort, det blir nesten 5% ved 16A. NEK anbefaler vel maks 4% spenningsfall.

4mm2 kabel vil gi spenningsfall på 7V/3% og er helt klart det som burde vært brukt her. Dessuten var det en merkelig kabeltype til dette, er det PR av noe slag? Jeg ville forventet PFXP i en slik installasjon. Og jeg er enig i at kontakten var dårlig montert på alle måter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#10
Sitat fra: TB på torsdag 19. juni 2014, klokken 18:25
Teoretisk spenningstap på 50 m 2,5 mm2 kabel med 13A belastning er 9 V

Dermed er nok ikkje ca 12-13 V spenningstap "feil". Større kvadrat på kabel gir mindre tap, men dyrare kabel. 4 mm2 gir ca 6 V spenningstap.

Kjelde for beregning av spenningstap: http://tore.aasli.no/spenningstap/
Siden dette er 400V rød kontakt altså 3 fas har du nok regnet feil. 13A*50m*sqr3*0,0175/2,5mm2 = ca8V. Så er det jo også et anlegg før 50m kablen hvor det blir et spenningstap.
Men så er jo ikke ikke linjespenningen i utgangspunktet 236V /223V men 408V/386 altså et spenningsfall på 22V eller over 5%.
I alle fall betydelig over forventet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Muffinman

Tja, er jo godt innenfor 230v +/- 10% da, så slik sett er det jo ingen krise. Men noen med bedre innsikt enn meg kan kanskje fortelle litt om hvilke konsekvenser det får for funksjonen til sikring med denne kombinasjonen av tverrsnitt og lengde på strekket? Jeg ville ikke brukt 2,5 på 50 meter. Skal legge ut 32A kurs hjemme, og vurderer å øke tverrsnittet ut over minimum 6kvadrat selv om strekket ikke er langt. Forskjellen i pris er ikke sååå stor.

Griffel peker også på noe viktig, en del av spenningstapet vil garantert oppstå i anlegget før den omtalte kabelen. Ville besinnet meg litt før elektrikeren ble hengt til pynt i rånokken ;)

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på torsdag 19. juni 2014, klokken 18:38
Sitat fra: TB på torsdag 19. juni 2014, klokken 18:25
Teoretisk spenningstap på 50 m 2,5 mm2 kabel med 13A belastning er 9 V

Dermed er nok ikkje ca 12-13 V spenningstap "feil". Større kvadrat på kabel gir mindre tap, men dyrare kabel. 4 mm2 gir ca 6 V spenningstap.

Kjelde for beregning av spenningstap: http://tore.aasli.no/spenningstap/
Siden dette er 400V rød kontakt altså 3 fas har du nok regnet feil. 13A*50m*sqr3*0,0175/2,5mm2 = ca8V. Så er det jo også et anlegg før 50m kablen hvor det blir et spenningstap.

3-fase ja, det er sant. Regnet på nytt og teoretisk spenningstap er fortsatt et stykke over 4%. Så jeg står ved at det burde vært brukt 4mm2 kabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#13
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 19. juni 2014, klokken 19:50
3-fase ja, det er sant. Regnet på nytt og teoretisk spenningstap er fortsatt et stykke over 4%. Så jeg står ved at det burde vært brukt 4mm2 kabel.
Vel, 10V på 400V anlegg er 2,5% (ikke 4%) så det teoretiske spenningstapet er ok. Men når en som her i praksis kommer langt over det doble (nær 3 dobelt ved 16A) er det grunn til å lure.
Det er vel også et spørsmål om anlegget tilfredstiller krav til utkobling ved overstrøm og kortsluttning.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TB

Sitat fra: Griffel på torsdag 19. juni 2014, klokken 18:38
Siden dette er 400V rød kontakt altså 3 fas har du nok regnet feil. 13A*50m*sqr3*0,0175/2,5mm2 = ca8V. Så er det jo også et anlegg før 50m kablen hvor det blir et spenningstap.

Stemmer, 3 fase var ikkje teke omsyn til. Det er støtte for 3 fase på web sida, eg som ikkje tenkte på det.
http://tore.aasli.no/spenningstap
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA