Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Available OBD connector and parameters display

Startet av Catalyzator, lørdag 27. desember 2008, klokken 19:38

« forrige - neste »

Catalyzator

Jeg vet ikke om jeg har nevnt dette tidligere men dette firmaet:  HOME ENERGY   
har svært grundige forklaringer på alt og mine tanker går raskt til et
slikt system hvor en kunne ha solfanger på hustaket og energyball på
garasjen og på den måten energiøkonomisere voldsomt både for bolig
og el-bil.

Er det noen som har erfaring med slikt ?
Bygging av hus og garasje med diverse fornuftige løsninger ?
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

Griffel

#1
Sitat fra: Catalyzator på fredag 12. desember 2008, klokken 09:32
Jeg vet ikke om jeg har nevnt dette tidligere men dette firmaet:  HOME ENERGY   
har svært grundige forklaringer på alt og mine tanker går raskt til et
slikt system hvor en kunne ha solfanger på hustaket og energyball på
garasjen og på den måten energiøkonomisere voldsomt både for bolig
og el-bil.

Er det noen som har erfaring med slikt ?
Bygging av hus og garasje med diverse fornuftige løsninger ?


Energiøkonomisere og økonomisere er to forskjellig ting. I midtihuttiheitaskauen i Rygge er en slik ball et gedigent tapsprosjekt. På jæren kan den med dagens priser på elektrisk strøm nesten betale seg på 50-60 år om en ikke regner renter.

Solfanger kan være økonomisk ved riktig dimmensjonering. (ikke for stor og ikke for liten)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Catalyzator

Njæ...
Jeg tenkte ikke på her "midtutihuttiheitaskauen" i Rygge  ;D her jeg nå
camperer i en halveisombygget garasjedriftsbygning osv... men derimot
i sammenheng med min drøm om å bygge meg en ordentlig bolig der ute
i havgapet på Hvaler (har akkurat fått iorden tomtekjøp så drømmen er ett steg nærmere virkelighet)

Alt skal jo da planlegges fra grunnen av og vil jo uansett være rimligst å
bygge med en gang istedenfor å måtte ta store ombygginger om ti år liksom...

Men... jeg aner jo ikke priskostnader osv... har bedt det svenske firma om å sende
opplysninger i post så det er lettere å studere enn å slite med trege datalinjer som
henger seg opp i hvereneste granbuske det skal passere på vei ut i skauen her....
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

hens

Arkitekt Harald Røstvik har syslet med energiløsninger  en årrekke, og skrev i 1991 en bok om solenergi.
Boken,   ISBN 82-91052-01-8, forteller en hel masse om løsninger som ikke koster mye å bygge inn i et vanlig hus, og hvordan en arkitekt med enkle grep kan gjøre et boligprosjekt til en energiøkonomisk sparebøsse.
Anbefales å lese FØR huset planlegges.

Røstvik har forøvrig vært en støttespiller for elektrisk transport siden 80-tallet!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

III

Hørt noe fra Sverige?

SitatMen... jeg aner jo ikke priskostnader osv... har bedt det svenske firma om å sende
opplysninger i post så det er lettere å studere enn å slite med trege datalinjer som
henger seg opp i hvereneste granbuske det skal passere på vei ut i skauen

Skal skifte tak og lurte på om det var noe vits eller for dyrt med solpanel?
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

Elbil fundamentalist

Kommer an på.

1. Har du vannbårent varme?
2. Hva er takvinkelen?
3. Er takflaten rettet mot syd og er det stort nok?
4. Er det store trær eller bygninger som kaster skygge på taket ditt, spesielt vår og høst hvor solen står litt lavere og hvor du har behov for oppvarming.
5. Hva er tilleggsoppvarmingen vinterstid?
6. Har du plass i teknisk rom?

Deretter må du bestemme deg for om du vil ha vakuum eller flatfangere.
Flatfangere gir flere m2 for pengene, men virker dårligere når det er kaldt.
Men flatfangere virker skikkelig bra når solen faktisk gir litt, og da er det som oftest ikke så kaldt heller. Jeg valgte vakuumfangere ford de var bst etter SP sine lister: http://www.sp.se/sv/index/services/solar/Sidor/default.aspx

Men erfaringsmessig så er vel vakuumfangerenes spesisielt gode egenskaper i kulde, sammentrefende med en årstid hvor det ofte er overskyet og dårlig vær, men de fungerer veldig bra når sola skinner selv om det er kaldt ute. Jeg skal ikke anbefale hverken det ene eller det andre, men å ha mange m2 er hverfall viktig skal de monne litt...

Mine fangere gir hverfall masse gratis varme nå ;D og i fjor var det masse å hente mars mnd også, i motsetning til å år med all den snøen. Men det er jo sjelden at snøen ligger så my og lenge som i år da...

Mitt tips er at du må kontakte noen med erfaring. Jeg gikk i gang uten dette og har noen dyrkjøpte erfaringer du ikke behøver å gjenta...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

III

Dette er veldig på kanskje-planet men gøy å sjekke ut uansett.

1.Har ikke vannbåren varme , skal skifte tak på et utbygg
2.Arealet er ca 20 kvm
3.Taket vender egentlig  mot vest men tenkte muligens endre vinkelen og "løfte opp" på nordsiden slik at taket vender mot syd.Da må jeg vel også få lov av kommunen til å gjøre det. Hva er optimal takvinkel? Kan tenke meg at det bør være ganske skarp vinkel pga vintersola?
4.Er noen trær i veien men også noe åpent. Kan få åpnet noe på egen tomt.Også et hus som kan hindre v lav sol i sør,sørøst.
5.Har elektrisk oppvaming pluss litt vedfyring i ovn.
6. Teknisk rom ,tja kan det være et stykke unna? Har et kjellerrom som kan brukes.

Kan man forresten stå og måke vekk snøen over panelet? Tåler det en del?
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

hens

Hei Sopp,
Arkitekt Harald Røstvik har skrevet en bok om bruk av soloppvarming.
Den omhandler de mest basiske betingelser for å utnytte solen som varmekilde.

Når det gjelder snemåking og mest effektiv vinkel, har det seg slik at i vinternorge bør panelvinkelen være nesten loddrett, for å få mest mulig ut av panelet. Hvis panelet står slik at sneen kan falle fritt fra panelet, trenger en ikke å måke det.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ken

#8
Denne mannen er overalt.
Chairman of the EVS 24 International Steering
Committee Harald N. Røstvik.

Jeg er enig med Hens her. Å fange vintersol er viktig. Til vanlig har man for mye solenergi om sommeren til å varme bare varmtvann berederen.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

dodger

Når det gjelder solcellepanel så er det relativt nye firmaet Nanosolar allerede fremst når det gjelder solcelleteknologi og pris.
De fant opp en teknikk for å lage en ny type solcellepanel som reduserer produksjonskostnadden og produksjonstiden. Dette gir igjen utslag på prisen  på det ferdige produktet.
Dette gjør at det faktisk lønner seg å kjøpe solcellepanel ettersom det ikke tar altfor lang  tid før solcellene "betaler seg tilbake".

De har på kort tid bygget 2 av verdens størtse solcellefabrikker (en i usa og en i europa) hvor de starta salget av solcellepanelet i 2008
Eneste problemet er at de har blitt såpass poppulære at de er utsolgt for de neste 3 årene.

www.nanosolar.com

Elbil fundamentalist

Sitat fra: Sopp på søndag 03. mai 2009, klokken 12:37
Dette er veldig på kanskje-planet men gøy å sjekke ut uansett.

1.Har ikke vannbåren varme , skal skifte tak på et utbygg
2.Arealet er ca 20 kvm
3.Taket vender egentlig  mot vest men tenkte muligens endre vinkelen og "løfte opp" på nordsiden slik at taket vender mot syd.Da må jeg vel også få lov av kommunen til å gjøre det. Hva er optimal takvinkel? Kan tenke meg at det bør være ganske skarp vinkel pga vintersola?
4.Er noen trær i veien men også noe åpent. Kan få åpnet noe på egen tomt.Også et hus som kan hindre v lav sol i sør,sørøst.
5.Har elektrisk oppvaming pluss litt vedfyring i ovn.
6. Teknisk rom ,tja kan det være et stykke unna? Har et kjellerrom som kan brukes.

Kan man forresten stå og måke vekk snøen over panelet? Tåler det en del?

1. Vi hadde heller ikke vannbårent anlegg i huset vi kjøpte. Huset hadde 53.000kWt/år forbruk i strøm, noe jeg ikke var interessert i å vidreføre. Jeg bygde vannbåret gulvarme på badene, og radiatorer under vinduene ellers. Hører alle snakker om at gulvvarme er supert, men jeg synes det er best med radiatorer. Det har med inneklima å gjøre. Støvpartikler tilrekker seg fuktighet, blir tyngere og synker ned mot gulvet. Er gulvet oppvarmet tørker støvet, som igjen begynner å sveve rundt. Luft-luft varmepumper som blåser varm luft bortover gulvet gir samme effekten. Dessuten er det mye billigere å etterinnstallere med radiatorer, men mindre man har lyst til å flerre opp alle gulv i hele huset. Vi har ekte langstav parkett i stua og kjøkket som vi gjerne ville beholde.
2. Hvis du kun har 20m2, da vil jeg anbefale flate solfangere som dekker hele taket skal du få nok effekt. Da sparer du potensielt takbeleggning også. Bygg gjerne 45 grader takvinkel eller mer. Ideèl vinkel i Oslo er ca 70 grader om jeg husker riktig.
3. Mitt tak er 15grader avvik fra syd mot sydvest og fungerer utmerket. Alternativt kan du legge på øst-vest takflatene om du vil unngå ombygging. Denne konfigurasjonen er mer effektive på formiddag og ettermiddag, men noe mindre effektiv midt på dagen, spesielt på vinteren. Tapet midt på dagen gjør investeringen blir mindre effektiv enn om alle panelene hadde stått rett syd.
4. Stå på taket og kikk utover i de vinkler som representerer solbanen de forskjellige månedene. Skygger i solbanene november tom februar er litt uinteressante da perioden har korte dager og solintensiteten svak, så her er jeg uenig med både Ken og Hens. Dessuten er det mye overskyet og disete i den årstiden. Hvertfall i Oslo. Ja forresten, hvor bor du? Bor du "utaskjærs" kan man ofte forvente mange flere soldager samt mildt og snøfritt.
5. Jeg hadde tenkt å kjøre med pellet hele vinteren, men pellets er blitt så dyrt at jeg  ikke gidder å være "fyrbøter" med så lav timelønn... Skal installere luft-vann varmepumpe som basis tillsatsvarme. Vår akkumulatortank er ganske stor og er på 4m3 vann og har 7-8 tonn egenmasse, pluss en tekninsk distribusjonstank inne på 500l. De kan ta til seg varmen fra varmepumpen på full effekt på dagtid når det er mildt og med høy COP verdier. Om natten kan pumpen med fordel være avstengt eller gå på lav fart til glede for naboene. Akkumuluatoren har varmekapasitet for ett par dager om det skulle blir sprengkaldt og pumpen ikke klarer å levere noe særlig. Ut over det skal jeg kjøre med den vannmantlede pelletkaminen som spisslast i sprengkulda og ev. også ett par timer om dagen for å holde radiator og tappevanntemperaturen oppe. Om sommeren får varmepumpen "fri" ett halvår slik at kjøretiden holdes nede og dermed øke levetiden på pumpa.  Om det blir perioder med mye gråvær, benyttes varmepumpe selvsagt, men akkumulatorene har varmtvann for ganske mange dager om sommeren.
6. Vårt tekniske rom er på kun 1,6 m2 derfor gravde jeg ned en ganske alminnelig betong kum (med tykke vegger) fra Loe, som jeg satte den på 3 lag med styroformplater og
30 cm drenerende leca under der igjen) og isolerte med en halvmeter rundt hele med isopor. Den er super isolert. I test har jeg fått den til å holde konstant temperatur i ca 3 dager før den synker èn grad og jeg har enda ikke isolert "kumhalsen". Dermed fikk jeg frigjort 3-4 m2 til teknisk rom (P-rom til en markedspris på 20-25.000 m2??). Kummen kostet 16.000 pluss mva pluss transport pluss isolasjon installasjoner etc. etc. Så det er mulig å installere et relativt kraftig anlegg uten å søle bort mye plass til tekninsk rom.

Anbefaling: Krev tekniske tegninger av hele anlegget inkl. alle tanker og tilllsatsvarme av solfanger leveransdøren som en betingelse for å kjøpe. De har ofte tekniske eksempelskisser, men krev ditt anlegg ferdig tegnet. De burde ha kunnskap til å gjøre dette. Har de ikke kunnskap eller er uinteressert til å hjelpe deg, STYR UNNA!. Det kan være akseptablet at de tar seg noen timer betalt for den jobben ev. for befaring etc. men de må også se på dette som salgsinnsats. Med skikkelige tekniske tegninger kan du heller gjøre mye av intallasjonen selv å spare masse på det. Dessuten krev minimum 5 års garanti mot lekkasjer i panelene. Avtal hvem som gjør hva om det oppstår lekkasjer i panelene. Bli enige om responstid på reperasjonen. Tomme paneler kan fort oppnå 180 grader i sommersola, og det kan etter kort tid være ødeleggende...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Griffel

#11
Sitat fra: dodger på søndag 03. mai 2009, klokken 15:32
Når det gjelder solcellepanel så er det relativt nye firmaet Nanosolar allerede fremst når det gjelder solcelleteknologi og pris.
Dersom en i Norge er tilkoblet strømnettet er fotoelektriske solseller eller vindmøller garantert ikke lønsomt. På hytter uten strøm og til båtbruk er det en anen sak. I land med mer sol hele året og høyere strømpriser kan regnestykket bli et annet.

Solpaneler som leverer varmt vann derimot kan være lønnsomme men dimmensjoneringen er viktig. ikke for små, da blir prisen per kWh høy, ikke for store da produserer de varme en ikke har glede av og prisen for de kWh en får benyttet bil høy. Dette bil gansk individuelt, avhengig av familiens forbruk av varmt vann og om en har mulighet for vannbåren oppvarming.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elbil fundamentalist

Sitat fra: Griffel på søndag 03. mai 2009, klokken 19:21
Sitat fra: dodger på søndag 03. mai 2009, klokken 15:32
Når det gjelder solcellepanel så er det relativt nye firmaet Nanosolar allerede fremst når det gjelder solcelleteknologi og pris.
Dersom en i Norge er tilkoblet strømnettet er fotoelektriske solseller eller vindmøller garantert ikke lønsomt. På hytter uten strøm og til båtbruk er det en anen sak. I land med mer sol hele året og høyere strømpriser kan regnestykket bli et annet.

Solpaneler som leverer varmt vann derimot kan være lønnsomme men dimmensjoneringen er viktig. ikke for små, da blir prisen per kWh høy, ikke for store da produserer de varme en ikke har glede av og prisen for de kWh en får benyttet bil høy. Dette bil gansk individuelt, avhengig av familiens forbruk av varmt vann og om en har mulighet for vannbåren oppvarming.
Enig med Griffel her, men det er lettere å dimensjonere stort uten å risikere at varmen blir "dumpet" med stor nedgravet akkumulator tank som er såpass rimelig som en vanlig betong kum er. Jeg har plassmangel til nabogrensa, så er det hadde vært hverken vanskelig eller særlig dyrerer å doblet kapasiteten. En moderne betong kum holder faktiskt svært høy kvalitet, da vannverk og miljøkrav setter svært høye krav. De produseres i tusentalls, så her får man "mye for pengene"  :D

Liker veldig godt Dag Høystad sin lønnsomhetsberegning på enøk investeringer. http://naturvern.imaker.no/data/f/1/17/22/3_2401_0/En_kWh_spart_er_gir_17_kr_betalt.pdf Der blir èn kWt tilbakebetalt med 17kr. Den bryter litt med den alminnelige "tilbakebetalings faktor" og går heller på om det kan lønne seg å investere i Enøk fremfor å nedbetale på boliglånet.

Det er vanskelig å forutse om E-merking ved omsetninge av eiendom vil ha å si på eiendomsprisene, men boligens varmetekniske egenskaper og energiløsninger vil hverfall bli betydelig bedre eksponert. Solvarme vil få beste energifaktor (altså sammenliknet like bra som isolering av huset, altså den energien som ikke blir brukt= best), og selvsagt vil olje får dårligst faktor. Litt overraskende er at el blir like dårlig som olje, men dette er ikke helt ferdig enda. Ventes innført i 2010 tror jeg. Skulle egentlig blitt innført 1 jan i år.

Sol = 0
Bio =0,25
Fjernvarme =0,50
Gass =0,65
Elektrisk = 1,00
olje/parafin 1,00

Så da kan man altså ihht Dag Høystad investere 170.000kt for å spare 10.000kWt årlig. Sier seg selv at det kan bli mange store tiltak med slike summer, men man begynner med det enkleste selvsagt som er isolere loft og vinduer etc. men uansett så må man planlegge hva man vil satse på som oppvarmingsbærer før alle vegger og loft blir "forseglet" med vindsperre og halvmeter tykke isolerte tak og vegger  :) et varmesystem i ett hus forventes å ha en levetid på 30-40 år. Det var det som fikk meg til å tenke på sol. Tanken på at solvarmen bare "triller" ned i tanken "helt gratis" fasinerte meg. En pumpe på kanske som bruker 30watt kan trekke ned 9kW fra mitt tak. Det gjenstår en del vindusutskiftninger, men det kan gjøres når-som-helst uten at det påvirkes av at loft og alle føringsveier til radiatore og ventilasjon er forseglet med 40 cm innblåst glava på kryploftet...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

III

Takker så mye for nyttig info og regnestykket Griffel og ser at dette blir lite vits i der vi bor. Mange andre ting kommer foran i rekken når det gjelder energiøkonomisering. Etterisolering,varmepumpe bør vel komme først.Og elbil selvfølgelig,uten at det er rett tråd for det,men det påvirker jo lommeboken og dermed også energiøkonomisering på boligen. :)

Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

Griffel

Sitat fra: Elbil fundamentalist på søndag 03. mai 2009, klokken 21:44
men det er lettere å dimensjonere stort uten å risikere at varmen blir "dumpet" med stor nedgravet akkumulator tank som er såpass rimelig som en vanlig betong kum er.

Jeg har plassmangel til nabogrensa, så er det hadde vært hverken vanskelig eller særlig dyrerer å doblet kapasiteten. En moderne betong kum holder faktiskt svært høy kvalitet, da vannverk og miljøkrav setter svært høye krav. De produseres i tusentalls, så her får man "mye for pengene"  :D

Liker veldig godt Dag Høystad sin lønnsomhetsberegning på enøk investeringer. http://naturvern.imaker.no/data/f/1/17/22/3_2401_0/En_kWh_spart_er_gir_17_kr_betalt.pdf Der blir èn kWt tilbakebetalt med 17kr.

Litt om varmelagring.

En tank på 8 tonn egenvekt og med 4000 l vann høres ganske imponerende ut
dobbel så stor er enda bedre, men hva kan den lagre av varme og hva kan den koste dersom den skal være lønnsom?

Vann er godt egnet til å lagre varme. 8000l som kjøles fra 95 C til 5 C gir fra seg ca. 840 kWh. 16 tonn betong som varmes og kjøles sammen med vannet gir fra seg 360 kWh. Tilsammen kan dette varmelageret i beste fall ta vare på 1200kWh.

Dette er litt mindre enn et 20m2 solpanel produserer i Juli når en har reist på ferie. Eller med andre ord det en har lagret når fyringssesongen starter om høsten.

Så kan jo den enkelte ut fra sin aktuelle strømpris og krav til tilbakebetalings tid vurdere hvor mye et slikt reservoar kan koste.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA