Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hurtiglading mellom Trondheim og Oslo

Startet av Pit, lørdag 05. juli 2014, klokken 19:12

« forrige - neste »

sigurdi


Sitat fra: Griffel på onsdag 10. september 2014, klokken 00:15
Sitat fra: sigurdi på tirsdag 09. september 2014, klokken 23:28
Hos meg anbefalte elektrikker og installerte 3x10mm+10mm (kun 10m trekk over loft, åpent), sikret med 40A overlastvern i hovedskap. Fordelings skap i garasje med 32A enfas og 2 stk 16A (inne lys/stikk og utelys/stikk)
Kan da lade bil med 32A, og trekke 8 13A på de andre to kursene uten at overlast vern slår ut.
Her har vi et tilfelle hvor en og en ikke er to, eller rettere sagt hvor 32+8 ikke er 40 men bare 36,7.

Genialt, det er jo bare ennå bedre, det sa ikke elektrikkerene noe om, spurte ikke heller foresten. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

GelpMan

Prøver å bli klok... :o

Vil det si at noe slikt som dette ikke kan brukes i norge?? http://www.amazon.com/Weatherproof-Electric-Vehicle-Charger-Requires/dp/B00HWGD2CS/ref=sr_1_31?ie=UTF8&qid=1410333265&sr=8-31&keywords=bmw+i3

Prismessig er jo dette "billig" ca kr.4100,- + moms og import da.

Gjerne om noen kan forklare eller "linke" til hvorfor det ikke fungere i Norge.

Griffel

#17
Sitat fra: GelpMan på onsdag 10. september 2014, klokken 09:27
Prøver å bli klok... :o

Vil det si at noe slikt som dette ikke kan brukes i norge?? http://www.amazon.com/Weatherproof-Electric-Vehicle-Charger-Requires/dp/B00HWGD2CS/ref=sr_1_31?ie=UTF8&qid=1410333265&sr=8-31&keywords=bmw+i3

Prismessig er jo dette "billig" ca kr.4100,- + moms og import da.

Gjerne om noen kan forklare eller "linke" til hvorfor det ikke fungere i Norge.
Type 2 stikkontakten i bilen er en europeisk standard, ladestasjoner bygget for USA markede har type 1 plugg  som passer til biler med type 1 kontakt (J1772). Altså ikke til f.eks Europa versjon av BMWs og VWs elbiler som må ha stasjon med Type 2 kontakt eller type 2 kabel/plugg. (Level 1 og Level 2 i USA har ingen ting med type 1 og 2 kontakter å gjøre, men refererer til USAs distribusjonssystem med 120V og 240V)

USA stasjoner er laget i henhold til USA forskrifter, som oftest ikke CE merket og er derfor ikke lovlig å omsette i EU/EØS land. Noen av disse vil virke (Leaf, trilling etc) men det er avhengig av hvordan jordfeilovervåkingen er utført i de enkelte fabrikatene av ladestasjonen. Så dermed blir det litt kanskje kanskje-ikke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jaxry

Så hva skal man velge?
Er det kun nofuel og elbilhjelpen som er alternativer her?
Hva med egenimport fra Tyskland?
Jeg må si at de ladestasjonene som selges i USA koster ca halvparten av de fleste som selges i Norge, og er estetisk langt foran.
BMW 120da (x), BMW 523iat (x), BMW 318dt (x), BMW 525xi, BMW i3, S85

jkirkebo

Sitat fra: jaxry på onsdag 10. september 2014, klokken 12:45
Så hva skal man velge?
Er det kun nofuel og elbilhjelpen som er alternativer her?
Hva med egenimport fra Tyskland?
Jeg må si at de ladestasjonene som selges i USA koster ca halvparten av de fleste som selges i Norge, og er estetisk langt foran.

Estetikken kan jeg ikke hjelpe med, men prisen er ihvertfall ganske god tror jeg:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15683.0.html

Monteres av elektriker på 10-15 minutter når han alikevel er der for å trekke fram 32A kurs til deg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jaxry på onsdag 10. september 2014, klokken 12:45
...... og er estetisk langt foran.
Som pynt i garasjen er de selvfølgelig helt greit.

Sitat fra: jaxry på onsdag 10. september 2014, klokken 12:45
Hva med egenimport fra Tyskland?
Skulle vel heller ikke by på problemer, bare pass på type kontakt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jaxry

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 10. september 2014, klokken 13:28
Sitat fra: jaxry på onsdag 10. september 2014, klokken 12:45
Så hva skal man velge?
Er det kun nofuel og elbilhjelpen som er alternativer her?
Hva med egenimport fra Tyskland?
Jeg må si at de ladestasjonene som selges i USA koster ca halvparten av de fleste som selges i Norge, og er estetisk langt foran.

Estetikken kan jeg ikke hjelpe med, men prisen er ihvertfall ganske god tror jeg:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15683.0.html

Monteres av elektriker på 10-15 minutter når han alikevel er der for å trekke fram 32A kurs til deg.
Bra pris ift mange andre som leverer lignende produkter. Jeg øyner samtid mulighet for å kombinere sikringsskap og ladeboks i ett. Garasjen er ikke satt opp ennå, så jeg står fritt ift plassering.
BMW 120da (x), BMW 523iat (x), BMW 318dt (x), BMW 525xi, BMW i3, S85

jkirkebo

Sitat fra: jaxry på onsdag 10. september 2014, klokken 19:52
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 10. september 2014, klokken 13:28
Estetikken kan jeg ikke hjelpe med, men prisen er ihvertfall ganske god tror jeg:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15683.0.html

Monteres av elektriker på 10-15 minutter når han alikevel er der for å trekke fram 32A kurs til deg.
Bra pris ift mange andre som leverer lignende produkter. Jeg øyner samtid mulighet for å kombinere sikringsskap og ladeboks i ett. Garasjen er ikke satt opp ennå, så jeg står fritt ift plassering.

Det er en god løsning om du har mulighet til det ja. Jeg har gjort det hjemme, alt står i et innfelt skap i carporten. Ledningen er strekkavlastet med pakknippel først og deretter et par sadler, før den er ført ut gjennom kledningen (egentlig under kledningen hos meg siden kledningen stopper 1,2 meter over bakken og det er mur under). Se vedlagte bilde for innmat i skapet. Kontaktoren står til høyre på rad 1 og kontrolleren til høyre på rad 2.

Pris for bare kontroller, Type 2 kabel og kontaktor er kr. 3200,-.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA