Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hurtiglading mellom Trondheim og Oslo

Startet av Pit, lørdag 05. juli 2014, klokken 19:12

« forrige - neste »

Pit

Ønsker å få anbefalinger på veggboks for semihurtig hjemmelading for i3

1. Hvilket spenning har du inn til sikringsboks, 230v eller 400v ?
2. Hvilken veggboks bruker du og hva er erfaringene?
3. Pris og leverandør av veggboks?
4. Pris og leverandør av ny kurs ut til vegg?
5. Aktuelle Linker



i3_X5_730

1. i3 støtter kun 230v utstyr
2. Bruker Mennekes 35076 CEE 16A portabel som fast "veggboks"
3. 6.700,- og i dag blir det vel nofuel
4. nofuel?

rth

Jeg lurer også på dette.  Planen min var å legge opp en 32A 400V kurs til garasjen. Med en lader som var tilpasset denne innspenningen. Og som leverte strøm til i3.  Finnes ikke slike ladere?

jkirkebo

Sitat fra: rth på onsdag 18. juni 2014, klokken 19:32
Jeg lurer også på dette.  Planen min var å legge opp en 32A 400V kurs til garasjen. Med en lader som var tilpasset denne innspenningen. Og som leverte strøm til i3.  Finnes ikke slike ladere?

Jo, selvsagt. Alle 3-fase 32A ladebokser vil fungere til det. Salto, Mainpine-kit, osv. osv. Masse å velge i. Men du får bare utnyttet den ene fasen til i3 da, 7,4kW. Får du derimot en Zoe eller Model S på besøk kan de lade med 22kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Pit

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 18. juni 2014, klokken 21:29
Sitat fra: rth på onsdag 18. juni 2014, klokken 19:32
Jeg lurer også på dette.  Planen min var å legge opp en 32A 400V kurs til garasjen. Med en lader som var tilpasset denne innspenningen. Og som leverte strøm til i3.  Finnes ikke slike ladere?



Jo, selvsagt. Alle 3-fase 32A ladebokser vil fungere til det. Salto, Mainpine-kit, osv. osv. Masse å velge i. Men du får bare utnyttet den ene fasen til i3 da, 7,4kW. Får du derimot en Zoe eller Model S på besøk kan de lade med 22kW.

Var slik jeg også har forstått det. Så har man 400v inntak til sikringskapet er det mer fremtidsrettet å legge ut ny kurs til vegg på 400v 3 fase. Og installere passende veggboks for det med mode 3 type 2 uttak.  Da vil i3 "ta ut" 230v 1 fase (7.2 kw) mens f.eks Tesla kan ta ut 3 fase (22kw). Har jeg oppfattet det riktig?

jkirkebo

Sitat fra: Pit på onsdag 18. juni 2014, klokken 21:41
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 18. juni 2014, klokken 21:29
Sitat fra: rth på onsdag 18. juni 2014, klokken 19:32
Jeg lurer også på dette.  Planen min var å legge opp en 32A 400V kurs til garasjen. Med en lader som var tilpasset denne innspenningen. Og som leverte strøm til i3.  Finnes ikke slike ladere?



Jo, selvsagt. Alle 3-fase 32A ladebokser vil fungere til det. Salto, Mainpine-kit, osv. osv. Masse å velge i. Men du får bare utnyttet den ene fasen til i3 da, 7,4kW. Får du derimot en Zoe eller Model S på besøk kan de lade med 22kW.

Var slik jeg også har forstått det. Så har man 400v inntak til sikringskapet er det mer fremtidsrettet å legge ut ny kurs til vegg på 400v 3 fase. Og installere passende veggboks for det med mode 3 type 2 uttak.  Da vil i3 "ta ut" 230v 1 fase (7.2 kw) mens f.eks Tesla kan ta ut 3 fase (22kw). Har jeg oppfattet det riktig?

Det er helt korrekt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ELLP

Jeg har nylig fått opp en saltoboks (type2). Fikk i3 som nr. 2 i vinter og det tok ikke lang tid før jeg ble el-frelst. Så nå har jeg solgt siste diesel bilen og venter på en Tesla. 16A Schuko blir da litt lite. Fikk Sønnico på befaring og fikk et tilbud av dem. Jeg hadde 230v nett inn men de søkte BKK om å få oppgradere til 400v 3-fase. BKK gjorde sin del gratis og jeg betalte 4500 for oppgraderingen for Sønnicos arbeid i sikringskapet.

Svar til trådstarter:
1. 400v
2. Saltoboks type-2 med fast kabel. Kun fått testet på i3 så langt men fungerer utmerket. Har wattmeter og ser at når jeg plugger i så trekker den 7,4. På bildet ser boksen ganske ruvende ut, men den var overraskende kompakt. Valgte fast kabel for at det skulle være så enkelt som mulig.
3. Sønnico (visstnok teslapris), ca. 15000 inkl. moms. Saltoboks, kurs, jordfeilbryter (tesla godkjent type) og kabeltrekk (12m), installasjon. Elektrikeren brukte 6 timer.

Liten ekstra kommentar: Når jeg bestilte i3en så hadde jeg egentlig ikke lyst til å spandere 10900 for hurtiglading, for når får jeg bruk for det. Veldig glad i dag. Jeg var egentlig bestillingsklar for BMW sin ladestasjon som skulle koste 15000 inkludert installasjon. Men etter å ha lest på forumet her valgte jeg å følge rådene med å avvente for å se hvilket behov jeg hadde, ikke så dumt det heller :)

elektrolux

Dersom du har 400V vil vi anbefale vår semiportable veggboks som gir en framtidsrettet løsning, lader alle biler fra alle typer stikk, og kan tas med for lading på tur.

Se: http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Semiportabel_32A_Veggboks
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jaxry

Skal snart bygge garasje. Hvis jeg trekker ut 3x32A, 230V, hva er tilgjengelig for andre kurser hvis jeg legger opp dedikert 32A til elbil?
BMW 120da (x), BMW 523iat (x), BMW 318dt (x), BMW 525xi, BMW i3, S85

Truls Martin

Egentlig ikke noe. Man regner samtidighetsfaktor på 1 når det gjelder elbil, og så lenge du da jevnt trekker 32 A på 2 av fasene er det ikke stort igjen å hente.

Sitat fra: jaxry på tirsdag 09. september 2014, klokken 13:56
Skal snart bygge garasje. Hvis jeg trekker ut 3x32A, 230V, hva er tilgjengelig for andre kurser hvis jeg legger opp dedikert 32A til elbil?
2014 - BMW i3 Solar Orange Lodge
2015 - BMW X4 2,0d M-tech
Snart 2016 - BMW X5 40e

Griffel

#10
Sitat fra: Truls Martin på tirsdag 09. september 2014, klokken 16:16
Egentlig ikke noe. Man regner samtidighetsfaktor på 1 når det gjelder elbil, og så lenge du da jevnt trekker 32 A på 2 av fasene er det ikke stort igjen å hente.

Sitat fra: jaxry på tirsdag 09. september 2014, klokken 13:56
Skal snart bygge garasje. Hvis jeg trekker ut 3x32A, 230V, hva er tilgjengelig for andre kurser hvis jeg legger opp dedikert 32A til elbil?
Men det er altså avhengig av hva du trekker av strøm ikke hva slags stikkontakt du setter opp. Begrenser du ladingen til 25 A kan du trekke 10A på 2 kurser i tillegg (egentlig 11A). Eller f.eks 30A + 2x3A, 28A + 2x7A etc.

Så dersom du for eksempel legger opp en 32A kurs for lading og 2 stk. 16A kurser for annet. Så kan du altså ikke bruke 16A kursene til noe om du lader med 32A, men skrur du ned ladingen til 21A kan begge 16A kursene belastes fullt.

(Disse betraktningene tar ikke hensyn til at det er mulig å belaste sikringer noe mer enn merkestrøm)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jaxry

BMW 120da (x), BMW 523iat (x), BMW 318dt (x), BMW 525xi, BMW i3, S85

Griffel

#12
Sitat fra: jaxry på tirsdag 09. september 2014, klokken 22:41
Takk for avklaring. Syns denne så ålreit ut: http://www.amazon.com/Bosch-EL-51253-Electric-Vehicle-Charging/dp/B00FM7B1AO/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1410295175&sr=8-1&keywords=bosch+car+charger
Finnes det noe tilsvarende med mulighet for justering av ladestyrke?
Utseende er det vel ikke noe å si på, men den er laget for USA og har type 1 plugg.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sigurdi

#13
Hos meg anbefalte elektrikker og installerte 3x10mm+10mm (kun 10m trekk over loft, åpent), sikret med 40A overlastvern i hovedskap. Fordelings skap i garasje med 32A enfas og 2 stk 16A (inne lys/stikk og utelys/stikk)
Kan da lade bil med 32A, og trekke 8A på de andre to kursene uten at overlast vern slår ut.
Etter mitt ønske er det trekt ut et blått 32A uttak ute og et inne, kan da bare belaste de to med 32A tilsammen, men har aldri vært i bruk samtidig.
Ute stik er koblet via 40A Shneider kontaktor, styrt av nexa  av/på bryter, slik det er strømløst til vanlig og jeg skrur den på med mobilen, om noen trenger å "låne" litt strøm.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Griffel

Sitat fra: sigurdi på tirsdag 09. september 2014, klokken 23:28
Hos meg anbefalte elektrikker og installerte 3x10mm+10mm (kun 10m trekk over loft, åpent), sikret med 40A overlastvern i hovedskap. Fordelings skap i garasje med 32A enfas og 2 stk 16A (inne lys/stikk og utelys/stikk)
Kan da lade bil med 32A, og trekke 8 13A på de andre to kursene uten at overlast vern slår ut.
Her har vi et tilfelle hvor en og en ikke er to, eller rettere sagt hvor 32+8 ikke er 40 men bare 36,7.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA