Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Brukt Leaf eller Focus?

Startet av EV - Driver, lørdag 05. juli 2014, klokken 15:37

« forrige - neste »

Elmo

Sitat fra: Råde på torsdag 31. juli 2014, klokken 19:58
Helt subjektiv erfaring: D3 og B er ikke identisk. Har ingenting objektivt å støtte meg til.  :)

Subjektivt:  helt enig !
Objektivt:   hva skulle være vitsen med å ha to "gir" (program) som er identiske ??
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Råde

Sitat fra: Elmo på torsdag 31. juli 2014, klokken 22:14
Sitat fra: Råde på torsdag 31. juli 2014, klokken 19:58
Helt subjektiv erfaring: D3 og B er ikke identisk. Har ingenting objektivt å støtte meg til.  :)

Subjektivt:  helt enig !
Objektivt:   hva skulle være vitsen med å ha to "gir" (program) som er identiske ??

Tja, når man finner på en merkelig bokstav som B, så kanskje. Og hva med D 1 2 3. Burde vært et minus foran. Drive, Drive -1, osv. Eller ? :)
e-Golf | X75D

jkirkebo

Sitat fra: Rio på torsdag 31. juli 2014, klokken 21:42
Men det er faktisk ikke D1 ca.16 "kW/100km/h" man mener, men 16 kW effekt når man kjører konstant ved 100 km/h.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor man drar hastighet inn i dette. 16kW ved 100km/t og pedalslipp, ok. Men effekten er vel 16kW ved 50km/t også? De to elbilene jeg har reduserer ihvertfall ikke regen før man er nede i mye lavere hastigheter enn det. Så jeg mener det blir riktigere å lage tabellen som "B: Maks 54kW" osv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

thomanie

Sitat fra: Råde
Tja, når man finner på en merkelig bokstav som B, så kanskje. Og hva med D 1 2 3. Burde vært et minus foran. Drive, Drive -1, osv. Eller ? :)
Tipper de tidvis pedantiske tyske ingeniører ikke likte Drive -1 og -2, og heller gikk for det innarbeidede ordet "Brake", og derav "B" :)

T
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

Råde

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 31. juli 2014, klokken 23:17
Sitat fra: Rio på torsdag 31. juli 2014, klokken 21:42
Men det er faktisk ikke D1 ca.16 "kW/100km/h" man mener, men 16 kW effekt når man kjører konstant ved 100 km/h.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor man drar hastighet inn i dette. 16kW ved 100km/t og pedalslipp, ok. Men effekten er vel 16kW ved 50km/t også? De to elbilene jeg har reduserer ihvertfall ikke regen før man er nede i mye lavere hastigheter enn det. Så jeg mener det blir riktigere å lage tabellen som "B: Maks 54kW" osv.
Har prøvd å finne en effektkurve for regenerasjon foreløpig uten hell. Ditt poeng er at man ved motorbrems har en makseffekt. I tillegg hentes effekten ut avhengig av mange faktorer. I prinsippet kunne vel motoren lage like mye strøm som den yter, hadde det ikke vært for disse faktorene.
e-Golf | X75D

jkirkebo

Sitat fra: Råde på fredag 01. august 2014, klokken 00:34
Har prøvd å finne en effektkurve for regenerasjon foreløpig uten hell. Ditt poeng er at man ved motorbrems har en makseffekt. I tillegg hentes effekten ut avhengig av mange faktorer. I prinsippet kunne vel motoren lage like mye strøm som den yter, hadde det ikke vært for disse faktorene.

Det er ikke det å generere strømmen som begrenser maks, det er hva batteriet kan ta imot. Og det er helt uavhengig av hastighet på bilen. Kun i svært lav hastighet må regenereringseffekten begrenses pga. motoren.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Svg1974

Åpnet visst et lite vepsebol her  8)

Kjørte 100km i går, og forsøkte å være mer oppmerksom på tallene, og da slo det meg at som mange påpeker at tallet varierer med hastigheten. Poenget mitt med tabellen var å vise at regenereringen er betraktelig (alt er relativt).

Men det er forskjell på D3 og B, jeg kjører lange undersjøiske tunneller hvor det er lett å forsøke ut de forskjellige settingene, og når jeg går fra D3 til B er det en merkbar "fysisk" effekt i bilen, og regenereringstallet som kommer opp i displayet endrer seg også.

"Påstanden" om D3 og B er det samme tror jeg har sitt opprinnelige opphav i en pressemelding fra VW i USA, og så er det blitt en form for sannhet.

e-Golfer

Sitat fra: Svg1974 på fredag 01. august 2014, klokken 09:14
Poenget mitt med tabellen var å vise at regenereringen er betraktelig (alt er relativt).

Dette kan bekreftes. På mandag, kjørte jeg ned fra 426 meters høyde til havnivå over en avstand på ca en mil. Hadde 61 km mer på batteriet når jeg var nede enn når jeg var på toppen. Regenerere 61 km på 426 meters fall er betraktelig.
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

jkirkebo

Sitat fra: e-Golfer på fredag 01. august 2014, klokken 09:22
Sitat fra: Svg1974 på fredag 01. august 2014, klokken 09:14
Poenget mitt med tabellen var å vise at regenereringen er betraktelig (alt er relativt).

Dette kan bekreftes. På mandag, kjørte jeg ned fra 426 meters høyde til havnivå over en avstand på ca en mil. Hadde 61 km mer på batteriet når jeg var nede enn når jeg var på toppen. Regenerere 61 km på 426 meters fall er betraktelig.

Og umulig. Den potensielle energien til 1600kg 426 meter ned er 1856Wh. Nok til å kjøre maks 15km på flatmark altså, om regenereringen er helt uten tap og du ikke bruker energi på å overvinne luft- og rullemotstand når du kjører ned.

At bilen anslår at du kan kjøre 61km ekstra om du fortsetter å kjøre nedover istedenfor fremover er en annen sak.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

torlie

Sitat fra: nime01 på fredag 01. august 2014, klokken 13:25
. Altså ca 30km regenerering tilsammen begge veier fra toppen av Meheia.


Kjørecomputeren tar vel snittet av forbruket siste minutter for å anslå rekkevidden, så da du har kjørt nedover en stund vil den tro at forbruket vil holde seg på dette også på den videre ferd. Du har nok ikke regenerert 30km.
2018 Zoe Bose Edition
2016 Zoe Intens (Solgt!)
Reservert: Skoda Enyaq

soarer

Fikk endelig samlet ned tankene etter prøvekjøring av e-Golf og e-Up i går kveld.
Mine meninger kan leses her viss noen er intressert!

http://elbil.bildilla.no/#home

2015 e-Golf. Levert 28-10-14.

Elmo

Du skriver at
"Man kan enkelt og greit si at e-Golf er bare 50.000 dyrere en lillebror (eUp), men den føles som den burde vær 150.000 dyrere. Dette er flere klasser opp! "

Ikke at jeg er uenig, men nå er vel demobilene relativt godt bestykket. Og en fullbestykket eGolf koster ca 150.000,- kr mere enn en fullbestykket eUp.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Kent

Sitat fra: Elmo på fredag 01. august 2014, klokken 14:54
Du skriver at
"Man kan enkelt og greit si at e-Golf er bare 50.000 dyrere en lillebror (eUp), men den føles som den burde vær 150.000 dyrere. Dette er flere klasser opp! "

Ikke at jeg er uenig, men nå er vel demobilene relativt godt bestykket. Og en fullbestykket eGolf koster ca 150.000,- kr mere enn en fullbestykket eUp.

Fullspecca E-up =220? E-Golf 310?
Konfiguratoren til vw er fortsatt nede, og orker ikke legge sammen, men tror ting ligger i den gata?
Altså 90k forskjell.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

e-Golfer

Sitat fra: jkirkebo på fredag 01. august 2014, klokken 13:17
At bilen anslår at du kan kjøre 61km ekstra om du fortsetter å kjøre nedover istedenfor fremover er en annen sak.
@jkirkebø: Du har selvfølgelig helt rett. Min "elbil-nybegynner" uvitenhet som kom til uttrykk her er jeg redd...
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

soarer

Sitat fra: Kent på fredag 01. august 2014, klokken 14:58
Sitat fra: Elmo på fredag 01. august 2014, klokken 14:54
Du skriver at
"Man kan enkelt og greit si at e-Golf er bare 50.000 dyrere en lillebror (eUp), men den føles som den burde vær 150.000 dyrere. Dette er flere klasser opp! "

Ikke at jeg er uenig, men nå er vel demobilene relativt godt bestykket. Og en fullbestykket eGolf koster ca 150.000,- kr mere enn en fullbestykket eUp.

Fullspecca E-up =220? E-Golf 310?
Konfiguratoren til vw er fortsatt nede, og orker ikke legge sammen, men tror ting ligger i den gata?
Altså 90k forskjell.

Fikk en pris på ca. 200.000 for e-Up med nav. skjermen. Og en pris på en "normal" e-golf på 252.000
Da er de tilnærmet 50.000 i differanse  ;)
Jeg mener en normal e-Golf er stappet med utstyr fra fabrikk. Men mann kan naturligviss ta med alt av tilleggs utstyr på en e-Golf og komme opp i 300.000  ;) Men personlig synes jeg den er nesten perfekt uten alt av tilbehør.  :)  De fleste kjøper elbil for å spare penger, ikke for å redde miljøet  8)
2015 e-Golf. Levert 28-10-14.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA