Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Konkurrentene sover ikke

Startet av danielwe, lørdag 05. juli 2014, klokken 00:11

« forrige - neste »

danielwe

Dette spørsmålet dreier seg strengt tatt om noe mer generelt enn kun Reva, men kanskje er det noen her som har noen tanker?

Jeg har en Reva som er ute av drift. Det begynte med feilen som ble diskutert i denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7729.0.html, og etter endel frem og tilbake har det endt opp med at Revaen har stått mer eller mindre ubrukt og defekt i over et år. Nå har jeg endelig litt tid og guts til å gå løs på problemet.

Batteriene er naturligvis fullstendig kaputte (tre av dem måler jeg negativ spenning på!), og jeg får derfor ikke gjort eller funnet ut noe som helst uten å bytte batterier. Men det er en veldig stor investering, og jeg kan ikke vite på forhånd om det vil være nok til å få bilen til å virke (spesifikt mistenker at alt ikke ble helt bra ifm. med bytte av encoder som omtalt i den nevnte tråden -- men jeg vet ikke). Dersom det viser seg å ikke være tilstrekkelig kommer jeg muligens til å gi opp, og selge bilen som delebil eller vrake den.

Spørsmålet er derfor om noen har kjennskap (eller en kvalifisert magefølelse) til markedet for nesten ubrukte annenhåndsbatterier? Er det mulig å selge Euroglobe 260 Ah, som har vært gjennom 0-10 sykluser, uten et alt for stort tap på f.eks. finn.no eller her inne? Eller må jeg regne batterikostnaden som penger ut av vinduet dersom bilen ikke våkner til liv?

Alternativt, dersom noen kjenner noen i Trondheim som har fungerende T-125-kompatible batterier til låns, ta kontakt!
Trondheim
REVAi 2009, kjøpt okt. 2012

edyrli

Om det går an å selge brukte batterier kommer jo an på pris. Klokka for blybatterier begynner å gå så fort syren er fylt på så alder vil sannsynligvis bety mer enn sykluser i dette tilfellet.

Brukte batterier burde det være kurant og få tak i. Jeg fikk 4stk ca 2år gamle blokker gratis for å teste ut med.De viste seg å fungere greit. Så hvis du finner ut hvem som utfører batteribytter på Reva i området så burde det gå greit å få tak i en batteripakke som leverer nok til å teste med.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

danielwe

Noe av problemet er at det ikke lenger er verksted for Reva i Trondheim. Det er mye av grunnen til at denne saken har endt opp som den har gjort. Og da greier jeg ikke å komme på hvem som kan ha brukte batterier å låne ut.

(Om noen mener dette ikke stemmer, si fra hvilket verksted det gjelder. Hos Lade bilservice er det iallfall ikke mye for en Reva-eier å bestille lenger.)
Trondheim
REVAi 2009, kjøpt okt. 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA