Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Anbefalt ekstrautstyr?

Startet av Relakim, fredag 04. juli 2014, klokken 23:34

« forrige - neste »

Relakim

Er det noen som kan fortelle meg hvorfor jeg bør velge Leaf fremfor Kia Soul? Eller motsatt :)

Daeedor

Hvilket bilmerke foretrekker du ?  Det bør vel være mest utslagsgivende tror jeg. Resten blir detalj-plukk - jeg tror både pris og utstyrsnivå vil kunne sammenlignes... (og jeg synes Nissan er et tryggere kjøp enn Kia....) :)

emil

Leaf har ca 4 år med brukererfaringer, Soul har 0...

Nå har ikke jeg sett på en Soul, men tror at til vanlig bruk vil det ikke være mye forskjell. Eneste måtte være hvis forskjellen på servicekostnadene er store og om Kia-forhandlerne er litt mer serviceinnstillt enn en del av Nissan sine...

Hvis du har planer om å selge om et år eller to kan kanskje Soul være et bedre valg hvis den blir veldig populær og Kia ikke klarer å produsere nok til å dekke etterspørselen. Allerede i dag ligger det tidvis opp mot 300 Leaf til salgs på finn.no

tomrh

#3
Kia Soul EV er litt lettere enn Leaf med sine 1473 kg egenvekt (mot Leafs 1521 kg), og har 3 kWh større batteri. Noe som utgjør ca. ei mil i ekstra rekkevidde. Garantien er 7 år/150.000 km mot Leaf sine 5 år/100.000 km. Hvis Kia bruker A/C til batterikjøling ved hurtiglading (slik trillingene gjør), vil den hurtiglade noe raskere enn Leaf også.

Leaf på sin side har bedre aksellerasjon (2s raskere på 0-100) og over 20% større bagasjerom. Luftmotstanden er vesentlig lavere (Cd=0,28 mot Kia Soul ~0,38), noe som gir bedre relativ rekkevidde vinterstid da lufta er tettere. Samt har vært i markedet i over 3 år, et tryggere kjøp som Daaedor påpeker. Kia reklamerer med at Soul EV leveres med spesielt utviklede lavenergidekk, men det finnes et usedvanlig bra et for Leaf også (Bridgestone Ecopia EP001S er A/A dekk).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

smaug01

Jeg er ikke noe Nissan mann, aldri likt det merket, men med Leaf'en må jeg bare innrømme at de har gjort en veldig god jobb. Det er imponerende lite feil og problemer med Leaf verden over virker det som også, selv 1.gen har hatt få barnesykdommer. Det at Leaf er laget som en elbil fra dag én uten å dele plattform med noen andre Nissanbiler tror jeg er nøkkelen til en vellykket elbil. Jeg liker også at Leafen føles som en skikkelig bil med gode polstrede seter, tradisjonelt plasserte instrumenter men modernisert, kompakt men god plass innvendig og er godt utstyrt. Det er bare en ting som irriterer meg med bilen, og det er de elendige fjernlysene. Tror vi må tilbake til 70 tallet for å finne tilsvarende elendig lys.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

medic.66

Sitat fra: smaug01 på onsdag 18. juni 2014, klokken 11:03
Jeg er ikke noe Nissan mann, aldri likt det merket, men med Leaf'en må jeg bare innrømme at de har gjort en veldig god jobb. Det er imponerende lite feil og problemer med Leaf verden over virker det som også, selv 1.gen har hatt få barnesykdommer. Det at Leaf er laget som en elbil fra dag én uten å dele plattform med noen andre Nissanbiler tror jeg er nøkkelen til en vellykket elbil. Jeg liker også at Leafen føles som en skikkelig bil med gode polstrede seter, tradisjonelt plasserte instrumenter men modernisert, kompakt men god plass innvendig og er godt utstyrt. Det er bare en ting som irriterer meg med bilen, og det er de elendige fjernlysene. Tror vi må tilbake til 70 tallet for å finne tilsvarende elendig lys.

Helt enig med deg. Har heller aldri likt Nissan (bortsett fra Laurel). Vi hadde en 09 Quasqai (vet ikke om det er rett stavet, utrolig å kalle en bil med et navn som er umulig å stave...), den var mer på verksted enn den var i våre  hender. Ble bytta inn i Volvo. Men når det er sagt så ble det jaggu meg Nissan igjen. En 2014 Leaf Tekna. Kan ikke få fullrost denne godt nok. Har snart kjørt den 5000 km uten noe som helst tull. Den er god å kjøre, god å sitte i, god plass innvendig og helt greitt bagasjerom. Er bare to ting jeg ikke liker med Leaf. Dårlig fjernlys og at man kun kan tilte rattet. Savner å kunne stille rattet i lengderetningen. Må jo innrømme at utseendet er noe sært, men det bryr jeg meg ikke om. Soulens utseende er også ganske sært synes jeg. Jeg hadde ikke vært i tvil hvis jeg skulle velge mellom disse to, det hadde blitt Leaf. Evt gått opp i pris og kjøpt Golf når den blir levert med varmepumpe. Men Nissan har jo en del år på baken når det gjelder el biler. Golf er jo sånn sett ny på markedet.
Evje

Hvit Leaf Tekna, levert 31. mars 2014.

Hvit Volvo V90 CC 18 modell til langtursbil og trekking av tilhenger.

smaug01

Ja kun tilt på rattet er litt rart i 2014 men heldigvis passer plasseringen meg utmerket. På Nissan Note som jeg hadde som lånebil derimot, var rattet helt bak mål plassert og den hadde lengdejustering men det ble ikke riktig. Dro en helt ut og da var det greit nok men det ble bare snålt.
Uansett nok om det, prøv bilene. Kjørekomfort er jo vel så viktig som utseende og gode fjernlys. Det er i allefall trivelig å kjøre Leaf og har vel spart over 4000kr i diesel bare på en mnd :-)
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

tomrh

Vi som allerede eier Leaf er i grunnen litt inhabile, man vil alltid forsvare sitt eget kjøp. :D

En annen fordel med Leaf er at man kan kjøpe 2 år gammel brukt og spare MYE penger. Forskjellen til ny Acenta er ikke voldsom akkurat, de er sånn noenlunde likt utstyrt. Gamlemodellen har LED, aluminiumsdører og 270 Nm, i motsetning til nye Acenta som bare har halogen, ståldører og 254 Nm (men varmepumpe og mulighet for 6,6 kW lader da.. :) ). Bruktkjøp er ennå ikke mulig med Kia Soul EV...  ::)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

BE

Sjekk serviceprisene før kjøp! Her er jeg flau på vegne av Nissan. I dag hadde jeg valgt Golf uten å blunke. Kia Soul kjenner jeg ikke til.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

smaug01

Noe inhabil er man selvsagt som Leaf eier men som en erkefiende av Nissan tidligere, satt et kjøp av en Nissan laaaaangt inne. Planen var å bytte min 03 Hilux med en ny Hilux, det var bilen jeg vil/ville ha men så ble det slik altså og da kan jeg ikke si annet enn at bilen er et overraskende hyggelig bekjentskap.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Relakim

Tusen takk for gode svar! Jeg tenker fortsatt. Nå kommer jo Golf'en snart også...

Gordon Retriever

Sitat fra: emil på onsdag 18. juni 2014, klokken 09:20
Leaf har ca 4 år med brukererfaringer, Soul har 0...

Jeg synes du skal gi Kia kreditt for erfaringene de har høstet fra  Ray EV. Japanske og koreanske produsenter har ikke akkurat for vane å slippe nye produkter som er grundig gjennomtestet ut på markedet. Hvor godt det norske forhandlernettet er drillet på utfordringene ved ettermarkedsarbeid på elbil, er jeg ikke like skråsikker på. ???

Sitat fra: emil på onsdag 18. juni 2014, klokken 09:20
Hvis du har planer om å selge om et år eller to kan kanskje Soul være et bedre valg hvis den blir veldig populær og Kia ikke klarer å produsere nok til å dekke etterspørselen. Allerede i dag ligger det tidvis opp mot 300 Leaf til salgs på finn.no

De 300 Leafene  på finn.no er faktisk nesten like mye som kvoten Norge får av Soul EV i løpet av 2013. :o

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA