Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 3G kobling nede

Startet av Mippen, torsdag 03. juli 2014, klokken 10:06

« forrige - neste »

Mippen

Skal på sommerferie og har for tiden bare leafen min. Jeg skal reise fra Bergensområdet til Kristiansund. I følge ladekartet er det ikke nok hurtigladere på veien til at jeg kommer meg dit mest mulig fleksibelt. Det tar i utgangspunktet 10-12 timer å kjøre dit med vanlig bil og ferger. Hvis jeg må legge inn 3-4 ladestopp hvor et må bli på vanlig 10 eller 16a, så vil dette ta fryktelig lang tid. Da må jeg såfall dele opp turen over 2 dager. Utfordringen er at det er så få hurtigladere og hvis en av de er i ustand eller det er lang kø rakner hele greien pluss da står jeg der i "ødemarken" med få eller ingen andre lademuligheter. Vurderte derfor å ta hurtigruten eller å sende bilen med denne. Da kan jeg reise om kvelden jeg er ferdig på jobb og komme dit jeg skal på ettermiddagen/kvelden dagen etter. Like raskt som hvis jeg hadde startet å kjøre med vanlig bil tidlig dagen etter. Det koster 10000kr for et døgn den ruten med bil og overnatting, og 12000kr for samme ruten uten at jeg er med båten. Skal også ha med oss nevøen min som bare er 5 år og litt rastløs. Har også lyst å bruke kortest mulig tid da jeg mister 6 dager av ferien min utenom. Har derfor ikke lyst å bruke 2 dager opp og 2 dager ned.

Noen som har gode tips? Syns det er fryktelig dyrt å sende en elbil med hurtigruten. Skulle også tro det var billigere når man ikke er med selv.
Fremtiden er elektrisk.

Klykken

Et alternativ til hurtigruten er å krype til korset og leie bil fra hertz, avis, europcar osv, så er du iallefall sikret at du kommer frem.

Såvidt meg bekjent er ladenettverket for dårlig enda til at man kan være garantert å få ladet (hurtig) de gangene man trenger det. En stikkontakt er derimot lett å få tak i. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Mippen

Blir sikkert leiebil hvis ikke jeg finner noen å byttelåne med i noen uker. Hadde vært kjekt å ta leafen på tur da. Får skaffe meg en tms før neste sommer :)
Fremtiden er elektrisk.

Gordon Retriever

Det er nok ikke dyrere å sende elbil med Hurtigruten enn fossilbil. ;)

Hurtigruten gjør i sommersesongen en ganske lang avstikker inn til Geiranger, og den ekstra distansen gjør seg også gjeldende på billettprisen.

Her er mitt forslag til en raskere (og billigere) måte å reise på:

To voksne, ett barn og en Leaf med Hurtigruten fra Bergen.
Neste morgen går dere i land i Torvik, og kjører videre derfra.

Undervegs er det hurtiglader hos Nissan i Ålesund, samt i Molde sentrum.
Distansen fra Torvik til Kristiansund er ca. 200 km, så kanskje holder det med 16A lading i et kjøpesenter på vegen også.

Billettprisen for denne løsningen bør være litt over 5000 kroner.
Den store fordelen er imidlertid at du vil være framme i Kristiansund et halvt døgn tidligere enn Hurtigruten.

Merk at det er ikke dyrt å ta med bil på Hurtigruten - rundt 500 kroner, mener jeg å huske - det er lugarprisen som drar opp totalen. Hotellovernatting for tre personer i en populær attraksjon (dvs. Hurtigruten) i et høykostland er ikke gratis.  8)

Mippen

De skulle jaggu ha betalt for det også. Ellers var det en glimrende ide. 11000kr ca tur/retur med bil Bergen - Torvik. 12 timer reise hver vei med båten. Bil, to voksne og 1 barn på 5.
Fremtiden er elektrisk.

TB

Har tidlegare år reist frå Bergen til Ålesund, det var ikkje så dyrt. Søkte opp no, ca 3000 - 3550 for to vaksne og 1 barn, inkl bil.

Frå Ålesund til Kristiansund er det ca 150 km, med Molde omtrent halvegs. Her er det hurtiglader ved fergekaien.

Distansen Ålesund - Kristiansund (uten Geiranger) ligg på ca 2200. Via Geiranger kostar ca 1000 kr ekstra.

Hurtigruten i juli er meir turistattraksjon enn transport, men det er ein flott tur - så eg vil absolutt anbefale turen.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

Sitat fra: Mippen på mandag 16. juni 2014, klokken 09:41
Noen som har gode tips? Syns det er fryktelig dyrt å sende en elbil med hurtigruten. Skulle også tro det var billigere når man ikke er med selv.
Om du sender bilen som "gods" må mannskapet kjøre den ombord og ut igjen. Er du med gjer du dette sjølv, der mannskapet dirigerer inn og ut av heisen.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Mippen

#7
Blir ikke helt klok på prisene jeg. Søkte opp nå og så ut som det var litt billigere siden sist men fortsatt koster det rundt 8000kr tur/retur Torvik, også får jeg opp rundt 9000 til Ålesund. Sakset bilde av prisene. Dette er bare en vei så er bare å doble prisen for tur/retur.

Kanskje prisen varierer med tidspunkt?
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Sånn. Vi landet på en grei løsning tror jeg. Har gjennom bilkollektivet jeg er medlem av fått "låne" meg en Yaris Hybrid i 3 uker. Slipper jeg rekkevidde angst og kjører litt mer miljøvennlig. =)
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA