Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nye supercharger ladepunkter i Europa

Startet av Harlex, torsdag 03. juli 2014, klokken 07:58

« forrige - neste »

Gnilre

Jeg synes den svenske modellen høres fornuftig ut: Vanlig moms på 0-utslippsbiler, og et kontant-beløp i reduksjon på momsen. Og siden billigste elbil nå koster ca 140.000 kr kan 35.000 kr være et passelig kontant-beløp. Hvis det er et slikt regelverk som vinner frem bør vel de fleste være sånn passelig fornøyd, til og med byråkratene i finansdepartementet. Kanskje også Spetalen ? Om endringen kommer fra 2015 eller 2018 er vel bare avgjørende for de som tenker på S eller X.

En gradert "miljøpremie" på for eksempel 20% etter hvor mye du er villig til å gi for en 0-utslippsbil har ingen sjanse på å bli vedtatt.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

arnkl

#16
Sitat fra: Gnilre på mandag 16. juni 2014, klokken 14:57
Jeg synes den svenske modellen høres fornuftig ut: Vanlig moms på 0-utslippsbiler, og et kontant-beløp i reduksjon på momsen. Og siden billigste elbil nå koster ca 140.000 kr kan 35.000 kr være et passelig kontant-beløp.

Denne modellen ville igjen gjere elbil til eit reint byfenomen. Med denne modellen ville Tesla Model S og X (og kanskje også velutstyrte BMW i3'er) vere tilnærma useljelege. Då måtte dei fleste hatt ein fossilbil i tillegg til elbilen. Eg tenkjer at mva-fritak (eller sterk reduksjon) må vidareførast fram til volumproduksjon og konkurranse også har fått ned prisane på elbilar med lang rekkevidde. Då først kan vi få ein full elektrisfisering av personbilparken.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Sølve

Mange EU-land har gode støtteordninger for elbil. Ingen grunn til å tro at EU er i mot momsfritak for elbil. I UK får du f eks 5000 pund tilbakebetalt om du kjøper elbil + 75% støtte til installasjon av privat ladestasjon + tilgang til raskt voksende gratis hurtigladere + fritak for bompenger i London. Også Tyskland planlegger nå omfattende støtteordninger for å nå utslippsmålet (sammenfaller med tyske produsenter endelig er kommet skikkelig i gang med elbil.)
Bergen

Gordon Retriever

Dersom Norge innførte 25% moms på elbiler, men i stedet gjorde som flere andre land og gav en fast sum i støtte til den som hadde kjøpt elbil - la oss si 50.000 kroner uansett hvilken elbil - ville det egentlig utgjøre noe problem for elbilkjøpere flest? ;)

arnkl

#19
Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 16. juni 2014, klokken 19:41
Dersom Norge innførte 25% moms på elbiler, men i stedet gjorde som flere andre land og gav en fast sum i støtte til den som hadde kjøpt elbil - la oss si 50.000 kroner uansett hvilken elbil - ville det egentlig utgjøre noe problem for elbilkjøpere flest? ;)

Det hadde i alle fall gjort ein normalt utstyrt Model S ca. 100 000 kr dyrare (600 000 * 0,25 - 50 000). Dette ville minst halvert salet. Og dei fleste kjøparar av model S ville nok ikkje kjøpt ein elbil med kortare rekkevidde. Det ville heller blitt ein ny eller brukt fossilbil. Så at elbilsalet ville blitt merkbart redusert er nok sikkert.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Øyvind.h

Er det virkelig så enorm forskjell i betalingsevne/vilje for Model S at salget halveres om det tilkommer mva?
En velutstyrt bil med største batteri koster i underkant av 600. Det er mye penger for en bil (men ikke for en rå bil som Model S). Med 25% mva ville den kostet 750.
Halveres kjøpergruppen om prisen heves fra 600 til 750? Jeg sliter med å tro på det. Tipper folk vil gå litt ned på utstyrsnivå, og strekke seg litt ekstra. Bilen er absolutt verd pengene!

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Mippen

Det der er noe sprøyt altså... Greit nok at vi skal følge Eu gjennom EØS avtalen, men det får være grenser. Hva med andre særnorske avgifter som hindrer at det skal lønne seg å importere mat fra andre Eu land for å ta et eksempel. Hva med at vanlige biler koster mye mer i Norge enn det koster å kjøpe en ny Fossilbil i for eksempel Sverige? Norge er vel kanskje det landet som selger elbiler billigst og internasjonalt er elbilsalget mikroskopisk. Når Norge står på toppen av salgslisten for elbiler sier det litt hvor lite elbiler det egentlig selges i verden. At Norge ikke tar fulle avgifter på Elbiler er et bra tiltak for miljøet og samfunnet. Skjønner ikke at det skal være en trussel for EU.
Fremtiden er elektrisk.

arnkl

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 16. juni 2014, klokken 21:58
Er det virkelig så enorm forskjell i betalingsevne/vilje for Model S at salget halveres om det tilkommer mva?
En velutstyrt bil med største batteri koster i underkant av 600. Det er mye penger for en bil (men ikke for en rå bil som Model S). Med 25% mva ville den kostet 750.
Halveres kjøpergruppen om prisen heves fra 600 til 750? Jeg sliter med å tro på det. Tipper folk vil gå litt ned på utstyrsnivå, og strekke seg litt ekstra. Bilen er absolutt verd pengene!

Hugs at dei fleste ikkje er villig til å bruke meir enn ca. 500 000 på bil, det er berre å sjå på kor stor del av bilsalet som ligg i denne prisklassa. Mange har nok alt strukke seg langt for å betale 600 000, der ein har rekna med innsparte drivstoffavgifter og bompengar. Så for folk med normale inntekter vil nok ein prisauke på 100 000 gjere at bilen kjem utanfor rekkevidde.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Batteritralla

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 16. juni 2014, klokken 21:58
Er det virkelig så enorm forskjell i betalingsevne/vilje for Model S at salget halveres om det tilkommer mva?
En velutstyrt bil med største batteri koster i underkant av 600. Det er mye penger for en bil (men ikke for en rå bil som Model S). Med 25% mva ville den kostet 750.
Halveres kjøpergruppen om prisen heves fra 600 til 750? Jeg sliter med å tro på det. Tipper folk vil gå litt ned på utstyrsnivå, og strekke seg litt ekstra. Bilen er absolutt verd pengene!

Jeg hadde absolutt IKKE kjøpt min Model S om staten skulle hatt 25% i tillegg til det jeg betalte.

Har ingen problemer med å innrømme at "Valuta" for pengene, at det faktum at man for en gangs skyld kan kjøpe en bil for det alle biler burde ha kostet var utslagsgivende for mitt kjøp.

Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Øyvind.h

Sitat fra: arnkl på mandag 16. juni 2014, klokken 22:12
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 16. juni 2014, klokken 21:58
Er det virkelig så enorm forskjell i betalingsevne/vilje for Model S at salget halveres om det tilkommer mva?
En velutstyrt bil med største batteri koster i underkant av 600. Det er mye penger for en bil (men ikke for en rå bil som Model S). Med 25% mva ville den kostet 750.
Halveres kjøpergruppen om prisen heves fra 600 til 750? Jeg sliter med å tro på det. Tipper folk vil gå litt ned på utstyrsnivå, og strekke seg litt ekstra. Bilen er absolutt verd pengene!

Hugs at dei fleste ikkje er villig til å bruke meir enn ca. 500 000 på bil, det er berre å sjå på kor stor del av bilsalet som ligg i denne prisklassa. Mange har nok alt strukke seg langt for å betale 600 000, der ein har rekna med innsparte drivstoffavgifter og bompengar. Så for folk med normale inntekter vil nok ein prisauke på 100 000 gjere at bilen kjem utanfor rekkevidde.
Hvordan vet du nøyaktig hvor denne grensen går? Har du statistikk for snittpris for nye biler i segmentet der Model S befinner seg? Det selges jo tusenvis av konkurrerende biler hvert år, og ingen av dem er interessante for meg etter at jeg fikk Model S. Det opplever jeg som en indikator på at Tesla vil stjele salg ganske bredt over tid, og de har en stor kjøpegruppe her i Norge. Jeg har ingen tro på halvert salg, selv om enkelte melder at de ikke ville kjøpt om mva tilkom.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

NilsG

Kan bare svare for oss, men hadde bilen vi nettopp betalte ca 600k for vært 25% dyrere så hadde det ikke en gang vært vurdert å kjøpe! Men nå som vi har kjøpt vår første så er terskelen for å kjøpe elbil når 2 mye lavere. Dette kombinert med at prisene på elbil er i ferd med å gå nedover gjør det meget sannsynlig at når Land Cruiseren er oppbrukt så blir det 2 elbiler i husstanden!
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

Batteritralla

Sitat fra: NilsG på mandag 16. juni 2014, klokken 22:45
Kan bare svare for oss, men hadde bilen vi nettopp betalte ca 600k for vært 25% dyrere så hadde det ikke en gang vært vurdert å kjøpe! Men nå som vi har kjøpt vår første så er terskelen for å kjøpe elbil når 2 mye lavere. Dette kombinert med at prisene på elbil er i ferd med å gå nedover gjør det meget sannsynlig at når Land Cruiseren er oppbrukt så blir det 2 elbiler i husstanden!

Akkurat det utsagnet med at "når Land Cruiceren er oppbrukt".... Du hører vel selv at det var litt selvmotsigende???  ;)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Olemann

Tror nok at dette er en modell som tvinger seg fram. Norge har lang tradisjon med å avgiftsbelegge "luksus", for biler har det vært knytt til vekt, hk og pris, og for å sikre bynære miljøtiltak (bl.a. partikkel problemer) så vil nok mange kjempe hardt imot avgifter som gjør at elbilene i byene ikke er liv laga.  Foreløpig er det i en slik tekning bare Model S og Model X som er truet, ettersom de tilhører en type biler som nettopp representerer både mange hk, stor vekt og litt "luksus" (selv om det åpenbart er strid om det er en "premium" bil blant de lærde)....og dermed vil man på litt sikt bli nødt til å gjøre forskjell på elbiler mht. avgifter/fordeler etc. for å kunne opprettholde fordelene for de mindre elbilene som man ønsker av miljøhensyn i byene.
Blir spennende å følge dette framover, jeg tror i alle fall at vi etter 2017 og forlikets utløp vil se en gradering der biltype ikke lenger bare blir EL, IKKE-El, men mer tradisjonelle inndelinger innenfor el-klassen.

Mvh Ole

Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 16. juni 2014, klokken 19:41
Dersom Norge innførte 25% moms på elbiler, men i stedet gjorde som flere andre land og gav en fast sum i støtte til den som hadde kjøpt elbil - la oss si 50.000 kroner uansett hvilken elbil - ville det egentlig utgjøre noe problem for elbilkjøpere flest? ;)

laumb

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 16. juni 2014, klokken 22:26
Hvordan vet du nøyaktig hvor denne grensen går? Har du statistikk for snittpris for nye biler i segmentet der Model S befinner seg? Det selges jo tusenvis av konkurrerende biler hvert år, og ingen av dem er interessante for meg etter at jeg fikk Model S. Det opplever jeg som en indikator på at Tesla vil stjele salg ganske bredt over tid, og de har en stor kjøpegruppe her i Norge. Jeg har ingen tro på halvert salg, selv om enkelte melder at de ikke ville kjøpt om mva tilkom.

Du kan ikke se på segmentet bilen befinner seg i. De fleste som har kjøpt Model S klarer seg med, og ville trolig kjøpt vesentlig mindre biler både i volum og ytelse.

Dette tar oss tilbake til Passat-nivået.

Kanskje en poll med "Hvor mye ville du kjøpt bil for om Model S ikke var et alternativ?" kan belyse dette?

Klykken

Jeg hadde heller ikke kjøpt i3-en om den hadde kostet meg 25% mer. Hadde da kommet på totalt 400 laken. Før jeg prøvde i3en hadde jeg i tankene å bruke ca 200k eller helst mindre på en brukt bensinbil til småkjøring/pendling.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA