Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Leaf vs E-golf

Startet av Sharp, onsdag 02. juli 2014, klokken 20:55

« forrige - neste »

Sharp

Jeg ser mange ladestolper har to separate kurser på 16 amp med hver sin schuko-kontakt.

Hvorfor kan man ikke parallellkoble disse to inn på en blå industrikontakt og dermed lade med 32 amp?

Jeg ser et problem hvis det blir faseforskjell på de to schukoene, men da går vel sikringa så fort du plugger inn det andre støpselet? I så fall er det vel bare å snu det ene støpselet og så prøve på nytt?

Hvis jeg er helt på jordet håper jeg en elektriker kan komme med en god forklaring på hvorfor dette er noe man ikke skal gjøre  ;D

hma

Før man skal parallellkoble noe som helst må man vite hvilke faseledere som befinner seg i hver av kontakthullene.
Det kan hende at kontakt A er forsynt med N-L1, mens B har N-L2. En parallellkobling her vil være fatalt.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Muffinman

Dette har vel vært diskutert tidligere, og konklusjonen er at det vil fungere hvis man har full kontroll på tilførsel/kobling i stolpen. Det har man aldri, så det er en særdeles dårlig ide.

jkirkebo

Sitat fra: Sharp på søndag 15. juni 2014, klokken 17:58
Jeg ser mange ladestolper har to separate kurser på 16 amp med hver sin schuko-kontakt.

Hvorfor kan man ikke parallellkoble disse to inn på en blå industrikontakt og dermed lade med 32 amp?

Jeg ser et problem hvis det blir faseforskjell på de to schukoene, men da går vel sikringa så fort du plugger inn det andre støpselet? I så fall er det vel bare å snu det ene støpselet og så prøve på nytt?

Hvis jeg er helt på jordet håper jeg en elektriker kan komme med en god forklaring på hvorfor dette er noe man ikke skal gjøre  ;D

Det går ikke fordi stort sett alle ladepunkt er beskyttet av jordfeilautomater, altså sikringer med innebygd jordfeilbryter. Den slår ut om forskjellen på strøm ut og inn er mer enn 30mA. Om du parallellkobler to uttak på hver sin jordfeilautomat er det svært stor sjanse for at returstrømmen ikke fordeler seg helt synkront mellon uttakene, og begge jordfeilautomatene vil slå ut.

Og det er før vi har tatt hensyn til at du må ha samme faser tilgjengelig på begge kontaktene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sharp


Muffinman

Du kan trøste deg med at vi nok er mange som har tenkt den ;)

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på søndag 15. juni 2014, klokken 20:20
Du kan trøste deg med at vi nok er mange som har tenkt den ;)

Ja, det er synd biler med dobbeltlader ikke har et ekstra ladeinntak på andre siden. Laderne burde da normalt være koblet sammen men kobles fra hverandre om ladeinntak nr. 2 ble åpnet. Da kunne vi f.eks ladet med 14,8kW fra et blått 63A uttak samt et utall andre varianter som 14,8kW fra 2 stk. 7,4kW Type 2 ved bruk av lasket Type 2 kabel. Eller 7,4kW fra 2xschuko ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RaBalder

Mekke trafo med flere separate primær-viklinger. Også koble til 3-4 shuko.
Fasene må vi dog passe på er like fremdeles.

Også tar vi ut 400V 3fase whatever på sekundærsiden  :P

Sveinal

@Rabalder: ville dette være noe for Zaptec? Hva vile du gjette komponentkostnaden er for å lage en variant som gir denne muligheten?
Think City 2010 A123 Li-Ion, Solgt 4.6.2015
MB SLK;Daf33 i møllposen.
s85 19" grey met luft pano tech park-assist #3307 den 8.4.2013, 
11.10 "In Production";18.10 production complete; 2.11 in transit from the factory
22.11.13 10:00 utlevering Alna

S85D best jan '15 (farve og utstyr kopi av min nåv s85)
4.2.15 Entered the production queue VIN794xx (est late May); 13.3 delivery est June
22.4 in production; 25.4 in transit;27.5 beskjed om utlev
13.6 being prepared for pick-up; 17.6 kl 10:00 Utlevering

RaBalder

Sitat fra: Sveinal på mandag 16. juni 2014, klokken 11:19
@Rabalder: ville dette være noe for Zaptec? Hva vile du gjette komponentkostnaden er for å lage en variant som gir denne muligheten?

Kostnader har jeg ingen anelse om.

Men markedet vil antakelig være så lite at et slikt produkt aldri vil se dagens lys.


Lar seg nok gjøre, men ville ikke mekket noe slikt selv  ;)


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA