Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: www.ladekameratene.no

Startet av tkathulevej, onsdag 02. juli 2014, klokken 09:10

« forrige - neste »

tkathulevej

Hej Eksperter,

Prøvede med dettte indlæg under Kewet/Buddy forum. Men det hører måske bedre hejmme her.

Min Buddy 2006 har Car Controller Version 2.2 (så den er vel udskiftet på et tidspunkt?). Er der nogen her, som ved om det går at kommunikere med denne CC. - Tage ud Service Report (synes ikke umiddelbart RS232 + Hyperterminal virker), resette osv. ?

Jeg bor ret så langt væk fra Buddy service mulighed her i Danmark, og så er det jo ret så fjollet, hvis man er helt handlingslammet mht. disse operationer  :-\

jmossige

På min er det en USB/B tilkobling på CC 2.2. Denne gir da en virtuell serieport på PC som gir service report med 19200bps

jarle
Nissan Leaf Silver 2012 modell

tkathulevej

Hej Jarle,

Tak for den interessante oplysning. Det vil sige, at du bare slutter PC til CC med USB-kablet. Og så Hyperterminal efterfulgt af tryk på trip-reset (uden tænding), og så kommer rapporten ud?

Vh /tka

tkathulevej

PS. Jeg har i øvrigt to Ver. 2.2 Car Controllers. Den ene har plads til jumpers, den anden ikke (se billedet). Nogen som ved om man kan 'resette' eller gøre andet via jumpers på CC 2.2 ?

tkathulevej

Så fik jeg testet dette, og ja, det går sandelig at trække Service Report også på Car Controller 2.2 (med USB port)  :D

Her er vejledningen:

1. Med slukket tænding på Buddy tilsluttes PC til Car Controller med USB kabel.
2. Afvent PC melder 'installerer...', og efter lidt tid 'ny hardware klar til brug...'
3. Der er nu kommet en ny COM port, som kan findes under PC'ens 'Enhedshåndtering -> Porte -> USB Port'
4. Notér nummeret på USB-porten (i mit tilfælde blev det COM5)
5. Start Hyperterminal og forbind til COM port med ovenstående nummer (baudrate kan vælges optil 19200).
6. Tryk på 'Trip Reset' i Buddy (stadig med slukket tænding).
7. Nummer kommer Service Report i Hyperterminal vinduet  ;)  :D

....Så mangler man bare at kunne resette Car Controller 2.2. Har prøvet den lille sorte kontakt direkte på printet (ved siden af Jumpers, men dette genstarter blot CC. Ingen reset, desværre  :(    ...tør ikke rigtigt eksperimentere med jumpers endnu  :P

PS. har i øvrigt prøvet at montere to forskellige Car Controllers i min Buddy. Får ud samme Service Report (statistik, misuses etc.). Desuden viser kilometerstand osv. det samme med de to CC.  ...Disse informationer er altså ikke lagret i CC !?? (...så må det vel være i instrumentering?)

TKA, Danmark

RoadRunner

Høres merkelig ut.
Er du 100% sikker på at du ikke har mixet sammen filene fra de to cc ?
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

tkathulevej

Ja, jeg er temmelig sikker. Jeg gemte ikke filer, men aflæste direkte i HyperTerminal efter tryk på trip-reset. Det virker som om disse informationer faktisk gemmes i Car Display (selv de givetvis læses og behandles i Car Controller).

tkathulevej

At kilometerstand gemmes i CD er jo sådan set fornuftigt. Men statistik + batteristatus (altså kapacitetsprocenter) lyder ganske rigtigt mærkeligt. - Men det virker altså sådan.

Man skulle så tro, at hvis der findes metode at resette CD, kunne man omgå problemet med at man (tilsyneladende) ikke selv kan resette CC 2.2 uden (ikke offentlig  >:() Buddy Electric software...

RoadRunner

Var innom verkstedet i Trondheim og fikk resatt cc for tre uker siden. Det ble den satt inn i en annen bil. Km-stand stemte ikke (og batteristatistikk var også mistenkelig bra), så jeg tror den nye cc ikke inneholder km-stand, tror det må ligge et annet sted enn i selve cc.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Rav4_EV

Det er to minnekretser i Buddy.  En i cc og en i cd.
Dersom minnet er ulikt vil cc kopiere dette fra cd.
Dette slik at man kan bytte cc uten at viktige data forsvinner.
Å nulle en cc i en annen bil vil ikke gi noen verdi etter min husk.
Straks du setter den tilbake i rett bil vil dataene fra cd kopieres til cc igjen.

Det lå også en funksjon i programvare for å kunne bytte cd i bilen.
Ved å holde inne Reset knappen i display ville data kopieres motsatt vei.

Etter at jeg sluttet på Buddy har andre omskrevet noe av programmet.
Flere funksjoner som du og jeg kunne bruke er nå gjemt inn i et serviceprogram som sørger for at du ikke kan gjøre noe selv, men betale for tjenesten til verkstedet.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

tkathulevej

#10
Ja, idéen om at tvinge folk til ikke selv at udføre, hvad jeg vil kalde ganske almindelige vedligeholdelsesopgaver, giver sikkert nogle hurtige penge i værkstedskassen. - Og jeg vil da også mene, at dette kan være acceptabelt i forbindelse mere nyere køretøjer, omfattet af garanti osv.

Men, man skal nok ikke regne med at forretningsmodellen udløser den mest venlige omtale (og dermed 'gratis' reklame) blandt ejere af ældre Buddy, som måske ofte har mere hobbypræget tilgang/budget. Særligt ikke, når der er tale om et køretøj, som reelt ikke selv lader sig transportere over bare lidt længere afstande til og fra værksted   >:(

RoadRunner

#11
Sitat fra: RoadRunner på onsdag 06. august 2014, klokken 04:12
Var innom verkstedet i Trondheim og fikk resatt cc for tre uker siden. Det ble den satt inn i en annen bil. Km-stand stemte ikke (og batteristatistikk var også mistenkelig bra), så jeg tror den nye cc ikke inneholder km-stand, tror det må ligge et annet sted enn i selve cc.
Ved denne anledningen ble min CC resatt (jeg ba om å resette batteristatistikk).
Når den igjen ble montert i Roadrunneren var km-teller resatt til 0. Så km-teller ligger i CC og logikken ved flytting av cc er kanskje skrevet om?
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA