Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nytt batteri 34' pluss arbeid 3 timer...

Startet av KrW, onsdag 02. juli 2014, klokken 09:01

« forrige - neste »

KrW

Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Lokführer

Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

OddB

Var det ikke slik at Tesla sto for oppfinnelsene og Edison for patentene ??
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Griffel

#3
Sitat fra: Lokführer på lørdag 14. juni 2014, klokken 19:04
Eller reinkarnasjon av Nikola Tesla...
Ikke helt, Tesla hørte til den gruppen hvor det er veldig kort vei mellom geni og galskap.
Sitat fra: OddB på lørdag 14. juni 2014, klokken 19:41
Var det ikke slik at Tesla sto for oppfinnelsene og Edison for patentene ??
Ikke helt slik heller, solide uvenner, og begge hadde mange patenter. Tesla følte seg lurt av Edison og sluttet tidlig før sine mange oppfinnelser. Tesla hadde store vyer, men som entrepnør heller svak.
Sitat fra: KrW på lørdag 14. juni 2014, klokken 11:04
På denne siden hvor de snakker om reinkarnasjon mener de at Elon Musk er en reinkarnasjon av Thomas Edison
Edison var meget oppfinsom, men selvlært og med betydelige kunnskapshull, men flink også i tillegg til egne ideer, til å lever patenter som egentlig ikke var hans, og han var heller lite samfunnsinteresert.
Musk har kunnskap, samfunnsforståelse og er en betydelig enterpenør.

En finner nok flere likhets trekk med f.eks Ferranti i England (første moderne elektriske AC distribusjon), eller enda mere Brødrene Siemens som i tillegg til å være store entrepenører, oppfinnere, også var meget samfunnsintereserte.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lokführer

Nikola Tesla hadde sannsynligvis asparges syndrom og klarte å kanalisere det mot oppfinnsomhet. Spekulasjoner om flere historiske storheter innebærer også mulig  aspergers diagnose, Mozart, Einstein, Bell, Edison, Newton f.eks.

Edison oppførte seg som en dust mot Nikola Tesla og nektet å høre på hans ideer om induksjonsmotoren(som vår bil drives av).
På mange måter er Apple en reinkarnasjon av Edison og Nikola Tesla ER Tesla, derav navnet. Nikola Tesla var aldri særlig opptatt av penger, som Musk, Edison var opptatt av å svartmale bedre teknologi og løsninger for egen vinning. Når Elon Musk nå slipper alle patentene, så minner det i vår tid om galskap, men det er genialt.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.


Zneip

Sitat fra: petersv på søndag 15. juni 2014, klokken 08:24
http://theoatmeal.com/comics/tesla

Hehe - denne "artikkelen" stiller ikke Edison i noe særlig bra lys nei. (Hvis alle fakta her er korrekt). Forfatteren har jo engasjert seg skikkelig for å få frem hva Mr Tesla har bidratt med. Bla.a. samlet sammen penger og kjøpt Tesla's gamle lab. Nå samles det inn penger for å lage et museum der.
Nord Trøndelag | X90D

fredag

Sitat fra: Lokführer på søndag 15. juni 2014, klokken 07:45
På mange måter er Apple en reinkarnasjon av Edison og Nikola Tesla ER Tesla, derav navnet. Nikola Tesla var aldri særlig opptatt av penger, som Musk, Edison var opptatt av å svartmale bedre teknologi og løsninger for egen vinning. Når Elon Musk nå slipper alle patentene, så minner det i vår tid om galskap, men det er genialt.

Siden du drar inn Apple, så kan jeg jo nevne at Apple i 2012 fikk med seg blant annet Microsoft og Cisco i å ikke bruke egne patenter som er essensielle i industristandarder som feks mobiltelefoni til å saksøke andre, fordi det er essensielt for slike standarder at enheter fra forskjellige fabrikater skal kunne snakke sammen.

http://www.bbc.com/news/technology-16960676

(Twitter er et annet selskap som allerede i 2012 innførte en "snill" patent-policy, der patenter ikke skal brukes offensivt. Det Elon Musk gjør med patentene til Tesla er altså ikke akkurat nytt i Silicon Valley, men sikkert veldig nytt for bilbransjen.)


I skarp kontrast til Apple har konkurrentene Samsung og Google og dets datterselskap Motorola saksøkt andre over en lav sko for patenter som er en del av mobiltelefoni-standarder og video-standarder, og dermed forsøkt å undergrave disse standardene.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Griffel

#8
Sitat fra: Zneip på søndag 15. juni 2014, klokken 11:45
Sitat fra: petersv på søndag 15. juni 2014, klokken 08:24
http://theoatmeal.com/comics/tesla

Hehe - denne "artikkelen" stiller ikke Edison i noe særlig bra lys nei. (Hvis alle fakta her er korrekt). Forfatteren har jo engasjert seg skikkelig for å få frem hva Mr Tesla har bidratt med. Bla.a. samlet sammen penger og kjøpt Tesla's gamle lab. Nå samles det inn penger for å lage et museum der.
Nå mener jo en del Amerikanere at det mest av utvikling har skjedd i USA, og til en viss grad er det riktig, men ikke helt.
Werner Siemens bør få æren av "sterkstrøm" siden han beskrev den selvmagnitiserene generatoren og bygget de første generatorene som levert strøm av større mengde slik at elkraft ble rimlig. Edison og Busch i USA bygget og viderutviklet sine generatorer basert på disse Siemens generatorene.
Westinghouse kjøpte vekselstrømsgeneratorer fra Siemens og franske Transformatorer, og med Tesla som ansatt videreutviklet et AC distribusjonssystem i konkuranse med Edisons DC distribusjon.
Tesla fant opp et flerfasesystem (2fase 90 grader) dette gir et roterende magnetfelt og kan derfor drive en induksjonsmotor, dette ble patentert i USA, men lot seg ikke patentere i Europa fordi Ferraris i Italia en tid før dette hadde utviklet det mer avanserte trefasesystemet. En Italiener i England, Ferranti, var nok den som hadde best tak på dette med distribusjon av AC. Ellers hadde vi i Norge, Birkeland som nok var vel så god som de fleste til å lage spoler og gnister.
I USA diskuteres det også om Tesla eller Marconi var først med Radio, men det var Hertz som først demonstrerte elektromagnetisk signaloverføring, Tesla og Marconi vidreutviklet dette.

Musk er nok ingen reinkarnasjon av noen som helst, men en betydelig kunnskapsrik entrepnør av det sjeldne slaget.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Amoss

Sitat fra: fredag på søndag 15. juni 2014, klokken 12:56
I skarp kontrast til Apple har konkurrentene Samsung og Google og dets datterselskap Motorola saksøkt andre over en lav sko for patenter som er en del av mobiltelefoni-standarder og video-standarder, og dermed forsøkt å undergrave disse standardene.

Jeg trodde nå at Google gikk aktivt inn for å utvikle en open source videocodec med frigitte patenter jeg? Dette for å bekjempe "MPEG LA" som styrer rettene og lisensierer ut patenter tilknyttet H.264. Blant firmaene som deltar her er bla. både Apple og Microsoft.

http://en.wikipedia.org/wiki/VP8
http://en.wikipedia.org/wiki/VP9
http://en.wikipedia.org/wiki/MPEG_LA

Tror nok de fleste her både har gjort nyttige og gode handlinger, men også har noen "svin på skogen". Ser ikke helt hensikten med å sitte her og debattere hvem som er den "største bøllen" (selv om jeg når jeg tenker meg om har noen sterke meninger om det - men som sagt er det irrelevant her), men er det noen andre som har frigitt ALLE sine patenter? Det er tross alt målestokken vi nå må bruke.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

petersv

Apple er jo historisk sett en versting innen patent-troll-matingen (de har deltatt i mange slike selskap.) De har dog endret litt kurs i det siste, sikkert litt pga. at de brant seg såpass kraftig når de saksøkte Nokia.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA