Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilken kjørestil er best for batteriene?

Startet av Lars C. Krogenæs, tirsdag 23. desember 2008, klokken 13:56

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Familien flyttet inn i nytt hus i høst. Her var det 6 vanlige glødepærer på utelyset, på 40 watt hver.

Nå har jeg i tillegg satt opp en lyktestolpe (type Biltama) i oppkjørselen, og dermed kom behovet for å finne en riktig pære som drar lite strøm, men som ikke er så stygg som vanlige sparepærer.

Løsningen var LED pærer for vanlig E27 sokkel. Riktignok er de dyre, men med lavt forbruk (5watt) og lang levetid bør dette kunne forsvares likevel.

Til lyktestolpen ble det kjøpt inn 12v pærer da dette medførte at jeg kunne sette opp stolpen og trekke ledning selv, uten å bruke elektrikker ;D Resten av lampene har fått 230v LED pærer..

Hvis utelyset står på 8 timer hver dag i snitt, sparer jeg 1,6kw/t hver dag, som jeg heller kan putte på "tanken" på bilen.

Slike pærer koster rundt 300, og selges blandt annet av:

http://www.alternativenergi.no/ (kun 12v pærer)
og
http://www.mamut.net/boligenergi/default.htm (både 12v og 230v)

Tipper prisene vil gå drastisk ned, slik det har gjort for all annen elektronikk / sparepærer når massene etterspør slike.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

cra

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 11. desember 2008, klokken 00:31
Familien flyttet inn i nytt hus i høst. Her var det 6 vanlige glødepærer på utelyset, på 40 watt hver.

Gratulerer med ny bopel! :) En del å spare på å skifte de pærene, ja.

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 11. desember 2008, klokken 00:31
Til lyktestolpen ble det kjøpt inn 12v pærer da dette medførte at jeg kunne sette opp stolpen og trekke ledning selv, uten å bruke elektrikker ;D

Smart!  :D  Kjører sparepærer fra IKEA i alle mine utelys (og i en del rom som ikke trenger oppvarming). Bruker pærer på 7-11W, som avgir nok varme til at lampene holder seg noenlunde snø- og isfrie om vinteren. Kjører den i tillegg på sensor slik at de bare er på når det er mørkt. Har valgt å ikke sette på timer i tillegg, da det hender seg jeg kommer hjem utenfor "normal tid", og da er det jo greit å se hvor man går. ;)

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 11. desember 2008, klokken 00:31
Slike pærer koster rundt 300, og selges blandt annet av:

De så i alle fall ganske bra ut. Leverer de mye lys? Det er hovedårsaken til at jeg har optil 11W i utelyktene mine; jeg har ganske mye vei som skal være opplyst, og liker at man ser skikkelig. Har byttet ut noen spotter i gangen hjemme fra 4x50W GU10 til 4xNoenfåW LED-pærer, men det er veldig stor forskjell i lysstyrke. HAr byttet den ene med en sparepære med GU10-sokkel, og den er noe bedre. Tror den var på 5W, kjøpt på C.O.

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 11. desember 2008, klokken 00:31
Tipper prisene vil gå drastisk ned, slik det har gjort for all annen elektronikk / sparepærer når massene etterspør slike.

Ja, EU skal jo til å forby glødepærer nå (har ikke Australia gjort det alt?), så det betyr enten massiv prisnedgang på slikt pga mye større volum og etterspørsel, eller at det holder seg/blir dyrere pga monopol. Jeg velger å tro det første.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 11. desember 2008, klokken 00:31
Tipper prisene vil gå drastisk ned, slik det har gjort for all annen elektronikk / sparepærer når massene etterspør slike.
Det har du sikkert rett i. De første sparepærene som kom kostet rundt 300,-. Min virker enda etter mer enn 10 år, men levetiden på de nye, 30,- kroners sparepærene er bare noen måneder.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

cra

#3
Sitat fra: El rayo på torsdag 11. desember 2008, klokken 10:52
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 11. desember 2008, klokken 00:31
Tipper prisene vil gå drastisk ned, slik det har gjort for all annen elektronikk / sparepærer når massene etterspør slike.
Det har du sikkert rett i. De første sparepærene som kom kostet rundt 300,-. Min virker enda etter mer enn 10 år, men levetiden på de nye, 30,- kroners sparepærene er bare noen måneder.

Jeg bruker å skrive dato på pæra (på "foten") når jeg setter dem inn, så jeg ser hvor lenge de varer. Typisk varer de hos meg 3-4 år. "Noe" i huset/området gjør at vanlige lyspærer ryker flere ganger i måneden. :(  Mistenger at det er hopping og herjing fra ungene sin side som skaper ugunstige vibrasjoner.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Sitat fra: cra på torsdag 11. desember 2008, klokken 11:11
"Noe" i huset/området gjør at vanlige lyspærer ryker flere ganger i måneden. :(  Mistenger at det er hopping og herjing fra ungene sin side som skaper ugunstige vibrasjoner.

Kontroler nettspenning mot det som står på lyspære. Når det gjelder vibrasjon holder forøvrig lyspærer som står loddrett lenger enn de som ligger.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Sitat fra: Griffel på torsdag 11. desember 2008, klokken 11:26
Kontroler nettspenning mot det som står på lyspære. Når det gjelder vibrasjon holder forøvrig lyspærer som står loddrett lenger enn de som ligger.

Har målt med vanlig multimeter, og lurer på om det ikke var litt i voerkant av hva det ikke skal være. Bor like ved en trafo - kan det ha noe med saken å gjøre, kanskje? Skal sjekke det igjen. Finnes det evt. pærer som er beregnet for høyere spenning?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Nominell spenning i Norge er 230V. Normen tillater +/- 10%, men vanligvis vil spenningen ligge mellom 220V og 240V.

Det finnes lyspærer merket 220V, 230V, 235V og 240V men i butikken er det vel gjerne ikke noe stort utvalg. Dersom en vanlig glødelampe er for 230V vil levetiden ca. halveres ved 240V.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hens

EU krever forbud mot glødelamper!
Og lille Norge dilter etter, uten å vurdere konsekvensene.
En gjennomsnittlig bolig i Norge trenger oppvarming 8-12 måneder i året, og om en skifter ut glødelampenes dårlige virkningsgrad med ny teknologi og høyere virkningsgrad , - så må varmeovnene fyre tilsvarende mer.
At det brukes sparepærer i utelys er på sin plass, men innendørs har det liten hensikt, bortsett fra juni og juli.

Og hva skjer med sparepærene etter endt tjeneste? De kastes i søppelkassen, og kvikksølvet returneres til naturen....! Et tankekors når alle pærer skal erstattes med sparepærer.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Griffel

#8
Sitat fra: hens på torsdag 11. desember 2008, klokken 19:27
EU krever forbud mot glødelamper!
Og lille Norge dilter etter, uten å vurdere konsekvensene.
En gjennomsnittlig bolig i Norge trenger oppvarming 8-12 måneder i året, og om en skifter ut glødelampenes dårlige virkningsgrad med ny teknologi og høyere virkningsgrad , - så må varmeovnene fyre tilsvarende mer.
At det brukes sparepærer i utelys er på sin plass, men innendørs har det liten hensikt, bortsett fra juni og juli.

Og hva skjer med sparepærene etter endt tjeneste? De kastes i søppelkassen, og kvikksølvet returneres til naturen....! Et tankekors når alle pærer skal erstattes med sparepærer.

Nå er det vell litt urettferdig å si at  Norge dilter etter, uten å vurdere konsekvensene. Konklusjonen fra Olje- og energidepartementet at de etter å ha vurdert konsekvensene foreløbig ikke skal innføres forbud mot glødepærer. Konsekvensene var nettopp dette at i et land som vårt blir besparelsen mindre på grunn av at en har gled av varmen. Samtidig er produksjon av sparepærer mer energikrevende enn produksjon av vanlige glødelamper. Bellona er også imot et forbud av de samme grunner.

Nå er imidlertid Energiministrene i EU er nå blitt enige om å fase ut salget av konvensjonelle lyspærer i løpet av 2010, og senere forbys. 

Norge produserer ikke lyspærer lenger, så når EU kommer med forbud får vi håpe at LED teknologien har kommet så langt at det er et fullgodt alternative. Mye har skjedd på den fronten det siste året.

Enn så lenge får vi huske å returnere de sparepærene som vi bruker på steder hvor vi ikke har glede av varmen.

Enova jobber for forbud, fra den kanten påstås det at mindre enn 50% av «lysvarmen» bidrar til oppvarming. Etter min mening må det være en grov undervurdering.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lars C. Krogenæs

#9
Burde være forbudt å bruke glødepærer ute.

Vi burde i større grad se på alternative energiformer enn panelovner til oppvarming.

Varmepumper og bio-brensel er veldig aktuellt. Vedfyring på effektive og nye ovner gir bra effekt og mindre utslipp. Da slipper man også prosessen med å lage pellets, som gir et energitap.

Utbygg sentralvarme som utnytter varme fra søppelforbrenningsanlegg, og varme fra industri/bedrifter.

Innstallere varmepumpe.

Pærer inne har en tendens til å gi varme der vi ikke får utnyttet varmen optimalt. Jeg har ikke behov for mer varme i taket, men nede langs gulvet. Dessuten er det vanskelig å kople termostat til pæren for å regulere varmen.

Dermed er ikke 60watt fra pærer = 60 watt med brukbar varme lenger.

(Forøvrig mener jeg at olje skal brukes til oppvarming, og strøm til fremdrift, altså totalt motsatt av det vi vanligvis gjør i dag).

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Griffel

For alldel bruk gjerne sparepærer over alt men ikke kast disse eller lysstoffrør i søpla.

Det blir liksom å være snill med CO2 og energi og slem med kvikksølv.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA