Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva slags problem har du opplevd på din i3

Startet av M@Do, onsdag 02. juli 2014, klokken 08:05

« forrige - neste »

M@Do

Tidligere i denne uken var BMW på besøk hos Tesla. Det ble blandt annet snakket om å samarbeide om bruk og utbygging av supercharger nettverketet. Hvis man får landet dette som en bransje standard vil vi nok se en kjempe akselerasjon i utbygging an ladestasjoner og vi kan legge 11/22/44 kw lading dødt. Semihurtige ladestasjoner er ett blindspor, da det er for tregt når man er på langtur.
Mercedes lanserer B klassen med Tesla batterier og motor i løpet av året og det skal ikke forundre meg at de allerede har inngått en avtale med Tesla for bruk av SC nettverket.

Ref.
http://mobile.theverge.com/2014/6/12/5804890/bmw-confirms-that-it-met-with-tesla-this-week-to-talk-about-electric-cars

Øyvind.h

22kW holde fint for meg som rekkevidde-forlenger på flere langturer jeg tar.
Bare tøv at det er dødfødt :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Philip Marlowe

#2
Kan heller ikke skjønne at det er feil å bygge semihurtige uttak. Det er nok lenge til vi får SuperChargerne så tett som bensinstasjoner.  ::)
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

RaBalder

Jeg synes også 22kW punkter er helt supre. Fungerer helt topp til sitt bruk.


  • å lade med 22kW er mer skånsomt mot batteriet enn superlader (det trenger ingen å starte en krangel på, det er slik)
  • Har man en pott penger, så får man flere ladepunkter med 22kW enn med superladere.

sondell

For enbart lading er det nok ikke noe for fremtiden. Men ved restauranger, köpsentra, ja alle steder der du kan gjöre noe i mere enn en time mens bilen står parkert og lades. Der er det vel bare fint å ha tilgang till 22 kW. Så svaret er både ja og nei  :)

OddB

Tror du er i overkant optimistisk på tidshorisonten. De andre må bl.a. produsere en bil som kan nyttegjøre seg 135 kW, og få opp volumproduksjon før vi vil merke noe til dette..
22kW er en veldig rimelig måte å få "det lille ekstra" mens man gjør andre ting.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

PST

Det som er et blindspor er lading med hjelp av mode 1 og mode 2 type ladere. DSB går langt i å anbefale mode 3 type 2 lading, og at mode 2(kladden) er bare nød-lading.

Sharp

22 kW-ladere er ypperlig der man har fritidsaktiviteter som varer over en time. Ved overnattingssteder bør også semihurtige ladestasjoner bli en "standard", men her holder det i massevis med 11 kW. Absolutt ikke noe blindspor mener jeg  :)

hma

Ultrafleksible laderater er et av Tesla sine vinnerlodd (og styrker i forhold til konkurrentene)!
Blir aldri feil med mulighet for 11/22kW-lading.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Dice

I forhold til mitt eget bruk er jeg enig i at semihurtige ladestasjoner er et blindspor. Til vanlig lader jeg hjemme om natten, og har ikke bruk for mer enn min 32a kontakt. Når jeg er på reise og parkerer bilen for natten spiller det stort sett ingen rolle hvilken type ladepunkt jeg er tilkoplet. Når det gjelder lading på reise synes jeg selv Teslas SC er for trege. Jeg bruker mer tid både på Dombås og på Lillehammer enn det jeg kunne tenkt meg når jeg kjører Trondheim-Oslo.

Det er mange som har et helt annet bruksmønster enn meg, og som noen allerede har kommenter ser de nytten av semihurtig lading. Uansett, for at elbilen skal ta knekken på fossildyret er jeg overbevist om at en omforent standard for hurtiglading må på plass.

cairnz

Sitat fra: Dice på tirsdag 17. juni 2014, klokken 12:19
I forhold til mitt eget bruk er jeg enig i at semihurtige ladestasjoner er et blindspor. Til vanlig lader jeg hjemme om natten, og har ikke bruk for mer enn min 32a kontakt. Når jeg er på reise og parkerer bilen for natten spiller det stort sett ingen rolle hvilken type ladepunkt jeg er tilkoplet. Når det gjelder lading på reise synes jeg selv Teslas SC er for trege. Jeg bruker mer tid både på Dombås og på Lillehammer enn det jeg kunne tenkt meg når jeg kjører Trondheim-Oslo.

Det er mange som har et helt annet bruksmønster enn meg, og som noen allerede har kommenter ser de nytten av semihurtig lading. Uansett, for at elbilen skal ta knekken på fossildyret er jeg overbevist om at en omforent standard for hurtiglading må på plass.
Ja, i det -bruksmønsteret- der så er 11/22kW-punkter overflødige. Men i de tilfeller hvor det er snakk om å dra utenfor SC-veier, og ikke måtte overnatte mellom hver lading, så teller hver lille kW. At en 22kW-stolpe er billigere å få opp, koster mindre å drifte, og generelt fungerer "bedre" enn alt annet, er vel lite diskutabelt.

Hadde det ikke vært for disse punktene ville mange (inklusive meg) droppet å reise nord for Trondheim med elbil. Men nå, pga eRoute71s punkter, og et par andre, så er faktisk ikke 90 mil nordover fra Trondheim helt avskrekkende, selv med en liten passasjer på fem år.
Elbilist

Oreo

Jeg har brukt 22kW ladere som et supplement til SC da det er et hull når en kjører gjennom Oslo. En skal/trenger jo ikke lade helt fult, men bare en times tid har vært nok for meg. Nå er det riktignok ikke fristende å stoppe en times tid når en akkurat har spist et måltid ved forrige SC. I mitt tilfelle har jeg kjørt Trh-Åmot (Telemark). Med nye SC både i Lier og Åmot, trenger jeg ikke 22kW laderne på den samme turen. Stopper en likevel kan de være kjekke å ha, og en kan faktisk la være å bruke SC istedenfor om en har nok juice på batteriet. Blindspor: nei, men kanskje ikke like prekært. Et bra supplement som dekker manges behov.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

turfsurf

Sitat fra: cairnz på tirsdag 17. juni 2014, klokken 12:49
Sitat fra: Dice på tirsdag 17. juni 2014, klokken 12:19
I forhold til mitt eget bruk er jeg enig i at semihurtige ladestasjoner er et blindspor. Til vanlig lader jeg hjemme om natten, og har ikke bruk for mer enn min 32a kontakt. Når jeg er på reise og parkerer bilen for natten spiller det stort sett ingen rolle hvilken type ladepunkt jeg er tilkoplet. Når det gjelder lading på reise synes jeg selv Teslas SC er for trege. Jeg bruker mer tid både på Dombås og på Lillehammer enn det jeg kunne tenkt meg når jeg kjører Trondheim-Oslo.

Det er mange som har et helt annet bruksmønster enn meg, og som noen allerede har kommenter ser de nytten av semihurtig lading. Uansett, for at elbilen skal ta knekken på fossildyret er jeg overbevist om at en omforent standard for hurtiglading må på plass.
Ja, i det -bruksmønsteret- der så er 11/22kW-punkter overflødige. Men i de tilfeller hvor det er snakk om å dra utenfor SC-veier, og ikke måtte overnatte mellom hver lading, så teller hver lille kW. At en 22kW-stolpe er billigere å få opp, koster mindre å drifte, og generelt fungerer "bedre" enn alt annet, er vel lite diskutabelt.

Hadde det ikke vært for disse punktene ville mange (inklusive meg) droppet å reise nord for Trondheim med elbil. Men nå, pga eRoute71s punkter, og et par andre, så er faktisk ikke 90 mil nordover fra Trondheim helt avskrekkende, selv med en liten passasjer på fem år.

Det dumme er at det blir satt opp ett eller to punkter i slengen. Med litt flere elbiler så blir det fort kø på disse. Så da må man enten beregne lengre stopp eller ha flere alternativer. Blir ganske fort lei av å stoppe, opptatt, kjøre videre, virker ikke, kjøre videre , kø og må til slutt stå der å vente. Da ble det som kunne vært en time til to eller tre...

10-12 stykker utenfor store sentre og noen ved hoteller og lignende (antall basert på størrelse) er fornuftig bruk av disse.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

cairnz

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 17. juni 2014, klokken 14:33
Sitat fra: cairnz på tirsdag 17. juni 2014, klokken 12:49
Sitat fra: Dice på tirsdag 17. juni 2014, klokken 12:19
I forhold til mitt eget bruk er jeg enig i at semihurtige ladestasjoner er et blindspor. Til vanlig lader jeg hjemme om natten, og har ikke bruk for mer enn min 32a kontakt. Når jeg er på reise og parkerer bilen for natten spiller det stort sett ingen rolle hvilken type ladepunkt jeg er tilkoplet. Når det gjelder lading på reise synes jeg selv Teslas SC er for trege. Jeg bruker mer tid både på Dombås og på Lillehammer enn det jeg kunne tenkt meg når jeg kjører Trondheim-Oslo.

Det er mange som har et helt annet bruksmønster enn meg, og som noen allerede har kommenter ser de nytten av semihurtig lading. Uansett, for at elbilen skal ta knekken på fossildyret er jeg overbevist om at en omforent standard for hurtiglading må på plass.
Ja, i det -bruksmønsteret- der så er 11/22kW-punkter overflødige. Men i de tilfeller hvor det er snakk om å dra utenfor SC-veier, og ikke måtte overnatte mellom hver lading, så teller hver lille kW. At en 22kW-stolpe er billigere å få opp, koster mindre å drifte, og generelt fungerer "bedre" enn alt annet, er vel lite diskutabelt.

Hadde det ikke vært for disse punktene ville mange (inklusive meg) droppet å reise nord for Trondheim med elbil. Men nå, pga eRoute71s punkter, og et par andre, så er faktisk ikke 90 mil nordover fra Trondheim helt avskrekkende, selv med en liten passasjer på fem år.

Det dumme er at det blir satt opp ett eller to punkter i slengen. Med litt flere elbiler så blir det fort kø på disse. Så da må man enten beregne lengre stopp eller ha flere alternativer. Blir ganske fort lei av å stoppe, opptatt, kjøre videre, virker ikke, kjøre videre , kø og må til slutt stå der å vente. Da ble det som kunne vært en time til to eller tre...

10-12 stykker utenfor store sentre og noen ved hoteller og lignende (antall basert på størrelse) er fornuftig bruk av disse.

Problem med å sette opp 10-12 av disse er at du må ha ganske fet innførsel av strøm for de. 220kW er da 320A på 400V.. ikke noe man har liggende tilgjengelig normalt. Derfor er 1-2 punkter enklere, raskere og mer tiltrekkende å få satt opp.
Elbilist

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA