Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 14,7kW ladeeffekt frå 3-fase 230V IT-nett

Startet av Bushy, tirsdag 01. juli 2014, klokken 18:40

« forrige - neste »

emagic

Sitat fra: Mippen på onsdag 23. juli 2014, klokken 13:09
Man kjøper ikke en hybridbil for å bruke den som elbil. Det blir mer en fossilbil med en ekstra bonus på korte strekk.

En hybrid er strengt tatt ikke for å kjøre korte strekk helektrisk, men for å slippe å kjøre med bensinbil på 1 og 2 gir, når virkningsgraden på bensinmotoren er elendig.

emagic

Råde

Sitat fra: emagic på torsdag 24. juli 2014, klokken 03:33
Sitat fra: Mippen på onsdag 23. juli 2014, klokken 13:09
Man kjøper ikke en hybridbil for å bruke den som elbil. Det blir mer en fossilbil med en ekstra bonus på korte strekk.

En hybrid er strengt tatt ikke for å kjøre korte strekk helektrisk, men for å slippe å kjøre med bensinbil på 1 og 2 gir, når virkningsgraden på bensinmotoren er elendig.

emagic

Ikke nødvendigvis. De nye PHEV kan man kjøre helelektrisk uten problem. Som det er sagt så er oppgitt 50 km rekkevidde nok ikke det i real life, men har man 5-15 km til jobb/butikk/fritidsaktivitet, så holder det lenge.
e-Golf | X75D

Mippen

Sitat fra: emagic på torsdag 24. juli 2014, klokken 03:33
Sitat fra: Mippen på onsdag 23. juli 2014, klokken 13:09
Man kjøper ikke en hybridbil for å bruke den som elbil. Det blir mer en fossilbil med en ekstra bonus på korte strekk.

En hybrid er strengt tatt ikke for å kjøre korte strekk helektrisk, men for å slippe å kjøre med bensinbil på 1 og 2 gir, når virkningsgraden på bensinmotoren er elendig.


emagic

Kan godt være, men noen kjøpe en hybrid for å bruke den som en elbil. Men det er som nevnt ikke en elbil.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Sitat fra: Råde på torsdag 24. juli 2014, klokken 09:07
Sitat fra: emagic på torsdag 24. juli 2014, klokken 03:33
Sitat fra: Mippen på onsdag 23. juli 2014, klokken 13:09
Man kjøper ikke en hybridbil for å bruke den som elbil. Det blir mer en fossilbil med en ekstra bonus på korte strekk.

En hybrid er strengt tatt ikke for å kjøre korte strekk helektrisk, men for å slippe å kjøre med bensinbil på 1 og 2 gir, når virkningsgraden på bensinmotoren er elendig.

emagic

Ikke nødvendigvis. De nye PHEV kan man kjøre helelektrisk uten problem. Som det er sagt så er oppgitt 50 km rekkevidde nok ikke det i real life, men har man 5-15 km til jobb/butikk/fritidsaktivitet, så holder det lenge.

Hvis man kjører så lite så går det kanskje an, men hva skal man med en hybrid til så lite kjøring. De fleste som kjører en plugin må gjerne ladel på jobb for å kjøre hjem igjen fra jobb. Det er vel ikke så vanlig med hurtiglader på slike hybrider, så hvis du skal avgårde igjen rett etter jobb må du lade i noen timer for å få full batteripakke. Det høres ganske slitsom ut. Da er det bedre med en elbil som man kan kjøre helelektrisk hele dagen uten å lade.
Fremtiden er elektrisk.

Svorsk

Sitat fra: emagic på fredag 13. juni 2014, klokken 13:23
Man kan jo like det eller ei, men har har jo på et vis rett.

Det er ingen andre land der andelen el vs ICE er så stor.

Husk at de såkalte "subsidiene" i norge er "bortfall av avgift", ikke "sponsing".

I sverige er det vel slik at den eneste avgiften som er på bil er moms, de kunne selvfølgelig tatt vekk momsen på elbil, men det monner ikke på noen måte slik som i Norge.

emagic

I sverige får man 50k tillbaka av staten vid köp av "miljöbil" alltså el, hybrid etc.
Svart Leaf tekna 2014.

elektrolux

Sitat fra: Svorsk på lørdag 26. juli 2014, klokken 13:32
I sverige får man 50k tillbaka av staten vid köp av "miljöbil" alltså el, hybrid etc.

Kjøper man f.eks e-Up i Norge får man omtrent samme fordelen i form av 0 sats på momsen.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Råde

Sitat fra: Hansi på tirsdag 29. juli 2014, klokken 01:20
http://www.greencarreports.com/news/1093521_decoding-toyotas-electric-car-disdain-a-role-for-fuel-cells

(Brenselscelle)bilen finnes og er som kjent helt utslippsfrie. Artikkelforfatteren har et poeng og mange har gjort det samme poenget før ham.

Man kan lease hydrogenbil, men til litt stiv pris :) 11.500,- + mva pr. mnd. for en Mercedes B Fuel Cell. http://www.hydrogen.no/om-hydrogen/ofte-stilte-sporsmal/

Men, som man kan lese i artikkelen, så vil prisene på produksjonsbiler falle, og helt sikkert konkurrere med elbiler.

Da gjenstår infrastruktur for drivstoff, hvilket er et enda større problem enn for elbil, siden man ikke kan bruke stikkontakta.

e-Golf | X75D

Amoss

Sitat fra: Råde på tirsdag 29. juli 2014, klokken 06:58
(Brenselscelle)bilen finnes og er som kjent helt lokaltutslippsfrie.

Sånn, rettet på utsagnet. En liten men dog viktig forskjell. Joda, hydrogenbiler kan være helt utslippfrie dersom man kun fremstiller hydrogenet ved elektrolyse av vann med fornybar elektrisk kraft, men det er ikke hva man vil se mange steder.

Det normale er å utvinne hydrogen fra naturgass. Totalt hadde det da vært både bedre og billigere å kjøre bilen på naturgass direkte, bortsett fra steder der lokale utslipp blir kritiske. Så da sitter man altså egentlig igjen med en fossilbil med dårlig drivstofføkonomi med uten lokale utslipp.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Det er egentlig nesten morsomt hvordan så mange forsøker å finne alle mulige andre løsninger enn elbil - hybrider, plug-in, fuel cell, hydrogen, osv. Det de har felles er at de er langt dyrere og mer kompliserte enn elbiler, og at de ikke er videre miljøvennlige.

Dagens elbilteknologi holder til de aller fleste. En litt bedre hurtigladeinfrastruktur vil dekke ytterligere de som kjører veldig mye på en dag. Og selvsagt vil det være noen som har et kjøremønster som tilsier at man ikke kan bruke elbil, akkurat som det er noen som trenger andre spesialbiler.

I årene som kommer vil batteriene både være billigere og ha bedre kapasitet. Det vil løse den siste "floken" for de aller fleste av de som ikke dekkes av dagens elbiler.

Man har også "bil nr 1" vs "bil nr 2" argumentasjonen. Vel, det er bedre at bil nr 2 er en elbil enn det er en fossilbil. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Råde

På sett og vis enig med deg, selv om vi diskuterer litt angående PHEV. Jeg slutter aldri å undre meg over at Toyota tviholder på konseptet "som vi lanserte for 14 år siden" fordi "nå bidrar over 6 millioner Prius til et bedre miljø". Da har man vel egentlig stagnert hvis det ikke skal skje noe nytt i det 15ende året...
e-Golf | X75D

Rio

Sitat fra: Råde på fredag 01. august 2014, klokken 20:53
På sett og vis enig med deg, selv om vi diskuterer litt angående PHEV. Jeg slutter aldri å undre meg over at Toyota tviholder på konseptet "som vi lanserte for 14 år siden" fordi "nå bidrar over 6 millioner Prius til et bedre miljø". Da har man vel egentlig stagnert hvis det ikke skal skje noe nytt i det 15ende året...

Som ingeniør så ønsker jeg enkle og pålitelige løsninger. Færre ting som kan slutte å virke, og færre ting som skal vedlikeholdes.

En elbil har "3 moving parts" (forenklet, men dog). Resten er elektronikk og bør (i hvert fall når barnesykdommene er ute) fungere i veldig mange år, og meget pålitelig.

Konseptet med "2 biler i en" bryter med "keep it simple", og selv om Toyota har laget en pålitelig hybrid, så ville da en elbil fra Toyota kunne ha 20 år uten en service! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Sharp

Sitat fra: Råde på tirsdag 29. juli 2014, klokken 06:58
(Brenselscelle)bilen finnes og er som kjent helt utslippsfrie.

Det er jo ikke helt sant, brenselcellebiler slipper ut ca. 1 liter vann per mil. Nå har det kanskje ikke en praktisk betydning, men hvis "alle" om noen år kjører hydrogenbil, er det ikke da fare for at det blir rim på vegen en kald vinterdag med saktegående kø?

Rio

Sitat fra: Sharp på søndag 03. august 2014, klokken 00:05
Sitat fra: Råde på tirsdag 29. juli 2014, klokken 06:58
(Brenselscelle)bilen finnes og er som kjent helt utslippsfrie.

Det er jo ikke helt sant, brenselcellebiler slipper ut ca. 1 liter vann per mil. Nå har det kanskje ikke en praktisk betydning, men hvis "alle" om noen år kjører hydrogenbil, er det ikke da fare for at det blir rim på vegen en kald vinterdag med saktegående kø?

Hvis man står stille (eller nesten stille) så står også motoren stille, og bruker ikke energi.

(Joda, litt vil fremdeles gå til varmepumpe.)

Husk dog at forbrenning av bensin/diesel også produserer vann.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

Brenselcelle biler er mer praktisk enn en elbil etter som rekkevidden blir lengre og man ikke trenger så store batterier. Utfordringen er produksjon og distribusjon av gass, samt å lage komponentene i bilen billig nok. Forløplig er det svært dyrt å lage.

En vanlig hybridbil er bare en fossilbil med en liten elektrisk hjelpemotor som har begrenset rekkevidde.
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA