Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 14,7kW ladeeffekt frå 3-fase 230V IT-nett

Startet av Bushy, tirsdag 01. juli 2014, klokken 18:40

« forrige - neste »

emagic

Nå har jeg både diesel og elbil.

Om man setter ting i et større perspektiv så har Toyota trolig gjort mer for miljøet enn Tesla så langt.

Det er ihht tall fra wikipedia solgt mer enn 6 millioner Totyota/Lexus med hybrid drivverk. Det er solgt ca 35.000 (?) Teslaer.

Toyota eier ca 3% av Teslas aksjer.

Som jeg har sagt maange ganger, elbil er utrolig fint, det er ennå finere i Norge enn i de fleste andre land siden vi har ekstremt høye avgifter på ICE biler.

Men det betyr ikke at teknologier som Hybrid Synergy Drive eller PHEV er "dårlige", de er i et større perspektiv mye bedre akkurat nå enn rene elbiler.

bortsett fra i Norge da...



emagic




elektrolux

Sitat fra: emagic på søndag 20. juli 2014, klokken 05:41

Om man setter ting i et større perspektiv så har Toyota trolig gjort mer for miljøet enn Tesla så langt.

Det er ihht tall fra wikipedia solgt mer enn 6 millioner Totyota/Lexus med hybrid drivverk. Det er solgt ca 35.000 (?) Teslaer.

Og samtidig, etter Toyota's resonnement, kostet den Norske stat enda mer i tapte avgifts kr.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

torlie

Ingen har nektet Toyota å lage egne elbiler og dermed ta sin del av kaka. Skulle jo tro de hadde gode forutsetninger til det i og med alle hybridbilene de pøser ut til folk. Kunne dog aldri tenkt meg hybridene til toyota da de bruker like mye på mila som en dieselbil.
2018 Zoe Bose Edition
2016 Zoe Intens (Solgt!)
Reservert: Skoda Enyaq

sven erik

halo toyota ser til bake  på sin satsing  på elbiler i 94  og runt er de hadde da et samarbeid med chevrolet  om å lage elbiler   med en ok rekkedidde faktisk bedre en de fleste i dag  men de solgte ikke så mye i usa  det ble laget hele 500
to av de er nå i norge en har jeg  selv  denne heter geo prizm  så toyota kan ikke si de ikke har  prøvd seg på elbiler
denne ble og laget på fabrikken der  tesla blir produsert i dag   så en må tenke  men de fikk ikke bilen ut  i omløp eller noe  bilen er og lik corolan 

så denne forhandleren må lære seg historien

emagic

Sitat fra: torlie på søndag 20. juli 2014, klokken 10:42
Ingen har nektet Toyota å lage egne elbiler og dermed ta sin del av kaka. Skulle jo tro de hadde gode forutsetninger til det i og med alle hybridbilene de pøser ut til folk. Kunne dog aldri tenkt meg hybridene til toyota da de bruker like mye på mila som en dieselbil.
i andre land enn Norge finnes det andre modeller enn Prius. I USA så finnes Camry, Avalon (en større sedan enn Camry) og Highlander (som likner RAV4 tilsatt gjær) som hybrider, og disse bruker vesentlig mindre fuel enn sine  tradisjonelle søsken.  Diesel forurenser mer enn bensin så det er ikke noe argument.

emagic

sven erik

det ble nevnt rav 4 her ja toyota har denne i elbil i statene  men ikke i norge vorfor ikke

Amoss

Sitat fra: emagic på søndag 20. juli 2014, klokken 05:41
Men det betyr ikke at teknologier som Hybrid Synergy Drive eller PHEV er "dårlige", de er i et større perspektiv mye bedre akkurat nå enn rene elbiler.

Jeg vil prinsipielt skille mellom to typer hybrider: 1. Elbiler med rekkeviddeforlenger og 2. Fossilbiler med ett el-alibi i form av en elmotor og ett bittelite "knappe" batteri.

Så å si alle hybrider jeg har sett så langt er av type 2. Sikkert greit nok for folk som stort sett kjører småturer med rikelige muligheter for å plugge inn ved nesten hvert stopp. Men for folk som kjører litt lengre strekninger har det egentlig liten effekt. Jo lengre du kjører i ett strekk, jo mindre effekt har du av elmotoren.

For å - etter min mening - havne i kategori 1 over her må bilen ha en reel elektrisk rekkevidde før fossilene må brukes på noe ala rekkevidden til Leaf og opp. Med en slik hybrid kunne jeg kjøre hovedsaklig elektrisk, men med tilgang på fossiler når rekkevidden ikke skulle holde mål. Slike hybrider ville også kunne merkbart redusere de uønskede utslippene fra biltrafikken.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

emil

Sitat fra: sven erik på tirsdag 22. juli 2014, klokken 12:56
det ble nevnt rav 4 her ja toyota har denne i elbil i statene  men ikke i norge vorfor ikke

Er fem registrerte RAV 4 her i landet, noe sier meg at de neppe er solgt nye fra Toyota i Norge...

emagic

RAV4EV er en såkalt "compliance car" som kun er laget for å tekke myndighetene i California.

Den var aldri ment å selges utenfor California, og det var aldri planlagt å selge mer enn 2600 stk.

Jeg er forøvrig på ferie i Florida på tredje uka nå, og jeg har så langt sett EN Tesla og EN Chevrolet Volt, mens gatene ellers renner over av Toyota og Lexus og Honda hybrider.

emagic

Mippen

Utfordringen med elbiler i mange land er akkurat mangel på lading, befolkningstetthet og at man gjerne må reise over større avstander. Temperatur og klima spiller også inn. Skjønner godt at hybrider selger bra i USA. Det er ikke alle land som er like bra for elbiler som her hjemme.
Fremtiden er elektrisk.

elektrolux

Argumentet til Frp er at Elbilsatsingen er urettferdig ovenfor distrikts Norge. Elbilen er en bybil påstår de. 

Et dårlig poeng syntes jeg. Med hurtigladere strategisk plassert, og biler som etterhvert kjører 200+ km ( Eks e-Golf) skal du ha særdeles lang vei til skole og jobb for å ikke kunne kjøre helelektrisk.

Hybridene nyter allerede godt av avgiftsystemet som favoriserer biler som oppgir lavt forbruk. Kan kanskje være mulig å justere på noe, men det aller viktigste miljømessig hadde vært om prisen på ikke fornybar energi ble justert opp til å reflektere at dette er nettopp det. Ikke fornybar! Hvorfor selge noe på billigsalg som ikke kan skaffes om relativ kort tid. >:(
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Råde

Sitat fra: elektrolux på onsdag 23. juli 2014, klokken 04:56
Argumentet til Frp er at Elbilsatsingen er urettferdig ovenfor distrikts Norge. Elbilen er en bybil påstår de. 

Et dårlig poeng syntes jeg. Med hurtigladere strategisk plassert, og biler som etterhvert kjører 200+ km ( Eks e-Golf) skal du ha særdeles lang vei til skole og jobb for å ikke kunne kjøre helelektrisk.

Hybridene nyter allerede godt av avgiftsystemet som favoriserer biler som oppgir lavt forbruk. Kan kanskje være mulig å justere på noe, men det aller viktigste miljømessig hadde vært om prisen på ikke fornybar energi ble justert opp til å reflektere at dette er nettopp det. Ikke fornybar! Hvorfor selge noe på billigsalg som ikke kan skaffes om relativ kort tid. >:(

Et dårlig argument, jeg er enig i det. Men, du må spørre deg selv: Hva vil gi flest elektrisk kjørte kilometer i Norge?

Jeg tror svaret er å drive frem både elbil og plugin hybrid. Det et mange som ikke kjøper ren elbil pga relativt sett kort rekkevidde og lang hurtigladetid.

Selv kunne jeg aldri hatt kun elbil. Det hjelper ikke med hurtiglading eller store batteripakker. Heller ikke "du kan jo leie bil når du trenger det, da". Det funker kun hos de som tror alle bor i nærheten av bilutleie og som kan bruke en dag før og en dag etter å ha leid bil på å hente og levere den.

Plugin bør inviteres inn i varmen...
e-Golf | X75D

Hansi

Sitat fra: Råde på onsdag 23. juli 2014, klokken 05:49
Sitat fra: elektrolux på onsdag 23. juli 2014, klokken 04:56
Argumentet til Frp er at Elbilsatsingen er urettferdig ovenfor distrikts Norge. Elbilen er en bybil påstår de. 

Et dårlig poeng syntes jeg. Med hurtigladere strategisk plassert, og biler som etterhvert kjører 200+ km ( Eks e-Golf) skal du ha særdeles lang vei til skole og jobb for å ikke kunne kjøre helelektrisk.

Hybridene nyter allerede godt av avgiftsystemet som favoriserer biler som oppgir lavt forbruk. Kan kanskje være mulig å justere på noe, men det aller viktigste miljømessig hadde vært om prisen på ikke fornybar energi ble justert opp til å reflektere at dette er nettopp det. Ikke fornybar! Hvorfor selge noe på billigsalg som ikke kan skaffes om relativ kort tid. >:(

Et dårlig argument, jeg er enig i det. Men, du må spørre deg selv: Hva vil gi flest elektrisk kjørte kilometer i Norge?

Jeg tror svaret er å drive frem både elbil og plugin hybrid. Det et mange som ikke kjøper ren elbil pga relativt sett kort rekkevidde og lang hurtigladetid.

Selv kunne jeg aldri hatt kun elbil. Det hjelper ikke med hurtiglading eller store batteripakker. Heller ikke "du kan jo leie bil når du trenger det, da". Det funker kun hos de som tror alle bor i nærheten av bilutleie og som kan bruke en dag før og en dag etter å ha leid bil på å hente og levere den.

Plugin bør inviteres inn i varmen...

På kort sikt er jeg enig i at det muligens vil gi flest elektrisk kjørte kilometer i Norge å gi større avgiftslette til hybrider. Ikke med stor margin dog, da de fleste hybrider har såpass kort elektrisk rekkevidde. Og ikke på mellomlang (relativt kort) sikt når Tesla Model III og lignende biler kommer, rimelig elbiler som går 20+ realistiske mil. Med et godt utbygd SC-nettverk vil man i 90+% av tilfellene ikke lenger ha behov for fossilmotoren som driver hybriden litt lenger.

Ellers syns jeg folk som ikke kan klare seg med en Model S er noe kresne. De fleste bør bør ha en halvtime-times pause etter 3-4 timers kjøring.  SC-kartet til Tesla har så mange prikker på Winter 2014-2015 at det for meg blir litt rart når folk sier de ikke klarer seg med en bil med den rekkevidden og de hurtiglademulighetene.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Mippen

Som sagt i en annen tråd så har hybridene kort rekkevidde på elektrisitet så for å kunne være nær opp til en elbil må man kjøre mye og det på strøm for å være i nærheten. Ampera bruker lett 0,7l på milen når batteripakke er tom. Om vinteren er rekkevidden på strøm også mye kortere. Man kjøper ikke en hybridbil for å bruke den som elbil. Det blir mer en fossilbil med en ekstra bonus på korte strekk.
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA