Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 14,7kW ladeeffekt frå 3-fase 230V IT-nett

Startet av Bushy, tirsdag 01. juli 2014, klokken 18:40

« forrige - neste »

krl

Dette er iallfall et godt argument for å ligge langt unna Toyota neste gang man skal ha bil! Er det dette som er "The Toyota Way"??

emil

Så lenge de har satset alt på hybrid og ikke ren elektrisk drift må de gjøre det de kan for å snakke dritt om elbiler og positivt om hybridbiler.

emagic

Man kan jo like det eller ei, men har har jo på et vis rett.

Det er ingen andre land der andelen el vs ICE er så stor.

Husk at de såkalte "subsidiene" i norge er "bortfall av avgift", ikke "sponsing".

I sverige er det vel slik at den eneste avgiften som er på bil er moms, de kunne selvfølgelig tatt vekk momsen på elbil, men det monner ikke på noen måte slik som i Norge.

emagic


OddB

Sitat fra: emagic på fredag 13. juni 2014, klokken 13:23
Man kan jo like det eller ei, men har har jo på et vis rett.

Det er ingen andre land der andelen el vs ICE er så stor.

Husk at de såkalte "subsidiene" i norge er "bortfall av avgift", ikke "sponsing".

I sverige er det vel slik at den eneste avgiften som er på bil er moms, de kunne selvfølgelig tatt vekk momsen på elbil, men det monner ikke på noen måte slik som i Norge.

emagic
Blir morsomt å se hva som skjer i Sverige. Nå får de superladere og Tesla blir synlig i gatebildet, etterhvert vil vel svensker oppdage at det finnes elbiler og DA spørs det hva som skjer når den "fornufige" 3.gen-modellen til Tesla kommer...En gang kommer det til å løsne :D
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

timingbeltkiller

#5
Sitat fra: OddB på søndag 15. juni 2014, klokken 22:40
En gang kommer det til å løsne :D
GLOBALT løsner det når merprisen EV kontra sammenlignbar ICE blir så liten at break even for å tjene inn igjen merprisen ligger nærmere 20K km enn dagens 200K km.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Thomas Parsli

Sitat fra: emagic på fredag 13. juni 2014, klokken 13:23
Man kan jo like det eller ei, men har har jo på et vis rett.

Det er ingen andre land der andelen el vs ICE er så stor.

Nei, for poengene hans er at

* "Norges elbilpolitikk er feilslått"
Politikken er å stimulere salget med insentiver, resultatet er storslått.

* "Norge er det eneste markedet der det er mulig å selge elbiler ettersom Norge er det eneste landet som har så store incentiver"
Uvesentlig for punkt en, men nå er det solgt langt flere elbiler i andre land enn i Norge så også her tar han feil.
(Bare i USA er det nå solgt nær 50.000 Nissan Leaf)

* " godene kjøperne av elbiler får er urettferdige"
Det har han kanskje rett, men insentivene er ikke for å skape rettferd -men et bedre miljø.
At han som selger at et merke som ikke produserer elbiler synes det er blodig urettferdig er også uvesentlig...

At Trillingene skulle kraftig ned i pris var tydlig for flere år siden, man kan kanskje heller si at enkelte biler har vært overpriset i Norge!
At Nissan Leaf bare har blitt rundt 20% billigere siden de kom for snart fire år siden, eller at Tesla Model S har blitt dyrere er kanskje ikke verd å nevnte?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Sølve

Joakim Sveli skriver på Twitter i dag at Toyota har engasjert First House i kampanje mot elbil , for å selge fler hybrider.  Dette er bakgrunnen for mange medieoppslag. Sveli har både eksterne og interne kilder for dette, men ingen som ønsker å stå fram med navn.

Noen her som vet noe mer om First House sine Toyota-betalte kampanje eller har hørt det samme fra andre kilder?
Bergen

knutgrr

Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

Mippen

Det som slår meg er at dette er et dårlig forsøk på å stoppe elbilsalget. Selv om en fyr sier dette så tviler jeg på at hele toyota nettverket mener det samme - at elbiler er søppel. Jeg har hatt mye med toyota å gjøre og det de mener er at elbiler funker i Norge men det funker ikke i mange andre land på grunn av klima, infrastruktur, tilgang på strøm osv. At det er mer praktisk med hybrider. Toyota har også brukt masse penger på hybrid teknologien sin så tviler på at det hiver det på bålet med det første.

Å kalle det for søppel er å gå over streken men det er sant at elbiler ikke passer alle steder.
Fremtiden er elektrisk.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

sigurdi

@Klykken
Kan jo ikke si at de selv har kanskje bommet litt siden de ikke leverte Rav4 elektrisk i Norge.
Den hadde gjordt det svært bra, men det kommer aldri Toyota til å inrømme. :-)
Om de ikke hadde tjent noe på den, hadde det ivertfall gitt gitt svært gid  PR og Toyota kunne også hatt et mer miljøvennlig portefølge.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Elbil fundamentalist

Blir det samme som om oljefyr-selgere skulle begynne å sutre over enøkstøtte til varmepumper og kalle det for søppel. Nå er oljefyr selgere litt smartere enn han Toyota forhandleren og begynner å selge varmepumper selv.
Så lenge Toyota ikke tilbyr elbiler skal jeg aldri kjøpe Toyota nytt eller brukt. Ikke så veldig vanskelig å holde det løfte, da jeg aldri igjen kommer til å kjøpe fossilbil :-)
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

soarer

Sitat fra: sigurdi på torsdag 19. juni 2014, klokken 10:51
@Klykken
Kan jo ikke si at de selv har kanskje bommet litt siden de ikke leverte Rav4 elektrisk i Norge.
Den hadde gjordt det svært bra, men det kommer aldri Toyota til å inrømme. :-)
Om de ikke hadde tjent noe på den, hadde det ivertfall gitt gitt svært gid  PR og Toyota kunne også hatt et mer miljøvennlig portefølge.

Vi må huske at Tesla har sakt opp avtalen om å levere utstyr til RAV4. Kan være en viktig grunn for at Toyota er så "...." på elbiler  8)

Toyota systemet gjør så godt de kan, til å rakke ned på elbiler for tiden: http://bilnyheter.no/news.php?item.2624.2

Hydrogen er nok fint til sitt bruk, men elbiler vil kunne renske opp lufta i mange storbyer verden runt!
2015 e-Golf. Levert 28-10-14.

emil

Artikkelen fra broom: http://www.tv2.no/2014/07/18/broom/miljovennlig/brenselcellebil/hydrogen/5801602.

Ser for meg at servicekostnaden på hydrogen kan bli skyhøy. Og ikke f. om jeg noen gang kommer til å kjøre rundt i en ~4-5 år gammel hydrogenbombe jeg ikke vet hvem som har gjort hva med før jeg kjøpte.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA